تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816773996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آن‌سو‌تربازارهاي جهاني در كما


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: آن‌سو‌تربازارهاي جهاني در كما
در حالي كه بانك مركزي و وزارت خزانه داري آمريكا در هماهنگي با كنگره اين كشور با تلاش براي تنظيم و تصويب طرح محركه تازه، جورج بوش را در آخرين روزهاي دوران رياست‌جمهوري‌اش بدرقه مي‌كنند صاحبان سهام همچنان با ترديد ودودلي به جريانات بازار سهام اين كشور نگاه مي‌كنند.
بازار سهام نيويورك هنوز نشانه‌اي كه موجب دلگرمي و قوت قلب سهامداران باشد از خود نشان نداده است‌. عمده سهامداران منتظرند تا وضعيت بازار اندكي بهبود يابد تا بلافاصله دارايي‌هاي سرگردان خود در بازار سهام را به پول نقد تبديل كنند.
همين موضوع باعث شده تا به محض اينكه بازار سهام اندكي بهبود مي‌يابد بلافاصله هجوم فروشندگان، عمده روياها را به باد مي‌دهد. براي مثال سهام نيويورك روز دوشنبه در مجموع روز آرام و موفقيت آميزي براي بازار سهام بود و در نتيجه بسياري از سهامداران در اولين ساعات سه شنبه به بيرون كشيدن پول‌هاي خود از بازار سهام پرداختند و همين امربلافاصله موجب پايين آمدن بهاي سهام شد. نتيجه اين بلاتكليفي حاكم بربازار سهام اينكه هنوز نشانه‌اي از يك روند ثابت تحول در وضعيت سهام كه به نوبه خود عامل جلب اطمينان خريداران سهام بيشتر بشود به چشم نمي‌خورد و تعداد كساني كه چشم به راه چنين نشانه‌هايي هستند كم نخواهد بود. در چنين شرايطي تصويب طرح محركه ديگري در كنگره اين كشور اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد‌. از سوي ديگر به نظر نمي‌رسد جورج بوش رييس‌جمهوري آمريكا اشتياق چنداني به تصويب چنين طرحي داشته باشد و هر بار كه خبرنگاران از سخنگوي مطبوعاتي او در مورد نظر رياست جمهوري آمريكا در مورد تصويب طرح محركه ديگري سوال مي‌كنند، خانم «دانا پرينو» با جواب‌هايي از قبيل «ما از هرپيشنهاد جالبي استقبال مي‌كنيم و آن را مورد مطالعه قرارمي‌دهيم» يا «ما درحال حاضر مشغول اجراي يك طرح محركه هستيم» از پاسخ مستقيم شانه خالي مي‌كند‌. بوش رييس‌جمهوري آمريكا بارها در سخنان خود به اين نكته كه ‌بحران اقتصادي موجود چيزي است كه رييس‌جمهور بعدي بايد به پيدا كردن راه حلي براي آن بپردازد به زبان هاي مختلف اشاره كرده است.
براين اساس شاخص سهام آمريكا كه شروع هفته را با رشد خوبي آغاز كرده بود، اواخر هفته را با كاهش به پايان برد، اما در مجموع اين هفته روند صعودي به خود گرفت. شاخص S&P500‌، در اين مدت 28 مرتبه نوسان مثبت و منفي داشت. علت كاهش شاخص سهام، كاهش سطح اطمينان مصرف‌كننده و نيز پيشنهاد موسسه Warren Buffett مبني بر فروش سهام بود. شاخص سهام برزيل نيز اواخر هفته را با كاهش به پايان برد كه علت آن نگراني از كاهش رشد جهاني و زيان صنايع مرتبط با ارز كه برسود شركت‌ها تاثير سوء گذاشته و موجب افزايش قيمت كالاها مي‌شود، بود.
اما شاخص سهام كانادا با پيشگامي سهام بخش مالي افزايش يافت كه اين ميزان رشد هفتگي در شش سال گذشته بي‌سابقه بود، تغيير قوانين حسابرسي و نيز افزايش قيمت سهام شركت‌هاي بخش انرژي در پي افزايش قيمت نفت، دلايل اين رشد عنوان شدند. موسسه «JP Morgan Chase» اعلام كرد كه 16 شركت از جمله «مك دونالد» و «مرك» طي دوسال آينده عملكرد خوبي خواهند داشت و از بحران جهاني متاثر نخواهند شد، و لذا پيشنهاد خريد اين شركت‌ها را ارائه داد.
همچنين شاخص سهام اروپا (Stoxx600) در اين هفته بهترين عملكرد هفتگي را از مارس 2007 شاهد بود، سهام «سوني اريكسون» و «شل» بيشترين رشد را داشتند. شاخص سهام بريتانيا نيز همگام با ساير بورس‌هاي مطرح اروپا افزايش يافت كه علت عمده آن، تمايل سرمايه‌گذاران به خريد سهام بخش توليدكنندگان انرژي و بخش مالي بود. اما شاخص سهام بورس‌هاي اروپاي مركزي با پيشگامي بانك‌ها كاهش يافت كه علت آن پيش‌بيني كاهش رشد اقتصادي كشورهاي اين منطقه از سوي «گروه گلدمن ساكس» و نيز كاهش رتبه اعتباري اين كشورها از سوي موسسه Fitch بود. شاخص سهام بورس جمهوري چك نيز 10درصد سقوط كرد. «بورس‌هاي آسيايي نيز در هفته گذشته حال و روز خوشي نداشتند.» به دليل بروز نشانه‌هايي از تداوم بحران بازار اعتباري كه تقاضا را براي صادرات كشورهاي آسيايي كاهش مي‌دهد، شاخص سهام «MSCI Asia Pacific» در اين هفته كاهش يافت. اما شاخص سهام اكثر كشورهاي مختلف آسيايي پس از اقدامات دولت‌ها براي نخستين بار در هفت هفته گذشته افزايش يافت. شاخص سهام هنگ كنگ با پيشگامي شركت‌هاي بخش كالا و نفت براي هفتمين هفته پياپي كاهش يافت كه اين مدت زمان كاهش، در شش سال گذشته بي‌سابقه بوده است. شاخص مركب سهام بورس شانگهاي كه در سال گذشته حدنصابي از رشد از خود به جاي گذاشته بود، از ابتداي سال تاكنون 69‌درصد كاهش يافته است.
در بـازار كـالا قيمت طلا در نيويورك به پايين‌ترين حد خود در دو ماه گذشته رسيد، به علاوه قيمت نقره نيز در اين مدت كاهش يافت. قيمت مس كه به پايين‌ترين حد خود از ژانويه 2006 تاكنون رسيده بود به علت شايعه افزايش خريد در اين هفته افزايش يافت. اما قيمت پلاتين كه در جواهرسازي و توليد قطعات اتومبيل به كار مي‌رود به علت نگراني از تداوم كاهش رشد اقتصادي و در پي آن كاهش تقاضاي خريد اين كالا به پايين‌ترين حد خود در 5/3 سال گذشته رسيد. پس از شايعه افزايش تقاضاي گندم از سوي آمريكا كه بزرگترين فروشنده غله به شمار مي‌رود و پس از اينكه قيمت اين فرآورده به پايين‌ترين حد خود در 16 سال گذشته رسيده بود، قيمت گندم اين هفته افزايش يافت. قيمت ساير فرآورده‌هاي كشاورزي مانند ذرت، سويا، كاكائو و قهوه نيز افزايش يافت.
همچنين در بـازار انـرژي پس از شايعه اعلام كاهش توليد نفت اوپك، قيمت نفت در نيويورك دو دلار در هر بشكه افزايش يافت. قيمت گاز طبيعي نيز در نيويورك افزايش يافت كه علت آن تقاضاي ذخيره اين محصول پيش از شروع فصل سرما بود. «گروه گلدمن ساكس» پيشنهاد كرد كه به علت عملكرد نامناسب شركت نفتي BP – بزرگترين شركت نفتي اروپا- و عملكرد مناسب شركت رقيب آن يعني «Royal Dutch Shell»، سرمايه‌گذاران دارايي خود را از شركت اولي به دومي انتقال دهند. بازارهاي در حال توسعه همانند اكثر بازارها در شوك بحران فراگير جهاني بودند. خبرها حاكي است كه دولت مجارستان براي سال آينده كاهش رشد اقتصادي را پيش‌بيني كرد و به علت ناتواني دولت، بانك مركزي اين كشور شروع به بازخريد اوراق قرضه دولتي كرد. اين در حالي است كه به علت افزايش ريسك در سيستم بانكي و اقتصادي اوكراين، موسسه رتبه‌بندي Fitch رتبه اين كشور را كاهش داد. به علاوه شركت خطوط كشتيراني چين پيش‌بيني كرد كه به علت كاهش رشد جهاني اقتصاد و تقويت يوآن (واحد پول چين) كه تقاضاي خريد اسباب‌بازي، لوازم الكترونيكي و پوشاك چيني از سوي كشورهاي آمريكاي شمالي و اروپا را كاهش مي‌دهد، ترافيك دريايي براي نخستين بار در چهارسال گذشته كاهش يابد. «موسسه مورگان استنلي» پيشنهاد كرد كه به علت آسيب سوددهي شركت‌هاي كره‌اي و مكزيكي نسبت به ساير بازارهاي در حال توسعه، سرمايه‌گذاران سهام شركت‌هاي اين دو بورس را به فروش رسانند.با توجه به عملكرد بازارها به نظر مي‌رسد بازارهاي جهاني منتظر خبر ديگر يا شوك جديدي براي حركت دوباره هستند.
 پنجشنبه 2 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن