تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819145289




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سوگ شهادت احياگر اسلام ناب محمدي(ص)؛ ايران، ماتم سرا شد


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: در سوگ شهادت احياگر اسلام ناب محمدي(ص)؛ ايران، ماتم سرا شد
ميهن: ديروز سالروز شهادت غمبار مؤسس و رئيس مذهب جعفري حضرت امام جعفرصادق(ع) بود كه همه عمر با بركت خود را با علم و بصيرت و عصمت الهي در راه گسترش اسلام ناب محمدي(ص) و تشريح فرهنگ غني و پرمايه قرآن مبين صرف كرد.

آن امام بزرگوار با علم توأم با عمل و تربيت شاگردان بسيار و برجسته، حيات تازه اي به اسلام و مسلمين بخشيد و فرهنگ ناب تشيع را كه از متن اسلام ناب محمدي(ص) و سيره اميرالمؤمنين علي(ع) نشأت گرفته بود، به جهانيان عرضه كرد.
امام صادق(ع) در ظلمت بحرانها و آشوبها، دنياي شيعه را به فروغ تعاليم خويش روشني بخشيد و حقيقت اسلام را از آلايش انحرافات و گزند فريبكاران حفظ و در حفظ موجوديت شيعه نقش اساسي ايفا كرد و از جمله خدمات آن امام به تدوين يك «فقه» شيعي براي اولين بار مي توان اشاره كرد.
آن قدر فقه و دانش اهل بيت(ع) را گسترش داد و زمينه ترويج احكام و بسط كلام شيعي را فراهم كرد كه مذهب شيعه به نام او به عنوان مذهب جعفري شهرت يافت.
امام صادق(ع) با تربيت شاگردان بسيار در آن زمان حساس تاريخ، مقابل كجرويهاي ديني و شبهات ايستادگي كرد و با تأسيس مراكز علمي و مدارس علميه و تربيت شاگردان فرهيخته و دانشمندي مانند «جابر بن حيان»، «هشام بن حكم» و «زراره بن اعين» شرايط مساعدي را براي تحقق انقلاب علمي- فرهنگي در جهان اسلام و مذهب تشيع ايجاد نمود.
آري، آن حضرت، غدير و فرهنگ غدير را زنده كرد و به آرمان و محتواي خطبه حضرت زهرا(س) عينيت خاصي بخشيد و به عنوان صادق آل محمد(ص) مقابل دروغ سازان و نيرنگ بازان اموي و عباسي، چهره راستين اسلام و فقه آل محمد(ص) را نمايان نمود.
* ايران عزادار رئيس مكتب شيعه
همزمان با سالروز شهادت صادق آل محمد(ع) مؤسس مكتب پوياي فقهي و كلامي تشيع، سراسر ايران مملو از غم و اندوه بود.مردم شهرها و روستاها با حضور در مراسم عزاداري و استماع فضايل و مناقب صادق آل محمد(ع) در عزاي امام ششم خود سوگواري كردند.
امام جعفرصادق(ع) در سن 65 سالگي در 25 شوال سال 148هجري به دست منصور دوانيقي با زهر مسموم و به شهادت رسيدند.
* مشهد، كانون عزاداري صادق آل محمد(ع)
مشهد الرضا ديروز كانون عزاداريهاي سالروز شهادت صادق آل محمد، حضرت جعفر بنمحمد(ع) بود و دسته هاي عزاداري و سينه زني گروه گروه وارد صحنهاي متبرك حرم مطهر حضرت رضا(ع) شدند و عزاداري كردند.
به گزارش خبرنگار ما، در مجلس عزاداري و ذكر فضايل و مناقب امام صادق(ع) كه از سوي شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان در مدرسه علميه عالي نواب با حضور آية ا... واعظ طبسي نماينده ولي فقيه و مدير عالي حوزه علميه خراسان و فضلا و طلاب علوم ديني برگزار شد، حجة الاسلام والمسلمين راشد يزدي در توضيح اين بخش از آيه كريمه قرآن «كونوا مع الصادقين» گفت: صادق به كسي اطلاع مي شود كه در حرف زدن راستگو باشد و كردار درست انجام دهد.
وي افزود: راستگويي و درست كرداري 2 مشخصه يك مسلمان است و تشكيك بردار نيست.
راشد يزدي تصريح كرد، حضرت رسول اكرم(ص) همواره بر «صدق الحديث و اداء الامانه» تأكيد دارند و فرموده اند كه انسان بايد حتماً داراي 2 صفت راستگويي و امانتداري باشد، در غير اين صورت اگر چه اهل نماز و روزه باشد، منافق است.
اين خبر حاكي است، مراسم عزاداري و سوگواري امام صادق(ع) در رواق امام خميني (ره) حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور زائران و مجاوران آن حضرت با شكوه برگزار شد.
در اين مراسم كه سيد احمد علوي قائم مقام توليت آستان قدس رضوي و جمعي از خدام بارگاه منور رضوي نيز حضور داشتند پس از مرثيه سرايي در سوگ شهادت صادق آل محمد(ع)، ابتدا حجة الاسلام رستگاري از اساتيد حوزه علميه قم به تشريح فضاي سياسي دوران امام صادق(ع) و بهره گيري مطلوب از آن شرايط توسط آن امام همام پرداخت و گفت: امام صادق(ع) در آن شرايط 4 هزار شاگرد را تربيت كرد كه بسياري از آنها در عرصه علم و دانش و فقاهت در دنيا شناخته شده اند.
آية ا... سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد نيز طي سخناني گفت: اين مراسم گراميداشت، صرفاً به خاطر شهادت يك امام معصوم يا يك شهيد مربوط به 1300 سال پيش نيست، بلكه اين مراسم كه ائمه(ع) به احياي آن توصيه كرده اند، به خاطر اين است كه، معرفت شناسي مقام ولايت و عصمت را با زندگاني امروز خودمان تنظيم و تطبيق كنيم.
وي افزود: تنها توسط محمد بن مسلم يكي از شاگردان امام صادق(ع) 16 هزار حديث به دست ما رسيده كه مي توانيم با بهره گيري از آنها زندگي خود را تنظيم و در زمينه هاي تربيتي درس و سرمشق بگيريم.
وي همچنين امامت را يك رهبري 2 بعدي يعني رهبري مرامي و رهبري سياسي دانست و گفت: امام بايد مردم را از نظر فكري، عقيدتي، ديني و اجراي مقررات مباني اعتقادي و انديشه اي، رهبري كند و هم جامعه را از نظر سياسي اقتصادي، فرهنگي و روابط بين الملل مديريت نمايد، كه ائمه (ع) در هر دو مورد، رهبري جامعه را به عهده داشتند.
آية ا... علم الهدي افزود: هر كدام از اين دو بعد اگر در حاكمي وجود نداشته باشد، رهبري او ناقص است.
وي در ادامه به نحله هاي فكري منحرف در زمان امام صادق(ع) اشاره كرد و گفت: علاوه بر نحله هاي فكري جبريون، معتزله و مرجعه، گروه ديگري كه به «غلاة» موسوم شدند كه متأسفانه گروهي شيعي بودند كه در مسأله امامت غلو ميكردند و از آنها كار خدايي مي خواستند، در حالي كه امام صادق(ع) فرمودند اينها مشركند.
* شهر دوستداران اهل بيت(ع) در ماتم و عزا
در سالروز شهادت ششمين اختر آسمان ولايت و امامت، حضرت امام جعفرصادق(ع) شهر مقدس قم، غرق در ماتم و عزا شد و دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) در سوگ آن امام همام اشك ماتم ريختند.
حرم مطهر حضرت معصومه(س) شاهد حضور انبوه عاشقاني بود كه براي تسليت به كريمه اهل بيت(ع) با ديدگاني اشكبار و قلبي مالامال از عشق به بنيانگذار مكتب تشيع بر سر و سينه زده و سوگواري كردند.
در بيوت آيات عظام در قم نيز به همين مناسبت آيين هايي برپا شد و سخنرانان گوشه هايي از زندگاني گهربار آن حضرت را بازگو كردند.
پياده روي مراجع تقليد به سوي حرم حضرت معصومه(س)
همزمان با شهادت امام جعفرصادق(ع) و براساس سنت هرساله، حضرات آيات لطف ا... صافي گلپايگاني و حسين وحيد خراساني از مراجع تقليد، با پاي پياده به سوي حرم مطهر حضرت معصومه(س) پياده روي كردند.
* سوگواري امام صادق(ع) در حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع)
مراسم سوگواري شهادت امام جعفرصادق(ع) با حضور جمعي از عاشقان و شيفتگان دلباخته ائمه اطهار(ع)، ديروز در حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) برگزار شد.
مراسم با حضور خيل عزاداران و شيفتگان اهل بيت(ع) آغاز شد و فضايي مملو از ماتم و عزا را در حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) حاكم كرد.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن