تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821086043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج براي پيش گيري از معلوليت ها


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ضرورت مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج براي پيش گيري از معلوليت ها
بيماري هاي ژنتيكي مشكلات بهداشتي، رواني و اقتصادي زيادي را براي افراد مبتلا، خانواده هاي آن ها و نيز جامعه به بار مي‌آورد براي جلوگيري از بروز اين بيماري ها ومعلوليت ها مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج ويا بارداري ضروري است.

علم ژنتيك شاخه جديدي از علم پزشكي است كه با بررسي ژن ها و اختلالات آن ها امكان تشخيص و درمان بيماري هاي ارثي را فراهم كرده است.

يكي از شهروندان مي گويد: در گذشته توجه زيادي به انجام مشاوره ژنتيك نمي شد و بعضي از ازدواج هاي فاميلي موجب متولد شدن فرزند معلول مي شد.

محمدي مي افزايد: 14 سال پيش با پسرعمه ام ازدواج كردم و نتيجه اين ازدواج متولد شدن 2 بچه معلول است.

وي اظهار مي دارد: اگر قبل از ازدواج مشاوره ژنتيك انجام مي داديم اكنون فرزندانم از معلوليت رنج نمي بردند.

يك شهروند ديگر هم مي گويد: در گذشته خانواده هاي ايراني معتقد بودند عقد دختر عمو و پسر عمو در آسمان ها بسته شده است و اين امر موجب بروز اختلالات ژنتيكي در بعضي از فرزندان آن ها مي شد.

احمدي مي افزايد: اما امروزه با آگاهي مردم و پيشرفت علوم مي توان قبل از ازدواج هاي فاميلي با مشاوره ژنتيك از تولد فرزند معلول جلوگيري كرد.

يكي ديگر از شهروندان معتقد است: هنوز انجام مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج در خانواده هاي فرودست جامعه جا نيفتاده است و اين امر در روستاها بيشتر ديده مي شود.

وي اضافه مي كند: مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج و يا بارداري بايد مانند بسياري از آزمايش هاي ضروري اجباري شود تا معلوليت ناشي از بيماري هاي ژنتيكي كاهش يابد.

شهروند ديگري كه ازدواج فاميلي داشته است مي گويد: پس از بررسي هاي ژنتيكي مشخص شد اگر من و همسرم درمان هاي خاصي را انجام نمي داديم در آينده صاحب فرزندان معلول مي شديم.

صفاري مي افزايد: اكنون داشتن فرزند سالم نتيجه انجام مشاوره ژنتيكي و اجراي دستورهاي پزشكي است و خدا را شاكريم.

وي اظهار مي دارد: مركز مشاوره ژنتيك استان بايد از نظر امكانات وانجام آزمايش ها كامل باشد تا شهروندان بتوانند به راحتي و با پرداخت هزينه كمتري مراجعه كنند.

يك پزشك متخصص اطفال مي گويد: مهم ترين علت تولد كودكان معلول اختلالات ژنتيكي ناشي از ازدواج هاي فاميلي است.

دكتر رضايي مي افزايد: باتوجه به اين كه ازدواج هاي فاميلي زيادي در كشور انجام مي شود بايد مشاوره ژنتيك به شكل جدي تري مدنظر قرار گيرد.

وي با بيان اين كه 3 تا 4 درصد مرگ و مير نوزادان به دليل اختلالات ژنتيكي رخ مي دهد اظهار مي دارد: حتي در دورترين ازدواج هاي فاميلي هم 5 تا 6 درصد احتمال تولد كودك معلول وجود دارد.

وي ادامه مي دهد: در فرزندان بعدي خانواده هم 12 درصد احتمال تكرار معلوليت وجود دارد. وي هدف از مشاوره ژنتيك را ارائه اطلاعات وحمايت از خانواده هاي در معرض خطر عنوان مي كند و مي گويد: وجود يك معلول در خانواده آسيب هاي عاطفي ورواني شديدي وارد مي كند و موجب كاهش فعاليت هاي اجتماعي ساير اعضاي خانواده مي شود.

وي اضافه مي كند: هرچه مشاوره ژنتيك در جامعه جدي تر گرفته شود جامعه سالم تر و فعال تر خواهد شد و هزينه هاي درمان كاهش خواهد يافت.

يك پزشك عمومي هم در اين مورد مي گويد: يكي از برنامه هاي پيشگيري از معلوليت هاي ناشي از اختلالات ژنتيكي مشاوره ژنتيك است كه براي كاهش معلوليت در جامعه اجرا مي شود.

دكتر محمدپور مي افزايد: به علت ازدواج هاي فاميلي در كشور معلوليت هاي ناشي از بيماري هاي ژنتيكي شايع است بنابراين ايجاد مراكز مشاوره ژنتيك و تشويق مردم براي انجام آن ضرورت دارد.

وي عنوان مي كند: بسياري از معلوليت ها با انجام مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج و بارداري قابل پيشگيري است و بايد تمام مردم به خصوص افراد در معرض آسيب تحت پوشش اين مشاوره قرار گيرند.

وي ادامه مي دهد: باتوجه به اهميت مشاوره ژنتيك بايد هزينه انجام معاينه ها و آزمايش ها در اين بخش كمتر و از يارانه خاصي برخوردار باشد تا موجب ترغيب بيشتر مردم براي مراجعه شود.

به گفته وي مشاوره ژنتيكي از نظر اقتصادي بسيار مقرون به صرفه است و بايد در اين زمينه اطلاع رساني بيشتري انجام شود.

مسئول مركز مشاوره ژنتيك اداره كل بهزيستي خراسان شمالي اظهار مي دارد: بخش عمده اي از معلوليت ها به دليل اختلالات ژنتيكي است كه هزينه هاي مادي و معنوي زيادي را به جامعه تحميل مي كند. دكتر مرتضي صفي خاني مي افزايد: طبق بررسي هاي انجام شده هزينه پيشگيري از معلوليت 9 برابر كمتر از هزينه هايي است كه براي فرد معلول خرج مي شود.

وي با بيان اين كه انجام مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج و قبل از بارداري اهميت زيادي دارد مي گويد: مشاوره ژنتيك براي افرادي كه ازدواج فاميلي مي كنند و خانواده هايي كه فرزند معلول دارند ضروري است.

وي تاكيد مي كند: باتوجه به اهميت مشاوره ژنتيك و تاثير آن در كاهش معلوليت بايد قانون اجباري شدن آن تصويب و ابلاغ شود.

وي با اشاره به مركز مشاوره ژنتيك استان اظهار مي دارد: اين مركز زيرمجموعه معاونت پيشگيري اداره كل بهزيستي است و پزشك ژنتيك و كارشناس پرستاري دوره‌ديده مشاوره ژنتيك خدمات مورد نياز را به مراجعان و بيماران ارائه مي دهند.

وي مي افزايد: از ابتداي سال تاكنون 100 زوج براي مشاوره ژنتيك به اين مركز مراجعه كرده اند كه از اين تعداد 30 زوج دچار مشكلاتي بودند كه تعداد زيادي از آن ها با انجام آزمايش ها و درمان هاي ويژه رفع شد.

وي خاطرنشان مي كند: كميسيون عالي مشاوره ژنتيك وابسته به سازمان بهزيستي كشور در مواردي خاص نمونه هاي مورد آزمايش را با مراكز دانشگاهي ژنتيك كشورهاي ديگر مطرح مي كند و از آنان كمك مي گيرد.

به گفته وي اگر در خانواده اي ناشنوايي، اختلالات بينايي، ناتواني هاي ذهني و معلوليت جسمي و حركتي وجود داشته باشد بايد قبل از ازدواج و يا تولد فرزند ديگر، مشاوره ژنتيك را انجام دهد.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي هم مي گويد: اين اداره كل براي پيشگيري از معلوليت مراكز مشاوره ژنتيك را سال گذشته در استان راه اندازي كرده است.

دكتر عليرضا قرباني مي افزايد: افراد بايد قبل از ازدواج مشاوره ژنتيك را انجام دهند و اين امر در خانواده هايي كه فرزند معلول دارند بيشتر مورد تاكيد است.

وي اظهار مي دارد: 50 درصد از معلوليت هاي ذهني ناشي از ازدواج هاي فاميلي است و انجام مشاوره ژنتيك تاثير به سزايي در كاهش بروز معلوليت در جامعه دارد.

وي اضافه مي كند: مشاوره ژنتيك نيز بايد مانند بسياري از آزمايش هاي قبل از ازدواج اجباري شود. وي بيان مي كند: مشاوره ژنتيك خانواده هاي تحت پوشش بهزيستي رايگان انجام مي شود.

وي اطلاع رساني ضرورت مشاوره ژنتيك و فرهنگ سازي در اين زمينه را بسيار موثر مي داند و مي گويد: ايجاد مركز مشاوره ژنتيك ديگري نيز در استان مورد نياز است و بخش خصوصي بايد به اين موضوع ورود پيدا كند.

وي مي افزايد: اداره كل بهزيستي استان از متقاضيان ايجاد مركز مشاوره ژنتيك استقبال و با پرداختن كمك هاي يارانه اي حمايت مي كند.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 589]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن