واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: استادتاريخ اسراييل: عقيده تشكيل صهيونيسم ساختگي است
تهران - شلمو سند Shlomo Sand استاد تاريخ دانشگاه تل آويو مركز رژيم صهيونيستي دركتابي با عنوان "چه وقت و چگونه ملت يهود ساخته شد"معتقد است كه مورخين ، عقيده تشكيل قوم صهيونيستي يهود را ساختگي مي دانند.
به گزارش گروه اخبار صوتي تصويري ايرنا ، جاناتان كوك نويسنده مقاله سايت اينترنتي -آنتي وار .كام- با درج بخشهايي از كتاب و همچنين اظهارات دكتر سند درمورد جعلي بودن تشكيل صهيونيسم دراين سايت، نوشت: پرفروش ترين كتاب اسراييل "تابوي" ملت اسراييل را شكست.
دكتر سند در كتابش عقيده يهوديان صهيونيست را به مجادله گذارده و آن را افسانه اي ساختگي طي 100سال گذشته دانسته است.
دكتر سند كه خود استاد و يك متخصص در زمينه تاريخ اروپا در دانشگاه تل آويو Tel Aviv University تدريس مي كند، در تحقيق گسترده اي كه در زمينه تاريخ و باستان شناسي به عمل آورده است توجه خوانندگان خود را به اين نكته جلب كرده است كه ادعاي تشكيل صهيونيسم و بلكه بسياري ديگر از اين قبيل ادعاها همگي بحث برانگيز مي باشند.
علاوه براين، او اين بحث را مطرح مي كند كه يهودي ها هرگز از سرزمين مقدس رانده نشدند. چيزي كه امروزه بسياري از يهوديان هيچگونه ارتباط تاريخي با سرزميني كه آن را اسراييل مي نامند ندارند.
مبحث اصلي دكتر سند دراين كتاب اين است كه تا كمتر از يك قرن پيش ، يهودي هاي درباره خود تنها به خاطر اينكه وجوه مشترك ديني دارند به عنوان يك اجتماع مذهبي يهودي فكر مي كردند ولي با وارد شدن به قرن بيستم يهودي هاي صهيونيست با اين طرز تفكر درافتادند و آغاز به خلق تاريخ يك ملتي كردند بااين باور ساختگي كه موجوديت يهوديها بسان افرادي پراكنده از دينشان مي باشد.
اين استاد تاريخ دانشگاه تل آويو مي افزايد، به همين منوال ، باور صهيونيست (يهودي مدرن) بر ضرورت بازگشت از تبعيد به سرزمين موعود كه تماما در مغايرت بر يهوديت بود قرار گرفت.
به نوشته وي ، صهيونيسم ، باوري راكه در مورد بيت المقدس داشت تغيير داد.
به مدت 2هزار سال يهودي ها از بيت المقدس دور ماندند نه بخاطر آنكه آنها نمي توانستند به آنجا بازگردند بلكه بخاطر آنكه دين آنها بازگشتشان به اين مكان را تا آمدن مسيح منع كرده بود.
دكتر سند دراين باره مي گويد: من نه بعنوان يك صهيونيست بلكه به مانند هر اسراييلي ديگر براين باورم كه يهودي ها مردماني بودند كه در "يهودا" (قسمتي از جنوب فلسطين) زندگي مي كردند كه در 70 سال بعد از ميلاد مسيح توسط رومي ها از آن مكان رانده شدند.
وي مي افزايد: داستان رانده شدن قوم يهود افسانه اي بيش نيست ، درحقيقت شما نمي توانيد يهوديت را بدون رانده شدن (تبعيد) توصيف نماييد. اما زماني كه شروع به بررسي كتاب هايي درمورد وقايع رانده شدن (دين يهود) كردم، نتوانستم هيچ كتابي در اين زمينه پيدا كنم. حتي يك كتاب .
به نوشته دكتر سند، "اين مساله به اين خاطر بود كه رومي ها افراد را تبعيد نمي كردند. درحقيقت ، يهودي ها در فلسطين روستايياني بودند كه در آن سرزمين پخش شده بودند و تمامي شواهد گواه اين مطلب است كه آنها در آن سرزمين سكونت داشتند."
دكتر سند به جاي آن، فرضيه ديگري را كه به نظر معقولتر به نظر مي رسد جايگزين مي كند .تعبيد و "رانده شدن " توسط مسيحيان اوليه براي جان دادن به سرنوشت يهوديان ساخته و پرداخته شد و ترويج يافت.
اين استاد دانشگاه اسراييل مي گويد، مسيحيان ، در اوايل تلاش كردند و اين القا را بوجود آورند كه نسل هاي آينده يهودي ها را براين باور باشند كه اجدادشان به عنوان نفرين خداوندي رانده شده وسرگردان و در تبعيد مي باشند.
بنابراين ، اگر مسئله اي تحت عنوان رانده شدن و تبعيد وجود نداشت، چطور ممكن بود تا پيش از آغاز تشويق رژيم صهيونيستي به امر "بازگشت" ، به پراكندگي يهوديان در سراسر جهان پايان بخشند.
به گفته دكتر سند، بلافاصله پس از دوره مسيحيت به مدت قرن ها ، يهوديت به شكل يك ديني كه مي توان به آن گرويد در آمد، امري كه در نوشتجات رومي ها در آن زمان به چشم مي خورد. بنابراين يهوديان براي آنكه افراد ساير ملل را به آيين خود درآورند آغاز به سفر كرند.آنها بويژه به يمن و حتي به ميان قبايل بربر در شمال آفريقا سفر كردند.
براساس اين گزارش ، قرنها بعد، مردم در سرزمين پادشاهي خزر (Khazar Kingdom) مكاني كه امروزه درجنوب روسيه واقع است (منطقه قفقاز) گروه هاي بزرگي را به دين يهودي درآورده و نسل يهودي هاي آشكنازي Ashkenazi مركزي و شرقي اروپا را تشكيل دادند.
دكتر سند به اين نكته اشاره مي كند كه اين دولت عجيب كه اكثر اسراييلي ها در آن زندگي مي كردند حقيقت نداشته ، وي اشاره به مكتوباتي مي كند كه در بررسي هاي گسترده در مورد وجود پايتخت چنين حكومتي در پادشاهي خزر در مجاورت درياي كاسپين قرار داشت.
وي مي افزايد در روزنامه "يدبعوت آهارونت" رژيم صهيونيستي اعلام شده كه باستان شناسان روسي پايتخت گمشده يهودي ها را در اين منطقه يافته اند.اين درحالي است كه به گفته وي هيچ يك از مدارك مويد استاندارد تاريخ يهود در اين رابطه نبوده است.
سوال بعدي كه خود دكتر سند به آن مي پردازد اين است كه چنانچه اكثر يهودي ها هرگز سرزمين مقدس را ترك نمي كردند، چه سرنوشتي در انتظارشان بود؟
دكتر سند در پاسخ به اين سوال مي گويد:" (اين چيزي است كه) در مدارس اسراييل درس داده نمي شود اما بيشتر رهبران اوليه صهيونيست، ازجمله "ديويد بن گوريان" David Ben Gurian (اولين نخست وزير صهيونيستي) ، بر اين باور بودند كه فلسطينيان همان اولاد و نسل يهوديان آن سرزمين بوده اند. آنها براين عقيده اند كه آنها (اجداد يهوديشان كه همان مردم فلسطين هستند) بعدها به اسلام گرويدند.
دكتر سند مي گويد مشكلي كه در آموزش تاريخ در اسراييل وجود دارد اين است كه تصميم به جداسازي تاريخ در نقطه زماني در دهه 1930 گرفته شود .بدين شكل كه تاريخ به دو بخش كلي درآيد، تاريخ عمومي و تاريخ يهود.
تاريخ يهود نيازمند مطالعه خاص خود مي باشد چرا كه تجربه يهود ملاحظه منحصر به فردي دارد.
به گفته اين استاد تاريخ دانشگاه صهيونيستي، هيچ اداره يهودي سياسي و يا اجتماعي در دانشگاه وجود ندارد و تنها تاريخ بدين روش در دانشگاه تدريس مي شود. و تنها به افراد خاصي درتاريخ يهود اجازه داده مي شود كه در جهاني تنگ نظرانه و محافظه كارانه زندگي مي كنند ، جايي كه آنها اجازه ندارند با پيشرفت هاي مدرن در تحقيقات تاريخي دسترسي داشته باشند.
وي مي گويد:براي نوشتن كتابي درباره تاريخ يهود در اسراييل مورد انتقاد قرار گرفته ام درحالي كه تاريخ اروپايي ها تخصص من است. اما كتابي به مانند اين ، نيازمند مورخيني است كه با مفاهيم استاندارد تحقيق تاريخي كه توسط ساير انجمن هاي علمي و دانشگاهي مورد استفاده قرار مي گيرد، آشنا باشند .
جاناتان نويسنده اين مقاله مي افزايد: هيچكس بيش از خود "شلمو سند" از قرار گرفتن آخرين اثر و كار دانشگاهي اش به مدت 19 هفته درفهرست بهترين كتاب پرفروش در اسراييل تعجب نكرد. موفقيتي براي استاد تاريخ صهيونيسم كه كتابش بزرگترين تابوي اسراييل را به چالش كشاند.
نويسنده مقاله معتقد است كه موفقيت كتاب "چه وقت و چگونه ملت يهود ساخته شد" دكتر سند به نظر مي رسد عالمگير شود.
نسخه فرانسوي اين كتاب كه ماه گذشته به چاپ رسيد به سرعت به فروش رسيد وتاكنون سه بار تجديد چاپ شده است.ترجمه اين كتاب به ده ها زبان ديگر از جمله عربي و انگليسي در حال انجام است.
اين درحالي است كه به گفته دكتر سند اگرچه اين كتاب از حمايت كلي برخوردار نبوده است اما حداقل كنجكاوي هايي را در مورد اين كتاب به همراه داشته است.
"تام سگو" Tom Segev يكي از پيشروان روزنامه نگاري در اسراييل ، اين كتاب را "جذاب و چالش برانگيز" خوانده است.
جالب آنكه به گفته دكتر سند، بيشتر همكاران دانشگاهي وي در اسراييل از مجادله و حمله به موارد مطرح شده در كتابش خجالت زده ،عاجز و از انجام اين امر پرهيز داشته اند.
دراين ميان تنها "بارتال" استاد تاريخ يهود در دانشگاه "هيبروي" Hebrew در بيت المقدس درروزنامه صهيونيستي هاآرتص دراين باره مقاله اي در رد مطالب عنوان شده دكتر سند نوشته است .
دكتر بارتال تنها توانسته است اندكي به مقابله با اظهارات دكتر سند در اين كتاب برخيزد.
بارتال به اين نكته اشاره كرده است كه مورخين اسراييلي در مورد ساختگي بودن ماهيت تاريخ يهود آنچنانكه دكتر سند ادعا كرده، غافل نبودند.
دكتر سند در اظهاري گفته بود تا زماني كه وي به عنوان يك استاد كامل نائل نشده بود جرات بيان و چاپ اين كتاب را نداشته است، چرا كه در اسراييل براي بيان چنين نقطه نظراتي بايستي بهاي آن را نيز پرداخت.
صوير**1302**1565
دوشنبه 29 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]