تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802251796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارائه آمارهاي متفاوت در غياب مركز جامع ارائه آمار


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ارائه آمارهاي متفاوت در غياب مركز جامع ارائه آمار
مردم آن قدر به شنيدن آمارهاي چندگانه و ضد ونقيض عادت كرده اند كه ديگر اعلام هيچ آماري آن ها را متعجب نمي كند و شايد كمتر به آمارهاي اعلام شده به ويژه آمارهايي كه تحت عنوان آمار رسمي اعلام مي شود توجه كنند.

مركز آمار ايران، وزارت كار، سازمان بهزيستي و غيره هر يك آمار خود را اعلام مي كنند، آمارهايي كه گاهي اختلاف فاحش با يكديگر دارند.

معاون اجتماعي اداره كل بهزيستي خراسان شمالي، صادق نبودن افراد مبتلا به آسيب هاي اجتماعي را در ارائه اطلاعات به مسئولان، دليل دست نيافتن به آمارهاي واقعي عنوان مي كند.

غلامي مي گويد: هنگامي كه كسي بخواهد ديگري را تحت تاثير عملكرد خودش به شكل غيرواقعي قرار دهد، اقدام به بازي با آمارها و آمارها را به گونه اي ارائه مي كند كه تاثيري باب ميل خود را در مخاطب ايجاد كند.

وي اين شيوه ارائه آمار را غيراخلاقي عنوان و بيان مي كند: در اين شيوه مخاطب به نوعي دور زده مي شود و آمار صحيح را دريافت نمي كند.

يك كارشناس ارشد علوم اجتماعي هم اظهار مي دارد: ناآگاهي و دور از دسترس بودن آمارهاي واقعي راه را براي اعلام آمارهاي متناقض و غيرواقعي از سوي كارشناسان و يا مسئولان باز مي كند.

اعظم اماني اظهار مي دارد: نظام آماري در كشور دچار مشكل جدي است و ما در بسياري از زمينه ها با آمارهاي متفاوت و گاه متناقض مواجه مي شويم.

وي با انتقاد از شيوه ارائه آمار در كشور بيان مي كند: برخي مديران براي توجيه عملكرد خودشان و موفق جلوه دادن فعاليت هايشان اقدام به ارائه آمارهاي غيرواقعي مي كنند كه اين ها هم هيچ يك با هم هماهنگ نيست.

يك پژوهشگر مسائل اجتماعي هم اساس هر تحقيقي را آمار مي داند و مي گويد: اگر آمار دقيق نباشد، نتايج پژوهش ها نيز طبعا دقيق نخواهد بود.

براتعلي منفردي راز دسترسي نداشتن سريع به آمار و اطلاعات مركز آمار ايران را از دلايل متفاوت بودن آمارهاي ارائه شده از سوي مسئولان عنوان مي كند و مي افزايد: در چنين حالتي است كه تناقض در آمارها به وجود مي آيد.

وي به روز نبودن آمار مركز آمار ايران را هم از ديگر دلايل مراجعه پژوهشگران به آمارهاي در دسترس ديگر وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي برمي شمرد و تاكيد مي كند: اين راحت ترين اقدام براي دسترسي سريع به آمارهاست.

وي اضافه مي كند: نبود منتقدان آماري بي طرف در مجامع علمي، راه را براي ارائه آمارهاي نادرست باز كرده است.

يك پژوهشگر مسائل اقتصادي هم معتقد است: آمار پايه است و اين داده ها به ما اطلاعاتي مي دهد كه بتوانيم رابطه بين پديده ها را بررسي كنيم و نتيجه دلخواه را به دست آوريم.

هادي قوامي مي گويد: وقتي اطلاعات درست نباشد تحقيقات هم دچار اشكال خواهد شد.

نماينده مردم اسفراين درمجلس شوراي اسلامي اظهار مي كند: بسياري از آمارهاي سري زماني و دنباله اي در كشور وجود ندارد و بررسي نمي شود و اين نظام آماري كشور را دچار به هم ريختگي مي كند.

وي تفاوت در تعريف شاخص ها در دستگاه هاي مختلف را دليل متفاوت بودن آمارها عنوان مي كند.

نماينده مردم بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شوراي اسلامي هم مي گويد: آمار بايد صحيح و برمبناي اطلاعات دقيق و علمي باشد اما متاسفانه در كشور ما ضد و نقيض و با ايراد وابهام روبه روست.

موسي الرضا ثروتي مي افزايد: برخي ارائه كنندگان آمار، مبناي علمي آن را بيان نمي كنند و اين نشان دهنده من درآوردي بودن برخي آمارهاست.

وي نبود مركزي جامع براي ارائه آمار را دليل پراكندگي آن عنوان و بيان مي كند: نظام آماري ما بايد متمركز و مستقل از دولت فعاليت كند كه تحت الشعاع تغييرات دولت قرار نگيرد.

وي ارائه نكردن اطلاعات دقيق از سوي جامعه آماري، كم اطلاعي و كم دقتي برخي آمارگيران، سوءاستفاده از ارائه آمار و استفاده از ناآگاهي مردم را از ديگر دلايل ارائه نكردن آمارهاي دقيق در كشور برمي شمرد.

وي اظهار مي كند: تفاوت در آمارها در برخي مواقع از اختلاف ديدگاه ها و نظرها ناشي مي شود و اين به دليل نگاه وابسته ما به آمار است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي كند: تا زماني كه در موارد آماري دولت به دليل موضع گيري در مقابل آماري كه برخي افراد ارائه مي كنند در يك سو و گروه هاي سياسي كه آن را قبول ندارند در سوي ديگر قرار گيرند آمار صحيحي به مردم ارائه نخواهد شد.

ثروتي معتقد است مركز آمار ايران در چند سال گذشته تحولات خوبي داشته ولي هنوز به نقطه مطلوبي نرسيده و اطلاعات آن داراي نقص است.

معاون اجتماعي اداره كل بهزيستي خراسان شمالي بيان مي كند: ارائه آمار صحيح علاوه بر اين كه نقش به سزايي در اقناع افكار عمومي دارد ماده اوليه برنامه ريزي هم داده هاي آماري است و چنان چه آمار واقعي نباشد، برنامه ريزي هم واقعي نخواهد بود.

غلامي مي گويد: وجود تناقض در آمار تصميم گيري را براي تصميم گيرندگان رده بالا دچار مشكل مي كند.

كارشناس ارشد علوم اجتماعي هم تصريح مي كند: تمامي برنامه ريزي هاي كشور در ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي مستلزم وجود آمارهاي دقيق و صحيح است.

اماني اضافه مي كند: نبود آمار صحيح باعث ايجاد اختلال در تمامي برنامه ريزي هاي كوتاه، ميان و بلندمدت مي شود.

نماينده مردم بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شوراي اسلامي هم مي گويد: در نظام جمهوري اسلامي ايران برنامه ريزي هاي ناشي از آمار است كه اگر اشتباه باشد تمام نظام برنامه ريزي كشور دچار اشكال مي شود.

ثروتي از نبود آمار در بسياري از بخش ها انتقاد و بر لزوم جمع آوري اطلاعات صحيح تاكيد مي كند.

وي فرار مالياتي و فاصله طبقاتي را از جمله مواردي مي داند كه نبود آمار صحيح باعث آن ها شده است. وي مي افزايد: آمارها و شاخص هاي اقتصادي اشتباه سبب توزيع ناعادلانه بودجه هم شده است.

وي كه اعتقاد دارد شاخص هاي توسعه كشوربايد دراختيار مديران ارشد و برنامه ريزان قرار گيرد اظهار مي دارد: برخي مسئولان رده بالا نسبت به دراختيار قرار دادن اين شاخص ها اطلاعي ندارند.

اماني مي گويد: نبود متولي خاص در ارائه آمار به ويژه در خصوص آسيب هاي اجتماعي هم اكنون موجب شده است بسياري از آن ها كه دوست دارند بر امواج خبري سوار شوند و از آب گل آلود ماهي بگيرند و هر روز به ارائه آمارهاي دروغين و سياه نمايي ها بپردازند و هيچ مسئولي هم خود را مكلف به برخورد با اين جريان نداند.

منفردي هم بيان مي كند: ارائه آمار غيرواقعي باعث سوءاستفاده برخي افراد مي شود و هيچ توجيهي براي ارائه نكردن آمار واقعي وجود ندارد.

وي اظهار مي كند: در غير اين صورت هر كسي آن گونه كه خود نياز دارد از اين آمارها استفاده مي كند كه مانور خبرگزاري هاي بيگانه برروي آن ها و سوءاستفاده از آن ها را هم به دنبال دارد.

ثروتي هم مي گويد: خبرگزاري هاي بيگانه نقاط قوت را نمي بينند و فقط به نقاط ضعف توجه و نارسايي ها را بيان مي كنند چرا كه آن ها با هدف نابودي نظام ما به دنبال سوءاستفاده از خبر و انتشار دروغ در جامعه هستند.

منفردي حل مشكل تفاوت آماري را در دادن اختيار كامل به دستگاه هاي اجرايي مي داند و مي گويد: بايد به هر دستگاهي فرصت واختيار بيان آمار مربوط به خودش داده شود مشروط بر اين كه از شاخص ها و شيوه هاي آماري استاندارد در جمع بندي و بيان آن استفاده شود.

وي مي افزايد: جمع آوري اطلاعات به روز و دقيق به صرف زمان و هزينه بسياري نياز دارد و چنان چه بخواهيم مشكل تفاوت در آمارها را حل كنيم بايد تمامي امكانات لازم را در اختيار دستگاه ها قرار دهيم.

غلامي نظري عكس اين را عنوان و بيان مي كند: براي دستيابي به آمار دقيق به يك مرجع مادر نياز است چرا كه اگر اختيار ارائه آمار بدون نظارت به سازمان ها داده شود شايد متوليان و مسئولان براي جذب اعتبار بيشتر اقدام به ارائه آمار بيش از واقعيت اقدام كنند كه دوباره به همان مشكل تفاوت در آمارها برخواهيم خورد.

ثروتي هم با اين ايده موافق است اما مي گويد: جمع بندي آمار را علاوه بر مركز آمار ايران بايد به بخش خصوصي و مستقل از دولت واگذار كرد تا بدون وابستگي بتوان كار را پيش برد.

وي تصريح مي كند: كشور به يك مركز علمي براي متمركز كردن نظام آماري نياز دارد كه در هيچ شرايطي دست خوش تحولات سياسي نشود.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن