تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806704470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو سفر، يك حاشيه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دو سفر، يك حاشيه
سياست‌خارجي- مجيد مهرابي:
نيمه دوم مهرماه، دو هيات، از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، به سفري خارجي اعزام شدند.

علي لاريجاني، رئيس مجلس هشتم، به دعوت رئيس اتحاديه بين‌المجالس 22 مهرماه عازم سوئيس شدتا در اجلاسي شركت كند كه رؤسا و نمايندگان مجالس بيش از 140 كشور در آن، شركت داشتند.

كاظم جلالي، قدرت‌الله عليخاني، حسين حسني، مصطفي ذوالقدر، اسفنديار اختياري، محمد قيوم دهقاني، فاطمه آجرلو و لاله افتخاري، رئيس مجلس را در اين سفر همراهي مي‌كردند. اما در كنار اين سفر (15 تا 23 مهرماه) هيأتي از نمايندگان مجلس متشكل از غلامرضا مصباحي مقدم و محمد كاظم دلخوش اباتري، از اعضاي كميسيون اقتصادي و محمد رضاتابش عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس، شمس الدين حسيني، وزير اقتصاد و طهماسب مظاهري، رئيس‌كل پيشين بانك مركزي را براي شركت در اجلاس پاييزه بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول كه در واشنگتن برگزار مي‌شد، همراهي كردند. اين دو سفر اگر چه به ظاهر، در دو زمينه كاملا مختلف صورت گرفته بود اما يك حاشيه مشابه داشت.

تمايل نمايندگان كنگره آمريكا براي مذاكره و گفت‌وگو با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، حاشيه‌اي بود كه پس از پايان هر دو سفر، متن را تحت الشعاع خود قرار داد.

شايد حضور خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در محل اقامت
علي لاريجاني در ژنو مهم‌ترين خبري بود كه در حاشيه اجلاس اتحاديه بين‌المجالس رخ داد. سولانا از محل اقامتش در برن، خود را به ژنو رساند تا طرف مذاكره‌كننده هسته‌اي خود در سال‌هاي نه چندان دور را بار ديگر ملاقات كند.

حسين حسني، نماينده نائين كه لاريجاني را در اين سفر همراهي مي‌كرد درباره اين ديدار به خبرنگار همشهري گفت: تقريبا تمام نگاه‌ها به سمت ديدار لاريجاني و سولانا معطوف شده بود. اين ديدار به‌علت رايزني‌هاي هسته‌اي كه در گذشته،2چهره مذكور داشتند بسيار حائز اهميت بود، به ويژه از آن لحاظ كه مسئول مذاكره‌كننده هسته‌اي اتحاديه اروپا، خود به محل اقامت رئيس مجلس شوراي اسلامي آمده بود. علي لاريجاني گذشته از اين ديدار، ملاقات‌هايي هم در ژنو و هم در هلسينكي فنلاند داشت كه محتواي اكثر آنها، مباحث هسته‌اي بود. اما اتفاق ديگري نيز در حاشيه اجلاس بين‌المجالس رخ داد كه يك خبر كهنه را رنگي تازه بخشيد.

رئيس مجلس، در روز دوم حضور خود در ژنو و در يك نشست مطبوعاتي از دريافت نامه تعدادي از نمايندگان آمريكا و همچنين سناتورهاي اين كشور خبر داد. به گفته لاريجاني محتواي اين نامه درخواست انجام گفت‌وگو بوده است. لاريجاني با تاكيد بر اينكه شخصيت‌هاي سطح بالا چندي پيش اين نامه‌ها را ارسال كرده‌اند، تصريح كرد: در حال بررسي آنها هستيم.

محمدرضا تابش كه در اجلاس پاييزه بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول نيز شركت كرده بود، در گفت‌وگو با همشهري با بيان اينكه مجلس هشتم براي تكميل كارهاي نيمه تمام مجلس هفتم انجام وظيفه مي‌كند، تاكيد كرد كه نامه مورد اشاره لاريجاني همان نامه‌اي است كه مجلس هفتم از طرف نمايندگان آمريكا دريافت كرده است.

اواخر مجلس هفتم، تام لانتوس، رئيس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا، پس از سفر به دمشق در نشستي خبري كه نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريكا نيز در آن حضور داشت گفته بود: حاضر است همين فردا صبح با هواپيما به ايران برود و با شناختي كه از رئيس مجلس نمايندگان ايران دارد مي‌داند كه او هم آمادگي براي سفر وي به تهران را خواهد داشت. اين در حالي است كه پيش از آن گفته مي‌شد كه نانسي پلوسي درخواست كتبي خود را براي ديدار با نمايندگان ايران به سفارت سوئيس در ايران تحويل داده است.علاوه براين، كاظم دلخوش اباتري، پس از بازگشت از اجلاس پاييزه بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول از نامه‌اي صحبت كرد كه 60 تن از نمايندگان آمريكا در اواخر مجلس هفتم به غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس هفتم تحويل داده‌اند.

غلامرضا مصباحي مقدم در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري كه نامه‌اي كه علي‌لاريجاني در ژنو از آن صحبت كرد، آيا همان نامه‌اي است كه نمايندگان آمريكا در مجلس هفتم به حداد عادل تحويل داده‌اند يا نامه ديگري نيز اخيرا تحويل مجلس هشتم شده است تاكيد كرد: نامه‌اي كه لاريجاني صحبتش را كرده، همان نامه‌اي است كه مجلس هفتم دريافت داشته و چيز جديدي وجود نداشته است.

پيام نمايندگان آمريكا

روز يكشنبه كاظم دلخوش، مخبر كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي از مذاكره نمايندگان ايران و آمريكا در حاشيه اجلاس صندوق بين‌المللي پول در واشنگتن خبر داد.
نماينده صومعه سرا پس از بازگشت هيأت ايراني از آمريكا در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به اينكه 60 تن از نمايندگان آمريكا سال گذشته طي مكاتبه‌‏اي با غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس هفتم درخواست گفت‌‏وگو و حضور در ايران و بازديد از مجلس شوراي اسلامي را مطرح كرده بودند، اظهار داشت: رئيس اين گروه از نمايندگان آمريكا كه درخواست مذاكره با نمايندگان ايران را مطرح كرده بود در اجلاس بانك جهاني حضور داشت كه طي نشست دوستانه ميان نمايندگان ايران و آمريكا بار ديگر درخواست آنها مطرح شد.

دلخوش با بيان اينكه نمايندگان آمريكا همچنان خواستار مذاكره با نمايندگان ايران هستند، مي‌گويد: در اين ديدار دوستانه به آنها اعلام كرديم كه جمهوري اسلامي ايران با تمامي كشورها به جز اسرائيل آماده گفت‌وگو و مذاكره است و البته به هيچ وجه از حقوق ملت خود و استقلال كشور نمي‌‏گذرد.

تابش نيز با بيان اينكه ديدار نمايندگان ايراني با نمايندگان آمريكايي در حاشيه بازديد هيأت ايراني از كنگره آمريكا، كه براي همه آزاد است، صورت گرفته، تاكيد كرد: شخصي كه ادعا مي‌كند لابي‌هاي قرص و محكم ايراني را در مجلس نمايندگان آمريكا به وجود آورده است، با اطلاع از اينكه نمايندگان ايران، مثل هر توريست ديگري، از كنگره آمريكا بازديد مي‌كنند در آنجا حضور يافته و اظهار تمايل مي‌كرد كه گروه دوستي پارلماني ايران و آمريكا در مجلس نمايندگان ايران تشكيل شود.

عضو كميسيون انرژي مجلس ادامه داد: اين شخص گلايه مند بود كه در دوره مجلس هفتم، براي توسعه روابط ايران و آمريكا از طريق مجالس، 60 امضا از نمايندگان آمريكا جمع‌آوري كرده و اين نامه را براي حداد عادل فرستاده است ولي تا به حال اين نامه بي‌جواب مانده است.
نماينده مردم اردكان توضيح داد: شخص مذكور از نمايندگان ايران درخواست كرد كه نامه مورد اشاره به جريان بيفتد و مجلس ايران به اعلام آمادگي مجلس آمريكا براي تشكيل گروه دوستي پارلماني پاسخ مثبت دهد.

تابش در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين شخص، هوشنگ امير احمدي است گفت: اين شخص يكي از نمايندگان كنگره آمريكا است.

آن‌چنان كه دلخوش و تابش گفته‌اند گويا قرار است، گزارش درخواست نمايندگان آمريكا طي جلسه‌اي با رئيس مجلس شوراي اسلامي به وي منتقل شود.
نايب رئيس كميسيون امنيت‌‏ملي و سياست‌‏خارجي در واكنش به مذاكرات غيررسمي نمايندگان ايران و آمريكا در حاشيه اجلاس پاييزه بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول در واشنگتن، اظهار داشت: تقاضاي مذاكره نمايندگان آمريكا با ايران را در كميسيون امنيت‌‏ملي بررسي مي‌‏كنيم.

صحبت از تشكيل گروه دوستي- پارلماني بين ايران و آمريكا در حالي مطرح مي‌شود كه برخي از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس، طرح اين موضوع را زودهنگام و عجولانه مي‌دانند.

حشمت‌الله فلاحت پيشه با بيان اينكه مجلس نمايندگان آمريكا، هر ساله 70 ميليون دلار اعتبار و بودجه مداخله در امورد داخلي ايران را به تصويب مي‌رساند و چندين قطعنامه و بيانيه ضد‌ايراني در اين مجلس صادر مي‌شود يادآور شد: طبق اساسنامه‌هاي گروه دوستي در ايران اگر در مجلسي اقدامات ضد‌ايراني شكل بگيرد نمي‌توانيم گروه دوستي با آن مجلس داشته باشيم.

وي ادامه داد: تصويب اعتبار مداخله‌هاي امنيتي و جاسوسي در ايران، تصويب اعتبار شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه عليه ايران برنامه پخش مي‌كنند از مصاديقي است كه نشان مي‌دهد ما نمي‌توانيم گروه دوستي- پارلماني با آمريكا داشته باشيم.

با اين وجود فلاحت پيشه با اشاره به مذاكراتي كه در مجالس پيش از مجلس هفتم، بين نمايندگان ايران و آمريكا صورت گرفته است، تاكيد مي‌كند كه منع قانوني براي مذاكره وجود ندارد و آنچه كه تاكنون وجود داشته منع عرفي بوده است.

در دوره مجلس ششم، زماني كه مهدي كروبي، رئيس مجلس وقت، براي شركت در اجلاس سالانه بين‌المجالس به نيويورك سفر كرده بود در بازديد از موزه متروپليتن اين شهر با سناتورهاي آمريكايي روبه‌رو شده و به درخواست آنها براي گفت‌وگويي كوتاه پاسخ مثبت داده بود.

حسين سبحاني‌‏‌‏نيا، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي نيز در پاسخ به اين سؤال كه نامه مورد اشاره آقاي لاريجاني كدام نامه است؟ با اشاره به اينكه پيش از اين نيز رئيس مجلس از بررسي پيشنهاد نمايندگان آمريكا براي گفت‌‏وگو و مذاكره با ايران خبر داده بود، افزود: تاكنون هيچ تقاضاي رسمي‌‏اي از سوي مقامات آمريكا براي مذاكره با ايران ارائه نشده است. اما همين اظهارات غيررسمي و فردي نمايندگان آمريكا را نيز مي‌‏توانيم بررسي كنيم.

وي با بيان اينكه براي اين منظور با كارشناسان و صاحب‌نظران وزارت امورخارجه مذاكراتي خواهند داشت، افزود: پس از پايان تعطيلات اين هفته مجلس با دعوت از وزير امور خارجه اين موضوع را بررسي خواهيم كرد.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن