تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797577389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرورش خلاقيت با دست خالي؟!


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: پرورش خلاقيت با دست خالي؟!
خلاقيت و ابتكار عمل براي رشد و ارتقاي علمي كشور از اهميت بسزايي برخوردار است. جامعه اي كه بتواند خلاقيت نسل جوان و به خصوص دانش آموزان را فراهم سازد به طور حتم از رشد و شكوفايي علمي بهره مند خواهد شد.

سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولي اين بخش مي تواند بستر مناسبي براي رشد فكري دانش آموزان ايجاد كند اما به گفته معاون پژوهشي و برنامه ريزي سازمان آموزش و پرورش براي حمايت از دانش آموزان خلاق و مبتكر منابع مالي و حمايتي كافي وجود ندارد كه اين امر مي تواند مانعي براي پرورش خلاقيت دانش آموزان محسوب شود.يكي از دانش آموزان در اين باره نظر مي دهد: معلم خلاق مي تواند با به كارگيري روش هاي نوين تدريس تأثير به سزايي در پرورش خلاقيت دانش آموزان داشته باشد.

علي طبسي مي افزايد: برخي از معلمان حتي انگيزه اي براي درس دادن به دانش آموزان ندارند با اين حال چگونه مي توان توقع داشت زمينه لازم براي رشد خلاقيت را در دانش آموزان فراهم كنند.يكي ديگر از دانش آموزان عقيده دارد: بعضي از دانش آموزان طرح ها و ايده هاي جديدي دارند كه متأسفانه آموزش و پرورش براي به ثمر رساندن آن ها حمايتي از دانش آموزان خلاق و مبتكر نمي كند و از كمترين امكانات براي اين منظور برخورداريم.

(م.ر) مي افزايد: مكان مناسبي براي گردهمايي دانش آموزان خلاق و تبادل نظرات و افكار وجود ندارد. به گفته وي در صورت تأمين تجهيزات و تشويق اين دانش آموزان، تعداد زيادي از آن ها در مراكز تحقيقاتي جذب خواهند شد.

يكي از معلمان نيز در اين خصوص مي گويد: معلمان با رفتار خلاقانه، مي توانند محيطي را براي ارتقاي خلاقيت در دانش آموزان به وجود آورند.نوروزپور با اشاره به اين كه معلم در ابتداي امر آموزش در نظر دانش آموز، الگوي قابل اعتمادي است مي افزايد: اگر معلم با اتخاذ روش هاي نوين و كاربردي آموزش در راستاي بروز خلاقيت دانش آموزان گام بردارد ولي الگوي عملي مناسبي در اين خصوص نتواند ارائه كند تأثيري در رشد و شكوفايي دانش آموزان نخواهد داشت.

وي تصريح مي كند: ارائه برنامه هاي آموزشي به معلمان و بسترسازي مناسب براي پرورش خلاقيت در بالفعل كردن خلاقيت دانش آموزان و معلمان بسيار مؤثر خواهد بود.يكي ديگر از معلمان مي گويد: شوخ طبعي از شاخص هاي مهم خلاقيت به شمار مي رود و وجود حس شوخي و شوخ طبعي در فضاي خانواده بسيار مهم است.نوري مي افزايد: حس شوخ طبعي به طور مستقيم به رشد خلاقيت دانش آموزان كمك مي كند و در خانواده هايي كه فضاي زندگي آنان خشك و رسمي است بسياري از خلاقيت ها در آنان بروز نمي كند.وي ادامه مي دهد: ناآگاهي برخي از والدين از فرآيند رشد خلاقيت در كودكان و مطالعه نكردن آن ها در اين زمينه سبب مي شود هيچ گاه نتوانند براي پرورش و شكوفايي خلاقيت فرزند خود برنامه ريزي كند.

وي يادآور مي شود: بيهوده شمردن تخيلات دانش آموزان، نشناختن علايق دروني فرزندان، تحميل علاقه از موانع خلاقيت دانش آموزان در خانواده است.

يك كارشناس علوم اجتماعي در اين باره مي گويد: تقويت حس اعتماد به نفس و خودباوري در دانش آموزان، ترغيب آن ها به حدس زدن مسائل درسي، اهميت جدي به امر آموزش ابتكار عمل و خلاقيت، ترتيب دادن سخنراني براي شخصيت هاي خلاق دانش آموز از روش هاي كاربردي پرورش خلاقيت است.

به عقيده شايان يزدان پناه ايجاد حس خودباوري و اعتماد به نفس از شاخصه هاي اساسي تفكر خلاق، به شمار مي رود.

وي تصريح مي كند: اگر خواهان داشتن دانش آموزاني خلاق و مبتكر باشيم بايد اصول ابتكار و خلاقيت را به صورت منسجم و هدف دار به دانش آموزان ارائه كنيم تا خلاقيت در آنان بروز و ظهور پيدا كند.وي يادآور مي شود: با ترتيب دادن برنامه هاي سخنراني براي دانش آموزان خلاق مي توان، انديشه هاي مبتكرانه آن ها را در اختيار ساير دانش آموزان قرار داد.وي ادامه مي دهد: ساير دانش آموزان نيز با الگوبرداري از چنين شخصيت هايي تلاش خواهند كرد كه خود نيز خلاق و مبتكر شوند تا بتوانند الگويي براي ساير هم كلاس هاي خود باشند.وي مي افزايد: انديشه هاي خلاق زماني بروز خواهند كرد كه شرايط براي بروز آن فراهم شود و بهره گيري از روش حدس زدن در شرايط مختلف نيز عاملي براي شكوفايي استعداد و تجلي خلاقيت است.اين كارشناس علوم اجتماعي بيان مي كند: هر دانش آموزي در برابر مسائل و رويدادها واكنش منحصر به فردي خواهد داشت كه بيان آن واكنش ها مي تواند زمينه اي براي تجلي خلاقيت در ساير دانش آموزان ايجاد كند.وي ايجاد فضا و بستر طبيعي و آرام براي بيان واكنش ها و احساسات دانش آموزان و دور كردن فضاهاي خشن و پر التهاب را اقدامي مؤثر در پرورش خلاقيت دانش آموزان ذكر مي كند.

وي معتقد است: يكي از روش هاي مؤثر در پرورش خلاقيت حذف عوامل منفي و تحقير آميز از فراروي دانش آموزان است.وي ادامه مي دهد: تحقير، تمسخر، تنبيه و شرمنده كردن از مدارس است كه مانع شكوفايي استعدادها و خلاقيت ها مي شود.وي با اشاره به تفاوت هاي فردي در دانش آموزان مي گويد: هر دانش آموزي، داراي توانايي هاي منحصر به فرد است كه در امر پرورش خلاقيت، توجه به اين اصل، ضروري است.

وي مي افزايد: نبايد تمامي دانش آموزان را با يكديگر يكسان بدانيم، اطلاع از اين تفاوت ها در تحقق و شكوفايي استعدادهاي بالقوه آن ها مؤثر است.وي بيان مي كند: خلاقيت زماني به اوج خواهد رسيد كه انتقادات درست و سازنده مطرح شود.وي خاطر نشان مي كند: در انتقاد سازنده مي توان به درستي به ارزيابي عملكردها پرداخت و مشكلات و معايب كار را دريافت.

وي معتقد است: انتقاداتي كه تنها از روي غرض ورزي باشد و از هيچ پشتوانه درستي برخوردار نباشد جايگاهي در توسعه پرورش خلاقيت نخواهد داشت.

معاون پژوهش برنامه ريزي سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز با اشاره به اين كه خلاقيت مفهومي پيچيده و در بر گيرنده ابعاد مختلف علمي، فرهنگي، سازماني است مي گويد: اگر در جامعه اي بخواهد اين مفهوم توسعه يابد و پايدار بماند، بايد در درجه اول شرايط علمي، فرهنگي و سازماني و فردي آن به وجود آيد.

محمدي مي افزايد: اگر شرايط لازم و مناسب علمي فراهم نشود هر نوع كوشش از نظر كيفيت و محتوا بي نتيجه خواهد ماند.

وي تصريح مي كند: اگر نتوانيم شرايط فرهنگي و سازماني تحقق و توسعه خلاقيت را ايجاد كنيم ، هر چه بكوشيم و توان علمي خود را افزايش دهيم باز هم نمي توانيم به توسعه اي پايدار دست يابيم.وي ادامه مي دهد: اولين گام در پرورش خلاقيت كودكان به وجود آوردن شرايط مناسب در محيط خانوادگي، آموزش است.
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن