تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848218394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه انسانی به حیوانات بی آزار


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: «نوع برداشت ما از حیوانات و چگونگی برخورد با آنها، یكی از راه های سنجش میزان تعالی و پیشرفت یك ملت است.» مهاتما گاندی اگر حكمت وجودی زنان در خدمت به مردان، سیاهان در خدمت به سفیدپوست ها، فقرا برای ثروتمندان و ضعفا در خدمت به قوی ترها نیست؛ نمی توان حیوانات را نیز چون ضعیف ترند، چون زبان ندارند و یا حتی اگر هیچ منفعتی نداشته باشند، آزار داد.* در قرون وسطی كلیسا یكی از بزرگترین دشمنان گربه ها بود. آنها گربه ها را جلوه ای از نیروهای اهریمن می دانستند و به همین خاطر یا از پشت بام كلیساها به پائین پرتاب می شدند و یا در آتش سوزانده می شدند. چه بسا در رأی دستگاه انگیزاسیون برای سوزاندن گالیله در همان زمان نوعی تجانس فكری وجود داشته است. شاید زبان حال چنین رفتاری این باشد كه «هر كس قوی تر است می تواند بالای دست آنها كه ضعیف ترند، باشد ولو این ضعیف ترها حیوانات باشند یا دانشمندانی چون گالیله. ما می توانیم پس آنها را زجر می دهیم، آزار می دهیم و شاید هم دست آخر به همه آنها بخندیم.» این عرض حال هنوز هم به كار می آید هنگامی كه هر بلایی كه بر سر بالادستمان نمی توانیم بیاوریم بر روی حیوانات دور و برمان امتحان می كنیم، حتی اگر از سرما یا تشنگی یا گرسنگی به روستاهای ما پناه بیاورند در دم از درد گرسنگی یا تشنگی برای همیشه راحت شان می كنیم و البته چنین رفتاری مختص روستایی كم سواد و دورافتاده هم نیست، حتی اگر گونه كمیابی از خرس به محوطه یك دانشگاه از سرما یا بی غذایی پناه آورده باشد، افراد تحصیلكرده یا دانشگاهی، یا حتی مسئول از شدت دستپاچگی عطای یك گلوله را به لقای یك راه حل عقلایی و كارشناسانه می بخشند. البته رفتارهای زیرپوستی تر و خردتری هم در همین كوچه پس كوچه های تهران، حیاط ها، پاركینگ ها و... هست. پسر بچه ها اگر دستشان برسد گربه ها، قورباغه ها و جوجه ها را دار می زنند، دمشان را می برند. آنها را مجبور می كنند با پوسته گردو راه بروند و لیز بخورند واگر خیلی مؤدب باشند، تعارف و خوش و بش آنها در هنگام روبه رو شدن با یك حیوان شهری قلوه سنگی یا تیر و كمانی است. آنقدر كه چنین رفتارهایی برای بزرگترها نیز بی اهمیت است. ● حیوانات در پناه آرامش اجتماعی پیش از آن كه در مورد اهمیت چنین برخوردی با همزیستان تاریخی خود بگوییم، باید گفت چنین گزارشی از نحوه برخورد و همزیستی با حیوانات چه در سطح خرد یعنی اذیت و آزارهای جزئی تر با حیوان های شهری و یا حیوانات خانگی و چه در سطح كلان تر در مورد گونه های آزاد و كمیاب در حوزه محیط زیست برآوردی از رفتارشناسی و لایه های پنهان روانشناسی از یك سو و سطح آموزش و قوانین موجود در مورد حیوانات و محیط زیست از سوی دیگر است. نتیجه این برخورد در درازمدت این شده است كه حتی حیوانات شهری و اهلی تر، از انسان ها می ترسند. در برخی از شهرهای جهان میدان ها مكانی برای تجمع كبوتران است . چنان كه در دسته های بزرگ در این مكان ها می نشینند و حتی با حركت یا ایستادن انسان ها در كنار خود كوچكترین واكنشی نشان نداده و آرامش خود را از دست نمی دهند. در یكی از پارك های شهر استانبول زن و مرد جوانی بر روی نیمكتی نشسته اند، درست در كنار پای آنها یك گربه در كمال آرامش در آفتاب خوابیده است، شاید حتی در نهایت هیچ كدام متوجه حضور دیگری نشدند، هنگامی كه ساعتی بعد زن و مرد جوان نیمكت را ترك كرده بودند در حقیقت رفتارها و واكنش های تمام گونه های زیستی در یك محیط عمومی را به نمایش گذاشتند كه برآیند فضای روانی حاكم بر رفتارهای ساكنان منطقه است. چنین چیزی گذشته از آن كه حكایت از یك رابطه دوسویه دارد، بازتاب لایه های پنهان واكنش های روانی انسان هاست. دكتر اسماعیل آذرنسب روانشناس در این مورد می گوید: «حیوان آزاری نوعی روان سنجی از گرایش های خفته ، مسائل بازگو نشده و یا دریافت ها و آموزش های ما از محیط بیرون نیز هست. كودكان بارزترین نماد این رفتارها هستند. اما نخست آنها از والدین خود الگو می گیرند. آنها كمتر از والدینشان می آموزند كه با حیوانات مهربان باشند و یا حداقل از آنها كمتر می آموزند كه از حیوانات نترسند، حیوانات موجوداتی متخاصم و آزاردهنده نیستند دلیلی برای واكنش خشن، جنگیدن و یا رد كردن آنها وجود ندارد. آنها اصلاً به ما كاری ندارند. از سوی دیگر نوعی خشونت پنهان و نوعی عدم مشاركت اجتماعی در چنین رفتارهایی وجوددارد. این كه در نهایت فقط من هستم كه باید از این خیابان رد شوم، فقط این من هستم كه باید زودتر برسم، این من هستم كه باید صف را بشكنم. حال تا جایی كه كسی زورش به دیگری نرسید مجبور است ساكت باشد اما اگر در برابر فرد یا موجود ضعیف تری قرار گرفت آنجاست كه این روحیه خودمحوری و خشونت خود را نشان می دهد و در این میان رفتار با حیوانات ساده ترین و آسان ترین راه سنجش این رفتار است. چون حیوان زبان ندارد، حقوق ندارد، ضعیف تر است پس بیشترین امكان برای تسلط و آزار بر او وجود دارد. اما این تمام مسأله نیست بسیاری از مسائلی كه در طول روز در ناخودآگاه ما انباشته می شود در پی دریچه ای برای آزاد شدن است. زورگویی و تسلط در خانواده، مدرسه، در میان دوستان و یا در هر اجتماع یا محیط دیگری انباشته می شود. این خشونت، بی دفاعی و یا استرس از بزرگترها هم می تواند به كودكان منتقل شود، این می شود كه گاهی حیوانات، موش های آزمایشگاهی خوبی برای آزاردهی و یا حتی تمسخر و اسباب تفریح می شوند.» البته شاید چنین رفتار خشنی با حیوانات همه گیری عمومی نداشته باشد اما در نهایت این یك مسأله عمومی در الگوهای تربیتی ماست كه نوعی گرایش به آزار و یا حداقل اتخاذ موضع دفاعی در برابر آنها وجود دارد. اما نوع برخورد با حیوانات در حقیقت مسأله ای متفاوت از یك جامعه انسانی نیست، نگرش به حیوانات ادامه نگرشی است كه انسان ها به جامعه خود، به زندگی و به دیگر انسان ها دارند. شاید به همین سبب باشد كه هر چه انسان ها با یكدیگر مهربان تر باشند، هرچه حقوق فردی و انسانی درجامعه ای محترم تر باشد، هرچه میزان مزایای اجتماعی و رفاهی بیشتر باشد، همزیستی با حیوانات نیز در مرتبه كامل تری قرار می گیرد. در حقیقت نگرش به حیوانات و نوع رفتار با آنها می تواند به عنوان یك نكته كلیدی برای سنجش كیفیت زندگی اجتماعی انسان ها استفاده شود. حتی دیدگاه هایی چون شر و منحوس شمردن حیوانات در آموزش ها و یا داستان دینی هم جایی ندارد. داستان هایی از برخورد بزرگان دینی با حیوانات و توجه ویژه ای كه با آنها به عنوان جاندارانی كه حقوق طبیعی مساوی دارند حكایت از نوعی نگاه برتر و انسانی به موجودات دیگر دارد. ● پذیرایی با گلوله با این حال مشكل تنها در حدود روانشناسی اجتماعی باقی نمی ماند. امروزه در جهان قوانین ناظر بر حمایت از محیط زیست و حیوانات به عنوان یكی از فاكتورهای تعیین كننده سطح كیفی جوامع سنجیده می شود. چنین دیدگاهی به هیچ رو یك دیدگاه فانتزی نیست. در حقیقت اگر انسان ها نسبت به محیط زیست اطراف خود بی توجه باشند یا برای آن ارزشی قائل نباشند در درازمدت بسیار آسیب خواهند دید. زیرا چرخه زیست در جهان را تنها انسان ها تشكیل نمی دهند. چرخه زیست مجموعه ای از حلقه های گوناگون زیستی اعم از انسان ها، حیوانات، گونه های طبیعی و محیط زیست است كه در نهایت شرایط زیست سالم را برای ساكنان كره زمین پدید می آورد. بدین ترتیب مرگ دو توله ببر كمیاب كه از خشكسالی به یك روستا در یزد پناه بردند و در دم كشته شدند، كشتن گرازها در شهرستان خلخال یا شلیك گلوله به خرسی كه از سرما به انسان پناه آورده است، در درازمدت نوعی تراژدی انسانی است. آشكارترین دلایل بی توجهی به حیوانات به ضعف اطلاعات عمومی و نبودن قوانین حمایت كننده از حیوانات برمی گردد. اعتقادات خرافی و غیرواقعی در میان عوام، سطح پائین امكانات و شیوه نگهداری در باغ وحش ها، از بین رفتن زیستگاه های طبیعی، عدم اعتقاد بر لزوم حمایت و حفاظت از حیوانات در سطوح مدیریتی از عمده ترین مشكلات و نارسایی های موجود هستند كه در نهایت منجر به رفتارهایی آزاردهنده و غیرمسئولانه در برابر گونه های حیوانات در كشور می شوند. از سویی هنگامی كه فرهنگ عمومی در شهرها به نوعی نسبت به آزار حیوانات بی تفاوت است در سطوح بالاتر به ناهنجاری های رفتاری در موارد خاص محیط زیستی نیز می انجامد. در نظرسنجی كه توسط وبلاگ دوستداران حیوانات انجام شد، دلایل حیوان آزاری در میان ۲۲۰ پاسخگو بدین ترتیب بودند: ۵۵ درصد «نبود قوانین حمایتی»، ۲۷ درصد آشنا نبودن مردم با فواید حیوانات و ۱۲ درصد تفكرات غلطی كه در موردآلوده بودن حیوانات وجود دارد. از سوی دیگر در حالی كه تنها ۵ درصد ایرانی ها حیوانات خانگی دارند، شرایط نگهداری حیوانات خانگی چندان مساعد نیست. این در حالی است كه زندگی روستایی و سنتی ایرانیان همواره نوعی همزیستی انسان و حیوان بوده است. از سویی آسیب شناسی زندگی در شهرهای مدرن، نگهداری حیوانات به نوعی كاهش دهنده مضرات روانی زندگی های پردردسر كنونی است. دكتر آذرنسب به شیوه های جدید حیوان درمانی pettherapy كه علم جدید رفع افسردگی است اشاره می كند. از این نظر، نگهداری از حیوان از بین برنده اضطراب های افراد است. از سویی نوعی حس مفید بودن و حس مسئولیت پذیری در بچه ها به وجود می آید، نوعی حس مهم بودن كه كودك یا جوان توانسته یك موجود را بزرگ كند و در عین حال وقتش را هم پر كرده است. چكیده فلسفه حمایت از حقوق حیوانات برآیند تمام فواید و منافعی است كه دوباره به زندگی انسان ها برمی گردد. چرا كه به حتم در آفرینش موجودات به عنوان یك مجموعه زیستی رازی وجود داشته است. بنابراین انسان ها در قبال دیگر گونه های زیستی حیوان یا گیاه مسئولیت دارند. ۱۰ دلیل اصلی برای حمایت از حقوق حیوانات چنین است: ۱) دلایل عقلانی ۲) دلایل علمی ۳) دوری از تعصب ۴) عدالت ۵) همدردی ۶) دوری از خودخواهی ۷) رضایت فردی ۸) پیشرفت اجتماعی ۹) منافع محیط زیست ۱۰) عشق و آرامش فلسفه حقوق حیوانات - دكتر تام ریگان مهری حقانی تحلیل: روزنامه ايران




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن