تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807287509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/درآستانه نشست ‌١٥٠ اوپك/ كار دشوار اوپك براي كنترل بازار پرتلاطم نفت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /درآستانه نشست ‌١٥٠ اوپك/ كار دشوار اوپك براي كنترل بازار پرتلاطم نفت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

اعضاي اوپك تصميم دارند ميزان توليد نفت را پايين بياورند تا از افت قيمت آن جلوگيري كنند. اعلام اين موضوع باعث افزايش قيمت نفت شده است. گرايش عمومي بازار كاهش قيمت نفت است، اما برخي كارشناسان مي‌گويند آينده قابل پيش‌بيني نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از روز دوشنبه (20 اكتبر، 29 مهر) قيمت نفت پس از يك دوره سير نزولي، دوباره در مسير صعود قرار گرفت و رو به بالا رفت. قيمت هر بشكه نفت (159 ليتر) نوع مشهور به WTI در آمريكا براي تحويل در ماه نوامبر به سطح 75 دلار رسيد. در همين فاصله قيمت نفت درياي شمال براي تحويل در ماه دسامبر با يك دلار و 59 سنت رشد، به 71 دلار و 19 سنت رسيد.

** علت افزايش مجدد قيمت نفت

خبرهاي اخير در مورد قيمت نفت، همه در مورد كاهش آن بوده‌اند، كاهش پس از يك دوره‌ي شگفت‌انگيز افزايش تا حد بشكه‌اي 150 دلار.

برخي معتقدند پس از آن‌كه اوپك اعلام كرد توليد نفت خود را كاهش خواهد داد، باعث افزايش قيمت نفت شد. به‌همين دليل كارشناسان علت افزايش مجدد قيمت نفت در روز دوشنبه را تصميم اوپك در مورد كاهش توليد نفت مي‌دانند. اين موضوع را به تازگي شكيب خليل، وزير نفت الجزاير و رئيس كنوني اوپك اعلام كرده است. سازمان اوپك در مجموع 40 درصد نفت مصرفي جهان را استخراج مي‌كند و انتظار مي‌رود در نشست اضطراري روز جمعه، حدود 1.5 تا دو ميليون بشكه از ميزان صادرات خود خواهد كاست تا از اين طريق با كاهش قيمت نفت مقابله كند.

با اين‌حال از اكنون هيچ‌چيز قابل پيش‌بيني نيست و تصميم قطعي در اين مورد در اجلاس اوپك در روز جمعه‌ي آينده (24 اكتبر) در مقر اين سازمان در وين خواهد بود.

** تئوري كاهش چندمرحله‌اي توليد اوپك

از سوي ديگر نماينده‌ي ايران در هيات عامل اوپك، حتي از احتمال كاهش توليد روزانه‌ نفت اوپك به ميزان سه ميليون بشكه در روز سخن گفته است. او گفته است: «ارقام مختلف كاهش توليد بين اعضاي اوپك مطرح است و اين بين يك تا سه ميليون بشكه در روز متفاوت است.»

محمدعلي خطيبي در مورد اين كه آيا كاهش توليد روزانه به ميزان سه ميليون بشكه محتمل است، چنين توضيح داده است: «اگر يكباره سه ميليون بشكه نفت از توليد اوپك كم شود، بازار خود را جمع خواهد كرد. اما احتمال دارد اين كاهش در چند مرحله صورت گيرد و به نظر مي رسد اوپك در مرحله اول براي كاهش توليد يك ميليون بشكه نفت آمادگي داشته باشد.»

اوپك در نشست ماه گذشته‌ي خود تصميم گرفت توليد نفت را كاهش داده و آن را به حد سپتامبر سال گذشته برساند. اين تصميم منجر به كاهش توليد نفت به ميزان 300 هزار تا 400 هزار بشكه در روز شد. ولي اين امر باعث نشد كه قيمت نفت سقوط نكند. اقتصاد اعضاي اوپك وابستگي زيادي به نفت دارد. از اين رو سقوط قيمت نفت، نگراني اوپك را برانگيخته است. تصميم به برگزاري نشست اضطراري جمعه‌ي آينده، از اين نگراني ناشي شده است.

اين درحالي است كه در ابتدا قرار بود، اجلاس آتي اوپك در 28 نوامبر برگزار شود، ولي اين سازمان در واكنش به روند سقوط قيمت‌ها، برگزاري اجلاس را تا روز جمعه جلو كشيد.

اعضاي اوپك در توضيح دللي اين تغيير تاريخ گفته‌اند «شرايط بازار نفت خوب نيست و 18 نوامبر زمان ديري براي تصميم گيري بود. لذا تلاش‌هايي صورت گرفت كه اين نشست زودتر برگزار شود. با توجه به شرايط كنوني بازار نفت احتمال برگزاري نشست‌هاي اضطراري با فواصل زماني كم براي بررسي وضعيت بازار نفت و تصميم‌گيري وجود دارد.»

** آينده قيمت نفت

برخي كارشناسان در دوره‌ي افزايش قيمت نفت، حتي معتقد بودند كه قيمت هر بشكه نفت خام ممكن است به 200 دلار برسد. ولي پس از آن‌كه قيمت نفت در مسير سقوط نفت قرار گرفت كارشناسان اصل را بر پيش‌بيني‌ناپذير بودن قيمت نفت گذاشته و استدلال كردند چون عامل‌هاي مختلفي در تعيين قيمت نفت دخيل‌ هستند، از عوامل تكنولوژيك گرفته تا سياسي، پس نمي‌توان با قطعيت نظر داد كه نوسان قيمت نفت چه سيري را طي مي‌كند.

كارشناسان عامل مهم افزايش قيمت نفت در دوره‌ي اخير را پايين بودن ارزش دلار مي‌دانند. مقابله با خسارت ناشي از اين امر، باعث مي‌شود كه كشورهاي صادر كننده‌ي نفت، بهاي آن را بالا برند.

علاوه براين، كارشناسان از بحران مالي بين‌المللي آغاز شده در آمريكا نيز به عنوان عاملي مؤثر در بالا رفتن قيمت نفت نام مي‌برند. بحران مالي باعث مي‌شود كه سرمايه‌گذاري از حوزه‌هايي كه ناامن تشخيص داده مي‌شود، به حوزه‌هاي امن منتقل شود. در دوره‌ي اخير ذهنيت بازار اين بوده است كه طلا و نفت مطمئن هستند و به اين دليل در بورس خواهان داشته‌اند. بر اين قرار پيش‌بيني مي‌شود كه اگر بحران مالي بين‌المللي زير كنترل درآيد، بهاي نفت كاهش بيشتري خواهد يافت.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن