تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806933449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش كامل كنگره حزب اعتماد ملي/ كروبي: تحزب مسوولان را پاسخگو مي‌كند لازمه دفاع از آزادي‌هاي مشروع و انتخابات جدي، سالم و پويا، حزب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش كامل كنگره حزب اعتماد ملي/ كروبي: تحزب مسوولان را پاسخگو مي‌كند لازمه دفاع از آزادي‌هاي مشروع و انتخابات جدي، سالم و پويا، حزب است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

اولين كنگره سراسري حزب اعتماد ملي با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، دبير كل اين حزب و حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز كارش را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) برگزاري اين كنگره صبح روز پنجشنبه با حضور جمعي از شخصيت‌هاي سياسي كشور آغاز شد و در ابتداي مراسم، ابراهيم اميني رييس ستاد اجرايي كنگره حزب اعتماد ملي به ارائه گزارشي پرداخت.

سخنراني دبير كل

دبيركل حزب اعتماد ملي با بيان اين‌كه " اين حزب متعلق به همه و مدافع حقوق همه و در كنار ملت است" گفت: اگر موفقيت و كاميابي داشته باشيم متعلق به همه‌ اقوام و اقشار كشور است كه به لطف خدا از همه‌ اين اقوام هم در حزب ما حضور دارند.

به گزارش ايسنا مهدي كروبي در جلسه‌ افتتاحيه اولين كنگره حزب اعتماد ملي، عبرت بشري را درسي ارزشمند براي انسان‌ها دانست و افزود: تجربه‌ انسان‌ها، موفقيت و ناموفقيت‌ها و همه و همه درس عبرتي براي بشريت است. انسان يك بار به دنيا مي‌آيد و نمي‌تواند تولد دوباره‌اي داشته باشد و اين يعني نمي‌تواند ابتدا خطا كند و بعد بگويد دوباره كار و جبران مي‌كنم؛ بلكه بايد از تجربيات گذشته استفاده كند.

وي افزود: بشر بعد از چند دهه تجربه به اين نتيجه رسيده است كه حكومت و اداره‌ جامعه و مديريت هر كشور كه مهم‌ترين مسووليت انسان است، بايد با خرد جمعي انجام شود و با انديشه يك فرد كار انجام نمي‌شود و به پايان خوبي ختم نخواهد شد. نقش و انديشه همه بايد مورد توجه قرار بگيرد و حزب هم نتيجه خرد جمعي است؛ بايد از قالبي بيرون بيايد كه آن قالب، حزب است.

وي يادآور شد: امام بزرگوار كه يك فقيه، مرجع تقليد، عارف و حاكم بود وقتي انقلاب به پيروزي رسيد بر جمهوري اسلامي تاكيد كرد؛ يعني از يك طرف بر اسلام و از طرف ديگر بر جمهوريت تاكيد مي‌كند. امام(ره) حتي در سال 42 در يك سخنراني نيز بر حزب تاكيد كرده است. وقتي امام(ره) مي‌گويد جمهوري اسلامي، لازمه‌ آن حزب است. روزگاري آن‌قدر امام(ره) عظمت داشت كه اگر حرفي مي‌زد، اگر نگويم همه ولي 95 درصد مردم حمايت مي‌كردند و چه حمايت و خرد جمعي بالاتر از اين.

وي با بيان اين‌كه " اگر مهار قدرت و ثبات كشور را مي‌خواهيم بايد حزب داشته باشيم" تصريح كرد: وقتي احزاب نيرومند در يك جامعه باشند، بهترين وسيله است براي اين‌كه كشور و نظام مورد تهديد قرار نگيرد. در كشور ما اقوام مختلف و مذاهب مختلفي وجود دارند و بهترين چيزي كه مي‌تواند به همه‌ اين جوانب بپردازد حزب است. لازمه دفاع از آزادي‌هاي مشروع مردم و انتخابات جدي، سالم و پويا حزب است.

وي يادآور شد: در آغاز پيروزي انقلاب مي‌بينيم كه در اولين قدم، احزاب فعال مي‌شوند و نيروهاي خط امام(ره)، زبده‌ترين و از جمله شايسته‌ترين چهره‌هاي كشور، حزب تشكيل مي‌دهند و شايسته‌ترين افراد در راس حزب جمهوري اسلامي قرار مي‌گيرند، البته حوادثي پيش آمد و حزب به آن نتيجه‌اي كه بايد مي‌رسيد، نرسيد كه البته اين‌ها بحث جداگانه‌اي دارد.

كروبي خاطرنشان كرد: ما هم پس از سال‌ها حضور در صحنه‌هاي قبل و بعد از انقلاب به اين نتيجه رسيديم كه راهي براي پيروزي و موفقيت‌مان نداريم، جز اين‌كه كار تشكيلاتي و حزبي داشته باشيم. كار حزبي جدا از مسائلي كه گفته شد، مسووليت حزبي هم دارد. وقتي تشكيلاتي قدرت را در دست نگيرد، حق هر كسي است كه حرفي بزند ولي وقتي حزب و تشكيلات باشد، پيروزي، شكست و پاسخگويي آن به پاي يك جمع است.

وي با انتقاد و ابراز تاسف نسبت به كساني كه خود عضو هيچ حزبي نمي‌دانند، گفت: حزب بايد باشد تا هركس وظيفه‌ خود را بداند و كارها، پيروزي‌ها و شكست‌ها را همه بپذيرند و بدانند كه بايد پاسخگو باشند.

كروبي با بيان اين ‌كه " ما بر سر يك دوراهي هستيم" افزود: يا بايد كار سياسي نكنيم يا بايد وارد فاز جديدي شويم و ما به اين نتيجه رسيديم كه كار حزبي كنيم. ضعف‌ها و كمبودهاي فراواني در كشور داريم ولي سه سال و نيم است كه همه‌ توان خود را گذاشته‌ايم تا بتوانيم برنامه‌ريزي كنيم. در ذهن من برنامه درازمدت و آينده‌نگر است. ضمن اين‌كه رسيدن به قدرت و تلاش در صحنه‌ها وظيفه‌مان است ولي فكر مي‌كنم بايد در جمهوري اسلامي ايران كار حزبي شود و اولين قدم من هم در اين راه كار حزبي ماندگار است.

دبيركل حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اين‌كه " ما به دنبال اين هستيم كه فرهنگ كار تشكيلاتي را توسعه دهيم" اظهار كرد: سعي مي‌كنيم جمعيت‌ها را به كار حزبي و تشكيلاتي عادت دهيم، از اين‌كه موفق نشويم مايوس نخواهيم شد. بايد نظام جمهوري اسلامي روز به روز ماندگارتر شود. كم‌كم نسل‌هايي روي كار مي‌آيند كه در انقلاب نبوده‌اند و بايد اين فرهنگ به آن‌ها منتقل شود تا نظام جمهوري اسلامي قوي‌تر شود.

وي خاطرنشان كه كساني كه حاكم بر كشور و قوه‌ مجريه مي‌شوند، اگر كارشان تشكيلاتي باشد به راحتي نمي‌توانند هر حرفي را بزنند كه بار سنگين آن بر بخش‌هاي مختلف جامعه و همه مردم باشد؛ چراكه چنين بحث‌هايي نظام و جمهوري اسلامي را به چالش مي‌كشد.

وي از شرايط فعلي در صورت اهميت به كار حزبي به عنوان " يكي از دوران‌هاي استثنايي نظام از نظر درآمد" ياد و تصريح كرد: قيمت نفت بالا رفته است و درآمد نفت چندين برابر شده است ولي آيا اين در زندگي مردم تاثيري داشته است؟ اين نتيجه كار غيرحزبي است.

كروبي با بيان اين‌كه " با حزب و تشكيلات هم مي‌توانيم قدرت را به كسي بدهيم و هم مي‌توانيم يقه‌ او را بگيريم" بر لزوم پاسخگو بودن مسوولان تاكيد كرد و گفت: مسووليت بدون پاسخگويي معنايي ندارد و اگر مسووليت كسي بيشتر است، بايد پاسخگويي او نيز بيشتر باشد. متاسفانه اصلاحات هم به خاطر كار غيرحزبي دچار مشكلاتي شد و افرادي حرف‌هايي مي‌زدند و من به عنوان رييس مجلس و آقاي خاتمي به عنوان رييس دولت مي‌گفتيم حرف ما نيست.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: قدرت، انسان را در فضايي قرار مي‌دهد كه ممكن است به اشتباه بيفتد؛ بنابراين بايد تشكيلاتي وجود داشته باشد كه فرد را در جايگاه خود نگه دارد و از انحراف بازدارد و وقتي هم كه كنار است، آسيب‌شناسي كند.

كروبي ادامه داد: امروز مجموعه‌اي از نيروهاي خوب كه سال‌ها مسووليت‌هاي مختلفي داشته‌اند در كنار ما هستند و نيروهايي هستند كه وابسته به نظام، كشور، قانون اساسي، امام و رهبري هستند و همه‌ تلاش آن‌ها اين است كه به كشور و مردم خدمت كنند.

كروبي در پايان هم‌چنين از بشار اسد كه نماينده ويژه‌ خود را براي حضور در اولين كنگره‌ حزب اعتماد ملي به ايران و به محل اين كنگره فرستاده بود تشكر و قدرداني كرد.

دبيركل حزب اعتماد ملي پس از پايان برنامه در حالي كه با جمع زيادي از خبرنگاران مواجه شده بود، گفت: با عرض ارادت و ادب به شما عرض مي‌كنم كه تشكيلات به من گفته مصاحبه نكنم.

به گزارش ايسنا مهدي كروبي در حاشيه‌ كنگره‌ حزب اعتماد ملي در واكنش به اصرار خبرنگاران براي مصاحبه اظهار كرد: شما صداقت من را مي‌دانيد. من براي احترام به نظر دوستان كه گفته‌اند مصاحبه نكن، چيزي نمي‌گويم. تازه روزهاي اول است. در روزهاي آينده هرجا خواستيد مصاحبه مي‌كنم.

وي افزود: من تاكيد زيادي روي خرد جمعي و تشكيلات دارم. براي اين‌كه نگويند به آن عمل نكرده‌ام مصاحبه نمي‌كنم.

حتي نسبت به وجود ذره‌اي انحراف از خط امام(ره) بايد هشدار دهيم

يك عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز با اشاره به شناخت خود از مهدي كروبي گفت: ايشان از كساني هستند كه از ابتداي نهضت تا امروز در مسير خط امام(ره)، انقلاب و اسلام بودند و به همين خاطر حزب اعتماد ملي به دبيركلي ايشان را مي‌توان از مصاديق حزب‌الله خواند.

به گزارش ايسنا آيت‌الله موسوي بجنوردي روز پنج‌شنبه طي سخناني در افتتاحيه حزب كنگره‌ اعتماد ملي اظهار كرد: اساسا سيستم حكومت در اسلام همان‌طور كه امام(ره) هم فرمودند حكومت قانون بر مردم است. در جامعه‌ اسلامي فرد حكومت نمي‌كند. حتي رسول‌الله؛ سقف اول عالم امكان، هم قوانين اسلامي را اجرا مي‌كرد و اين ذات باري‌تعالي است كه حاكم است. در اسلام و در سيستم قانون‌گذاري آن تشريع، تابع تكوين است و قائل به حسن و قبح عقلي است.

وي افزود: ذات باري‌تعالي ما را از چيزي منع مي‌كند كه نزد خردمندان هم ناپسند دانسته مي‌شود و يا اين‌كه چيزي را نيكو مي‌داند كه نزد خردمندان جامعه‌ پسنديده است و يكي از واجبات بر همه مسلمانان اين است كه هر جا كه ديدند كارگزاران كاري خلاف موازين مي‌كنند، به آن‌ها تذكر دهند.

موسوي بجنوردي تاكيد كرد: نهي از منكر و امر به معروف براي همه واجب است، البته در حد تذكر و نه تضعيف، اگر افراد چيزي را خلاف ديدند، مي‌توانند تذكر دهند و كارگزاران هم نبايد عصباني شوند.

اين عضو مجمع روحانيون مبارز با تاكيد بر اين ‌كه " انسان از حيث انديشه و تفكر آزاد خلق شده است" گفت: انسان در هويت ذاتش مختار و آزاد در انديشه است. آن‌چه را تشخيص مي‌دهد، بيان مي‌كند و ما نمي‌توانيم او را محصور كنيم كه آزادي نداشته باشد؛ زيرا خلقت و عطيه الهي را نمي‌توان تحديد كرد و انسان به وسيله‌ فطرت خود اين توان را دارد كه به هويت و حقيقت هر چيز برسد.

وي با اشاره به اين‌كه " قوانين الهي و تشريعاتي كه از طرف ذات الهي مي‌آيد بايد در مسير فطرت انسان باشد" ادامه داد: امكان ندارد اسلام قانوني خلاف فطرت داشته باشد.

بجنوردي در ادامه حزب و تحزب در نظام ايدئولوژيك و مكتبي را از ضروريات خواند و افزود: بر اساس آن چيزي كه به عنوان حزب‌الله در قرآن آمده است و به معناي انحصار نيست، ممكن است احزاب زيادي باشند كه از مصاديق حزب‌الله باشند. حزب بايد در كنار نظام اسلامي آمر به معروف و ناهي از منكر باشد. وقتي ما يك نظام مكتبي، ديني و ايدئولوژيك داريم حزبي كه زاييده اين مكتب است مي‌تواند بهترين تذكر را به كارگزاران بدهد و اين بهترين رهنمون براي كارگزاران است. در حقيقت بودن حزبي مكتبي در نظام‌هاي اسلامي وظيفه‌ نظارت و هشدار را براي آن‌ها به همراه دارد و باعث مي‌شود آن نظام از مقررات مكتب و خداي نكرده سيستم حكومت اسلامي و سيره رسول‌الله منحرف نشود.

موسوي بجنوردي تاكيد كرد: وقتي ادعا مي‌كنيم جمهوري اسلامي داريم به معنايي كه امام(ره) در سال 44 در نجف آن را تشريح كرد، طبيعتا حزبي ملهم از نظام اسلامي هم هر جا كه انحرافي ديد بايد به اين نظام هشدار دهد.

وي خاطرنشان كرد: به حزب اعتماد ملي تبريك مي‌گويم. شوراي مركزي اين حزب همه از مخلصان و متعهدان به نظام اسلامي هستند و دبيركل آن‌ها فردي شناخته شده است. توجه داشته باشيد بهترين مشخصه‌ امروز براي اين كه بفهيم نظامي صد در صد در مسير اسلام است يا خير اين است كه ببينيم آيا اين نظام در خط امام(ره) قرار دارد؟ اگر ديديم كه حتي ذره‌اي انحراف از خط امام(ره) وجود دارد، بايد هشدار دهيم.

وي در پايان اظهار كرد: شخص دبيركل مجاهد نستوه حزب اعتماد ملي و شوراي مركزي اين وظيفه را دارند كه بهترين آمر به معروف و ناهي از منكر نسبت به كارگزاران باشند. من لذت مي‌برم كه چهره‌هايي مثل آقاي خاتمي، شخصيت‌هاي معتبر علمي، سياسي، سفير فلسطين و سفراي محترم كشورهاي اروپايي را اين‌جا مي‌بينم.

اظهارات روساي كميته‌هاي اقتصادي و سياسي حزب

به گزارش ايسنا رييس كميته‌ سياسي حزب اعتماد ملي نيز در سخناني با اشاره به انقلاب مشروطيت، انقلاب اسلامي،‌ جنبش ملي نفت و جنبش اصلاح‌طلبي در خرداد ماه 76 هر چهار حركت را داراي هويت و اهدافي مشخص دانست كه رهبران آن‌ها با اتحاد و همبستگي دروني توانسته‌اند با سازمان‌دهي و بسيج مناسب مردم به پيروزي برسند.

ابوالحسني اظهار كرد: در هر چهار حركت مردم، ‌هم به لحاظ ايدئولوژيك و هم در عرصه واقعي داراي جايگاه برتر و اصلي بودند، ‌كه با پرداخت هزينه‌هايي محور اصلي و بطن حركت و جنبش را تشكيل مي‌دادند.

وي افزود: اما پس از پيروزي، فقدان آگاهي و تحليل ناصحيح برخي نخبگان از اوضاع اجتماعي، سياسي و اقتصادي داخلي و عرصه بين‌المللي از يك طرف ‌و بروز اختلاف و تشتت و واگرايي در بين آنان از طرف ديگر،‌ موجب بروز شكاف در صفوف مردم،‌ عدم تحقق شعارها و برنامه‌ها، ‌دلسردي و گوشه‌گيري افراد صاحب صلاحيت از عرصه سياست و تضعيف مباني و پايه‌هاي قدرت پيروزي يافتگان شد و به دنبال آن زمينه شكست و اضمحلال ‌و بركناري برخي از آن‌ها فراهم شد.

وي خاطرنشان كرد: اما انقلاب اسلامي ايران با هويتي ديني و رهبري روحانيت و روشفنكران ديني، بار ديگر توانست با انسجام ميان نخبگان مخالف رژيم پهلوي و بسيج مردم به پيروزي برسد و بر اساس نظرات رهبر بلامنازع انقلاب، ‌حضرت امام، ‌نظام مبتني بر آراي اكثريت مطلق كليه حائزان حق راي را تشكيل دهد و تمامي گره‌هاي پيچيده فرايند مبارزه را با حضور مردم باز كند.

ابوالحسني با تشريح مشكلات اول انقلاب و تاكيد بر نقش مردم در رفراندوم‌ها هم‌چنين گفت: اما اين نقش حقوقي مردم زماني مي‌تواند واقعي و عيني و تثبيت و تحكيم شود كه تشكل‌ها و سازمان‌هاي مدني واسط، بيانگر و جمع‌بندي كننده مطالبات و منافع مردم به صورت اتحاديه‌ها، تشكل‌ها و احزاب در بين مردم و نخبگان حاكم شكل بگيرند. اين موضوع به علت شرايط انقلابي و جنگي در دهه اول انقلاب امكان‌پذير نشد و متاسفانه بعد از جنگ نيز دوباره تجارب پيشين درباره شكاف ميان نخبگان و به حاشيه‌راندن يكديگر و مردم آغاز شد، چنان‌كه برخي نخبگان و نيروهاي انقلاب و ياران رهبر انقلاب از عرصه رقابت و مديريت سياسي حذف شدند.

وي در ادامه با اشاره به دوم خرداد و تاثير آن بر حضور حداكثري مردم به شرايط امروز اشاره كرد و گفت: احساس مي‌شود بايد از يك طرف به همه اقشار جامعه،‌ به ويژه مشاركت‌جويان سياسي انگيزه داد و براي حضور آن‌ها زمينه ايجاد كرد و از طرف ديگر با مطالعه عميق از شرايط و طراحي و تدوين سياست‌ها و برنامه‌هاي مشخص و مدون همراه با تربيت و آموزش نيروهاي كارآمد و آگاه برخي مشكلات كشور را حل كرد؛ لذا حزب اعتماد ملي به عنوان اولين حزب فراگير خارج از قدرت پس از ناكامي اصلاح‌طلبان در انتخابات 1384 شكل گرفت و با پذيرش همه‌گونه هزينه‌هاي رفتار حزبي سعي كرد گامي در جهت تامين منافع ملي- اسلامي در چارچوب انديشه‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي بردارد.

رييس كميته‌ سياسي حزب اعتماد ملي خاطرنشان كرد اين حزب درصدد است دولتي را با شاخصه‌هاي مشاركت، حاكميت قانون، مسووليت‌پذيري،‌ شفافيت، اجماع‌گرايي،‌ برابري،‌ كارآيي، اثربخشي و پاسخگويي در چارچوب رهيافت‌هاي ديني ارائه شده از سوي حضرت امام(ره) طراحي كند و براي تحقق وعده‌هايش نيروهاي مناسب را شناسايي و تربيت كرده تا برنامه‌هاي لازم را تدوين كنند و در اين راه دست استمداد به سوي همه انديشمندان،‌ روشنفكران و علاقه‌مندان به بهروزي اين مرز و بوم و اعتلاي اسلام دراز مي‌كند.

به گزارش ايسنا رييس كميته اقتصادي حزب اعتماد ملي نيز در سخناني اظهار كرد: راهبرد اصلاحات در همه عرصه‌ها نياز امروز جامعه ماست، به ويژه اصلاح ساختار اقتصاد بيمار ايران كه اجتناب‌ناپذير است.

سيدرضا نوروززاده با اشاره به سياست‌هاي كلي نظام و نحوه تحقق آنها ادامه داد:« در قانون برنامه چهارم رسيدن به رشد 8 درصد يكي از شاخص‌هاي كليدي برنامه عنوان شد. با ارزيابي عملكرد در مقايسه با اهداف كمي قانون برنامه چهارم توسعه مي‌توان دريافت كه به رغم هزينه‌اي بيش از 8 / 2 برابر منابع پيش‌بيني شده در قانون برنامه، در تحقق برنامه ناكام بوده‌ايم و دستيابي متوسط سالانه به نرخ رشد 2 / 6 درصد نرخ تورم 6 / 15 درصد و نرخ سرمايه‌گذاري 8 / 4 درصد با هزينه 3 / 133 ميليارد دلار در سه سال 84 و 85 و 86 برنامه در مقايسه‌ با متوسط سالانه نرخ رشد اقتصادي 8 درصد ،‌ تورم 9/9 درصد و نرخ رشد سرمايه‌گذاري 2 / 12 درصد هدف‌گذاري شده در برنامه با هزينه 2 / 47 ميلياد دلار به خوبي حكايت از اين ناكامي دارد؛ به خصوص در اين شرايط برخورداري از درآمد افسانه‌اي نفت، و به عبارت ديگر فرصت طلايي براي جهش اقتصادي سوزانيده شده است.

رييس كميته اقتصادي حزب اعتماد ملي هم‌چنين با ارائه آمارهاي ديگري از جمله افزايش درآمد نفتي، افزايش هزينه‌هاي ارزي و افزايش تورم از 2 / 15 درصد در سال 83 به 22 درصد در سال جاري ابراز عقيده كرد: علي‌رغم منابع عظيم ما نه تنها دستاوردي نداشته‌ايم، بلكه تورم فعلي كشور چون بالاست، تورم افسارگسيخته و بسيار شديد شناخته شده است. متاسفانه ايران با داشتن نرخ تورم بالاي 19 درصد در رديف 176 در ميان 180 كشور جهان قرار گرفته است. ما نگران مشكلات اقتصادي هستيم و مشكلات عمده اقتصادي را برنامه محورنبودن و چشم‌انداز را ناديده گرفتن، قانون‌گريز و فردگرا بودن و محروم شدن از ديدگاههاي خرد جمعي، نخبگان و از همه مهمتر تجربه عظيم كشور است. ما در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه دانش‌محور است و سرمايه عظيم اجتماعي آن منابع انساني توانمند فهيم و كار است.

نوروززاده افزود: ما به عنوان حزب اعتماد ملي و در سطح وسيع‌تر جريان اصلاح‌طلب و به طور عام مردم ايران در آستانه سي سالگي انقلاب در نطقه حساس و بسي تعيين‌كننده قرار گرفته‌ايم و در مواجهه با چالش‌هايي كه به ويژه در عرصه اقتصادي با آن رو در رو هستيم بايد دست به انتخاب بزنيم. اگر راهبرد اصلاحات را در پيش گرفته و بر آن پافشاري مي‌كنيم به دليل آن است كه سخت به اهداف انقلاب اسلامي و تحقق آن دل بسته‌ايم و بر اين نظريم كه راه طي شده به هر دليل نتوانسته است راهگشاي مشكلات باشد.

وي در پايان گفت: انتخابات آتي رياست‌جمهوري ايران مي‌تواند ميداني براي ارائه برنامه‌ها در اين بازه زباني باشد و مي‌توان اميدوار بود كه مردم ايران در سايه تجربه‌هاي گذشته و برنامه‌هاي عرضه شده دست به انتخابي بزنند كه راهگشاي ايران به سوي آينده‌اي روشن و تحقق اهداف سند چشم‌انداز باشد و در اين عرصه دفتر اقتصادي حزب اعتماد ملي برنامه عملياتي خود را براي راهبري اقتصاد ايران به سوي رشد و توسعه عرضه خواهد كرد.

ابطحي: جبهه‌ اصلاحات طي مكانيزم‌هايي به كانديداي واحد خواهد رسيد

يك عضو مجمع روحانيون مبارز درباره‌ احتمال كانديداتوري همزمان خاتمي و كروبي گفت: پيش‌بيني ما اين است كه رقابت به صورت جدي تا آخر وجود نخواهد داشت؛ يعني مكانيزم‌هايي به وجود خواهد آمد كه در آن جبهه‌ اصلاحات به كانديداي واحدي مي‌رسد تا اين جريان بتواند رقابتي جدي در انتخابات آينده داشته باشد.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدعلي ابطحي در حاشيه كنگره حزب اعتماد ملي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: هنوز آقاي خاتمي اعلام كانديداتوري نكرده است و در مقابل، آقاي كروبي اعلام كانديداتوري كرده؛ بايد منتظر بمانيم ببينيم كه آقاي خاتمي كانديدا مي‌شود يا نه.

وي هم‌چنين درباره‌ ديدار رومانو پرودي، نخست‌وزير سابق ايتاليا با خاتمي و ارتباط آن با انتخابات آينده گفت: در انتخابات به جاي رويكرد به دنيا بايد رويكرد به داخل داشته باشيم. اين‌طور نيست كه در انتخابات، ديگران براي ما تصميم بگيرند، بلكه اين مردم هستند كه بايد تصميم بگيرند و انتخاب كنند و هركدام كه امكان بيشتري براي پيروزي دارند انتخاب شوند.

ابطحي درباره برگزاري اجلاسي در يزد و تقدير از سيدمحمد خاتمي با حضور چهره‌هاي بين‌المللي نيز گفت: اين جلسه يك جلسه‌ فرهنگي بود و حضور چنين شخصيت‌هايي كه به سختي در كشوري حضور پيدا مي‌كنند به احترام آقاي خاتمي بود، هم‌چنين اين نكته مهمي بود كه ملتي مورد پذيرش جامعه‌ جهاني قرار گيرد.

اين عضو مجمع روحانيون مبارز در پاسخ به سوالي درباره انتخابات و نتيجه آن با توجه به تغييرات صورت گرفته در وزارت كشور نيز گفت: مهم اين است كه جريان اصلاح‌طلبي سازماندهي جدي براي جلوگيري از تخلفات در انتخابات انجام دهد، اما اين‌كه چقدر موفق باشد روشن نيست.

وي در بخشي از پاسخ خود با اشاره به اين‌كه " شايد مدرك براي رسيدن به وزارت كشور ضروري نباشد" ابراز عقيده كرد: اما اين مطلوب نيست كه كردان‌گيت در جامعه شكل گيرد و به افكار عمومي بي‌اعتنايي شود.

مهرعليزاده: احتمال كانديداتوري‌ام منتفي نيست

محسن مهرعليزاده گفت: احتمال كانديداتوري من منتفي نيست، اما بايد فرايند اجماع درباره كانديداي واحد طي شود و بعد از آن نحوه اجماع و كانديداي مورد اجماع اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا محسن مهرعليزاده در حاشيه‌ كنگره‌ حزب اعتماد ملي در جمع خبرنگاران هم‌چنين درباره پيام اين كنگره اظهار كرد: پيام اين كنگره پايبندي شخصيت‌ها به خط امام(ره)، نظام و اسلام است. اميدواريم با اين قدم‌هاي مبارك و خير در گرايش به تحزب و توسعه‌ تشكل در جمهوري اسلامي، بتوانيم اهداف اساسي نظام و انقلاب را بر اساس آن‌چه امام(ره) طراحي كرده است، پي‌ بگيريم.

انصاري: خاتمي به آمدن نزديك‌تر شده است

دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز درباره‌ احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر كانديداتوري مهدي كروبي گفت: درباره احتمالات صحبت نمي‌كنيم، بايد منتظر بمانيم و ببينيم چه مي‌شود.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد انصاري در حاشيه كنگره حزب اعتماد ملي در جمع خبرنگاران افزود: من تصميم آقاي خاتمي را نمي‌دانم، اما بر اساس قرائن و شواهدي كه شخصا دريافت مي‌كنم فكر مي‌كنم خاتمي به آمدن نزديك‌تر شده است.

وي اظهار كرد: به اعتقاد من جبهه‌ اصلاحات در نهايت مشتركا به كانديداي واحدي خواهد رسيد، اكنون بحث فرد مطرح نيست.

انصاري هم‌چنين با اشاره به برگزاري كنگره حزب اعتماد ملي افزود: حضور ما در اين كنگره براي تقدير از اقدام شايسته‌ تشكيل حزب است و معتقديم كه حزب‌گرايي بايد تقويت شود. اعتماد ملي هم از احزاب خوبي است كه پا گرفته و حضور ما براي اعلام پشتيباني از يك كار تشكيلاتي در كشور است.

انصاري در پاسخ به پرسشي درباره‌ احتمال رودررويي كروبي و خاتمي در انتخابات آينده نيز تاكيد كرد: اين دو رهبران و بزرگان جبهه اصلاحات هستند و هرگز اين اتفاق نخواهد افتاد، قطعا مجموع اصلاح‌طلبان يك كانديدا را به مردم معرفي مي‌كنند. در اين رابطه سازوكارهاي زيادي در كميته مجمع روحانيون كه احزاب عمده‌ اصلاح‌طلب هم در آن حضور دارند در حال بررسي است و ما منتظر وفاق جمع مي‌مانيم.

موسوي‌ لاري: ساز و كار حكميت ساز و كار مناسبي است

يك عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز گفت: معتقدم اصلاح‌طلبان حتما به اجماع خواهند رسيد، آقاي كروبي هم پيش از اين اعلام كردند كه نظر جمع را قبول دارند و بايد منتظر بود تا بببينيم چه كساني وارد انتخابات خواهند شد.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعبدالواحد موسوي‌لاري در حاشيه‌ كنگره‌ حزب اعتماد ملي در جمع خبرنگاران تصريح كرد: اميدواريم در فضايي سالم رقابت خوبي را بين كانديداها شاهد باشيم. شعار آقاي كروبي (تكيه بر خرد جمعي) را هم به فال نيك مي‌گيريم و پيشنهادي كه خودشان براي تشكيل جمعي به عنوان حكم دادند نيز بسيار خوب است.

وي سياست‌ورزي مثبت را پيام اصلي حضور كروبي در انتخابات آينده دانست و افزود: در اين صورت فردي كه بيشترين شانس راهيابي را دارد، انتخاب مي‌شود، به اين ترتيب اعتماد ملي هم در كنار جمع قرار مي‌گيرد.

موسوي لاري تاكيد كرد: در حال طي كردن مسير هستيم و همان‌طور كه آقاي كروبي گفتند بايد جلو برويم تا ببينيم چه كساني مطرح مي‌شوند و در نهايت با تصميم جمعي وارد عرصه شويم؛ سازو كار حكميت سازوكار مناسبي است.

در حاشيه

*لوح ويژه‌ يادبود اولين كنگره‌ حزب اعتماد ملي به حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي اهدا شد.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي پس از پايان سخنراني خود در مراسم افتتاحيه‌ اولين كنگره‌ سراسري حزب متبوعش، لوح ويژه‌ يادبود اين كنگره را به سيدمحمد خاتمي رييس‌جمهور سابق كشورمان اهدا كرد.

*پيام حزب بعث سوريه

پيام حزب بعث سوريه از سوي احمدالحسن نماينده ويژه دولت سوريه در اولين كنگره حزب اعتماد ملي قرائت شد.

به گزارش ايسنا در اين پيام خطاب به مهدي كروبي و اعضاي شركت‌كننده در كنگره آمده بود: «خوشوقتم از اين كه حامل درودهاي برادرانه رهبري حزب بعث عربي سوسياليستي سوريه همراه با آرزوهاي صادقانه براي موفقيت اين كنگره در تصميم گيري و توصيه‌هايي كه آرمان‌هاي ملت‌تان را براي تحقق پيشرفت و رفاه ـ و ادامه روند توسعه عدالت و مساوات در كشورتان برآورده شود ـ باشم. ضمنا مايلم قدرداني فراوان حزب و ملت عرب‌مان در سوريه از ملت دوست ايران و رهبري جمهوري اسلامي ايران را تقديم و تاكيد نمايم كه فرهنگ مشترك‌مان ـ كه همان دين مبين اسلام ستون محكم و اساسي آن است ـ ما را به هم پيوند داده است. علاوه بر آن روابط استراتژيك بين دو كشورمان كه پايه‌گذاران آن دو رهبر تاريخي - حضرت آيت‌الله العظمي امام خميني (رض) و رهبر فقيدمان پريزيدنت حافظ الاسد طيب‌الله ثراه ـ بوده‌اند و در دوره جانشينان خلف‌شان حضرت آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران و پريزيدنت بشار اسد هر روز مستحكم‌تر مي‌شود.

از طرف ديگر ديدگاه مشترك‌مان نسبت به مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي به عنوان نمونه‌اي از روابط محكم ميان دو كشور و ايستادگي در برابر طوفان‌هاي سياسي منطقه مصداقيت اين روابط را به اثبات مي‌رساند.

خواهران و برادران! دعوت رهبري حزب شما از رهبري حزب‌مان براي شركت در اين كنگره نشان از علاقه صادقانه و برادرانه براي برقراري روابطي بر پايه‌ احترام متقابل و همكاري و گفت‌وگوي دو حزب در مورد مسائل منطقه و اهتمام دو حزب و دو ملت براي دستيابي به اين اهداف است.

ما براي دبيركل حزب شما آيت‌الله شيخ كروبي احترام فراواني قائل هستيم و به مبارزه شرافتمندانه وي در روند انقلاب اسلامي ايران و مبارزه ملت دوست ايران احترام مي‌گذاريم كه اين مساله شرايط مثبتي را براي بر قراري روابطي برادرانه بين دو ملت دوست و برادر و در نتيجه بين دو حزب‌مان جهت خدمت به مسائل دو كشور مهيا كرده كه در مسير اين روابط امكان رابطه با ديگر احزاب ايراني دوست كه طبق قوانين موجود فعاليت مي‌كنند، فراهم نموده است كه نتيجه‌ آن ارتقاء سطح روابط سياسي ويژه بين دو ملت و كشور است.

خواهران و برادران! فشارهايي كه ايران از طرف امريكا و اسرائيل با آن مواجه است و نيز تهديدهايي مكرر عليه ايران به بهانه پرونده‌ هسته‌يي، دليلي است بر اهداف تجاوزگرانه امريكا و نشاني از خوي جنگ‌طلبي اين كشور و خطري مضاعف براي منطقه و بي‌اعتنايي آن‌ها به قوانين بين‌المللي است. در اين راستا تجهيز اسرائيل به هواپيماهاي دورپرواز، ايجاد سيستم بسيار پيشرفته رادار و انجام مانورهاي جنگي از جمله اهداف آمريكاست، در صورتي‌كه ايران همواره بر صلح‌جويانه بودن برنامه هسته‌يي تاكيد كرده و مداوم بر تعهداتش از طريق گفت‌وگو، پيگيري راه حل اساسي و ديپلماتيك به دور از زبان تهديد، اصرار داشته است و اين در حالي‌ است كه با استفاده از راه‌هاي نظامي نه تنها نتيجه مخرب آن دامن منطقه را خواهد گرفت بلكه به ساير مناطق ديگر جهان نيز سرايت خواهد كرد.

خواهران و برادران - حضار گرامي در كنگره! اشغال افغانستان و آن‌چه بر عراق گذشت و آن‌چه در سرزمين‌هاي فلسطين از محاصره گرفته تا گرسنگي مردم فلسطين و نيز ادامه اشغال جولان و مزارع شبعا و ادامه تهديد بر عليه ايران و مقاومت لبنان و اتهامات باطل ضد سوريه به بهانه حمايت از تروريسم و ديگر اتهامات خود دليل بر ايجاد تنش در منطقه است و ثابت مي‌كند دولت كنوني امريكا با توجه به ورشكستگي خود در افغانستان و عراق و لبنان و نيز فلسطين اعتقاد به آرامش در منطقه نداشته و اقدام به بازنگري به سياست‌هايش نخواهد كرد، بلكه بر اساس شواهدي كه وجود دارد، سياست جنگ‌طلبانه و دخالت در منطقه را در راس تصميمات خود قرار داده، بدون اين‌كه به عواقب دهشتناكي كه حكايت از وقوع جنگي جديد در منطقه دارد، توجه كند.

خواهران و برادران!نتايج بحران مالي كنوني كه جهان را در برگرفته و منجر به سقوط بازارهاي مالي بزرگ شده، شكست سياست متكبرانه و استكباري در حل مشكلات ملت‌ها و ندادن كمك به كشورهاي نيمه‌پيشرفته و عقب‌مانده در جهت مقابله با خطرات اين بحران و نتايج دهشتبار آن است و براي وضع معيشتي و اقتصادي اين ملت‌ها، وظيفه داريم همبستگي خود را در اين راستا مستحكم‌تر كنيم.

همچنين وظيفه داريم براي مقابله با طوفان‌هاي وحشي جهانگرايي كه مي‌خواهد هويت‌مان را به يغما ببرد و اصول وافكارمان را خراب و عقايدمان را به بازي بگيرد، به مقابله برخيزيم كه اين امر ميسر نمي‌شود جز با استحكام اراده و تقويت عزت نفس و حمايت از امكانات روحي و عقلاني خود بدون دنباله‌روي و شيفتگي به ظاهر جهاني‌سازي و منطق پوچ آن.

خواهران و برادران! آن‌چه در منطقه گذشته و مي‌گذرد پايان تاريخ نيست، بلكه بايد با اميد فراوان به آينده نگريست. آن‌چه را مقاومت لبنان بر دشمن صهيونيستي در جنگ ژوئيه 2006 محقق ساخت جهان را متحير ساخت و ديدگاه‌ها را به توازن نيروها به نفع نيروهاي مومن و نيز به حق آزادي و برقراري جامعه عدل و مساوات و صلح و دوستي تغيير داد.

سوريه به رهبري پريزدنت بشاراسد و به عنوان رييس دوره‌يي كنفرانس سران عرب، همراه با نيروهاي دوست وهم‌پيمان سعي در تقويت همكاري مشترك و وحدت عمل براي مقابله با نيروهاي متكبر دارد تا منطقه بتواند با خطرها و چالش‌هاي پيش رو كه سرنوشت‌مان را از لحاظ فكري و روحي و عقايد و نيز سرزمين تهديد مي‌كند، مقابله كند.

صلح عادلانه و كامل، كليد امنيت و استقرار تمامي ملت‌هاي منطقه است؛ صلحي كه بر اساس خروج دشمن از تمامي سرزمين‌هاي اشغالي در جولان و مزارع و كشتزارهاي شبعا و تشكيل دولت مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف و خروج نيروهاي اشغالگر از افغانستان و عراق و با حفظ وحدت و كيان ملت سودان و عدم فشار با شعار حل بحران دارفور، جامه عمل به خود بپوشاند كه متاسفانه موجب نزاع‌هاي بين‌المللي شد. ما به صلحي عادلانه در منطقه‌مان فكر مي‌كنيم و خواهان برچيدن سلاح‌هاي خطرناك كشتار دسته‌جمعي و به‌ويژه انبارهاي هسته‌يي اسرائيل هستيم تا مردم منطقه به جاي جنگ و كشتارها و خرابي‌ها - در سايه امن و استقرار دو اصل رفاه و پيشرفت زندگي كنند.

بار ديگر تاكيد مي‌كنيم حزب بعث عربي سوسياليست سوريه آماده همكاري با احزاب و سازمان‌هاي دوست و هماهنگي با آن‌ها براي تقويت روابط دوستانه و برادرانه دو كشور دوست در راه منافع دو دولت است.

برادر دبيركل، خواهران و برادران! در پايان مايلم اشاره كنم درك ما از اين مرحله حساس از تاريخ منطقه و كل جهان بايد ما را به درك بهتري از تحولات عميق پيرامون خود سوق دهد. هم‌چنين، بايد بتوانيم درك بهتري از تحولات و مسائل انساني‌مان و برآوردهاي ثابت و متغير در قضاوت‌هاي‌مان داشته باشيم تا بتوانيم منافع خود را حفظ و در جايگاهي پيشرفته از اين جهان مانند ملت‌هاي زنده كه قادرند دنيا را به سوي ارزش‌هاي ديني و فرهنگي و اجتماعي خود جذب كنند، قرار گيريم.

ما بايد از تاريخ و جهاد پدران و نياكان‌مان درس بگيريم و با گام‌هاي استوار به سوي هدف‌هاي بزرگ‌مان حركت كنيم. بايد عامل انساني الهام‌بخش نبردمان عليه ظلم و نيروهايي باشد كه شكست حتمي نصيب آن‌هاست. همچنين پيشرفت علمي و اجتماعي و بازكردن درهايمان بر روي تحولات مثبت قادر است ما را براي رسيدن به اهدافمان در حال و آينده كمك كند.

برادر دبير كل! شك ندارم كه هم‌پيماني استراتژيك ما، بر اساس دوستي و محبت و منافع مشترك دو ملت به مثابه الگويي براي ديگران خواهد بود؛ زيرا هر روز بيشتر و بيشتر اهميت اين هم‌پيماني براي حمايت از حقوق تهديدشده‌مان و آرزوهاي عادلانه‌مان، براي رسيدن به جامعه‌ پيشرفته و عدالت نمايانگر مي‌شود. كشور عزيز شما و رهبر فرزانه آن حضرت آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي دامت بركاته و همچنين رييس‌جمهور عزيزتان جناب آقاي احمدي‌نژاد و رييس‌جمهور جوان ما جناب دكتر بشار‌الاسد ـ كه با سياست درهاي باز به داخل و خارج كشور ما و حزب‌مان را در برابر چراغي روشن و اميدي براي بازسازي و سوق مملكت به سوي آينده‌اي بهتر قرار داده ـ بهترين ضمانت براي پيمان استراتژيك‌مان است.

به نام رييس‌جمهور و رهبر حزب‌مان از اين دعوت‌تان تشكر مي‌كنيم و براي كشور و ملت دوست ايران و حزب اعتماد ملي آرزوي موفقيت و بهروزي دارم.

بر اساس اين گزارش در اين مراسم لوح ياد بود اولين كنگره حزب اعتماد ملي از سوي مهدي كروبي دبيركل اين حزب به دكتر احمدالحسن نماينده‌ ويژه بشار اسد در اين كنگره اهدا شد. »

* هم‌چنين ناظم دباغ به نمايندگي از جلال طالباني رييس‌جمهور عراق و دبير كل اتحاديه‌ي ميهني كردستان، پيام وي را قرائت كرد.

*رييس كميته‌ بين‌الملل حزب اعتماد ملي از حضور نماينده ويژه‌ي بشار اسد و دولت سوريه در كنگره‌ اعتماد ملي خبر داد.

نوري شاهرودي اظهار كرد: دكتر احمد الحسن به نمايندگي از دولت سوريه و آقاي بشار اسد در كنگره‌ حزب شركت كردند.

وي افزود: در اين كنگره بيش از 50 سفير و نفر دوم سفارت‌خانه‌ها، ‌احزاب مختلف از فرانسه و برخي كشورهاي عربي حضور داشتند و شركت نمايندگان خارجي در تهران بسيار خوب و چشمگير بود.

همچنين احزاب همبستگي، مشاركت، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، جماعت دعوت به اصلاح ايران، انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها، مجمع نمايندگان ادوار، جامعه‌ كردهاي مقيم مركز، جبهه متحد كرد، حزب مردم‌سالاري، حزب اسلامي كار، مجمع بانوان، حزب موتلفه‌ي اسلامي، جامعه‌ي اسلامي مهندسين، انجمن اصلاحات و نماينده‌ي آيت‌الله موسوي اردبيلي حضور داشتند و يا پيامي به اين كنگره‌ فرستاده بودند.

*در اين مراسم علاوه بر سفرا و شخصيت‌هاي خارجي، سيد محمد خاتمي، امام جماراني، علي‌اكبر محتشمي پور، مجيد انصاري، اسدالله كيان‌ارثي، نجفقلي حبيبي، موسوي خوئيني‌ها، موسوي بجنوردي، محمدعلي نجفي، عبدالواحد موسوي لاري، اسحاق جهانگيري، عبدالله نوري، الهه كولايي، احمد توكلي، محمدعلي ابطحي، محمدرضا باهنر، احمد پورنجاتي، مهرعليزاده، ططري، علي محمد حاضري، مصطفي كواكبيان، محمدرضا راه چمني، عباس عبدي، رضا طلايي نيك، سراج‌الدين موسوي، محمدباقر نوبخت، محمد صدر و جمعي ديگر از شخصيت‌هاي سياسي حضور داشتند.

انتهاي پيام
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن