تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813048949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهداشت و سلامتی بدن در هنگام استفاده از استخرهای شنا


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: بهداشت و سلامتی بدن در هنگام استفاده از استخرهای شنا

استخر شنا محل مناسبي براي انتقال بيماريهاي عفوني و پوستي ميباشد. اهميت بهداشت آب استخرهاي شنا در رابطه با كيفيت ميكروبي و شيميايي آن ميباشد.استخر شنا به حجم مشخصي از آب اطلاق ميشود كه معمولاً در يك فضا با ابعاد و اندازه مشخص محصور شده است. آب استخرها معمولاً از منابع آب آشاميدني هستند كه با اضافه كردن مواد گندزدا تصفيه شدهاند. استخرهاي شنا به يكي از سه شكل پر و خالي شونده، با گردش آب و يا با جريان مداوم آب وجود دارند.


اولين خطري كه در هنگام استفاده از استخرهاي آلوده متوجه شناگران ميشود آسيبهايي است كه در پوست و موي افراد ظاهر ميشود. افرادي كه به طور مرتب به استخرها ميروند به دليل اين كه موي سر و پوست آنها به طور مداوم با كلر در تماس است، لاية خارجي مو و پوست آنها صدمه ميبيند، و موجب از بين رفتن رطوبت طبيعي پوست و مو ميشود و در نتيجه خشكي مو و پوست را به دنبال دارد.

اين خشكي باعث شكستن، گره خوردن، بدحالتي، بد شانه شدن موها و از دست رفتن شفافيت و جلاي طبيعي پوست و مو ميشود. در اين حالت موها حالت زيبا و شاداب خود را از دست ميدهند و ظاهري تيره، و مرده پيدا ميكنند.

در صورتي كه دوش گرفتن و شستوشوي موها و بدن براي از بين بردن كلري كه باقيمانده است اگر بدون توجه به نكات بهداشتي انجام گيرد، زيان بيشتري متوجه موها و پوست بدن ميشود. از اين رو نكاتي براي شناگران توصيه ميشود كه در هنگام استفاده از استخرهاي عمومي بايد درنظر داشته باشند تا صدمهاي به پوست و موي آنها وارد نگردد.

ـ پس از هر بار شنا در استخر بايد موها را با يك شامپوي مناسب و ملايم شستوشو داد و چون موي همه افراد از نظر نوع و وجود چربي، خشكي، شوره و ضخامت يكسان نيست، نميتوان شامپوي خاصي را به همة افراد توصيه كرد و بهتر است در اين خصوص با پزشك متخصص پوست و مو مشورت كرد.

در هرحال يك بار شستوشوي مو با شامپوي مناسب كافي است و نبايد در اين كار وسواس به خرج داد و بيش از يك بار شست.

آبكشي موها بايد كامل و به دقت صورت گيرد به طوري كه هيچ باقيماندهاي از كلر و شامپو در موها برجاي نماند. بعد از شستن با شامپو بايد از يك حالتدهنده استفاده كرد چرا كه باعث رسوب يك لايه نازك و نامرئي بر روي موشده و از طرف ديگر مانع خشك شدن و از دست رفتن رطوبت و شفافيت آن ميشود. همچنين حالت دهنده باعث قوام و حالت مو گرديده و شانه كردن آن را آسانتر ميكند. اگر مو بيش از حد خشك است قبل از اينكه موها كاملاً خشك شوند، ميتوان به جاي حالتدهنده از مقداري كتيرا كه با آب گرم خيس شده به صورت ژل به موها ماليد. در مورد موهاي رنگ شده و يا خيلي خشك ميتوان براي چرب كردن موها از روغن، پماد يا كرم استفاده كرد. البته بايد از مصرف روغنهاي سنگين و چرب و وازلين خودداري كرد زيرا ممكن است سبب ايجاد جوشهايي شبيه غرور جواني در پوست سر به ويژه در بالاي پيشاني گردد.
استفاده از ژلها و پمادها و يا اسپريهاي فراوان و گرانقيمت ممكن است در افراد حساس حالت تحريك و حساسيت ايجاد كند و موجب اگزماي پوستي شود.و لذا بهتر است آقايان از مقدار كمي كرمهاي مرطوب كننده صورت بعد از اصلاح و خانمها براي پوست صورت استفاده كنند.

ـ موي سر را بايد با فشار ملايم و سبك حوله خشك نمود زيرا موي خيس خيلي شكننده و آسيبپذير است و خشك كردن آن با حركات شديد حوله موجب صدمه بيشتر به آن ميشود به علاوه تا جايي كه مقدور است از سشوار كردن مو خودداري كرد زيرا گرماي حاصل از آن به لايههاي خارجي مو آسيب رسانده و سبب خشكي مو ميشود.

ـ موها را بايد با نرمي و حوصله شانه كرد. فاصله دندانههاي شانه از يكديگر زياد باشد و شانه كاملاً صاف باشد. از شانههايي كه دندانههاي تيز و ناصاف دارند استفاده نكنيد. هرگز موي خيس را شانه نزنيد، براي از بين بردن گره و يا درهم رفتگيهاي مو بايستي به آرامي و برعكس يعني از طرف نوك مو به طرف ريشه آن را شانه زد.

ـ در فصل شنا بهتر است موها را ساده و كوتاه پيرايش كرد به طوري كه منظم كردن مكرر آن احتياج به دستكاري نداشته باشد.

بهتر است از رنگ كردن، فر كردن و صاف كردن مو بهخصوص در فصل شنا پرهيز كرد و يا اگر چنين كاري صورت ميگيرد توسط افراد باتجربه انجام شود تا موجب صدمه بيشتر به پوست و موي سر نشود.

ـ از ورود افراد مبتلا به ضايعات قارچي پوست بدن و پا و كشاله ران و يا افراد مبتلا به زگيل ـ قبل از معالجه ـ به استخرهاي عمومي جلوگيري كرد. رعايت بهداشت دقيق و كامل در استخرها ضروري است وگرنه ممكن است بيماريهاي ديگري مانند شپش سر و گال و غيره از طريق اين افراد منتقل شود.

* شرايط مطلوب آب استخر

كيفيت آب مصرفي استخرها يكي از موارد مهمي است كه بايد به آن توجه شود، چرا كه بيشتر استخرها از آب شهري استفاده ميكنند اما تعدادي به علت به صرفه بودن از نظر اقتصادي، از آب چاه استفاده ميكنند ولي در مجموع بايد آب مصرفي استخرها كلرزني شود. تحقيقات اين پژوهشگران نشان ميدهد که در صورت رعايت نکردن بهداشت، بيماريهايي از طريق استخر به افراد منتقل ميشود كه از آن جمله ميتوان به بيماريهاي رودهاي مانند اسهال، شبه حصبه، ناراحتيهاي معده و نيز عفونتهاي گوش، چشم و بيني، بيماريهاي پوستي مقاربتي و تنفسي اشاره كرد.

همچنين استفاده از سرويسهاي بهداشتي پيش از ورود كودكان به استخر اجباري است و شناگران نيز پيش از ورود به استخر بايد حتما دوش بگيرند و پس از خروج از آب بدن خود را شستشو دهند تا از ابتلاي احتمالي به آلودگيها پيشگيري شود. از طرفي، در صورت ابتلا به سرماخوردگي و يا هر نوع بيماري عفوني يا پوستي از ورود شناگران به استخر تا رسيدن به سلامت كامل بايد خودداري شود.

شناگران پيش از ورود به استخر حتما بايد حداقل به مدت ۳۰ ثانيه پاها را در حوضچه ضدعفوني قرار دهند و از ليف زدن، اصلاح صورت، استفاده از كرم و ماسكهاي زيبايي و جويدن آدامس خودداري کنند. از آنجا كه مخلوط شدن آب استخرها با مواد آرايشي و ترشحات بدن مانند عرق ميتواند خطراتي داشته باشد، از نظر شيميايي تصفيه آب استخر و گندزدايي مهم است.

در عين حال ميزان pH مناسب آب استخر، ۲/۷ تا ۸ است كه بالاتر يا پايينتر بودن آن مشكلات پوستي و چشميبه وجود ميآورد. درجه حرارت ايدهآل براي آب استخرها نيز بايد ۲۶تا ۲۸ درجه سانتيگراد باشد.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن