تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816489591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا ماسک از آنفولانزا جلوگیری می کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اگر يك آنفلوانزاي شديد و مقاوم شيوع پيدا كند، ماسكهاي كاغذي كه در حال حاضر در تمام داروخانهها در دسترس قرار دارد قادر به حفاظت شما دربرابر ابتلا به اين بيماري نخواهد بود.
اين واقعيت نااميدكنندهاي است كه محققان آن را اعلام كردهاند. در واقع بايد گفت برهان علمي مشخصي پشت اين قضيه وجود ندارد. با اينحال، محققان سخت در تلاش هستند تا پاسخي براي اين پرسش بيابند كه آيا استفاده گسترده از ماسك براي پيشگيري از ابتلا به آنفلوانزا مفيد است يا نه؟
مردم آمريكا در برابر اين پرسش كه بالاخره ماسك مفيد است يا مضر، به حرف مقامات دولتي كشور اعتماد كردهاند. اما مركز پيشگيري و كنترل بيماريها نظر متفاوتي را ارائه ميكند. دكتر مايكل بل، يكي از كارشناسان مركز پيشگيري و كنترل بيماريها ميگويد:«ما نميخواهيم مردم اين ماسكها را از سر بيميلي و براي رفع تكليف استفاده كنند.
در واقع توصيه عمومي پرهيز از مواجهه با بيماري است.»اما چنين چيزي عملاً غيرممكن است. بنابراين مركز پيشگيري و كنترل بيماريها استفاده از يك ماسك ساده جراحي را در شرايط زير توصيه ميكند:
درصورتي كه شما كاملاً سالم هستيد و بايد در مكانهاي شلوغ و پر ازدحام رفت و آمد كنيد، بيمار هستيد و احتمال ميدهيد كه ممكن است با يك فرد سالم تماس نزديك داشته باشيد مثل اعضاي خانواده، شما با فردي زندگي ميكنيد كه بيمار است گرچه بيماري در مراحل اوليه است و شما هم به ناچار بايد به بيرون از منزل آمد و شد داشته باشيد.
اگر هم شما فرد سالمي هستيد كه بايد از يك بيمار پرستاري كنيد، ميتوانيد از يك ماسك گرانقيمت كه ضخامت بيشتر و ..... قوي تري دارد استفاده كنيد؛ اما به خاطر داشته باشيد ماسك هرگز نميتواند جايگزين مراقبتهاي اوليه براي پيشگيري از ابتلا به آنفلوانزا شود. مراقبتهايي نظير شستن دست و پرهيز از تماس با افرادي كه دچار عفونت دستگاه تنفسي هستند.
دكتر جولي گربردينگ، مدير مركز پيشگيري و كنترل بيماريها ميگويد:«نگراني ما بيشتر از جانب افرادي است كه فكر ميكنند ماسك يك وسيله جادويي است و جلوي انتقال هر نوع بيماري تنفسي را ميگيرد. در واقع ماسك ميتواند درحفاظت شخصي مؤثر باشد، اما اتكاي صرف به آن اشتباه است.»

نگاهي به پديده جهش ويروس
امكان بروز همهگيري آنفلوانزا حتي در سطح جهان چندان دور از ذهن نيست؛ چراكه ويروس ايجادكننده اين بيماري بهراحتي جهش پيدا ميكند. بهدنبال اين جهش، ويروس واجد ويژگيهايي ميشود كه قبلاًَ انسانها آنرا تجربه نكردهاند.
دانشمندان نميتوانند پيشبيني كنند كه چه زماني همه گيري جهاني بعدي آنفلوانزا از راه خواهد رسيد. با اين وجود نگرانيها با توجه به ظهور و گسترش آنفلوانزاي مرغي در آسيا در حال افزايش است.
تهيه واكسن براي نوع جديد ويروس آنفلوانزا به چند ماه زمان نياز دارد. بنابراين تا زمان آماده شدن واكسن، براي پيشگيري از بيمار شدن رعايت همان نكات ساده كنترل عفونت بايد در دستور كار جوامع مختلف قرار گيرد.
در توصيههاي مركز پيشگيري و كنترل بيماريها روي 2 نكته بيش از بقيه تأكيد شده است: نخست پرهيز از حضور در مكانهاي شلوغ و پرجمعيت و دوم پرهيز از تماس نزديك با افراد بيمار بجز در شرايطي كه بايد از يك بيمار پرستاري كنيد.
آنفلوانزا به راحتي در فاصله حدوداًَ 2 متري از فرد بيمار به فرد سالم قابل انتقال است. متأسفانه طبيعت آنفلوانزا اين گونه است كه فرد در ابتداي بيماري اصلاًَ نميداند كه بيمار شده و تا قبل از شروع علايم آنفلوانزا يعني بدن درد و عطسه و سرفه همچنان از خانه بيرون ميرود و در تماس نزديك با افراد سالم قرار ميگيرد. اما چرا استفاده از ماسك در فهرست مركز پيشگيري و كنترل بيماريها قرار ندارد؟
دكتر گربردينگ پاسخ ميدهد:«ماسك ميتواند جلوي برخي ذرات معلق حاوي ويروس كه به واسطه عطسه و سرفه ايجاد ميشود را بگيرد. اما اينكه قطرات معلق بزرگ حاوي ويروس يا قطرات كوچك كداميك خطرناكترند، چندان واضح نيست. به علاوه ماسكهاي ساده جراحي فقط قطرات معلق بزرگ را ..... ميكنند، اما ماسكهايي كه .....هاي قوي دارند در دسترس همه قرار ندارند. » بهعلاوه يكي از نگرانيهاي مركز پيشگيري و كنترل بيماريها، القاي حس اعتماد به نفس و امنيت كاذب به مردم است. مثلاً بيماري به واسطه يك ماسك معمولي كه درست هم روي صورت منطبق نشده بهجاي اينكه در خانه استراحت كند، سر از ايستگاه مترو در ميآورد!
توجه به اين نكته ضروري است كه آنفلوانزا صرفاً از راه هوا منتقل نميشود. فرض كنيد بيماري هنگام عطسه يا سرفه دستش را جلوي دهان و بيني ميگيرد، بعد با همان دست دستگيره در يا ميله اتوبوس را لمس ميكند. حال اگر شما هم آن دستگيره يا ميله را لمس كرده و سپس دست خود را به دهان يا بيني تان بزنيد در معرض عامل بيماريزا قرار گرفته ايد. بهنظر ميرسد توصيههاي مركز پيشگيري و كنترل بيماريها با توجه به تحقيقات جديدتر در زمينه استفاده از ماسك تغيير خواهد كرد.
دكتر بل پيشنهاد ميكند:«اينكه فردي از داشتن چند عدد ماسك در منزل احساس راحتي خيال ميكند اصلاَ قضيه غيرمنطقي نيست بهشرطي كه از آنها بهشكل صحيح استفاده كند.»






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن