تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819091674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزارت بهداشت اجازه ورود درمانهاي جديد اعتياد را نميدهد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

رئيس مؤسسه تحقيقاتي داريوش در گفتوگو با فارس:
وزارت بهداشت اجازه ورود درمانهاي جديد اعتياد را نميدهد
خبرگزاري فارس: رئيس مؤسسه تحقيقاتي داريوش گفت: درمان اعتياد روشهاي متعدد دارويي و غيردارويي شناخته شدهاي در جهان دارد اما مشكل اين جاست كه وزارت بهداشت به راحتي اجازه ورود روشهاي درماني جديد دارويي را به كشور نميدهد.






حسن رفيعي در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: به طور كلي درمانهاي اعتياد به دو دسته كلي روشهاي درمان دارويي و غيردارويي تقسيم ميشود، روشهاي درمان غيردارويي نياز چنداني به ورود تكنولوژي ندارند و ميتوان با مراجعه به منابع علمي آن حداكثر با مراجعه به منابع كارشناسي اصلي و برگزاري كارگاههاي آموزشي اين روشها را كه بيشتر روان درماني است، وارد كشور و اجرا كرد.
وي گفت: اما درباره درمانهاي دارويي مشكل بزرگي داريم كه وزارت بهداشت به راحتي اجازه ورود روشهاي درماني شناخته شده دارويي را به كشور نميدهد.
وي افزود: به عنوان مثال در روشهاي درمان سم زدايي اعتياد كه تقريباً 90 درصد معتادان با اين روش درمان ميشوند، اكنون در كشور از سم زدايي با كلونيدين استفاده ميشود كه عوارض جانبي زيادي از جمله افت فشار خون دارد و باعث ميشود، معتادان از اين روش درماني استقبال نكنند يا بعد از مدتي درمان را كنار بگذارند.
وي گفت: در دنيا با توجه به عوارض جانبي اين نوع درمان، داروي ديگري براي سمزدايي معرفي شده است به نام لوسكسيدين كه عوارض آن به مراتب كمتر از كلونيدين است اما اين دارو در بازار كشور ما وجود ندارد يا بسيار كمياب است.
رفيعي افزود: داروي ديگري كه براي ترك اعتياد در اكثر كشورهاي دنيا از آن استفاده ميكنند، داروي LAAM است كه از خانواده داروهاي نگهدارنده مخدر مانند متادون است و مدتهاست كه در مراكز درماني معتبر دنيا از آن استفاده ميشود و با اين كه مزيتهايي نسبت به متادون دارد هنوز وزارت بهداشت اجازه ورود آن را به بازار دارويي ما نداده است.
رئيس مؤسسه تحقيقاتي داريوش وابسته به دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت: نمونه مهم ديگر داروي نالتركسون است كه براي بعد از مرحله سم زدايي از آن استفاده ميشود تا بيماري اعتياد عود نكند و هر معتاد بايد در يك دوره حداقل 6 ماهه براي جلوگيري از عود اعتياد اين دارو را مصرف كند، اين دارو البته در بازار دارويي ايران وجود دارد و تجويز ميشود اما چون اين دارو تحت پوشش بيمه نيست، هزينه بالاي آن مانع بزرگي براي ادامه درمان است.
وي افزود: 90 درصد معتادان كه از روش سمزدايي براي درمان آنها استفاده ميشود بعد از سم زدايي نيازمند مصرف نالتركسون هستند كه بايد هر روز يا يك روز در ميان مصرف شود، اما قيمت يك قرص آن 700 تومان است و با توجه به اين كه اغلب معتادان وضع مالي خوبي ندارند با اينكه اين دارو در دسترس هست اما توان خريد آن را ندارند و بعد از مدتي مصرف اين دارو را قطع ميكنند و همين امر عامل مهمي در عود مجدد اعتياد در معتادان تحت درمان است.
رفيعي گفت: تقريباً 90 درصد معتاداني كه براي ترك مراجعه ميكنند درمان آنها به روش سمزدايي انجام ميشود و حدود 10درصد ديگر روي درمان نگهدارنده با متادون ميروند، اما تمام 90درصدي ديگري كه از روش سمزدايي براي ترك استفاده ميكنند بايد حتماً از داروي نالتركسون براي بازتواني و جلوگيري از عود استفاده كنند اما اين دارويي كه فعلاً جايگزيني براي آن در بازار نيست به علت قيمت گران مورد استفاده كامل معتادان قرار نميگيرد.
وي افزود: گر چه در تمام دنيا عود درمان اعتياد بالاست اما در كشور ما گران بودن داروي نالتركسون يكي از دلايل مهم بالا بودن ميزان عود بيماري اعتياد است.
رفيعي گفت: در زمان حاضر وزارت بهداشت با پرداخت يارانه دو داروي متادون و بوپرنوفين را از طريق مراكز مجاز ترك اعتياد در اختيار معتادان قرار ميدهد اما اين سازماندهي خيلي كارايي ندارد، زيرا اكثر معتادان يا به مراكز ترك اعتياد كه روي تابلوي آن اين عبارت قيد شده دسترسي ندارند يا اين كه به علت ترس از انگ اعتياد به اين مراكز مراجعه نميكنند.
وي افزود: در اكثر كشورهاي پيشرفته از جمله فرانسه روانپزشكان در مطبشان همان طور كه بيماران افسرده را درمان ميكنند، معتاداني نيز كه اين مطبها مراجعه ميكنند نيز تحت درمان قرار ميگيرند و روانپزشك ميتواند براي او متادون تجويز كند، اگر روانپزشكان بتوانند در مطب متادون تجويز كنند معناي آن گسترش و توسعه فراگير درمان معتادان در سراسر كشور است و معتادان بدون ترس از انگ اجتماعي ميتوانند درمان شوند.
رئيس مؤسسه داريوش گفت: البته در كشور فرانسه بعد از تجويز يك دوره درمان با متادون از سوي روانپزشك، بيمار تحت نظارت پزشك عمومي داروها را مصرف ميكند و پزشك عمومي ميتواند به تشخيص خود دوز دارو را كم كند اما نميتواند از سقف تجويز روانپزشك بالاتر برود مگر به تشخيص روانپزشك.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اين الگوي درماني نگراني از ورود متادون به بازار آزاد را تشديد نميكند، توضيح داد: نه به هيچوجه، اولاً اگر داروي متادون به ميزان كافي در دسترس معتادان متقاضي باشد، لزومي به بازار آزاد آن نيست و تعداد بسيار معدودي افراد غير معتاد ممكن است از اين دارو استفاده غيردرماني كنند و نميتوان به خاطر اين افراد معدود كل ساختار را به هم زد.
وي ادامه داد: مسئله مهم ديگر اين است كه در تمام دنيا كشورهايي كه درمان معتادان براي آنها اهميت دارد، مراقبت و نظارت بر توزيع داروهاي ترك اعتياد از جمله متادون را جدي ميگيرند نه اين كه دسترسي معتادان را به دارو محدود كنند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 878]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن