تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816221061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش فناوري در داوري فوتبال توپ، صدا، دوربين و آقاي داور


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نقش فناوري در داوري فوتبال توپ، صدا، دوربين و آقاي داور
خبرگزاري مهر- ليگ برتر فوتبال كشورمان اين روزها شاهد مشكلاتي است كه اشتباهات داوران آن را رقم مي‌زند.اين در حالي است كه تصميم‌گيران ارشد فوتبال دنيا در تلاش هستند تا با استفاده از مظاهر نوين فناوري‌هاي برتر اشتباهات داوري را به حداقل رسانده و تنش‌هاي حاكم بر زمين و تماشاگران را كاهش دهند.


طي دو دهه گذشته كه فوتبال وارد دوران نويني از حيات خود شده است حوادث جنجال برانگيز متعدد و بعضا سرنوشت سازي در ميادين فوتبال به وقوع پيوسته و تعدد آنها همزمان با توسعه دانش‌هاي نوين موجب شده است تا مقامات عالي رتبه فيفا، يوفا و ساير نهادهاي مرتبط با فوتبال روز دنيا به فكر كاهش خطاهاي داوري در تعيين سرنوشت بازي‌ها بيفتند.
نقطه آغازين چنين جنجال‌هايي به جام جهاني 1986 و گل بحث برانگيزي باز مي‌گردد كه مارادونا آن را «دست خدا» ناميده و حتي خود به ناعادلانه بودن آن اعتراف كرده است. در آن سالها فناوري‌هاي تصويربرداري به مرحله‌اي قابل توجه از رشد و توسعه رسيده بود با اين حال حتي اگر آن اتفاق در زمان حال نيز روي مي‌داد باز هم مي‌شد امكان بروز خطا در تصميم گيري داور را متصور شد.
با اين حال نكته مهم اين است كه در مقايسه با دو دهه گذشته فناوري‌هاي كاربردي در ميادين فوتبال و كمك رسان به داوران تغييرات قابل توجهي داشته است كه نتيجه آن همكاري و نزديكي تيم داوري و كاهش نسبي خطاهاي داوري بوده است.
اما يكي از بارزترين تكنيك‌هاي نوين ارائه شده در اين زمينه ابداع سيستمي نوين براي برقراري ارتباط مستقيم ميان داور و كمك‌هايش است. در اين تكنيك نوين كه هم اكنون در بسياري از كشورهاي صاحب فوتبال جهان به كار گرفته شده است داوران به ميكروفن و گوشي ويژه اي مجهز شده اند كه با استفاده از آن مي‌توانند در طول 90 دقيقه بازي به تبادل مشاهدات لحظه اي خود از نقاط مختلف زمين و حوادث روي داده در آن بپردازند.
بررسي‌هاي آماري دقيقي كه طي ماه‌هاي اخير در اروپا به عمل آمده حاكي از تأثيرگذاري قابل توجه اين تكنيك نوين بر تصميمات داوري و كاهش قابل توجه خطاها در تصميم‌گيري‌ها بوده است.
هم اكنون سيستم ارتباطي مستقيم راديويي در كشورهاي صاحب فوتبال جزء جدايي ناپذيري از اين ورزش شده است.
اين سيستم به گونه اي ارائه شده است كه تنها ميان چهار داور تشكيل دهنده تيم داوري قابل استفاده بوده و با توجه به كارايي آن در قالب يك مدار بسته هرگز از سوي سيستم‌هاي تلويزيوني قابل رديابي نخواهد بود.
با اين حال و به رغم استفاده از چنين سيستم ارتباط مستقيمي، خطا در داوري فوتبال همچنان در قالب مسأله اي بحث برانگيز خودنمايي مي‌كند كه گاها تا چندين هفته و حتي يك ماه در قالب سوژه داغ خبري باقي مي‌ماند. در اين ميان بحث رد شدن يا نشدن توپ از خط دروازه يكي از چالش برانگيزترين مسائلي بوده است كه به نظر مي‌رسد با استفاده از نوعي تكنيك نوين در آستانه سپرده شدن به تاريخ باشد.در اين فناوري نوين كه Goal Line Technology نام دارد ريز كابل‌هايي به قطر تنها 2 ميليمتر در عمق 15 تا 20 سانتيمتري زير خط دروازه كاشته مي‌شوند و ميدان مغناطيسي تعبيه شده در اين سيستم اطلاعاتي را به تراشه هاي نصب شده در توپ فوتبال ارسال مي‌كنند.
زماني كه توپ مخصوص اين سيستم كه از آن به «توپ هوشمند» تعبير مي‌شود كاملا از خط دروازه عبور كند، پيامي تحت عنوان «Goal» در صفحه ساعت داور پخش مي‌شود و در اين صورت داور مي‌تواند با قاطعيت رد شدن توپ از خط دروازه در ميان تراكم بازيكنان را تاييد كند.
البته اين فناوري هنوز رسما در ميادين فوتبال به كارگرفته نشده است، اما بروز حوادث و اشتباهات داوري نظير مردود اعلام شدن گل صحيح تيم فولام در جريان بازي چند روز گذشته با ميدلزبرو مقامات عالي رتبه ليگ برتر انگليس را بر آن داشته تا به فكر استفاده از اين فناوري نوين بيفتند.
با اين حال هيجان، سرعت و وسعت ذاتي فوتبال همواره جاي خطا در داوري را براي اين ورزش پرطرفدار توجيه مي‌كند اما تلاش محققان بر اين است تا سطح اين اشتباهات به پايين ترين ميزان ممكن برسد.
چشم باز (Hawk Eye) نام برنامه اي است كه قادر به رديابي مسير حركت توپ بوده و اطلاعات مربوط به آن را به داور منتقل خواهد كرد.
تكنولوژي چشم باز با استفاده از بيش از 6 دوربين متصل به رايانه كه در اطراف زمين مسابقه نصب شده است مسير توپ را پيگيري كرده و با تركيب تصاوير به دست آمده توسط 6 دوربين مسير 3 بعدي دقيقي از حركت توپ را به داوران ارائه خواهد كرد، اين سيستم براي اولين بار در سال 2001 و به منظور پوشش تلويزيوني حوادث ورزشي مانند كريكت و تنيس توليد شد. سپس از سال 2006 استفاده رسمي از اين تكنولوژي در داوري مسابقات تنيس و كريكت و ديگر مسابقات رواج گرفت.به دليل دقت بالاي اين تكنولوژي و تاثير بالاي آن در تصميم‌گيري دقيق داوران، اخيرا استفاده آزمايشي از اين تكنولوژي در مسابقات فوتبال نيز آغاز شده است.
چشم باز با استفاده از دوربين پرسرعتي كه خط دروازه را نشانه رفته است در ثانيه 600 فريم عكس از خط دروازه به ثبت رسانده و تصاوير را با رايانه‌هاي پردازشگر ارسال مي‌كند.
رايانه‌ها پس از آناليز اطلاعات به دست آمده نتيجه مبني بر عبور قطعي توپ از خط يا عدم آن را به گوشي داور و يا نمايشگري كه به مچ وي بسته شده است، ارسال خواهد كرد.
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن