تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821079479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به جشنواره مستند ايران ؛ توجه ويژه سينما حقيقت به خارجي ها و غفلت از سينماي ملي


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: نگاهي به جشنواره مستند ايران ؛ توجه ويژه سينما حقيقت به خارجي ها و غفلت از سينماي ملي
دومين جشنواره سينما حقيقت در حالي ديروز با برگزاري مراسم اختتاميه به پايان رسيد كه اين دوره پذيراي تعداد زيادي ميهمان خارجي بود و به نظر مي رسد توجه ويژه به بخش خارجي به غفلت از بخش ملي انجاميده است.
به گزارش مهر، جشنواره سينما حقيقت كه از سوي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و به دبيري محمد آفريده برگزار مي شود، در دومين دوره چهار بخش بيش از نخستين سال برپايي داشت.امسال جشنواره در 17 بخش مسابقه ملي، مسابقه بين الملل، سي امين سال پيروزي انقلاب، رودكي پدر شعر پارسي، كيهان ما، روزگار ما، آمريكا؛ پس از آمريكا، مستند - تجربي، چشم انداز سينماي مستند لهستان، آيينه يك جشنواره، نمايشهاي ويژه، مستندهاي جديد فنلاند، فلسطين 08-48، مرور آثار ريچارد ليكاك، يورگن لت و پيتر وينتانيك و مستند بحران برگزار شد.
گسترده تر شدن جشنواره به لحاظ بخشها و تعداد فيلمسازان خارجي حاضر در آن در نگاه نخست اتفاقي در جهت مطرح كردن جشنواره سينما حقيقت در سطح بين المللي قلمداد مي شود، اما از آنجا كه تمركز بيشتر برگزاركنندگان جشنواره روي اين فيلمسازان و آثارشان بوده، به وضوح جاي خالي توجه به آثار ايراني احساس مي شود.
در اين دوره جشنواره سينما حقيقت فقط فيلمسازان خارجي امكان آن را به دست آوردند كه در جمع ايرانيان آثارشان مورد نقد و بررسي قرار بگيرد و مستندسازان ايراني از اين مهم كه مي تواند راههايي تازه به واسطه آشنايي با نظرهاي مختلف مقابل رويشان بگذارد، محروم شدند.
اين محروميت در كنار انتخاب سالن شماره دو سينما فلسطين براي نمايش فيلمهاي مسابقه ملي مسأله ديگري بود كه موجب شد تا به راحتي بتوان گفت بخش ملي سينما حقيقت تحت الشعاع بخش بين الملل قرار گرفته است. تجمع در مقابل سالن نمايش فيلمهاي ايراني و نبود فضا براي نشستن حدود يك سوم تماشاگران اتفاقي بود كه عامل آن بزرگنمايي بخش بين الملل به نظر مي رسيد.در شرايطي كه مستندسازان ايراني امكاني براي صحبت در مورد آثارشان در جمع تماشاگران فيلمهايشان به دست نمي آورند، مستندسازان و تهيه كنندگان سينماي مستند خارجي كه ميهمان دومين دوره جشنواره سينما حقيقت بودند، در نشستهاي عصرانه هر روز از سينماي مستند كشورشان مي گفتند.
اين جلسات كه در روزهاي نخست با استقبال مواجه مي شد، به دليل جذاب نبودن سوژه ها و ترجمه نادرست و نارساي گفته هاي ميهمانان مخاطبان خود را از دست داد. البته با وجود ارزش و احترام ويژه برگزاركنندگان جشنواره سينما حقيقت براي ميهمانان خارجي، زيرنويس نكردن فيلم هاي ايراني ناراحتي همين گروه را به همراه داشت.
به گونه اي كه وينتانيك فيلمساز باسابقه و شناخته شده كانادايي كه به تماشاي «پرو آخر» رضا حائري نشسته بود، پس از خروج از سالن نمايش از اينكه فيلم بدون توجه به ميهمانان خارجي زيرنويس نشده بود، اظهار نارضايتي كرد.
از ديگر اتفاقهاي اين دوره سينما حقيقت مي توان به حذف نابهنگام مستند «محاكات غزاله عليزاده» ساخته پگاه آهنگراني اشاره كرد.در حالي كه منيژه حكمت مادر پگاه با مشكل جمع آوري بيلبوردهاي فيلم «سه زن» مواجه شده بود، خبر رسيد فيلم آهنگراني هم از جشنواره حذف شده است. با وجود آنكه اعلام شد دليل حذف فيلم صلاحديد مسؤولان نظارت بر آثار جشنواره بوده، اما در اذهان عمومي چنين تلقي شد كه همزماني اين دو اتفاق چندان هم بي ارتباط نبوده است.
اين اتفاق پس از حرف و حديثهاي مرحله نخست انتخاب فيلمهاي مستند و انتشار نامه اعتراض آميز تعدادي از مستندسازان به نحوه گزينش آثار به ميان آمد و نشان داد كه جشنواره سينما حقيقت در دومين سال برگزاري درگير مشكلات متداول جشنواره هاي دولتي شده است.
نخستين دوره جشنواره سينما حقيقت شاهد حضور فيلمسازان سرشناس ايراني مانند عباس كيارستمي و مجيد مجيدي بود، اما در دومين دوره غير از علاقمندان سينماي مستند، مديران جشنواره، اعضاي هيأتهاي انتخاب و داوري، صرفاً معدودي فيلمساز فعال عرصه فيلم كوتاه و مستند بودند و سينماگران سرشناس ايراني كمتر در سينما فلسطين به تماشاي فيلمها نشستند.
تعداد جشنواره هاي مطرح بين المللي مستند كم نيست؛ با وجود اين جشنواره ها، مستندسازان ايراني به جشنواره اي نياز داشتند كه به بررسي و تحليل آثارشان بپردازد. در اين ميان نمي توان پذيرفت جشنواره اي با موضوع فيلمهاي مستند پس از سالها خلا، در مركز ايران برگزار شود و به جاي فيلمسازان ايراني اين سينماگران خارجي باشند كه در مركز توجه قرار مي گيرند.از آنجا كه جشنواره سينما حقيقت يكسال برگزاري باكيفيت را پشت سر گذاشته، براي رسيدن به همان استاندارد سال اول كاري سخت پيش رو ندارد، اما مساله اين است كه اصلاً بازگشت به آن فضا و حتي ترميم مشكلاتي كه در آن سال هم وجود داشته دغدغه مديران جشنواره سينما حقيقت هست يا نه؟
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن