تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809971512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش دانش‌آموزي به كجا مي‌رود؟ معاون اسبق سازمان تربيت‌بدني: تربيت‌بدني آموزش و پرورش گرفتار روزمرگي است چرا برنامه چهارم توسعه اجرا نمي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ورزش دانش‌آموزي به كجا مي‌رود؟ معاون اسبق سازمان تربيت‌بدني: تربيت‌بدني آموزش و پرورش گرفتار روزمرگي است چرا برنامه چهارم توسعه اجرا نمي‌شود؟
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: قهرماني - همگاني

معاون اسبق سازمان تربيت‌بدني گفت: طي 50 سال اخير تحول قابل توجهي در برنامه‌ي درسي از حيطه ظرفيت زماني و مكاني صورت نگرفته و در اولويت‌هاي مسوولان نظام آموزش و پرورش نگاه جدي به بحث ورزش وجود ندارد. برنامه‌ي چهارم توسعه توجه ويژه‌ايي به ورزش دانش‌آموز داشت اما، آيا دولت به سياست‌هاي برنامه‌ي چهارم توجه دارد؟‌آ‌يا نمايندگان مجلس بر اهميت اين برنامه واقف‌اند؟ به راستي چرا بايد برنامه‌ي چهارم توسعه در بخش ورزش دانش‌آموزي اجرا نمي‌شود؟

دكتر محمدحسين رضوي، درگفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تصريح كرد: تربيت بدني بخشي از تعليم و تربيت عمومي است كه با واسطه قرار دادن جسم از طريق ورزش به تكامل جنبه‌هاي وجودي انسان كمك مي‌كند. بنابراين امروزه در نظام تعليم و تربيت جهاني نقش تربيتي بارزي دارد و در اين راستا مي‌طلبد كه كشورهاي در حال توسعه حضور درس ورزش را در برنامه‌ي هفتگي دانش‌آموزان پررنگ‌تر كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه غيرانتفاعي آمل، تاكيد كرد: در نظام آموزش و پرورش برخي كشورها،‌ همه روزه برنامه‌ي زنگ ورزش وجود دارد ولي در نظام آموزش و پرورش ايران و برخلاف اينكه قانون اجباري شدن زنگ ورزش در سال 1306 تصويب شد، ولي عملا به اين مساله توجه جدي نمي‌شود و متاسفانه بعد از انقلاب هم فهم عميق و دقيقي نسبت به اين موضوع از جانب اولياي امر صورت نگرفته است، به نحوي كه ساختار تربيت بدني آموزش و پرورش همواره دستخوش تغييرات تحولي و حتي نزولي بوده است.

رضوي گفت: تربيت بدني ابتدا از اداره‌ي كل به معاونت تربيت بدني ارتقاء يافت اما، بعد از مدتي دوباره به اداره‌ي كل تبديل شد كه عملا در سه سال اخير فعاليت قابل توجهي در عرصه‌ توسعه‌ي برنامه‌هاي درسي، كتب آموزشي، امكان مناسب و نهايتا ايجاد امنيت و علاقه‌ي شغلي در معلمان ورزش به وجود نيامده است.

اين استاد دانشگاه به دلايل مدير كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش براي حذف معاونت تربيت بدني اشاره كر د و گفت: اگر منطق بيان شده از جانب مديركل تربيت بدني درست باشد، ورزش هم آموزش است و هم پرورش. پس مي‌توانست در حوزه‌هاي آموزشي نيز موضوعيت داشته باشد. بنابراين به صرف اين كه ورزش يك معقوله‌ي تربيتي است پس بايد در حوزه‌ي معاونت پرورشي قرار بگيرد، منطق درستي را به همراه ندارد چه بسا در دوران قبل از انقلاب و حتي پيش‌تر از آن بخش ورزش و پرورشي به موازات هم در ساختار آموزش و پرورش وجود داشته و به فعاليت مي‌پرداختند. در روزهاي آغازين انقلاب به دليل سوء برداشت از موقعيت ورزش در رژيم گذشته ساختاري كه در معاونت ورزشي وجود داشت به يكباره تقليل داده شده و به موازات آن معاونت امور اجتماعي و پرورشي را نيز تقليل موقعيت ساختاري دادند.

وي هم چنين تاكيد كرد: در طي مراحل انقلاب تا دولت خاتمي اين موقعيت نزولي ادامه داشت تا با توجه به توجيهات كارشناسان امر و وقوف مسوولين ‌آموزش و پرورش به امر ورزش و تربيت بدني موجبات ارتقاء درس ورزش را فراهم شد و به اين ترتيب ورزش توانست در عرصه‌هاي مختلف در آموزش و پرورش به موازات امور ‌آموزش و پرورش موقعيت شايسته‌اي را پيدا كرده و حقوق مربوطه به خوبي دفاع كند.

اين استاد دانشگاه گفت: ‌از طريق مجلس هفتم و نهايتا عدم دفاع منطقي و مناسب دولت نهم براي توجيه پايداري و استمرار ساختار معاونت تربيت بدني مجددا ورزش دانش‌آموزي در حد يك اداره كل تقليل يافته و در زير مجموعه معاونت پرورشي گرفت. در اين زمان عملا بسياري از حركات و فعاليت‌هاي مثبتي كه در زمينه‌ي ورزش دانش‌آموزي آغاز شده بود فراموش شده و از سرعت آن كه لازمه‌ي رشد ورزش دانش‌آموزي است، كاسته شده

اين كارشناس ورزش با بيان اين كه در حال حاضر در برنامه نظام آموزشي، ورزشي دانش‌آ‌موزي به عنوان دو ساعت برنامه درسي پيش‌بيني شده است، افزود: متاسفانه طي 50 سال اخير تحول قابل توجهي در برنامه‌ي درسي از حيطه ظرفيت زماني و مكاني صورت نگرفته است و در اولويت‌هاي برنامه‌ريزي آموزشي و مسوولان نظام آموزشي و پرورش نگاه به ورزش دانش‌آموزي به طور جدي وجود ندارد.

وي خاطرنشان كرد: محتواي تربيت بدني بر حسب اهميتي كه مي‌تواند در سلامت، تربيت و ترفيع دانش‌آموزان داشته باشد. در طرف زماني دو ساعت نمي‌گنجد و به همين دليل امروز كشورهاي توسعه يافته تلاش داشته‌اند كه با تجديد‌نظر در نظام برنامه‌ريزي ساعت درس ورزش را ارتقاء دهند. طرح جامع ورزش كشور، با مطالعات منطقي كه انجام داده است و با توجه به محدوديت‌هاي موجود ايران مالي، ‌مادي و نيروي انساني، افزايش حداقل سه ساعت در برنامه‌ي چهارم و چهار ساعت در برنامه‌ي پنجم را پيش‌بيني كرده است تا به اين ترتيب بتوان امكانات و تسهيلات مورد نياز را طي دو برنامه فراهم كند.

رضوي با بيان اينكه ارتقاء ساعت ورزش مي‌توانست به پيشبرد امر ورزش در آموزش و پرورش كمك كند به ايسنا اظهاركرد: در مدت زماني چهار ساعت بهتر مي‌شد برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي تربيت بدني را كه از گستردگي بسياري هم برخوردار است، اجرا كرد. با توجه به شرايط احداث يك سالن در كنار پنج مدرسه در برنامه‌ي چهار توسعه و براساس مطالعات طرح جامع به عمل آمده بود و دخترها در اولويت اين برنامه قرار داشت.

رضوي با تاكيد پرسيد آيا دولت به برنامه چهارم و سياست‌هايي كه در آن آمده توجه دارد؟‌ آيا نمايندگان مجلس بر مفاد مصوب اين برنامه واقف‌اند؟‌ آ‌يا نظارتي بر عملكرد صورت مي‌گيرد؟ آ‌يا برنامه‌ي چهارم كه براي توسعه‌ي امر ورزش به ويژه در مدارس پيش‌بيني‌هاي خوبي انجام داده بود، عملياتي شد؟ چرا بايد برنامه چهارم توسعه در بخش ورزش دانش‌آموزي اجرا نشود؟‌

وي هم‌چنين گفت: شايد دولت مدعي باشد در عرصه‌هاي مختلف شاخص توسعه‌ي فضاي ورزشي را افزايش داده است و سرانه را به دو برابر رسانده است اما، با توجه به كثريت دانش‌آموزان و نيازمندي‌هاي شديد دانش‌آموز به امر ورزش، آ يا حالا كه دولت مدعي است كه مي‌خواهد در ظرف سه سال شاخص فضاي ورزشي را به دو برابر برساند، بهتر نبو د در ورزش دانش‌آموزي هم اين اتفاق مي‌افتد. يكي از دلايل عمده ضعف ورزش دانش‌اموزي تقليل موقعيت ساختاري و ادغام آن در معاونت پرورشي است.

اين استاد دانشگاه به انجام تحقيقات گسترده به عنوان قدم اول در حل مشكل ورزش دانش‌آموزي اشاره و تصريح كرد: ‌خوشبختانه مطالعات زيادي در طول مدت معاونت صورت گرفته و تحقيقات گسترده‌اي انجام شد. نتايج آن تحقيقات كه هم كمبود ها و كاستي‌ها را بيان مي‌كرد و هم ر اهكارهاي لازم را براي ارتقاء موقعيت ورزش دانش‌آموزي در زمينه‌ي امكانات، تجهيزات، برنامه‌هاي آموزشي، كمك آ‌موزشي و .... را ارائه مي‌كرد. تحقيقات صورت گرفته بالغ بر 200 موضوع بود كه مولفه‌هاي رشد و تقويت ورزش دانش‌آموزي را فرا هم كرده بود.

وي هم‌چنين گفت: ولي متاسفانه با ناديده انگاشتن همه آثار مثبت تحقيقاتي كه همزمان با طرح جامع اتفاق افتاده بود عملا فرصت‌ها از بخش ورزش دانش‌اموزي سلب شد مي‌طلبد كه در راستاي توسعه‌ي ورزش دانش‌آموزي اقدامات جديدي صورت بگيرد و آنجا را كه برنامه‌ريزي غلط صورت گرفته و تصميمات ناصحيح اتخاذ شده جبران كنيم و زمان از دست رفته باز پس گرفته شود.

وي در پايان ابراز تاسف كرد:‌ مديركل تربيت بدني در عرض اين سه سال به جز روزمرگي كار ويژه‌يي براي استمرار برنامه‌هاي پيشين انجام نداده است و معاونت پرورشي هم با عدم شناخت نسبت به موقعيت درس تربيت بدني صرفا به بيان مطالب كلي ورزشي نتوانسته است ورزش را به عنوان يك نهاد پرورش دهنده جسم و روح گسترش دهد و اين مايه تاسف است.

انتهاي پيام
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن