واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: هردینی ازسه بخش باورهای دینی که پیروان همه ادیان آنها راحقایق میدانند ومینامند واهداف راتعریف میکند. وطریقت که راه رسیدن به آن اهداف رامشخص مینماید وشریعت که قوانین رامطرح مینماید تشکیل شده است . به بخش اول بخش دینی میگوییم . به دوبخش بعدی بخش مذهبی میگوییم. مثل دین اسلام، مذهب شیعه وفرقه اثنی عشری . یا دین عیسوی، مذهب کاتولیک آ فرقه گریگوریان.وغیره...
4. اصول جهان بینی اشوزرتشت رادردوره آموزشی پیشین دانستیم ؟ درگاتاها اشوزرتشت اصول وفروع دین تعریف شد.حال چرااشوزرتشت درگاتااها راه کلی (حقیقت)را درکتاب خودآورد ولی به ریزه کاری ها نپرداخت وطریقت وشریعت زرتشتی زیستن رانیاورد؟ چرا انجمن مگان تاسیس نمودوسنت ها را در آنجاتعریف نمود؟ چرا انجمنی؟ چراانجمن موبدان ، بایستی باورهای گاهانی رادرک وبا ابداع واجرای سنت های نیک وپاک مابین مردم برند؟ چه مشکلاتی داشتند؟ چه شد که بخشی ازستنهای باستانی کاملا پذیرفته شد؟ بخشی راتغییری مختصردادند وبه اصطلاح زرتشتی کردند؟ وبخشی که واقعا مخالف با باورهای دین مزدیسنی بود به تدریج حذف کردند؟چه شد که سنتهای ایرانی پیشین را باسنتهای زرتشتی مخلوط نکردند وهرکدام رابجای خود نگاه داشتند؟ مثلا چه شد که باوصفی که اشوزرتشت روز ششم فروردین بدنیاآمده بودومیتوانستند باتنها شش روزتغییرتاریخ ابتدای بهار.نوروزدینی وملی را باهم یکی کنند (مثل خیلی ازپیروان ادیان دیگرکه کردند.) نکردند؟ چرا؟... براستی اگرمی کردند چه میشد.؟
5. نقش موبدان وانجمن موبدان که زندگی اشان جزپاسداری ازدین وفرهنگ وایجاد سنتهای زیبا واندیشه برانگیزنبوده، درطول تاریخ چه بوده؟«ازکتاب گاتاهاکتاب آسمانی زرتشتیان ویسنا به دقت بسیار بالاوشگفت انگیزپاسداری شده است.» درحدامکان باورهای گاهانی رادرک کردندوتاآنجاکه توانستند در میان مردم بردندو... باورهای دین مزدیسنی چگونه درقالب سنتها ی مذهبی به میان مردم رفته است؟
6. نقش موبدان دوره «ماد»ایران زمین وکتاب وندیدادکه کتاب قوانین فقهی ماست چه بوده است؟ چگونگی بهداشت شخصی ومحیط زیست که بصورت بسیارکارشناسی وحتی وسواسی توصیه میشود؟ فرهنگ شناخت چهارآخشیج وپاک نگهداشتن محیط زیست.تشویق مردم به کاروکوشش وپای بندی به عهد و پیمان و کندن قنات وآباد کردن زمین وغیره که اهورایی شناخته شده است.....
7. نقش سنت درگردهم آوردن وایجادهمازوری وهمفکری وساختن جامعه ای سخت محکم ومنسجم چیست؟
8. هرملتی به زبان وسنن آداب وخلاصه فرهنگ خود زنده است. به باورمن اگرموفق شدید که ملتی را وادارید که زبان وسنن وآداب را به فراموشی بسپارد. درحقیقت هویت اورا کشته اید.!!!پیش ازآنکه براستی بمیرد.به هرحال جوان زندگی میخواهدوشادی وبه همنشینی وهمازوری وانتخاب همسر ودوست ویا راحتیاج دارد. جوان حق درست زیستن را دارد. که اگراین شرائط درست وانسانی فراهم نباشد وباورهای جوان به بازی گرفته شود. به راه کج می اُفتد وازجاده راست خارج میشود و...
9. اثرمفید ویامضر ورود سنت های درست ونادرست بیگانه درسنتهای زرتشتیان چه بوده است؟
10. سه دسته سنت داریم: سنن ملی (ایرانی) . دینی (زرتشتی) . وارداتی (خارجی)
11. چراباید سنت ها را گرامی داشت؟ اصلا نگهداری سنت چه فایده ی گیتوی ومینوی دارد؟ چگونه میتوان سنت رانگاه داشت بدون اینکه مزاحم پیشرفت مادی ومینوی ما باشد وباعلم روزبرابرشود؟
12. چگونه باید ازسنت هاپاسداری کرد که ازجاده انسانیت خارج نشود وربوت سازوجانور سازنگردد؟
13. چقدرموبدان درطول تاریخ با پاسداشت ازکتاب وسنت هاتوانستند که دین وفرهنگ راخالص نگهدارند؟
14. اصلاچراسنت؟وچراانجمن موبد ان اینقدربه درک وشناخت وپاسداشت درست سنت هاپافشاری میکنند؟
وبسیاری مطالب دیگرکه بایددرکلاس سنت بیان شود وبیاموزیم. اینجانب میتوانم قول دهم که حداقل صد جلسه برای توضیح سنت نیازدارم وهدفم اینست که به شمابهدینان نشان دهم که چقدرسنت مهم است ودرک و شناخت وشرکت کردن فعالانه درتک تک آنها، تاچه اندازه میتواند، زرتشتی سازوانسانیت گسترباشد ومردم را از انحرافات اخلاقی که درجامعه دراثرورود«باورهای نادرست بیگانه» بوجودمی آید، دورسازد.
· وگفتیم که ما زرتشتیان که دین ما مزدیسنیی یا اهورادکیشو. ویکتاپرستی است. بامذهب ما که زرتشتی نامیده میشود، هردو زرتشتی است ودرطول تاریخ هیچ موبدی بخود اجازه وحق نداده که یک مذهب جدیدی ازاین دین پاک درست کند.وحتی شریعت ماازکلیات بحث میکندوبه اصول توجه داردوبه جزییات زندگی مردم کارنداردو...
· وگفتیم که هرچند کلمه دقیقی مترادف سنت درزبان ی نداریم.وقتی میگوییم آیین، منظورمان، سنت است .
· درحقیقت کتاب ،اصول(حقیقت وطریقت) دین را تعریف ومشخص میکند.وسنت بخش اجرایی آن مکتب است.
وکارآیین اینست که باورهای آن مکتب را به نحوساده وهمه فهم بصورت مدون وغیرمدون به میان مردم ببرد.
· آیین (سنت) شامل قوانین مذهبی یا شریعت(یعنی بایست ونابایست وشایست وناشایست ) وآداب ورسوماتی است که پیروان آن مکتب بایستی به اجرا گذارند تا آن دین یاعقیده دربین مردم به درستی وبادقت پیاده شود.
:::پس وقتی گفتیم دین زرتشتی منظورمان اصول وفروع دین زرتشتی است. ووقتی گفتیم کیش(مذهب) زرتشتی یعنی مجموعه دین وآیین های ماست. ووقتی گفتیم آیین زرتشتی تنها بخش سنت های مذهبی ماست.
حال نشست دوم درس سنت، کلاس دین وفرهنگ.انجمن موبدان تهران . زامیادایزد وآبانماه 3746:
* وچون میدانیم که کارآیین (سنت ) بردن باورها بزبان ساده وهمه فهم به میان مردم وفرهنگ سازی است.
وازنظرعلمی همه سنت های ما انسانها، چه مدون وچه غیرمدون وحتی کارهای روزمره یا خواب دیدن وطریقه نگاه کردن ماهم یک امرسنتی شناخته میشود وازباورهای ما سرچشمه میگیرد و...
پس برای قضاوت درست آیین های خودمان باید «خط کشی» دقیق بدست گیریم ودرترازخردووجدان، باتوجه به اصول وفروع دینمان که گاتاها تعریف کرده واوستا آنرامفصل تروعملی ترتوضیح داده است، به داوری نشینیم.
· همه اندیشه ها وباورهای موجود درجهان رامیتوان به سه دسته تقسیم کرد :
1. باورهای واقعی یا رئالیستی : که درپی کشف وشناخت حقایق وواقعیات است وانسان را به واقع بینی دعوت میکندوازاومیخواهد که مسائل زندگی خودرا با توجه به حقایق وواقعیات حل کنند.( علم تمامابه دنبال شناخت وتبلیغ این نوع باورهاست.)/ ..... منتهی چون انسان فطرتا، درپی یافتن یک «آرمان » است. یا باید خودش بادقت وشناخت این آرمان را تعریف وتعیین کند وفراگیرد. یا دیگران برایش می سازند واورابه دنبال آرمان خویش می کشانند. واین جاست که دوگونه دیگراز اندیشه یا باوربشری شکل میگیرد ومنتشرمیشود:
2. باورهایا اندیشه های فراواقعی (سور. رئالیستی ).که انسانیت می آموزدوبه تکامل دعوت میکند وبه انسان پروبال نیک منشی وراستی براساس خرد ووجدان میدهد وازاو، نمادفروهرمیسازد وسپنته من سازاست..
3. باورهای فروواقعی ( سو. رئالیستی ) که پروبال انسان رامی شکند وترمزکننده وعقب برنده(ارتجاعی) وآدمهای فرومایه ودیو،اژدها واهرمن ساز است.(دومثال درشعر،دومثال درهنر. ازاین سه نوع اندیشه بزنید )
(( حداقل روی این سه باور،دراتفاقات روزمره وحرفهایی که حتی ازوالدین ویادوستانتان می شنوید،فکرکنید وبر پایه «خردووجدان» خویش بسنجید وهفته آینده کمینه چند مثال بزنید که کدام فراواقعی. واقعی یا فروواقعی است )).
باورهای« واقعی»و«فراواقعی»،باورهای راستین نامیده میشودکه انسان را به مسئولیت های خویش آشنامیکندومعرفت و شناخت به انسان می دهد.وانسانیت گستراست،درحالیکه باورهای«فروواقعی» بردروغ تکیه دارد وانسان راازانسانیت بازمیدارد.
*** با توجه به همه مسائل وموارد بالا وبسیاری موارد دیگر که پیش تردرکلاس جهان بینی توضیح دادیم.
نخست : چند آیین یا سنت های دینی ومذهبی خودمان را مطرح میکنیم و برروی آنها سخن می گوییم :
1. آیین نماز خواندن [فرق زروان (زمان ) و گاه( فرصت)]. سدره وکشتی ونام گذاری روزها وغیره
2. جشن ها.(فرق جَشن و جَشَن) آتش پشت بام کردن.استقبال ازفروهرها. آیین ها نوروزی. جشن مهرگان. وسده وسیزده بدر. وجشن های ماهیانه وآیین های وابسته به آن مانند نخ هفت رنگ درجشن تیرگان.
3. آیین سدره پوشی. فلسفه سدره .فلسفه کشتی . استفاده ازنمادهای گوناگون درسفره ها.هدایای سنتی.
4. قوانین احوال شخصیه >آیین ازدواج : تک همسری . حقوق برابر زن ومرد. نداشتن حق طلاق ( طلاق دردین ما اختیاری نیست ) . پل گذاری . روشهای گوناگون ازدواج .ممنوعیت ازدواج موقت (صیغه).
5. آیین گاهان بار: تفاوت باردادن با مهمانی . تبلیغ وگسترش فرهنگ باردادن . فرق داد ودهش وصدقه .
6. مراسم روان وآیین های آن: ازروزنخست تاسی سال پس ازمرگ ومراسم وجَشَن های مربوط به آن.
7. سنت اشوداد (وقف ) ومیزد ساختن (میزآراستن) برای داد ودهش .وقف زرتشتیان چگونه باید باشد؟؟؟
چرابنایدخمس وذکات بدهند؟ چرا نباید وقف آتشکده کنندو باید وقف گاهانباروساختن مدارس وبیمارستان وغیره بکنند؟
ودرپایان آیین های وارداتی همانند سفره شاه پری ، بی بی سه شنبه ، جشن تولد بطریق غربی وغیره .
ومایلم درکلاس 7 گروه تشکیل دهیم که ریزاین آیین هاراجمع کنند. تابدرستی دریابیم وبعدا بتوانیم براساس معیار بالابخش فراواقعی وواقعی وفروواقعی آنهاراازهم جدا کنیم.بخش فراواقعی و واقعی رابپذیریم وبخش های فرو واقعی رابدرستی ازآیین های خودبامدیریت انجمن موبدان به تدریج حذف به روزکنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]