تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران از راهيابي به شوراي امنيت باز ماند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ايران از راهيابي به شوراي امنيت باز ماند
خزاعي: ساختار سازمان ملل ناكارآمد استژاپن در انتخابات روز جمعه مجمع عمومي‌‌‌‌‌‌سازمان ملل توانست با 158راي در برابر 32راي ايران، كرسي غير دائم شوراي امنيت را براي مدت دو سال در اختيار بگيرد.


به گزارش ايسنا ميگل دسكوتو، رييس مجمع عمومي‌‌‌‌‌‌سازمان ملل اعلام كرد: در راي‌گيري روز جمعه كه در مجمع عمومي‌‌‌‌‌‌سازمان ملل متشكل از 192 كشور برگزار شد، ژاپن با به دست آوردن 158 راي در برابر 32 راي ايران توانست كرسي غير دائم شوراي امنيت را به دست آورد.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، منطقه‌ آسيا دو كرسي غيردائم از 15 كرسي شوراي امنيت را در اختيار دارد. چين، بزرگ‌ترين كشور آسيايي نيز يكي از كرسي‌‌هاي دائم شورا را در اختيار دارد. دوره‌ اندونزي براي حضور در شورا به عنوان نماينده اين منطقه پايان يافت و ژاپن جايگزين اين كشور شد؛ ويتنام نيز تا سال 2009 در شورا حضور خواهد داشت.
در ميان كشورهاي منطقه‌ اروپا در سازمان ملل اتريش و تركيه توانستند كرسي‌هاي غيردائم شورا را در اختيار بگيرند و به اين ترتيب ايسلند شكست خورد. مكزيك و اوگاندا به ترتيب كرسي منطقه‌ آمريكاي لاتين و آفريقا را بدون داشتن رقيب به دست آوردند. اين دهمين دوره‌اي است كه ژاپن پس از بنيان‌گذاري سازمان ملل كه حدود 50 سال از آن مي‌گذرد، كرسي غيردائم شورا را در اختيار مي‌گيرد. ژاپن يكي از تامين‌كنندگان اصلي بودجه‌ سازمان ملل است و به دنبال آن است كه يك كرسي دائم را در شورا براي هميشه در اختيار داشته باشد. رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه الحاق كشورش به شوراي امنيت را منعكس‌‌‌‌كننده‌ وزنه‌ روزافزون اين كشور در سياست‌هاي بين‌الملل و اعتمادي دانست كه جامعه‌ بين‌المللي به آنكارا دارد.
شوراي امنيت مهم‌ترين نهاد تصميم‌گيرنده در سازمان ملل است كه داراي 5 عضو دائم متشكل از انگليس، چين، فرانسه، روسيه و آمريكا است كه هر كدام داراي حق تعيين‌‌‌‌كننده‌ وتو هستند.
10 كرسي غيردائم شورا را ديگر اعضاي مجمع عمومي‌‌‌‌‌‌پرمي‌كنند؛ به اين ترتيب كه در هر سال پنج كرسي غيردائم تغيير مي‌كند. كرسي‌هاي غيردائم به مدت دو سال در اختيار اعضا قرار مي‌گيرد. يك كانديدا براي آن كه بتواند كرسي شورا را به دست آورد بايد دو سوم آرا را در راي‌گيري كه به صورت مخفي انجام مي‌شود به خود اختصاص دهد. اين در حالي است كه نيكلا ساركوزي، رييس جمهوري فرانسه شامگاه روز جمعه بر حضور دائمي‌‌‌‌‌‌يك كشور از آفريقا و آمريكاي شمالي در شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد كرد. ساركوزي در نشست كشورهاي فرانسوي زبان كه در كانادا برگزار شد، گفت: بحران مالي جهاني بايد فرصتي باشد تا عادت‌هاي بد خود را كنار بگذاريم و از ساده كردن آن‌ها خودداري كنيم. وي افزود: اما چطور مي‌توان حل مشكلات بزرگ جهان را متصور شد وقتي كه شوراي امنيت ما يك عضو دائم از آفريقا يا آمريكاي شمالي نداشته باشد.
انتظارات تهران از ژاپن
آن سوتر اما محمد خزاعي سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: تهران از توكيو انتظار دارد كه با اكثريت جامعه بين‌‌‌‌‌المللي كه خواهان وجود يك سيستم عادلانه براي حل و فصل منازعات بين‌‌‌‌‌المللي هستند، همراه باشد.
خزاعي عصر جمعه به وقت نيويورك و پس از راي‌‌‌‌‌گيري براي تعيين سرنوشت پنج عضو غيردائم شوراي امنيت در گفت‌و‌گو با ايرنا افزود: اين نه تنها انتظار ايران بلكه انتظار عمده كشورهاي آسيا و كشورهايي است كه به ژاپن راي دادند. وي همچنين تصريح كرد: نتيجه راي‌‌‌‌‌گيري امروز صحت نظر ما را درباره عدم كارايي ساختار سازمان ملل براي فراهم آوردن فرصت كافي و مناسب براي مشاركت همه كشورهاي عضو در ساختار تصميم‌‌‌‌‌گيري سازمان ملل به ويژه در شوراي امنيت، نشان داد. سفير ايران افزود: در بين 192 كشور عضو سازمان ملل تاكنون 114 كشور عضو اين سازمان، يا هرگز عضو شوراي امنيت نبوده‌اند يا فقط يكبار فرصت حضور يافته‌اند.
خزاعي گفت: حضور ما و نتيجه راي‌‌‌‌‌گيري امروز اين مطلب را به خوبي براي همگان روشن كرد. وي افزود: در همين راي‌‌‌‌‌گيري يك كشور اروپايي كه هرگز عضو شوراي امنيت نبوده است، موفق به اخذ راي نشد. سفير ايران گفت كه اين انتخابات حاوي پيام روشن و صريح و قابل درك براي جامعه بين‌‌‌‌‌المللي بود و آن اين كه بازنگري در سيستم مشاركت كشورها در مراكز مهم تصميم‌‌‌‌‌گيري از جمله شوراي امنيت يك ضرورت است.
خزاعي درباره تلاش‌هاي آشكار و پنهان برخي قدرت‌هاي حاكم بر شوراي امنيت براي جلوگيري از چندصدايي شدن اين شورا گفت: بديهي است كه ساختار شوراي امنيت به ترتيبي است كه عملا چند كشور خاص در آن تصميم مي‌‌‌‌‌‌گيرند و اعمال نظر مي‌‌‌‌‌‌كنند و طبيعي است كه اين كشورها علاقه‌مند نباشند كه نظرات مستقل يا كشورهايي كه معتقد به ضرورت بازنگري در اين ساختار هستند، به شورا راه يابند.
وي افزود: طبيعي است كه برخي نتوانند صداي مستقل را در يك ساختاري كه با توجه به مقتضيات روز جهاني، ناكارآمد است تحمل كنند و اقدامات گسترده‌‌‌‌اي را در اين زمينه انجام دهند.

دلايل كسب راي تركيه
تركيه پس از عضويت در شوراي امنيت مساله هسته‌اي ايران را به طور عميق بررسي خواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت خبري «هابر10» تركيه، ‌علي باباجان، وزير امور خارجه اين كشور پس از عضويت اين كشور در شوراي امنيت در جمع خبرنگاران درباره مواضع تركيه پس از عضويت در شورا درباره مساله هسته‌اي ايران گفت: به هنگام مطرح شدن موضوع هسته‌اي ايران، تركيه اين مساله را به طور عميق و با تمام جزئيات بررسي مي‌كند. آنكارا مواضعش را بسيار روشن و صريح در اين باره بيان كرده است. وزير امور خارجه تركيه افزود: آنكارا براي ايجاد صلح، ثبات و امنيت در منطقه تلاش مي‌كند كه اين موضوع موجب عضويت اين كشور در شوراي امنيت شد و پس از عضويت نيز به راه خود ادامه خواهد داد. در همين حال، روزنامه وطن چاپ تركيه گزارش داد: بسياري از كارشناسان اين كشور معتقدند كه حضور سياسي تركيه در مسائل منطقه به‌ويژه در موضوع هسته‌اي ايران از عوامل مهم اخذ عضويت در شوراي امنيت است. اين روزنامه نوشت: بسياري از كارشناسان تركي همچنين معتقدند كه دليل اين‌كه تركيه توانست با اخذ 151 راي مثبت از 192 كشور حضور يافته در شوراي امنيت، پس از گذشت 47 سال، بار ديگر عضويت دو ساله در گروه اروپا شوراي امنيت را به دست آورد، اعمال سياست خارجي فعال‌تر در منطقه است. اين در حالي است كه روز پنج‌شنبه وزير امور خارجه تركيه با اشاره به حساسيت ايران و كشورهاي غربي درباره برنامه هسته‌اي اين كشور گفته بود: به همين دليل قدرت‌هاي غربي شركت آنكارا در مذاكرات هسته‌اي ايران براي حل اين مساله راه‌حل‌هاي ديپلماتيك را خواستار شده‌اند. وي افزوده بود: تركيه براي حل اين مساله،‌ نقش كليدي برعهده گرفته است و كشورهاي غربي براي حل اين موضوع از راه ديپلماتيك از تركيه خواهان شركت در مذاكرات هستند.
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن