واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جلوههاي بصري در سينما مرور شد
فرهنگي. فيلم . سينما
نشست كارشناسي جلوههاي بصري در سينما ( ويژوال افكت)، با حضور كارشناسان و فعالا اين عرصه، توسط دفتر توسعه فناوري معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري در وزارت ارشاد و فرهنگ تسلامي برگزار شد.
به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، امير رضا معتمدي استاد دانشگاه، در اين نشست، با اشاره به اينكه جلوههاي بصري از حدود ۱۴سال پيش به صورت كمرنگ و مقطعي در ايران آغاز شد، گفت: متاسفانه اين امر به شكل خيلي پراكنده و حاشيهاي وارد سينما شده و هر فردي با ابتكار عمل خويش، به جلوههاي بصري دست اندازي كرده است اين استاد دانشگاه، ادامه داد: زماني كه انيميشن به صورت ابتدايي بر روي سفالها و كاغذها ابداع شد، انسان ياد گرفت كه ميتواند مفاهيم را با تصاوير منتقل كند و اين مفاهيم يعني ابزار تصوير از كلام قويتر است.
به گفته معتمدي، فيلم در حقيقت همان فكر مصور است كه با تصوير كه در حقيقت نقش كلام را بازي مي، كند سخن ميگويد و جلوههاي بصري هم فرآيندي است كه به تصوير امكان آزاد بودن همچون انديشه را ميدهد.
اين كارشناس، توضيح داد: انديشه ما خيلي آزاد است و هر چيزي را ميتوانيم تصوير كنيم، ولي همه آنها را نميتوان به كلام تبديل كرد.
وي، يادآور شد: در فضاي سينما، جلوههاي بصري اين امكان را به كارگردان و فيلمساز ميدهد كه فراتر از كلام برود و از كلمات دور شود و تصاويري را نشان دهد كه مفاهيم ذهن خالق آن فيلم بوده است و با وجود اين امكان ( ويژوال افكت) ديگر فيلمنامه نويسان براي خلاقيتهاي ذهني خود محدوديت قائل نميشوند و آنچه در ذهن آنها خلق ميشود را ميتوانند بر روي كاغذ بياورند وآنها را به تصوير تبديل كنند.
معتمدي، جلوههاي ويژه را از صنوف قديمي و داخلي سينما دانست و ادامه داد: جلوههاي ويژه با جلوههاي بصري تفاوتهاي زيادي دارد. اين صنعت همانند اصل سينما، يك صنعت وارداتي است، در نتيجه اصطلاحي كه براي آن وجود دارد، ويژوال افكت است. در نتيجه ويژوال افكت به جلوههاي بصري يا تصويري، ترجمه ميشود.
وي، درباره تفاوت عمده اين صنعت با جلوههاي بصري اظهارداشت: اصولا جلوه هاي ويژه يك حرفه توليدي يعني پروداكشن است، فيلمساز در زمان توليد يك فيلم، از آن بهره ميبرد، در صورتي كه جلوههاي بصري يك فرآيند پست پروداكشن يا پس توليد است.
اين استاد دانشگاه، تصريح كرد: جلوههاي بصري، تركيب غير قابل تفكيكي از علم و هنر است، علم اينكه ما بفهميم انسان چگونه محيط پيرامون و اتفاقات را از طريق محركهاي صوتي و تصويري درك ميكند و ميشناسد، و هنري اشت كه به انسان اين قابليت را ميدهد تا تاثير آن محركها را بر ذهن شبيهسازي كند.
او همچنين افزود: جلوههاي بصري و تصويري، ارتباط مستقيمي با فناوري دارد و تاريخچه آن از زماني كه كامپيوتر وارد سينما شد، شروع گرديد، يعني در زمانهاي گذشته اتفاقات درون فيلمها در لابراتوار و بر روي نگاتيو و با روشهاي دستي انجام ميشد، زماني كه رايانه وارد زندگي افراد شد و همه با آن آشنا شدند، فيلمسازان هم به آن روي آوردند و توسط اين ابزار توانستند كارهايي را انجام دهند كه قبل از آن امكان پذير نبود و صنعتي به نام ويژوال افكت بوجود آمد.
ويژوال افكت شاخهاي از صنعت موشن گرافيك است، موشن گرافيك يعني زماني كه ما تصاوير متحرك را ميسازيم و از لحاظ تعريفي هر وقت شما چند تصوير را پشت هم به شكلي قرار دهيد كه حركت ايجاد كند، به آن موشن گرافيك يا انيميشن گفته ميشود.
چهارشنبه 1 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]