تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني سفير آشتي به قاهره فرستاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: لاريجاني سفير آشتي به قاهره فرستاد


سرمايه،كامبيز سلطانين :در واكنش به تلاش اخير سفير فرستاده شده از سوي تهران به قاهره براي اعلام فاصله گيري و برائت تهران از ساخت فيلم ايراني «اعدام فرعون» كه اخيراً به طور جدي بر ترديدهاي قاهره براي از سرگيري روابط با تهران دامن زده بود، مصر براي ايجاد روابط ديپلماتيك متقابل با تهران اظهار آمادگي كرد. گرچه در عين حال بر تاثير منفي حوادثي از اين دست نيز بر روابط تهران- قاهره تاكيد كرد.

سه شنبه هفته جاري «عليرضا مرندي» (وزير بهداشت سابق و از نمايندگان مجلس هشتم) كه حامل نامه اي از سوي «علي لاريجاني» (رئيس مجلس هشتم) به وزير امور خارجه مصر (احمد ابوالغيظ) بود، در ديداري با وي در قاهره تاكيد كرد: فيلم ايراني «اعدام فرعون» كه موجب ايجاد نارضايتي شديد در مصر شد از سوي دولت تهيه نشده و مقامات ايران هم تدابيري جهت جلوگيري از توزيع آن اتخاذ كرده اند.
به گزارش ايسنا سخنگوي وزارت امور خارجه مصر (حسام زكي) به روزنامه البيان گفته است: در نامه لاريجاني بر تمايل تهران در تحقق روابط بيشتر قاهره- تهران تاكيد شده است.
براساس گزارش اين روزنامه چاپ امارات متحده عربي، ابوالغيظ در اين ديدار با تاكيد بر اين مطلب كه ايراني ها بايد بدانند چنين حوادثي (ساخت فيلم «اعدام فرعون») تاثيرات منفي بر روند روابط دوجانبه خواهد داشت، گفته است قاهره آماده ايجاد روابط ديپلماتيك متقابل با تهران است.
مستند «اعدام فرعون» كه اخيراً معضل جديدي در روابط دو كشور ايران و مصر تبديل شده است، داستان ترور «انورسادات» (رئيس جمهور پيشين مصر) توسط «خالد اسلامبولي» را به تصوير مي كشد. اين مستند يكي از جديدترين آثار توليدي ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام است كه گفته مي شود با اخذ مجوزي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هماهنگي با اين وزارتخانه ساخته شده است.
گرچه در همان زمان «محمدحسين صفار هرندي»، به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره فيلم مذكور تصريح كرد: «اين فيلم در اينترنت پخش شده و گفته مي شود سازنده اش شبكه الجزيره بوده، اما يك گروه غيردولتي در ايران از آن حمايت كرده كه ربطي به دولت ندارد.» با اين حال دولت مصر اجازه ساخت فيلمي را صادر كرده است كه گفته مي شود همزمان با سالروز ترور انورسادات رونمايي خواهد شد كه حاوي توهين به اصول انقلاب اسلامي ايران است.
در اقدامي ديگر رئيس فدراسيون فوتبال مصر با لغو ديدار تداركاتي تيم هاي فوتبال ايران و مصر، پخش فيلم مستند «اعدام فرعون» را دليل اين اقدام اعلام كرد.
نيروهاي پليس مصر با ورود به دفتر شبكه ايراني العالم در قاهره و مصادره تعدادي از دوربين هاي فيلمبرداري و چند دستگاه رايانه اقدام به پلمب كردن اين شبكه كردند.
در آستانه پانزدهمين اجلاس وزيران خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد كه مردادماه سال جاري به ميزباني تهران برگزار شد؛ اما دولت قاهره در اقدامي كاملاً رسمي از كاهش سطح نمايندگي خود در اين اجلاس خبر داد و متعاقب آن نيز ابوالغيظ از سفر به تهران و شركت در اجلاس مزبور خودداري كرد.
اين درحالي است كه پيش از آن معاون وزير امور خارجه در امور آفريقا (محمدرضا باقري) در حاشيه نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا در شرم الشيخ مصر از مذاكرات احتمالي منوچهر متكي و همتاي مصري خود (احمد ابوالغيظ) در حاشيه اجلاس وزيران جنبش عدم تعهد در تهران خبر داده بود.
گرچه برخي از ناظران بين المللي، فيلم «اعدام فرعون» را به عنوان انگيزه قاهره در عدم تمايل جدي براي از سرگيري روابط ميان دو كشور و بازگشايي سفارتخانه هاي ايران و مصر تلقي مي كنند، به نظر مي رسد بهبود در روابط ميان دو كشور به عواملي فراتر از عوامل موجود در روابط تهران- قاهره نيازمند است چرا كه پيش از انتشار فيلم «اعدام فرعون» نيز به رغم سفرهاي مكرر مقامات ارشد تهران به مصر، تنها گام قاهره براي بهبود روابط خود با تهران، موافقت دانشگاه الازهر براي اعطاي بورسيه تحصيلي به دانشجويان ايران بود و به عبارت ديگر مي توان گفت واكنش دولت قاهره به سفرهاي دو سال اخير مقامات ارشدي همچون «علي اكبر ناطق نوري»، «غلامعلي حدادعادل»، «علي لاريجاني» و «منوچهر متكي» به مصر، صرفاً قول ارائه بورسيه به دانشجويان ايران از سوي دانشگاه الازهر بوده است.
گرچه نخستين تلاش براي عادي سازي روابط با قاهره از اواخر دولت خاتمي كه سياست تنش زدايي و اعتمادسازي را در سياست خارجي پيگيري مي كرد، صورت گرفت، اما اين تلاش ها در آن زمان به دلايلي آشكار در همان مرحله متوقف شد به طوري كه از ديدار خاتمي و حسني مبارك (رئيس جمهوري وقت مصر) در حاشيه اجلاس فناوري اطلاعات در ژنو مي توان به عنوان مهم ترين اتفاق سياسي تهران و قاهره در آن زمان نام برد.پس از ورود «محمود احمدي نژاد» به كاخ رياست جمهوري، ممانعت هاي موجود در قبال عادي سازي روابط با قاهره از ميان رفت به طوري كه منوچهر متكي از تلاش هاي ديپلماتيك تهران براي از سرگيري روابط ميان دو كشور خبر داد و احمدي نژاد در سفر به امارات متحده عربي (ارديبهشت ماه سال 1386) در پاسخ به خبرنگار روزنامه «الاهرام» مصر كه درباره روابط سرد تهران و قاهره از وي سوال كرده بود، اعلام كرده بود دولت او آمادگي دارد در صورت تمايل مصر، سفارتخانه اش را ظرف مدت 24 ساعت در قاهره بازگشايي كند.
همچنين گفت وگوي تلفني احمدي نژاد با همتاي مصري خود (حسني مبارك) منشاء پيش بيني هايي مبني بر آغاز بهار روابط قاهره - تهران در ميان ناظران منطقه اي شد.
غلامعلي حدادعادل به عنوان رئيس مجلس هفتم به فاصله اندكي از اظهارات احمدي نژاد، به دعوات رسمي «فتحي سرور» (رئيس مجلس مصر) براي شركت در اتحاديه بين المجالس به قاهره سفر كرد كه در واقع نخستين سفر رسمي رئيس يكي از قواي سه گانه نظام به مصر پس از پيروزي انقلاب 1357 محسوب مي شد.
گرچه پيش از او از سفر «علي لاريجاني» (دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي) در خردادماه سال 1385 به مصر و ديدارش با حسني مبارك را مي توان به عنوان حضور عالي ترين مقام ايراني در مصر پس از 28 سال قطع روابط تهران- قاهره نام برد. با اين حال به رغم تلاش هاي صورت گرفته از سوي دولت نهم، تا به حال دولت مصر اقدامي عملي در جهت بهبود روابط ميان دو كشور انجام نداده است. به نظر مي رسد ترديد در خصوص احتمال عملي اظهارات اخير وزير امور خارجه مصر نيز با توجه به عقبه موضوع مورد بحث، اقدامي دور از منطق نباشد.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[مشاهده در: www.iransport.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن