تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819507427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در كنفرانس خبري مشترك با همتاي سوداني: مسائل دارفور به دور از دخالت خارجي‌ها قابل حل است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: متكي در كنفرانس خبري مشترك با همتاي سوداني: مسائل دارفور به دور از دخالت خارجي‌ها قابل حل است
خبرگزاري فارس: وزير خارجه كشورمان گفت: مسائلي كه امروز در دارفور وجود دارد مي‌تواند با تكيه بر خردمندي و نگاه به منافع ملي سودان به دور از دخالت خارجي‌ها حل و فصل شود.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان امشب دوشنبه پس از ديدار با «دينگ الور» همتاي سوداني خود در كنفرانس خبري مشترك به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات مكرر مقامات آمريكايي در طرح موضوع تاسيس دفتر حفاظت منافع آمريكا در تهران و اظهارات مقامات ايراني مبني بر عدم دريافت درخواست رسمي در اين زمينه، از متكي سؤال كرد كه هدف مقامات آمريكايي از طرح مكرر اين موضوع چيست؟ كه وي پاسخ داد: اين بحثي رسانه‌اي است، اجازه دهيد به خود شما بسپاريم. عمدتا اين گونه اقدامات در حوزه رسانه‌ها صورت مي‌گيرد كه گاهي براي فكر خواني و گاهي براي انجام بعضي از پيش‌بيني‌هاست.
وزير خارجه كشورمان اضافه كرد: اجازه دهيد خيلي در حوزه كار شما دخالت نكنيم. رسانه‌ها مي‌نويسند، شما هم بنويسيد.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه موضع ايران در قبال حكم دادگاه جنايي بين‌المللي درباره عمرالبشير رئيس جمهور سودان را جويا شد، اظهار داشت: ‌ايران در قبال اقدام دادستان اين دادگاه با همه كشورهاي اسلامي در قالب كنفرانس اسلامي، كشورهاي غيرمتعهد در قالب جنبش غيرمتعهدها و اجلاس اخير وزراي خارجه غيرمتعهدها در تهران همگام و همراه است و بخصوص وقتي دادگاه جنايي بين‌المللي چشمش را بر جنايات فراواني كه در نقاط مختلف دنيا اتفاق مي‌افتد، مي‌بندد، اين برخورد از نظر ما قابل دفاع نيست.
به گفته وزير خارجه كشورمان كشتار صدها هزار نفر در عراق و هزاران نفر در افغانستان از مردم بيگناه و يا چشم‌پوشي در برابر هولوكاست‌هاي پي ‌در پي در فلسطين بر عليه مردم فلسطين، به طور جدي صداقت اقدام مسئولين مربوطه را زير سئوال مي‌برد.
وي به جلسه برگزار شده با اتحاديه آفريقا، سازمان كنفرانس اسلامي، غيرمتعهدها و اتحاديه عرب در نيويورك اشاره كرد و افزود: در اين اجلاس اقدامات حقوقي، سياسي و بين‌المللي كه بايد در اين زمينه صورت گيرد از جمله در شوراي امنيت، صرفنظر از اينكه در شوراي امنيت چه برخوردي با اين قضيه خواهد شد، فهرست كرديم.
متكي با تاكيد بر اينكه اقداماتي كه اساسي و كارگشاست بايد در خود سودان صورت گيرد، با اشاره به وزير خارجه سودان كه جزو جنگجويان جنوب اين كشور است، اظهار داشت:‌ علاقه به تماميت ارضي و وحدت ملي سودان در دل و جان هر سوداني است و بايد تدابير در كنار هم قرار گيرد، همان گونه كه رهبر قبلي جبهه جنوب سودان توافقنامه را قبل از فوتش امضا كرد و بعد همين راه ادامه يافت.
وي با ذكر اين نكته كه امروز وزير خارجه سودان منادي منافع كشورش در هر جاي دنيا است، گفت: اگر ماجراي جنوب سودان كه ساليان طولاني ادامه يافت، سرانجام در يك تدبير و آينده‌نگري حل و فصل شد، به طريق اولي مسئله دارفور نيز قابل حل و فصل است.
وزير خارجه كشورمان همچنين از آمادگي جمهوري اسلامي براي كمك به حل مسئله دارفور خبر داد و افزود: بايد براي حل و فصل نهايي اين مسئله به تلاش ادامه دهيم.
وي با اشاره به از سرگيري روابط سياسي سودان و چاد و با بيان اينكه خوشبختانه اين روابط در بستر خوبي قرار گرفته، اظهار داشت: آفريقا مسير همگرايي، همزيستي مسالمت‌آميز و همكاري خود را طي ساليان گذشته در جهت‌گيري خوبي آغاز كرده و معتقديم بخشي از بحران‌هاي آفريقا ناشي از مداخلات خارجي است كه بايد خاتمه يابد و بخشي نيز نيازمند تدبير، هوشمندي و خردورزي رهبران اين قاره است كه هر زمان به ميدان عمل آمدند، حلال مشكلات شدند.
متكي در ابتداي اين كنفرانس مطبوعاتي به ديدار وزير خارجه سودان با رئيس جمهور و برخي از مسئولين كشورمان اشاره كرد و افزود: در گفتگوهاي امروز در زمينه‌هاي مختلف از جمله ضرورت تداوم مشورت‌ها، رايزني‌ها و رفت‌ و آمدهاي مقامات مختلف دو كشور و حوزه‌هاي روابط ايران و سودان بحث و تبادل نظر كرديم.
وزير خارجه با ذكر اين نكته كه ديدار متقابل روساي جمهور دو كشور طي دو سال گذشته دور جديدي از روابط بين ايران و سودان را فراهم كرد، اظهار داشت: از نظر ما سودان به عنوان پهناورترين كشور منطقه مهم شمال آفريقا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
متكي با اشاره به مناقشات داخلي اين كشور پس از استقلال هم گفت: هوشمندي و تدبير رهبران سوداني 3 سال قبل با حل مسائل جنوب در قالب يك تفاهم خردمندانه دور جديدي از نشاط و فعاليت را در سودان فراهم كرد.
وي اضافه كرد: معتقديم مسائلي كه امروز در دارفور وجود دارد مي‌تواند با تكيه بر خردمندي و نگاه به منافع ملي سودان به دور از دخالت خارجي‌ها حل و فصل شود.
وزير خارجه كشورمان حركت دادستان دادگاه جنايي بين‌المللي در صدور حكم عليه عمرالبشير رئيس جمهور سودان را حركتي غربي عليه تماميت ارضي و منافع مردم سودان برشمرد و افزود:‌ اتحاديه آفريقا، اتحاديه عرب، سازمان كنفرانس اسلامي و اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عدم تعهد در تهران مواضع صريح و روشني در حمايت از سودان، دولت و مردم اين كشور اتخاذ كردند و هم اكنون به لحاظ حقوقي به دنبال حل مشكل ايجاد شده هستند.
متكي به اعلام آمادگي سوداني‌ها براي همفكري با دولت اين كشور به منظور حل مسئله‌ دارفور اشاره كرد و گفت: ايران و سودان از سابقه طولاني روابط و اشتراكات فراوان برخوردارند و داراي ظرفيت‌هاي بالايي در زمينه‌ انرژي هستند.
وزير خارجه منافع فراوان سودان را براي سرمايه‌گذاران و تجار ايراني فرصت خوبي عنوان كرد و افزود:‌ هم اكنون شركت‌‌هاي ايراني در زمينه اكتشاف نفت در سودان همكاري‌هايي را به طور مستقل و يا در هماهنگي با شركت‌هاي مالزيايي و شركت‌هاي ديگر در دستور كار دارند.
وي زمين‌هاي بسيار حاصلخيز بهره‌مند از رود نيل در سودان را ظرفيت بسيار خوبي براي كارهاي كلان كشاورزي توسط شركت‌هاي ايراني دانست و گفت:‌ صدور برخي از ماشين‌آلات از جمله تراكتور به سودان مي‌تواند سرمايه‌گذاري سودآوري را به همراه داشته باشد.
وزير خارجه كشورمان خاطرنشان كرد كه كار كلان ايران و آفريقا در نيمه اول سال 2009 با برگزاري نشست سران ايران و آفريقا خواهد داد.
متكي به ايراني‌ها بخصوص بخش خصوصي توصيه كرد كه آفريقا را به عنوان ظرفيت و فرصت مورد بررسي جدي قرار دهند و افزود:‌ همگرايي در آفريقا هرگونه سرمايه‌گذاري در اين قاره را سودآور مي‌كند و ما دلايل متعددي براي توسعه همكاري‌ها با سودان داريم.
انتهاي پيام/ز
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن