تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805767150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيمارستان شهيد معيري چشم انتظار فضا براي سازندگي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بيمارستان شهيد معيري چشم انتظار فضا براي سازندگي
مجيد زندي
تهران ـ ميدان شهدا خيابان مجاهدين اسلام نشاني بيمارستان معروفي است كه همه روزه بيماران منتظر جراحي هاي تخصصي استخوان از تهران و سراسر كشور به آن مراجعه مي كنند.
وقتي پا به سالن انتظار بيمارستان مي گذاري يك لحظه با مشاهده انبوه جمعيت مبهوت مي شوي كه اين جمعيت هر روز چگونه ساعت ها وقت خود را در نوبت انتظار بيمارستان صرف مي كنند ! هنگامي كه اين مساله را با يكي از بيماران مطرح كردم مي گفت : براي نوبت امروز هم چند روز پيش به صورت تلفني نوبت گرفتم ضمن آنكه خيلي زود هم نوبت تمام مي شود يا اينكه تلفن نوبت دهي بوق اشغال مي زند.
وقت را صرف چنين صحبت هايي با بيماران مي كردم كه يكي ديگر از بيماران خطاب به من مي گويد : اگر با رئيس بيمارستان آشنا هستي برايم نوبت جراحي زانو بگير! چون يا نوبت نمي دهند و يا اگر نوبت بدهند براي چند ماه آينده است در حاليكه دكترها مي گويند هر روز تاخير در جراحي زانو كارها را خراب تر و آسيب مفاصل را جدي تر مي سازد!
سئوال ديگر من از بيماران در نوبت ايستاده اين بود كه با اين همه ازدحام چگونه دوباره اين بيمارستان را انتخاب مي كنند خانمي مي گفت : من هيچ بيمارستاني را همانند اينجا قبول ندارم چون هم دكترهاي باسوادي دارد و هم اينكه كادر پرستاري با احترام برخورد مي كنند و اين ها سبب مي شود كه ازدحام جمعيت هم قابل تحمل مي شود زيرا سر صحبت را با همسن وسالان خود باز مي كنيم و مي دانيم در نهايت هم نوبت به ما مي رسد و خود را به صورت رايگان درمان مي كنيم !
آقاي ديگري كه خود را كارمند بهداري معرفي مي كند كه از محله جواديه تهران آمده است مي گويد : من سالها وظيفه نظارت بر عملكرد بيمارستان هاي دولتي داشته ام و هنوز هم مشغول هستم اما چون ساعت يازده شب براي گچ گيري دست كودك 5 ساله ام به اينجا آمده ام و در آن ساعت شب برخورد سالمي از كادر پرستاري و خدماتي بيمارستان ديده ام لازم نديدم براي ادامه درمان كودكم به بيمارستانهاي ديگر مراجعه كنم . آري اين بيمارستان شهيد دكتر معيري است .
ساختمان بيمارستان قدمتي 40 ـ 50 ساله دارد و سالن هاي انتظار با شيب بسيار زيادي به هم ارتباط دارد كه بيماران عصا به دست يا ويلچري نمي توانند بدون كمك همراه اين فاصله طبقاتي را طي نمايند و بخش راديولوژي بيمارستان هم در زيرزمين واقع است كه اگر چه براي تاريكخانه راديولوژي مكان مناسبي است اما درهاي فلزي و راهروهاي كم نور و طولاني فضاي سنگيني را براي بيماران پا در گچ و عصا به دست فراهم مي كند كه آدمها آرزو مي كنند هيچگاه گذرشان به آنجا نرسد.
اما همچنانكه گفتم هر بخشي كه براي مراجعه مي رفتم بيماران را در آرامش خاص مي ديدم كه در كمتر بيمارستاني چنين جاذبه اي مرا به خود جلب مي كرد خانمي كه همراه نوجوان دست شكسته خود به بيمارستان مراجعه كرده بود با زيباترين جمله اي حق مطلب را ادا مي كند و مي گويد : اخلاق خوب نعمتي است كه هركس داشته باشد همه جذب او مي شوند و دكتر و بيمارستان را هم شامل مي شود من سال هاست كه به اين بيمارستان مي آيم و چون همسرم كارگر چاپخانه است با مراجعه به اين بيمارستان هزينه اي بابت درمان حتي عمل جراحي نمي پردازيم .
در اين شرايط كمبود امكانات هم به چشم نمي آيد و جالب اينكه آن دسته از بيماراني كه مي توانند دست بيمار ديگري را بگيرند از اين كار دريغ نمي كنند و معمولا هم يكي همراه بيمار مي آيد اگرچه اين سخن نافي فعاليت هاي چشمگير پرستاران و كادر خدماتي نيست .
يكي از كادر خدماتي بيمارستان هم از كار زياد و حقوق كم خود مي نالد و مي گويد : ما جزو نيروهاي شركتي بيمارستان هستيم به رئيس بيمارستان بگو ما را هم استخدام كند الان 27 سال است كه كار مي كنم اما هنوز رسمي نيستم و حدود 10 سال هم حق بيمه مرا نداده اند وي مي افزايد : البته مي دانم مشكل ما به دست رئيس بيمارستان حل نمي شود اين خود سازمان تامين اجتماعي است كه بايد ما را هم استخدام كند من سالها در خارج از اين بيمارستان كار كردم اما سازمان نبايد بين ما و كاركنان رسمي بيمارستان فرقي بگذاريد.
ازدحام جمعيت بيماران آنقدر زياد است كه اگر با هريك از بيماران سرصحبت را باز كنيد حداقل چهار ـ پنج نفر اظهارنظر خواهند كرد اين موضوع را در پله هاي آزمايشگاه متوجه شدم جايي كه عمده خانمها و آقايان پا به سن گذاشته اند و براي آزمايش ميزان چربي كلسترول تري گليسريد قندخون مي آيند.
خانمي مي گفت : اينجا اگرچه همه آزمايش ها را انجام نمي دهند اما چون چربي خون دارم اين آزمايشگاه خواسته هاي پزشك معالجم را برآورده مي سازد و چون بابت آزمايشگاه هزينه اي پرداخت نمي كنيم در دوران گراني هزينه هاي درماني و آزمايشگاهي نعمتي محسوب مي شود به همين دليل هر دو ماه يكبار آزمايش خون مي دهم .
با اين شرايط بيمارستان فقط مخصوص بيماران ارتوپدي و اورژانسي نيست بلكه داراي بخش هاي مختلفي نظير داخلي جراحي و ... هم هست اما تخصص اصلي اش مربوط CCU ICU عمومي زنان و زايمان زايشگاه اطفال قلب جراحي زنان جراحي قلب به ارتوپدي است تخصصي كه سبب شده عمده بيماران به واسطه جراحي استخوان و مفاصل و ستون و مهره هاي كمر و... به آن مراجعه كنند.
از ديگر ويژگي هاي اين بيمارستان نزديكي به قوه قانونگذاري كشور مجلس شوراي اسلامي است . همان جايي كه همه روزه بيماراني از شهرستانهاي دور يا نزديك نامه اي از برخي نمايندگان مي آورند كه در آن سفارش پذيرش فوري نوشته مي شود. نمايندگاني كه مي توانند با تصويب قوانيني خدمات بيمارستاني سازمان تامين اجتماعي و ساير سازمانهاي بيمه اي و خدمات درماني را گسترش دهند و آنها را موظف نمايند با سرمايه گذاري بيشتر در بخش درمان بيمارستانهاي فرسوده را نيز بازسازي و زمينه جذب بيشتر بيماران را در اين دسته از بيمارستانها افزايش دهند. بيمارستانهايي كه مشكل گرفتن نوبت ملاقات با پزشك و عمل جراحي از بزرگترين ضعف هاي آن است كه در بسياري موارد عمر بيماران بدحال كفاف موعد پذيرش بيمارستان را هم نمي دهد در حاليكه 30 سال براي روزهاي سخت بيماري و پيري سهم بيمه خود را قبل از دريافت حقوق ماهيانه پرداخته بودند!
دكتر خالق كريمي مدير بيمارستان معيري كه تحصيلات تكميلي خود را در زمينه مديريت بيمارستاني گذرانده است مي گويد : بيمارستان شهيد معيري يكي از مشهورترين مراكز درماني سازمان تامين اجتماعي است كه با ساختاري قديمي در مركز شهر واقع شده است و ميانگين قدمت سازه هاي ساختماني آن نيم قرن و سن قسمتهايي از آن از 60 سال نيز مي گذرد .
وي مي گويد : اعياني كل بيمارستان تقريبا 6993 مترمربع و عرصه موجود 3544 مترمربع است . اين مركز از حدود هيجده سال قبل از انقلاب بصورت محدود با بخشهاي عمومي شروع بكار كرد و پس از چندي براساس نياز شديد سازمان و وزارت متبوع به دنبال رشد جمعيت و آمار بسيار بالاي حوادث و سوانح و تصادفات به يك مركز فعال تخصصي ـ ارتوپدي شبانه روزي بنام مركز پزشكي سوانح تبديل و ادامه فعاليت داد و با توجه به اينكه اكثريت بيمارستانهاي تهران در آن زمان فاقد بخش ارتوپدي بودند ديري نگذشت كه با فعاليت صادقانه كاركنان و پزشكان حاذق شهرت و آوازه اين بيمارستان به اقصي نقاط كشور رسيده و انبوه مراجعين همه روزه از شهرهاي مختلف به ويژه از نواحي مختلف تهران بزرگ به اين مركز مراجعه و مداوا مي شوند.
دكتر كريمي يادآور مي شود : در روزهاي آغازين شكل گيري انقلاب اسلامي اين مركز بعنوان كانوني پرتلاش در جهت كمك به مردم و مجروحان سهمي شايسته و به سزا داشت . مداواي مجروحان روز 17 شهريور سال 1357 (جمعه سياه ) برگ زرين در كارنامه فعاليت اين مركز و گواه صادقي بر اين مدعاست . بعد از حادثه دلخراش انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي در هفتم تير و شهادت مظلومانه شهيد دكتر بهشتي و 72 تن از ياران ايشان از جمله اولين مديرعامل بهداري استان تهران به يمن تبريك از نام شهيد و شهادت اين مركز به بيمارستان شهيد دكتر معيري تغيير نام يافت .
مدير بيمارستان شهيد معيري ادامه مي دهد : در دوران 8 سال دفاع مقدس با توجه به نوع تخصص اين مركز عرصه بي نظير تلاش و كوشش و مجاهدت كاركنان و پزشكان دلسوز اين مركز در مداواي مجروحان جنگ بود كه در آن زمان بيشترين تعداد تختهاي اين بيمارستان به اين امر اختصاص داشت .
وي مي افزايد : تا قبل از تصويب قانون الزام و در اختيار گرفتن و هدايت بيمارستانهاي ملكي توسط سازمان تامين اجتماعي اين مركز بصورت آموزشي ـ درماني فعاليت مي كرد و با توجه به در اختيار داشتن اساتيد بسيار بزرگ در رشته ارتوپدي بسياري از اساتيد فعلي دانشگاهها و متخصصين معروف ارتوپدي حال حاضر كشور و تهران دانش آموخته اين مركز بوده و دوران رزيدنتي خود را در اين بيمارستان سپري نموده اند.
دكتر كريمي ادامه مي دهد : بعد از واگذاري بيمارستانهاي ملكي از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به سازمان مداواي بيماران و بيمه شدگان در اين مركز مستقيما توسط پزشكان متخصص ارتوپدي و اساتيد حاذق صورت مي گيرد كه اين امر باعث افزايش كيفيت كار درمان بيماران گرديده و رضايتمندي بيمه شدگان عزيز را به همراه دارد.
وي مي گويد : پذيرش روزانه (500 ـ 400 ) بيمار ارتوپدي انجام ساليانه بيش از شش هزار عمل جراحي بزرگ متوسط و صدها گواه اين مدعاست . ) TKA (و تعويض مفصل زانو ) THA (عمل فوق تخصصي نظير تعويض مفصل ران
وي با پذيرش ضعف هاي موجود خصوصا فضاهاي محدود بيمارستان مي گويد : بدون ترديد اگر امكان گسترش فضاي فيزيكي بيمارستان وجود داشته باشد اين مركز توانايي و قابليت آن را دارد كه پذيراي بيماران بيشتر باشد بطوري كه با افزايش در تعداد اعمال جراحي و تنوع آن و بخصوص با فوق تخصصي شدن مركز از پتانسيل هاي خوب اين بيمارستان بهره برداري بهينه تري نمود.
دكتر كريمي مي گويد : در حال حاضر علاوه بر 10 نفر با تخصص ارتوپدي دو نفر متخصص جراحي مغز و اعصاب و يك نفر متخصص جراحي عمومي يك نفر متخصص داخلي و يك نفر متخصص عفوني يك نفر متخصص فيزيوتراپي نيز با توجه به امكانات به درمان بيماران مشغول هستند.
دكتر عليرضا جعفري زاده متخصص ارتوپدي و رئيس بيمارستان را مردي در بطن كارهاي اجرايي و تخصصي پزشكي ديدم كه مي گفت 26 سال است تخصص ارتوپدي خود را گرفته و 16 سال هم در جايگاه مديريت فعاليت دارد .
وقتي سراغ دفتر او را گرفتيم دوباره مجبور شديم از پله هاي فلزي بيرون ساختمان بيمارستان بالا برويم جايي كه همانند دفتر مديران گاراژها بود و با دفاتر روساي بيمارستانهايي كه تاكنون با آنها مصاحبه كرده بودم ; متفاوت بود به همين دليل است كه مي گويم هر كس كه به كار خودش و به خدمتي كه به مردم مي كند عشق بورد ميز و صندلي و ساختمان نياز ندارد و هنگامي كه به دفتر رئيس بيمارستان هم رسيدم دفتر كار را هم بسيار ساده ديدم كه حتي طبله شدن سقف دفتر رئيس سازمان هم مايه تعجبم شده بود!
دكتر جعفري زاده هنگامي كه تعجب مرا مي بيند مي گويد : ساختمان بيمارستان مربوط به دهه 30 شمسي است كه سال 1339 به بهره برداري رسيده بود آن هنگام من جواني بودم كه هر روز براي رفتن به مدرسه از مقابل اين بيمارستان رد مي شدم . آن زمان اين بيمارستان نوساز و از بقيه ساختمانهاي اطراف بزرگتر بود. وقتي بود كه هر روز آرزو مي كردم اي كاش من هم روزي دكتر اين بيمارستان شوم ! نمي دانستم سرنوشت طوري رقم خواهد خورد كه هم دكتر شدم و هم رئيس اين بيمارستان كه 50 سال است دوستش دارم !
وي با اين نگاه درباره بيمارستان و مراجعه كنندگان مي گويد : مي توانم به يقين بگويم كه اين بيمارستان بهترين خدمات ارتوپدي را در كل ايران به مراجعه كنندگان مي دهد; عمل هاي خاصي در مفاصل زانو تمام رباط هاي زانو مفصل لگن مفصل شانه انجام مي دهيم كه نمونه است تا حدي كه اين موضوع به تاييد مراجع نظارتي هم رسيده است و اخيرا يكي از استادان دانشگاه علوم پزشكي تهران كه براي بازديد آمده بود حسرت مي خورد كه چرا چنين بيمارستاني رزيدنت (دانشجويان پزشكي براي آموزش حرفه اي ) ندارد.
وي كادر پزشكي و تجهيزات بيمارستان را از بهترين ها معرفي مي كند و ادامه مي دهد : البته اين كار منتي بر بيماران نيست اين وظيفه سازمانهاي بيمه اي است كه بايد بدون كوتاهي بهترين خدمات و امكانات را براي بيمه شده هاي خود فراهم آورند و در اينجا بيماران حق ويزيت نمي پردازند و حتي بعضا عمل هاي جراحي كه تا 2 5 ميليون تومان در جاهاي ديگر هزينه دارد به طور رايگان انجام مي شود .
دكتر جعفري زاده كمبود جا را عمده مشكل بيمارستان معرفي مي كند و مي افزايد : اين بيمارستان كه روزانه بيش از 300 بيمار اورژانسي را جذب مي كند كه عمدتا به دليل تصادفات با خودرو علاوه بر آسيب هاي استخواني نيازمند عمل هاي جراحي ديگري هم هستند و در كنار آن روزانه بيش از 250 بيمار پيگيري داريم كه براي ادامه درمان مراجعه مي كنند كه اگر هر كدام از آن ها دو نفر هم همراه داشته باشند فضاي بيمارستان مملو از جمعيت بيماران و همراهان آنها مي شود.
وي يك اتاق عمل در اورژانس و چهار اتاق عمل بزرگ و مجهز براي بيماران بستري را از ويژگي هاي بيمارستان مي داند و مي افزايد : بهترين تجهيزات موجود در كشور در اين اتاق عمل ها فراهم آمده است .
وي از جمله دلايل ديگر ازدحام جمعيت بيمار در بيمارستان را حضور به موقع پزشك متخصص بر بالين بيمار معرفي مي كند و ادامه مي دهد : درمان تخصصي مصدومان و بيماران روز و شب نمي شناسد و همان امكاناتي كه در روز براي بيماران در بقيه بيمارستان ها فراهم است در اينجا به صورت شبانه روزي وجود دارد. زيرا ما در هر شيفت علاوه بر پزشكان متخصص دو پزشك عمومي داريم كه به محض ورود بيمار بر بالين او مي روند تا در صورت نياز به كمك بيماران بروند.
وي در پاسخ به اين سئوال بيماران كه چرا نوبت دهي در اين بيمارستان طولاني و شش ماهه و حتي بيشتر است و همين مشكل سبب مي شود بسياري از بيماران به ناچار به بيمارستان هاي ديگر و حتي بخش خصوصي بروند مي گويد : عمدي در اين كار نيست پذيرش اورژانسي كه هيچ تاخيري ندارد اما براي بخش هاي غير اورژانسي بايد بگويم ما بر اساس امكانات موجود و تعداد اتاق هاي عمل مي توانيم وقت بدهيم و تعداد تخت هاي بيمارستان هم ظرفيت پذيرش بيشتر از 100 بيمار را ندارد با اين امكانات موجود ما معتقديم بهترين خدمات را به بيماران مي دهيم . آنهايي كه دچار مشكل هستند بيشتر براي ادامه درمان مي آيند.
وي با اين توصيف ادامه مي دهد : سازمان موافق است كه فضاي بيمارستان را افزايش دهيم ولي بنياد مستضعفان هنوز موافقت خود را براي فروش قطعه زميني كه در كنار بيمارستان وجود دارد اعلام نكرده است .
دكتر جعفري زاده درباره نداشتن امكانات فوق تخصصي نظير سي تي اسكن و ام آر آي در بيمارستان هم مي گويد : اگر بيماري نيازمند اين امكانات باشد ما بيمار را بستري مي كنيم و براي او در بيمارستان هاي فوق تخصصي سازمان جا رزرو مي كنيم و براي خواسته هاي بيماران هيچگونه مضايقه اي نداريم و درمان بيمار را تا پايان كار هم ادامه مي دهيم اما اگر فضاهاي جديد ايجاد و اتاق هاي عمل جديد ساخته شود يقينا امكانات جديدتري هم براي بيمارستان فراهم خواهد شد كه ما در اين زمينه تاييديه رئيس سازمان تامين اجتماعي را هم باخود داريم كه همه گونه امكانات براي بيماران در بيمارستان شهيد معيري فراهم شود.
وي يكي ديگر از مشكلات بيمارستان را نزديكي آن به مجلس شوراي اسلامي مي داند و مي افزايد : ما در اين منطقه نمي توانيم ارتفاع سازي انجام دهيم پس مجبوريم با خريد زمين فضاي بيمارستاني را در سطح افزايش دهيم و اينكه مي بينيد ما از هر فضاي خالي حتي زير پله ها را به بخش هاي درماني و راديولوژي و آزمايشگاه اختصاص داده ايم به همين دلايل است .
وقتي پا به سالن انتظار بيمارستان مي گذاري يك لحظه انبوه جمعيت بيمار پا به گچ و عصا در دست تو را غافلگير مي كند افرادي كه براي عمل هاي جراحي تخصصي حتي از ساير استان ها مي آيند
هر قدر كه اين بيمارستان از نظر تخصصي و علمي جايگاه ممتازي در ميان بيمارستان هاي تهران و حتي سطح كشور دارد كمبود جا و فرسودگي بيمارستان نقطه ضعفي است كه مي بايست با حمايت تامين اجتماعي و حتي مجلس شوراي اسلامي كه در همسايگي بيمارستان قرار دارد برطرف شود
دكتر خالق كريمي مدير بيمارستان : سالانه 6000 عمل جراحي بزرگ در اين بيمارستان انجام مي شود و چون بيماران براي انجام عمل جراحي هزينه اي نمي پردازند و پزشكان متخصص و حاذق هم اين عمل ها را انجام مي دهند فعاليت هاي بيمارستان شهيد معيري مورد توجه بيماران و مصدومان قرار گرفته است
دكتر عليرضا جعفري زاده متخصص ارتوپدي و رئيس بيمارستان شهيد معيري : تعداد عمل هاي خاصي كه درروز روي مفاصل زانو رباط هاي زانو مفصل لگن و شانه انجام مي دهيم در كمتر بيمارستاني انجام مي شود تا حدي كه ما هر روز بالغ بر 300 بيمار حادثه ديده منجر به شكستگي استخوان را در بخش اورژانس پذيرش مي كنيم
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10716]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن