تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815173451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازارسازي خارجي براي خدمات فني فناوري نانو


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خلاصه :
مطابق سند راهبردي توسعه فناوري نانو، ايران بايد تا سال 1394 در جايگاهي مناسب در بين 15 کشور برتر فناوري نانو قرار بگيرد؛ و براي اين منظور پيش بيني شده است که ما يک تا دو درصد بازار جهاني اين فناوري را در اختيار بگيريم.
مطابق سند راهبردي توسعه فناوري نانو، ايران بايد تا سال 1394 در جايگاهي مناسب در بين 15 کشور برتر فناوري نانو قرار بگيرد؛ و براي اين منظور پيش بيني شده است که ما يک تا دو درصد بازار جهاني اين فناوري را در اختيار بگيريم.
پيش بينيهاي متفاوتي براي حجم اين بازار وجود دارد، اما مشهورترين آنها پيش بيني بازار 1000 ميليارد دلاري براي اين فناوري در سال 2015 است که بنياد ملي علوم آمريکا (NSF) ارائه کرده است. بر مبناي اين پيش بيني، بايد تا سال 1394 سهم ايران از بازار فناوري نانو به 10 ميليارد دلار برسد.
فارغ از موضوع سرمايهگذاري مورد نياز براي رسيدن به اين هدف، که بحث مفصل و مهمي است، يکي از راهکارهاي دستيابي به بخشي از اين بازار را به طور خلاصه مورد اشاره قرار ميدهيم.
مراکز دانشگاهي و پژوهشي متعددي در ايران داريم که يا آزمايشگاه خاص فناوري نانو دارند يا پروژههاي پژوهشي در حوزهي فناوري نانو انجام ميدهند. وجود بيش از 3600 پايان نامه کارشناسي ارشد و دکتري در بيش از 100 دانشگاه و نهاد پژوهشي، بيانگر اين موضوع است.
محققان در اين مراکز به علت مشکلات ناشي از تحريم يا مشکلات مالي، مجبور به ساخت برخي تجهيزات آزمايشگاهي ميشوند که بعضاً تجهيزات پيچيدهاي هستند.
حاصل اين شرايط، اين است که اکنون توانايي و دانش فني ساخت تعداد قابل توجهي از ابزار و سيستمهاي مورد استفاده در پژوهشهاي فناوري نانو در ايران وجود دارد.
از مصاديق اين توانايي ميتوان به موارد زير اشاره کرد:
• ميکروسکپ STM براي مطالعه مواد در مقياس اتمي؛ تجهيزات رشد نانولوله هاي کربني به روش CVD و PECVD در مقياسهاي آزمايشگاهي و نيمه صنعتي؛
• انواع دستگاههاي لايه نشاني به روشهاي کندوپاش مگنوتروني، روش تبخير حرارتي و روش شيميايي؛
• ميکروسکپ AFM؛
• دستگاه اسپين کوتينگ براي ساخت لايههاي نازک آلي و پليمري و نانوساختارها
و بسياري از تجهيزات ديگر که برخي از آنها در جشنواره فناوري نانو به نمايش گذاشته شده بود.
اگر نگاه کسب درآمد به اين تواناييها داشته باشيم، ميتوان بازارهايي را براي آنها يافت. دانشگاهها و پژوهشگاههاي ما ميتوانند تجربيات خود در ساخت اينگونه تجهيزات را، در بسياري از کشورهايي که ايران از نظر سطح فناوري از آنها جلوتر است پياده کنند. در اين صورت، ميتوان هم از پيادهسازي تجربيات و هم از آموزش نيروي انساني مراکزي که مشتري ما ميشوند کسب درآمد کرد.
اولين قدم براي رسيدن به اين هدف، باور داشتن اين تواناييهاست و باور به اينکه ما از نظر سطح فناوري (بهخصوص در فناوري نانو) جلوتر از خيلي کشورها هستيم. شايد سختترين بخش کار نيز همين مرحله باشد.
به عنوان اقدام اجرايي براي ايجاد اين باور ميتوان کار را با چند مرکز مطرح و فعال شروع کرد و قابليتها و توانمنديهاي آنها در ساخت تجهيزات و ستاپهاي (set up) توليد نانوساختارها را در قالب مستنداتي به زبان انگليسي آماده کرد.
اين مستندات ميتواند در نمايشگاهها و کنفرانسهاي خارجي مرتبط با حوزهي نانو در کنار محصولات نهايي، معرفي و براي آنها مشترييابي شود. حتي ميتوان اين توانمنديها را در سفرهاي مديران ارشد ايران به کشورهاي ديگر، به عنوان پيشنهادهاي همکاري مشخص ايران، مطرح نمود.
يکي از نمونههاي عملي راهبرد بازارسازي براي خدمات آموزشي و آزمايشگاهي فناوري نانو که در شرکت IBM دنبال ميشود را در ماهنامه مرداد (ماهنامه فناوري نانو شماره 142) مورد اشاره قرار داديم. پيشنهاد ميشود مراکز تحقيقاتي فناوري نانو و بخشهاي مرتبط با تجاريسازي در ستاد فناوري نانو، ازجمله کريدور خدمات فناوري تا بازار، اين نمونه را با نگاه کاربردي مورد مطالعه و تحليل قرار دهند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن