تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816605415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آزمون مديريت، پس از تابستان گرم و طولاني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آزمون مديريت، پس از تابستان گرم و طولاني
اخبار- مهرداد مشايخي :
شوراي شهر تهران در هفته‌اي كه گذشت به چند موضوع مهم پرداخت.

به‌جز پرداختن به موضوع انتخابات شوراياران و بررسي آن انتخابات در جلسه روز يكشنبه، موضوع تصويب «تشكيل شوراهاي هماهنگي نظام مديريت مجموعه شهر تهران» و همچنين ارائه گزارش طرح ناحيه‌محوري توسط مشاور عالي شهردار، در جلسه سه‌شنبه گذشته، از جمله مباحث مهم شورا در هفته گذشته بود. يكي ديگر از رخدادهاي هفته گذشته شوراي شهر تهران اين بود كه جلسه روز سه‌شنبه به‌دليل غيبت و ترك جلسه بعضي از اعضا از رسميت افتاد.

سه‌شنبه گذشته، مشاور عالي شهردار تهران با ارائه گزارشي از طرح ناحيه‌محوري شهرداري تهران، اعلام كرد كه در طرح ناحيه‌محوري در مناطق يك، 5، 19، 20، 15 و 22، حريم‌بان براي حفاظت از حريم مناطق مشخص شده است.

به گفته محمدهادي ايازي، يكي از رويكردهاي اصلي شهرداري تهران در اجراي طرح ناحيه محوري، جلوگيري از توسعه ساختاري و نيروي انساني بدنه شهرداري تهران بوده است.
ايازي در آن جلسه گفت: هم‌اكنون 122 ناحيه و 374 محله در شهر تهران وجود دارد و 13 ناحيه موجود در شهر تهران وسعت و جمعيت بيشتري نسبت به 976 شهر كشور دارند و به همين دليل اداره نواحي به‌اندازه اداره شهرها اهميت دارد.

مشاور عالي شهردار تهران با بيان اين مطلب كه در هر يك از اين 976 شهر كشور، به‌طور متوسط 150 نيروي انساني شاغل وجود دارد، افزود: حداكثر نيروي انساني فعال در هر يك از نواحي شهر تهران 42 نفر است. وي عنوان كرد: جهت‌گيري طرح ناحيه محوري، تعامل جدي با شوراياري‌ها و بازتعريف جديدي از مديريت شهري در سطح محلات است و بايد در جريان اجراي طرح ناحيه محوري، موضوع تمركززدايي پيگيري شود.

به گفته ايازي، پيش از اجراي طرح ناحيه محوري تنها 14 مسئوليت در نواحي در قالب حوزه‌هاي خدمات شهري وجود داشت كه در طرح جديد 95 وظيفه از جمله وظايف ترافيكي، عمراني و شهرسازي و نواحي محول شده است.

وي با تاكيد بر اينكه اجراي طرح ناحيه‌محوري، واگذاري وظايف شهرداري به بخش خصوصي مانند راه‌اندازي دفاتر خدمات الكترونيك را محقق كرده است، بيان كرد: پيش از اجراي طرح ناحيه‌محوري، واگذاري وظايف به نواحي با كمبود نيروهاي كارآمد و نبود مراجع ذي‌صلاح براي نظارت بر اجرا وجود داشت اما با شكست مواجه شده بود.

مشاور عالي شهردار تهران در توضيح اهداف اجراي اين طرح، خاطر نشان كرد: تمركززدايي از طريق واگذاري امور به نواحي، تحقق مديريت محله‌اي، افزايش بهره‌وري در منابع و نيروي انساني، افزايش رضايتمندي مردم، تسريع و تسهيل و افزايش كيفيت خدمات ارائه شده و توسعه مشاركت مردم در اداره امور شهر، از جمله اهداف اصلي اين طرح است. ايازي به مقاومت برخي از مديران مناطق در واگذاري امور به نواحي اشاره كرد و يادآور شد: گسترش نيافتن سازمان شهرداري، افزايش كارآمدي و كارايي، افزايش نيافتن تعداد نيروي انساني، ‌تقويت نگاه سيستمي بر مديريت شهري، برخورداري از توان بخش‌هاي غيردولتي در اداره امور و ارتقاي سطح دانش و مهارت نيروي انساني از جمله اصول اجراي طرح ناحيه محوري است كه مي‌تواند، به مرور زمان مقاومت بدنه شهرداري را كمتر كند.

ايازي مهم‌ترين مشكل در اجراي طرح ناحيه‌محوري را كمبود نيروي انساني كارآمد به‌ويژه در حوزه‌هاي شهرسازي و عمراني، عنوان كرد و افزود: آموزش مستمر مديران و كاركنان شاغل در بدنه شهرداري‌هاي نواحي در دستور كار قرار گرفته است.

نظرات اعضاي شوراي شهر

در ادامه اين جلسه، تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران نكات و سؤالاتي را مطرح كردند.
خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي شهر تهران، به برخي اشكالات مطرح شده در طرح ناحيه‌محوري اشاره كرد و گفت: چه تضميني وجود دارد تا اشكالاتي كه قبلا در حد يك نايب در حد نواحي شهرداري وجود داشته است، حالا در حد يك تيم وجود نداشته باشد؟
وي افزود: در سازمان‌هاي مديريتي كه گستردگي زيادي دارند، هماهنگي در اجرا بسيار اهميت دارد و به وضوح ديده مي‌شود كه يك منطقه از يك بخشنامه استفاده مي‌كند و منطقه ديگر، روش ديگري دارد و وقتي از آنها در اين مورد سؤال مي‌شود، بر درست بودن روش خود اصرار دارند.

سخنگوي شوراي شهر تهران تاكيد كرد: بايد فرمول خاصي براي هماهنگي بين اين نواحي وجود داشته باشد. وي با بيان اينكه واگذاري حوزه‌هايي نظير شهرسازي به نواحي شهرداري، فوايد و مضراتي را با هم دارد، اظهار كرد: با استفاده از نيروهاي متخصص در حوزه شهرسازي، اين واگذاري مي‌تواند مؤثر و مفيد باشد، اما همان طور كه شما اطلاع داريد، با توجه به اينكه سطح سواد و تحصيلات نيروهاي نواحي پايين است، چطور مي‌خواهيم يكباره سطح تحصيلات نواحي را بالا ببريم و از كجا قرار است اين همه نيرو پيدا كنيم؟

در ادامه اين جلسه همچنين مرتضي طلايي، عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران گفت: در ساماندهي جغرافيايي و گسترش نواحي شهر تهران ايراداتي وجود دارد كه از جمله آن مي‌توان، به 3ناحيه در منطقه 8 تهران اشاره كرد.

وي افزود: آسيب‌پذيري در حوزه مديريت شهر تهران كم نيست و همواره آسيب‌هاي مالي در گذشته، حال و آينده وجود داشته و دارد.

طلايي تصريح كرد: تنوع ماموريت و گستردگي حوزه‌ها، باعث شده است كه نظام نظارتي مناسبي وجود نداشته باشد. وي خواستار ايجاد يك نظام دقيق و منطبق بر جمعيت و گستردگي نواحي شد تا به اين ترتيب زمينه‌هاي آسيب‌پذيري در نواحي كاهش يابد. در اين جلسه همچنين رسول خادم، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: نزديك كردن ساختار اجرايي شهرداري‌ها به مردم در مقياس‌هاي جغرافيايي و جمعيتي در تحقق اهداف آنها نقش جدي خواهد داشت.

وي افزود: لاغر شدن ساختار شهرداري بايد در تمام سطوح آن مشاهده شود و قطعا اين موضوع نيازمند يك دوره‌گذار است و يكباره اتفاق نمي‌افتد.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران در عين حال تاكيد كرد: لازم است تا در مورد تاثيرات بودجه‌اي و تشكيلاتي اين طرح نيز در بودجه سال 88 بررسي بيشتري صورت گيرد، همچنين بايد در مورد ساختار مديران و نيز انتقال وظايف از شهرداري مركز به نواحي بررسي بيشتري داشته باشيم.

كاهش تصدي‌گري‌ها و تخلفات در نواحي شهرداري

در ادامه اين جلسه سخنگوي شهرداري تهران در پاسخ به اعضا، با اشاره به امكان به‌وجود آمدن مضرات و فوايد فراوان در واگذاري امور شهرسازي به نواحي شهرداري تهران گفت: در حال حاضر نرم افزاري به‌صورت آنلاين براي شهر تهران مشخص شده و اين نرم‌افزار تعيين مي‌كند كه اداره شهرسازي ناحيه در همان سطح چه تعداد ساختمان در حال ساخت و ساز دارد و در چه مرحله‌اي از بازديد است.

وي با تاكيد بر اينكه اين نرم افزار از طريق فيبر نوري فعاليت مي‌كند، تصريح كرد: در حال حاضر با استفاده از سيستم‌هاي IT، زمينه بسياري از تخلفات گرفته شده است و از اين طريق حتي بسياري از تصديگري‌ها و اقدامات غيرمجاز نيز كاهش يافته‌است.

ايازي در پاسخ به اظهارات طلايي هم افزود: در برخي از مناطق تناسب جغرافيايي و جمعيتي وجود ندارد و اين اشكال به‌زودي بررسي و مرتفع خواهد شد و براي جلوگيري از آسيب‌پذيري‌هاي مناطق، تمهيدات حراستي را در سطح نواحي پيش‌بيني كرده‌ايم.
مشاور عالي شهردار تهران همچنين خاطرنشان كرد: مقاومت‌هاي پرسنل شهرداري يكي از واقعيت‌هاي اجراي اين طرح است، اما اين مقاومت‌ها طي يكسال گذشته با توجه به اقدامات انجام شده، كاهش يافته و نزديك به 40 درصد وظايف شهرداري مركز به شهرداران نواحي محول شده است.

شورا به‌دنبال نظام مديريت هماهنگ براي پايتخت

شوراي شهر در هفته گذشته طرحي را تصويب كرد كه اگر كامل و بي‌نقص اجرا شود، نظام مديريت پايتخت دگرگون مي‌شود. مي‌گوييم «اگر اجرا شود»، چون به اعتقاد بسياري، از جمله برخي از اعضاي شوراي شهر، گردهم آوردن مديران ارشد و وزراي مختلف و هماهنگ‌كردن آنها كار دشواري است؛ البته اجراي اين نظام مشكلات بسيار ديگري هم دارد. با همه اينها، «تشكيل شوراهاي هماهنگي نظام مديريت مجموعه شهر تهران» در جلسه سه‌شنبه گذشته تصويب شد و اعضا نظرات خود را در اين‌باره مطرح كردند. در اين بخش نظرات رسول خادم، رئيس كميسيون برنامه و بودجه و خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي شهر آمده است.

در نبود مديريت واحد شهري

سابقه تصويب چنين طرحي به چند سال گذشته بر مي‌گردد و طرحي با عنوان «طرح مجموعه شهري تهران»، به تصويب دولت رسيده است كه همه نكات اين طرح در اين مصوبه لحاظ شده است. اين توضيح را خسرو دانشجو به اعضاي شورا داد و سپس گفت: تجربه نشان داده است كه اگر مسئوليت مديريت را به يك فرد يا مسئول واحد نسپاريم، مشكلات زيادي به‌وجود مي‌آيد و در نهايت هماهنگي هم وجود ندارد. به گفته سخنگوي شوراي شهر تهران، مصوبه هيات وزيران و مصوبه ديگر دولت درمورد واگذاري بخشي از وظايف دولت به شهرداري‌ها را در اختيار داريم كه تاكنون اجرايي نشده‌اند و گمان نمي‌كنم با اجراي اين طرح به جمع بندي مشخصي هم برسيم، در عين حال مسئوليت‌هاي فراوان هر يك از اعضا از جمله معاون اول رئيس‌جمهوري باعث مي‌شود اين افراد فرصت رسيدگي به امور را نداشته باشند. دانشجو تاكيد كرد: بايد حدود و وظايف هر يك از اعضا در حيطه كار خودشان مشخص باشد.

وي افزود: توقع اينكه مشكلات مجموعه شهري تهران فقط توسط شهردار تهران حل شود، درست نيست و اين نسخه نمي‌تواند كمك قابل توجهي كند و حتي اگر اين جلسات هماهنگي هفته‌اي يكبار برگزار شود، معجزه نخواهد كرد. به گفته دانشجو، مديريت واحد شهري هنوز محقق نشده و به علاوه نقاط جمعيتي اطراف تهران بر آن تاثير دارد و مديريت شهر تهران نتوانسته است تصميم‌گيري درستي داشته باشد و قطعا دولت بايد به ياري مديريت اين مجموعه بيايد.

تفاوت مجموعه مديريت شهري با مديريت شهري

رسول خادم هم در توضيح درباره اين طرح گفت: در قانون برنامه سوم و چهارم مصوبه رسمي در مورد واگذاري تصدي‌هاي دولت به شهرداري‌ها و نيز مصوبه شوراي‌عالي اداري پيش رو داريم، اما هنوز محقق نشده و مدعي هستيم كه شرايط تحقق تدريجي واگذاري اين تصدي‌ها به‌صورت آزمايشي وجود دارد. به گفته رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر، مجموعه مديريت شهري با مديريت شهري كاملا متفاوت است، مجموعه مديريت شهري به كليه نقاط پيراموني كه كاركردهاي خدماتي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي دارند، اطلاق مي‌شود و نكته مهم اين است كه اين مجموعه مديريت شهري براي 5/10 ميليون جمعيت كه در طرح جامع قيد شده، سرانه خدماتي تعريف كرده است.

خادم تصريح كرد: متأسفانه در حال حاضر تصميماتي كه در مورد شهرها در سطح دولت و مجلس اتخاذ مي‌شود كلي و عام است و همان تصميمي كه براي يك شهر كوچك اتخاذ مي‌كنند، در مورد شهر بزرگ هم مصداق دارد؛ به اين ترتيب بسياري از قوانين در تهران قابل اجرا نيست. وي با بيان اينكه پايتخت‌ها در همه جاي دنيا نظام حكمراني جداگانه‌اي دارند كه بايد به آن توجه شود، افزود: تهران را بايد در سطح ملي در نظر گرفت و توجه داشت كه هماهنگي اعضاي اين شورا با هم، كار ساده‌اي نيست.
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن