تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820806039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش كلنل محمد تقي خان پسيان در مشهد برگزارشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش كلنل محمد تقي خان پسيان در مشهد برگزارشد
مشهد - همايش بررسي شخصيت و اقدامات كلنل محمدتقي خان پسيان روز يكشنبه با حضور جمعي از محققان و تاريخ نگاران در مشهد برگزار شد.


فرمانده لشگر 77 پيروز خراسان در اين همايش گفت: كلنل محمدتقي خان پسيان توسعه را با امنيت و امنيت پايدار را همراه با توسعه اجتماعي و فرهنگي در تمامي زمينه ها مي ديد.
امير سرتيپ دوم ستاد محمدكاظم تارخ افزود: در دوره اي كه كلنل پسيان كفيل استانداري خراسان بود توجهش به بهداشت و عدالت اجتماعي و مسايل فرهنگي نشان دهنده ديد عميق وي به آن چيزي بود كه جامعه آن زمان نياز داشت.
وي گفت: شناخت تاريخ و پي بردن به زوايا و گوشه هايي كه از ديد مردم مخفي مانده است مي تواند آينده روشني را برايمان رقم زند زيرا گذشته چراغي فرا روي آينده است.
او افزود: پسيان در شاكله نظامي فرمانده اي توانمند و باسواد و اقدامات وي در يگانهاي تحت فرماندهي اش بي مانند و ارتباطش با زيرمجموعه ارتباطي ناگسستني بود.
وي با اظهار اينكه از دوره خدمت كلنل پسيان در غرب كشور ناگفته هاي زيادي برجا مانده است گفت: بطور مثال در زماني كه او در منطقه غرب با درجه سرگردي انجام وظيفه مي كرد تمام نيروهاي قزاق از اصفهان تا كرمانشاه را در اقدامي برق آسا دستگير و برايشان سخنراني كرد و عده زيادي از آنها پس از آن سخنراني لباس قزاقي را از تن به در كرده و به خدمت ژاندارمري كه بيشتر ميهن پرستان در آن به خدمت مشغول بودند در آمدند.
او كلنل محمد تقي خان پسيان را چهره اي اصلاح طلب معرفي و بيان كرد: خانواده كلنل محمد تقي خان پسيان نيز اگر عرق وطن پرستي شان بي نظير نباشد ، كم نظير است.
وي گفت: وقتي اراضي شمال رودخانه ارس از ايران جدا شد و به اشغال روسيه درآمد پدربزرگ پسيان كه در اين منطقه ساكن بود زندگي در سايه روسيه تزاري را تاب نياورد و به جنوب رودخانه ارس رفت و در تبريز اقامت كرد و فداكاريهاي زيادي در راه ميهن انجام داد و اين فداكاريهاي در پدر كلنل پسيان، خود وي و عموزاده هايش ساري و جاري بود.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز در اين همايش با بيان اين كه همه طول تاريخ عبرت و درس است گفت: نقطه آسيب پذير ما فتنه و توطئه خارجي و حب و بغضهاي داخلي است كه همين امر نيز سبب از دست رفتن اين سردار بزرگ شد و اگر چنين نبود كلنل پسيان فرصت خدمتگزاري بيشتري مي يافت.
محسن لشگري افزود: گاه كشورهايي كه پيشينه و تاريخي ندارند آنچنان به يك نماد فرهنگي و تاريخي دست مي اندازند كه نمي شود گردشگري به آن كشور وارد شود و از آن نماد بازديد نكند، اين در حالي است كه در جاي جاي كشور ما آثار تاريخي و هويت سازي وجود دارد كه توان آن را دارد كه كانون توجه مردم ايران و جهانيان قرار گيرد و گردشگر فرهنگي را جذب كشور كند.
وي گفت: شخصيتهايي همچون كلنل محمد تقي خان پسيان از اين قسم نمادها و شخصيتها هستند كه در معرفي آنها كار جدي صورت نگرفته است.
مدير گروه تاريخ دانشگاه فردوسي مشهد نيز در اين همايش گفت: قوم و ملتي كه از گذشته خود غافل است اشتباه گذشتگان را تكرار خواهد كرد.
دكتر عباس ناظميان افزود: اگر مي خواهيم رشته ارتباطمان با گذشته قطع نشود و هويت ملي مان در هجوم دود و صنعت دفن نگردد چاره اي نداريم جز اين كه زبان و فرهنگ و مليت خود را پاس داريم.
دبير اجرايي اين همايش نيز گفت: از 68 مقاله كه براي دبيرخانه ارسال شد پس از داوري علمي 30 مقاله براي طرح در همايش برگزيده شد كه از اين تعداد 10مقاله امروز ارائه خواهد شد.
غلامحسين نوعي افزود: تمامي مقالات برگزيده شده براي ارايه در اين همايش درآينده اي نزديك در مجموعه اي گردآوري و منتشر خواهد شد.
پخش فيلم مستند زندگي كلنل پسيان و بازديد از نمايشگاهي كه در همين زمينه برپا شد، دو برنامه ديگر اين همايش در كنار ارائه مقالات توسط محققان بوده است .
محمد تقي پسيان در سال 1270 شمسي در تبريز ديده به جهان گشود و در اواخر حكومت قاجار و زماني كه كفيل استانداري خراسان بود از پذيرش فرمان قوام السلطنه رييس الوزراي وقت در گماشتن فرد ديگري به عنوان والي خراسان خودداري كرد و با حكومت مركزي درگير شد.
كلنل محمد تقي پسيان در دوران كوتاه فرمانروايي خود بر خراسان منشا اقدامات و خدمات پسنديده اي در زمينه امور نظامي، بهداشت عمومي، اصلاح امور مالي و تشكيلاتي در خراسان و آستان قدس رضوي و سركوب ياغيان و اشرار شد.
سرانجام قوام السلطنه با تحريك قبايل و عشاير خراسان به شورش و ياغي خواندن كلنل پسيان زمينه قتل او را فراهم كرد و در نهايت در تاريخ دهم مهر ماه 1300 شمسي كلنل پسيان در جنگ با اكراد شورشي در جعفرآباد قوچان جان خويش را از دست داد.
جسد وي در مجاورت قبر نادرشاه افشار در باغ نادري مشهد مدفون است.ك/2
1922/1654/589/660
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن