تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815404244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صف آرايي قدرتها و تلاش تهران براي شكستن تك صدايي شوراي امنيت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: صف آرايي قدرتها و تلاش تهران براي شكستن تك صدايي شوراي امنيت
سازمان ملل - شمارش معكوس براي راي گيري درباره سرنوشت پنج كرسي غيردائم شوراي امنيت آغاز شده و همزمان شماري از قدرتهاي حاكم بر اين شورا مي كوشند تا هيچ كشور مخالف سياستهاي ناعادلانه آنها، اجازه ورود به اين نهاد را نيابد.


انتخابات قرار است روز جمعه در مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شود.
بر خلاف انتظار افكار عمومي جهان، ژاپن با پشتوانه مالي و حمايت هاي آشكار و پنهان شماري از كشورهاي غربي بويژه آمريكا و در رويكردي ناعادلانه، همچنان اصرار دارد كه در اين دور از رقابتها نيز حضور يابد.
10عضو غيردايم شوراي امنيت براساس تقسيم بنديها و سهميه بنديهاي جغرافيايي معرفي و با راي اعضاي مجمع عمومي انتخاب مي شوند.
جالب است كه در جهان تنها 24 كشور هستند كه بين 8 تا 18 سال كرسي موقت شوراي امنيت را در اختيار داشته اند و ژاپن در ميان اين كشورها نيز ركورد دار است و در مقابل، 114 كشور از جمله ايران صرفا بمدت يك دوره امكان عضويت موقت در شورا را پيدا كرده اند.
اشتياق ژاپن براي تصاحب كرسي موقت شوراي امنيت باعث شده تا در سالهاي اخير عملا حقوق ديگر كشورهاي آسيايي قرباني زياده خواهي هاي توكيو شود.
ژاپن در اين دوره رقيب جمهوري اسلامي ايران است كه از 12 سال قبل براي كسب كرسي غيردائم شورا درخواست داده و امسال نوبت رسيدگي به آن فرا رسيده است.
رقابت قرار بود ميان ايران و مغولستان برگزار شود كه ژاپن با وعده هاي مالي، آن كشور را از حضور در رقابت بازداشت و خود نامزد عضويت در شورا شد.
به عبارتي ژاپن كه با داشتن سابقه 18 سال عضويت در شوراي امنيت، ركورددار تصاحب كرسي غيردائم اين شورا در ميان 192 كشور جهان است، به نظر مي رسد امسال از سوي قدرتهاي مخالف چندصدايي شدن شوراي امنيت، عهده دار ماموريت ويژه اي هم هست و آن جلوگيري از ورود ايران به اين شورا است.
اين حركت ژاپن و قدرتهاي حاكم بر شوراي امنيت، باعث اعتراض عمده كشورهاي مستقل در عرصه جهاني شده كه انتظار مي رود اين مخالفت ها در راي آنها نيز در نشست مجمع عمومي تبلور يابد.
كارشناسان مسايل بين المللي اذعان دارند كه ژاپن با حمايت قدرتهاي غربي و اتكا به توان مالي خود و پيگيري سياست تهديد و تطميع كشورهاي ضعيف، در سالهاي گذشته عملا در نظام بين المللي اخلال ايجاد كرده و حقوق اسياييها را تضييع نموده است.
به اعتقاد اين كارشناسان، توكيو با چنين سوء استفاده هايي از قدرت مالي و سياسي خود و ايجاد اخلال در نظام بين المللي و تضييع حقوق ديگر كشورها بويژه در حوزه آسيا، عملا اثبات كرده كه از شايستگي براي كسب كرسي دائم شوراي امنيت كه سالها جهت رسيدن به آن تلاش مي كند، برخوردار نيست.
چنانچه كشوري به بديهي ترين اصل يك تشكيلات بين المللي يعني تساوي تمام كشورهاي عضو، اعتقادي ندارد و مانع حضور برابر و منصفانه اعضاي سازمان ملل بويژه در حوزه جغرافيايي خود در شوراي امنيت مي شود، آيا حضورش در اين شورا آن هم به عنوان عضو دائم، ضربه اي به عدالت، خواست و صداي رساي جهاني مبني بر ضرورت چندصدايي شدن شوراي امنيت نيست؟
به عبارتي نداي جهاني براي ضرورت اصلاح تركيب شوراي امنيت به مفهوم اين نيست كه شمار قدرتهاي تضييع كننده حقوق كشورهاي جهان در شوراي امنيت اندك است، بلكه خواست جهاني اين است كه شوراي امنيت تبلور صداي جهاني و نه چند قدرت دارنده بمب اتم و يا قدرت اقتصادي باشد كه باخفه كردن هر صداي مخالفي، داعيه دار سخنگويي جامعه جهاني هم شده اند.
اما در كنار رقابت ميان ايران و ژاپن براي كسب يك كرسي آسيا، امسال و بر خلاف سال گذشته "رقابت سنگين و با نتيجه اي تقريبا غيرقابل پيش بيني" در حوزه "اروپاي غربي و سايرين" نيز جريان دارد كه ايسلند، تركيه و اتريش براي دو كرسي با يكديگر رقابت مي كنند.
هر سه كشور نيز خود را براي كسب كرسي غيردايم شورا محق مي دانند و مايل نيستند به نفع ديگري كنار بروند.
تركيه، ايسلند و اتريش در ماههاي اخير از تمام ظرفيت هاي خود بهره گرفته اند كه اين كرسي غيردايم را از آن خود كنند.
در ميان اين سه كشور فقط ايسلند است كه تاكنون عضو غيردايم شوراي امنيت نبوده است.
اما در دو حوزه جغرافيايي آفريقا و آمريكاي لاتين عملا رقابت ها و بده و بستانها پيش از نشست علني مجمع عمومي پايان يافت به گونه اي كه اوگاندا و مكزيك بدون رقيب در اين دور از رقابتها حاضر شده اند.
به اين ترتيب از هم اكنون مي توان اوگاندا و مكزيك را دو عضو غيردايم شوراي امنيت تلقي كرد كه فعاليت خود در شورا را از ابتداي سال ميلادي جديد (11 ديماه) آغاز مي كنند.
ماداگاسكار در ماههاي اخير به نفع اوگاندا كنار كشيد تا تنها سهم قاره آفريقا به تنها نامزد اين قاره تعلق گيرد.
شوراي امنيت داراي 15 عضو شامل پنج عضو دايم و 10 عضو غيردايم است.
به هر صورت نكته كاملا مشخص اين است كه امسال نيز آزمون جديد براي آمريكا و متحدينش است كه آيا در راستاي شعارهاي گوش خراش در باره حقوق كشورها اجازه خواهند داد ايران راهي شوراي امنيت شود.
بي ترديد فراي نتيجه انتخابات روز جمعه در مجمع عمومي سازمان ملل، يك نكته كاملا روشن است و آن اين است كه مشكلات جهاني تنها با نقش آفريني و مشاركت همه كشورها ميسر است و دوران تشكيل باشگاهها و كلوپ هاي ويژه قدرت ها پايان يافته و زمان آن فرا رسيده كه به همه كشورها اين امكان و فرصت داده شود تا در بدنه تصميم گير نهادهاي بين المللي بويژه سازمان ملل مشاركت كنند.
بيداري ملتها و تلاش دولتها براي حفظ استقلال خود در برابر فزون خواهان عرصه جهاني، نويد دهنده اين حقيقت است كه تلاش قدرتها براي تحميل سكوت قبرستاني بر جهان و حفظ تك صدايي در نهادهاي بين المللي، براي آنها نتيجه اي جز شكست و ناكامي در پي نخواهد داشت.
از "مقصود اميريان "
شبد**اروپام** 360**
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن