واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تجلیل از پیشکسوتان موسیقی
![](http://img.tebyan.net/big/1385/09/21213675238817819423623212612124925176190.jpg)
پنجمین مراسم آوای دوست با تجلیل از مقام هنری " احمد ابراهیمی "، زنده یاد" منوچهر همایون پور "، "منصور نریمان " و" حسین یوسف زمانی " توسط مركز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ( موسسه نغمه شهر ) و با حضور هنرمندان عرصه موسیقی در فرهنگسرای هنر برگزار شد." در ابتدای این مراسم " سید علیرضا میر علی نقی " - روزنامه نگار و پژو هشگر موسیقی در تجلیل از مقام هنری اساتید موسیقی ایران گفت : از نظر من حرمت به پیشكسوت ، حرمت به فرهنگ و هنر است ؛ زیرا فرهنگ ما با سالخوردگان است كه می تواند رشد كند .وی در توصیف شخصیت هنری " احمد ابراهیمی " خواننده پرآوازه موسیقی سنتی ایرانی گفت : استاد ابراهیمی از نظر من كاروان سالار موسیقی ایرانی است كه در طول عمر هنری خود با مناعت زیسته و در هنر ایران نقش به سزایی داشته است ؛ امروز در عرصه آواز ایرانی ، متن و تحریر استاد ابراهیمی عیار سنج هنر آواز است و به نظر من نغمه های زیبا و پر احساس این هنرمند الگویی برای هنرمندان فعال عرصه موسیقی است ." میر علی نقی " در بخش دیگری از صحبتهای خود و در تجلیل از مقام هنری استاد " حسین یوسف زمانی " هم گفت : یوسف زمانی از معدود آهنگسازانی است كه به خواننده ها اعتبار داده است ؛ وی هنرمندی است كه هنوز در وجودش خلاقیت و استعداد نهفته است.این پژوهشگر موسیقی در تجلیل از استاد " منصور نریمان " - پدر ساز عود ایران نیز گفت : در دورانی كه ساز عود در ایران در معرض فراموشی سپرده شده بود این " منصور نریمان " بود كه در این سالهای فراموشی به نواختن ساز عود پرداخت آن را از مهجوریت و تنهایی نجات داد .وی افزود : به بركت وجود نریمان بود كه ساز عود پس از سالها دارای " رپرتوار " شد و محلی برای خلاقیت شد ." میر علی نقی " در توصیف شخصیت هنری " زنده یاد منوچهر همایون پور " هم گفت : زنده یاد دارای شخصیت چند بعدی بودند كه در این شخصیت رموز اصلی هنر آواز نهفته بود ؛ زنده یاد از پیران موسیقی ما در شناخت ظرایف آواز است .در ادامه این مراسم تجلیل " استاد منصور نریمان " با تقدیر از كسانیكه این مراسم را برگزار كرده اند و با بیان اینكه من سخنرانی بلد نیستم ، دو قطعه موسیقی را برای حاضران اجرا كرد ." حسین یوسف زمانی" یكی دیگر از هنرمندانی كه در این مراسم از وی تقدیر شده بود ، نیز گفت : با سندیت و پژوهش های گسترده كه در زمینه موسیقی شده این هنر پدیدهای است كه در كلیه شئونات موثر بوده است ؛ موسیقی در جنگ ، صلح ، آموزش و پرورش حتی دارو و درمان و به دلیل تاثیر گذاری فراوان به كار گرفته میشود.وی ادامه داد: موسیقی های ناب و فاخر به عناصری فرهنگ ساز است كه می توان با استفاده درست از این هنر شریف سطح فرهنگ جامعه را به بالندگی سوق داد . افتخار و سرافرازی دولت ها و مسئولین آنان بستگی به خدمات مثبتی دارد كه در طول زمام داری خود انجام داده اند ؛ در این بین فراهم كردن بستری مناسب برای بروز خلاقیتهای هنری مهم ترین مسئله ای است كه باید به آن توجه كرد .یوسف زمانی خاطر نشان كرد : آیا با داشتن این هنر شریف و فرهنگ ساز و این مسوولیت بزرگ انسانی به راستی هنرمندان این رشته در جایگاه شایسته خود قرار دارند ؟ اگر جواب منفی است كه حتما هم منفی است ، برای رسیدن به جایگاهی كه شایسته آن هستیم و دست یافتن به حقوق مادی و معنوی خود بسیار ضروری است كه به خود آییم و نظری درست به كنش و واكنش خود بیندازیم تا با امنیت بهتر به مسیر رسالت مند خود ادامه دهیم .این نوازنده ویولون پس از پایان صحبت های خود دو قطعه موسیقی را برای حاضران اجرا كرد.در ادامه پنجمین مراسم آوای دوست" سید عباس سجادی "- مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با بیان این مطلب گفت: تجربههای انسانی و یافتههای بشری نشان میدهند كه بسیاری از اتفاقات و وقایع كه بعضا با عنوان حوادث غیر مترقبه از آن نام میبریم با اعمال راهكارها و روشهای ویژهای قابل پیشگیری و كنترل است ؛ طبیعت به عنوان مادر بشر، الهام بخش بسیاری از مفاهیم و یافتههای اوست اكتشافات علمی كه حاصل ده ها سال و گاه قرن ها تلاش صاحب نظران و دانشمندان است امروزه برای ما روشن میكند كه گاه حوادث فاجعه آمیزی چون زلزله و آتشفشان دارای یك منشا مشترك است و آن هم ، چیزی جز حركت مواد مذاب و گداختهی زیر زمینی نیست كه اگر مفری بیابد آتشفشان میشود و اگر نه با شكست لایههای سخت زیر زمینی ایجاد زلزله میكند.وی افزود : تلاش انسان های آگاه امروز عموما در كشورهایی كه زلزله خیزند به واسطهی احساس نیاز حیاتی، موجب ایجاد شرایطی شده است كه آمار خرابیها و تلفات را به حداقل رسانده است.سجادی تصریح كرد : با یك تناسب ساده و مقایسهی ذهنی در حوزههای فرهنگی و هنری نیز سیل ، طوفان آتشفشان و زلزله متصور است كه در طول تاریخ همواره موجب اتفاقات بزرگ و گاه فاجعه آمیزی در جامعه بشری بوده است با اندكی تامل و تعمق میشود دریافت كه علیرغم تلاشهای فراوان در حوزههای مختلف فرهنگی و هنری در كشور اما مقطعی و سطحی، حوادث غیر مترقبهای جامعه شكننده ما را تهدید میكند ؛ این در حالی است كه بی توجهی جدی و بعضا طولانی به بعضی از حوزههای فرهنگی و جغرافیای هنری در كشور حوادث تلخی را به بار خواهد آورد و این تداوم آبستن خطرات جدی است .سجادی با اشاره بی مهری متولیان فرهنگی افزود: بی مهری متولیان فرهنگی و هنری در طول دهه های گذشته به مقوله مهم و تاثیر گذار و بزرگی چون موسیقی و استفاده مقطعی و ابزاری از هنر و هنرمندان موسیقی و گاه ایجاد محدودیتهای غیر كارشناسانه و نسنجیده موجب آن شده است كه در چند سال گذشته حركت ها و فعالیت های زیر زمینی موسیقی قوت و قدرت بگیرد و این حركت های زیر پوستی و زیر زمینی بی هیچ هدایت و هدایتگری سمت و سویی نامعلوم و نامشخص بگیرد كه نگرانی برخورد با لایههای ترد و سست زیر زمینی و ایجاد زلزله و آتشفشان فرهنگی هنری بسیار جدی است .مدیر موسسه نغمه شهر در بخش دیگری از صحبتها ی خود گفت : جوانان ما كجا ؟ كی و توسط چه كسی نغمه های دل انگیز موسیقی ایران را به روایت زنده یاد استاد همایون پور و یا استاد احمد ابراهیمی شنیده اند كی مجالی بوده است تا صدای دلنشینن عود استاد نریمان پردههایی از موسیقی اصیل را برای ایشان حكایت كند و آرشه ویلن استاد یوسف زمانی ایشان را ، با موسیقی روز پیوند دهد مسئول و متولی ایجاد این فضاها چه كسانی بوده و هستند ؟وی اظهار داشت: ما هر وقت به موسیقی نیاز داریم و میگوییم این موسیقی متعهد است و هر وقت احساس بی نیازی از آن به ما دست میدهد، موسیقی هم تعهدش را از دست میدهد با این وضعیت اسفناك باید زنگ خطر را به صدا درآورد و مویه كنان و موی كنان گفت: كه با این توصیف فاتحه موسیقی اصیل و سنتی ما در شكل خوش بینانهاش تا یك دهه دیگر خوانده خواهد شد ؛ با این همه ادعا در كشور ما هنوز یك موزه به معنای واقعی موزه برای موسیقی نداریم و یك پژوهشگاه جدی در عرصه موسیقی ایجاد نشده است .سجادی خاطر نشان كرد : با این وضعیت پژوهشگران داخلی و خارجی تكه پارههای موسیقی ما را از این پس باید در گوشه و كنار موزههای غیر ایرانی جستجو كنند و بعد با عنوان گنج سوخته منتشر كنند و بر این دریغ ، اشك حسرت بریزند مثل تخته سنگها و تندیسهای تخت جمشید كه انسان حیرت میكند این تكه سنگها با چه وسیلهای و كی به موزههای اروپایی منتقل شده است یا ...اگر ده سال دیگر با این روند موسیقی برای ما بماند دیگر موسیقی ایرانی نیست.در پایان مراسم نكوداشت اساتید موسیقی " احمد ابراهیمی " بعد از ذكر خاطراتی از عرصه موسیقی با گروهی به اجرای قطعهای در آواز شوشتری اصفهان پرداخت.در ادامه این مراسم تندیس زرین ، لوح تقدیر و جوایزه ویژه به " حسین علی شاپور" یكی از شاگردان ممتاز " منوچهر همایون پور "، " احمد ابراهیمی"- خواننده ، " منصور نریمان "- نوازنده عود ، " حسین یوسف زمانی "- رهبراركستر ، " علی محمد شاهی" ،" كسری خدیور"- ، " بیاض امیر عطایی "- سازنده ساز ، " ایرح فهیمی "- صدابردار موسیقی ، " حسن مفیدی "- مدیر انتشارات موسیقی پارت، " سید یوسف مناجاتی"- تهیه كننده برنامههای موسیقی ،" علیرضا میر علینقلی "- نوازنده سنتور، پژوهشگر و روزنامه نگار اهدا شد .- در حاشیه- پخش چند نم آهنگ از زنده یاد " منوچهر همایون پور " ، زنده یاد " بابك بیات " ، " استاد " منصور نریمان " ، استاد " حسین یوسف زمانی" ، استاد احمد ابراهیمی " از جمله برنامه های پنجمین برنامه "آوای دوست " بود .- در طول برگزاری مراسم چند قطعه موسیقی توسط گروه " نریمان " اجرا شد .هوشنگ ظریف ، صدیق تعریف ، میلاد كیایی ، فرهنگ جولایی ، نصرت الله حدادی ، فاضل جمشیدی ، مصطفی گرگین زاده ، مهدخت مخبر ، هادی آرزم ، شاهرخ شهیدی ، آراسته بیدار بخت ، مصطفی كمال پورتراب از جمله هنرمندانی بودند كه در این مراسم حضور داشتند.منبع: ایلنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 625]