تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817215144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امضاي سند راهبردي، اميدي براي زنده نگهداشتن درياچه اروميه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: امضاي سند راهبردي، اميدي براي زنده نگهداشتن درياچه اروميه
داخلي. اجتماعي. درياچه اروميه. سندراهبردي.

از: حسين فتح‌الله‌زاده
صحنه به گل نشستن دست جمعي نهنگ‌ها و دلفين‌ها در كنار سواحل كه با اراده خود به استقبال مرگ آمده‌اند دل هر بيننده‌اي را به درد مي‌آورد.

اين موجودات در هنگام روبرو شدن با تلاش انسانهايي كه براي بازگرداندن آنها به دريا و زندگي در حال تكاپو هستند، با نگاههاي مظلومانه خود پيام تخريب زيستگاه و كشته شدن هم نوعان خود را به عنوان فاجعه‌اي دردناك اعلام مي‌كنند.

درياچه نمك اروميه نيز با خشك شدن و سفيد پوش كردن سواحل خود به صورت آرام و خاموش به نظاره‌گر مرگ تدريجي خود نشسته‌است، تا شايد مردم و مسوولان دستگاههاي اجرايي آخرين صداهاي اين درياچه را براي كمك بشنوند.

و چه خوب ساكنين شهرهاي اطراف اين درياچه با برگزاري آيين‌هاي ورزشي و تشكيل حلقه‌هاي انساني به صداي خاموش اين درياچه پاسخي شايسته داده و به همراه همه منتخبين خود در مجلس و دولت براي نجات اين درياچه اعلام آمادگي نمودند.

منتخبين مردم در مجلس شوراي اسلامي در يك اقدام بي‌سابقه با امضاي نامه‌اي به رييس دولت خدمتگزار خواستار توجه و اقدام جدي براي نجات اين درياچه شدند.

حضور معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست، وزراي نيرو، جهاد و كشاورزي، استانداران كردستان، آذربايجان غربي و شرقي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و معاون نماينده مقيم برنامه عمران سازمان ملل متحد در مجتمع رفاهي " باري" وحدت و همدلي همه مسوولان دستگاههاي ذيربط را براي نجات اين درياچه به نمايش گذاشت.

فاطمه واعظ جوادي، در خصوص سند راهبردي درياچه گفت: سند راهبردي حاصل تلاش بيش از دو سال كارشناسان دستگاههاي مربوطه است و اميدواريم با همكاري و همدلي همه دلسوزان محيط زيست اين درياچه را از مرگ حتمي نجات دهيم.

وي، افزود: به‌وجود آمدن مديريت يكپارچه در منطقه توسط استانداران براي رفع نگراني مردم و حل بحران درياچه عزم دولت نهم را به نمايش مي‌گذارد.

وزير نيرو، گفت: طبق ماده ‪ ۳۲‬قانون اساسي در مراحل مقدماتي و بررسيهاي كارشناسي ساخت سد بايد وزارت نيرو موافقت كارشناسان محيط زيست را در خصوص عدم تخريب اخذ و سپس اقدام به ساخت سد كند.

پرويز فتاح، پس از امضاي سند مديريت راهبردي درياچه اروميه اظهارداشت:
در صورت به اجماع رسيدن مسوولان استاني، اين وزارت خانه آمادگي دارد كليه دريچه‌هاي سد موردنظر را باز كند، ولي قبل ازاين تصميم مسوليت آب آشاميدني مردم و كشاورزي استان را درنظر بگيرند.

به گفته‌ي وي، سدسازي در مسير رودخانه تنها به منظور ذخيره‌سازي آب مورد نياز نيست، بلكه با توجه به سيلاب بودن منطقه براي جلوگيري از بروز حوادث دلخراش و ناگواري همچون سيل ماكو انجام مي‌شود.

وي، تاثير سدسازي در خشك شدن درياچه اروميه را طبق اعلام نظر كارشناسان تنها ‪ ۵‬درصد اعلام كرد و گفت: در صورت اعلام وظايف از سوي مديريت جامع درياچه اروميه اين وزارتخانه آمادگي دارد حق آب اين درياچه را از حوزه‌هاي آب خيز تامين كند.

درياچه‌اروميه بعد از "بحرالميت" كشور فلسطين از نظراملاح نمك در رده دوم دنيا قرار دارد و تنها موجود قابل زيست در اين نوع آب نوعي كرم به نام "آرتميا " است كه به لحاظ زيست گاهي اين درياچه از معدود زيست گاه‌هاي جهان به شمار مي‌رود.

اين درياچه با مساحتي بالغ بر ‪ ۵‬هزار كيلومتر مربع و باارتفاعي حدود يك هزار ‪ ۲۷۶‬متر از سطح آبهاي آزاد در صورت بي‌اعتنايي به طور قطع همانند درياچه " آرال " شوروي سابق كه با تغيير مسير دادن دو رود بزرگ "آمودريا" و " سير دريا" كه اصلي‌ترين حوزه آب خيزه اين درياچه بود موجب شد، براي هميشه از روي نقشه جغرافيايي جهان پاك شود.

استاندار آذربايجان شرقي، معتقد است: موفقيت در اجراي طرح احيا درياچه اروميه در قالب امضاي سند راهبردي، در سايه اعمال مديريت ملي و يكپارچه ميسر خواهد بود.

احمد علي‌رضابيگي، افزود: در صورت ادامه پسروي آب، خشك شدن اين درياچه و بروز فاجعه اكولوژيكي در منطقه به دليل غربي به شرقي وزيدن باد و نيز واقع شدن بيش از ‪ ۶۰‬درصد وسعت اين درياچه در حوزه جغرافيايي آذربايجان شرقي بيشترين خطر و آسيب متوجه اين استان است.

وي، گفت: به همين منظور براي عملياتي كردن اين سند راهبردي تمام سعي و تلاش خود را در راستاي نجات درياچه اروميه به كار خواهيم بست.

به اعتقاد استاندار آذربايجان غربي، درياچه اروميه حق بزرگي برگردن همه ساكنين اطراف آن و همچنين دستگاههاي اجرايي دارد و بايد همه براي نجات و حفاظت از آن به وظيفه خود عمل كنند.

رحيم قرباني، افزود: در اين ارتباط نيازمند سامانه‌هاي پكپارچه مديريتي هستيم و اين نياز همه دستگاههاي اجرايي در مواقع بحراني در تمام نقاط كشور است.

خشكسالي‌هاي اخير و كاهش حجم آب درياچه اروميه نگراني‌هارا نسبت به مرگ تدريجي اين درياچه در بين مسوولان اجرايي و دوستداران محيط زيست در عرصه بين‌الملل نيز ايجاده كرده است.

معاون نماينده مقيم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ايران، تشكيل اين چنين نشستي را نشانه يك عزم ملي براي نجات درياچه اروميه اعلام كرد و گفت:
امضاي سندملي راهبردي مديريت جامع در صورتي موفق خواهد بود كه همه مسوولان و دستگاهها به تعهدات خود عمل كند.

"الزسگين بائوا"، افزود: در سالهاي اخير برخي تالابهاي ايران كه در حال نابودي بودند با يك برنامه‌ريزي منسجم و كارشناسي و اقدام به موقع دوباره احيا شدند و نكته قابل توجه در اين زمينه احساس مسووليت و حس مالكيت زيست گاهها توسط عموم مردم ايران است.

درياچه‌اي كه نزديك به ‪ ۴۰‬سال از اعلام حفاظت از آن ميگذرد وبه عنوان يكي از ‪ ۹‬ذخيره‌گاه "بيوسفري" ايران در يونسكو را باخود يدك مي‌كشد و همچنين از سال ‪ ۱۳۵۴‬نيز در زمره يكي از مهمترين تالاب‌هاي بين‌المللي جهان در رامسر به ثبت رسيده است امروز در سايه روزمره‌گي متوليان توسعه در حال نابودي است.

به گفته‌ي برخي از كارشناسان محيط زيست بيش از ‪ ۴۰‬روستا خالي از سكنه در شرق درياچه تنها بخشي كوچكي از پيامدهاي نابودي اين درياچه است و در صورت ادامه كم توجه‌اي به بحران درياچه وزش باد نمكي به تدريج در حال از بين بردن باغات سيب، انگور و مزارع در غرب اين درياچه نيز خواهد بود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي، گفت: با توجه به غلظت املاح موجود درآب درياچه اروميه شوري آن به بالاترين حداستاندارد خود رسيده است.

كيومرث كلانتري، افزود: باانجام آزمايشات غلظت املاح موجود در يك ليتر آب اين درياچه به ‪ ۳۴۰‬گرم رسيده است در صورتي كه حد استاندارد آن بين ‪ ۱۲۰‬تا ‪ ۱۶۰‬گرم در يك ليتر است.

وي، گفت: اين ميزان شوري آب درياچه اروميه دو برابر حد استاندارد براي زيست تنها موجود زنده آن يعني " آرتميا " است و اين شوري موجب بحراني شدن شرايط توليد غذايي اين موجود است.

وي، ضمن‌ابراز اميدواري از امضاي سند راهبردي مديريت درياچه اروميه گفت:
اميدواريم باتلاش‌ها و پيگيرهاي استاندار و همه مسوولان دستگاههاي اجراي در سه استان كردستان، آذربايجان شرقي و غربي بتوانيم اين درياچه رااز مرگ حتمي نجات دهيم.

وي، در پايان امضاي سند راهبردي مديريت جامه درياچه اروميه را برگ زريني از عملكرد دولت نهم در عرصه حفاظت از محيطزيست اعلام كرد.ك/‪۴‬
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن