تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812985146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بانكداري الكترونيك نيروي توسعه كسب و كار


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: بانكداري الكترونيك نيروي توسعه كسب و كار
استقرار بانكداري الكترونيك يكي از مسايل مهمي است كه امروزه از ضروريات صنعت نوين بانكداري به حساب مي آيد. البته گسترش اين روند براي بانك ها يك تهديد و در عين حال يك فرصت است. بانك هايي كه در ارائه همگاني اين گونه خدمات با شكست مواجه شوند در معرض خطر از دست دادن تعداد زيادي از مشتريان خود قرار خواهند گرفت و بانكهايي كه با سرعت به سوي ارائه و ارتقاي خدمات برخط (Online) مي روند فرصت آن را خواهند داشت كه مشتريان بيشتري جذب نموده، مناطق جغرافيايي وسيع تري را تحت پوشش قرار داده و اعتبار خود را در رابطه با مشتريان افزايش دهند. در بانكهاي پيشرو در خدمات بانكداري الكترونيك، كانالهاي مختلف بانكداري با هم تلفيق و سيستمهاي جزيره اي يكپارچه مي شود. پس مديريت اطلاعات و ارتباط با مشتريان بهبود مي يابد و رضايت مشتريان، صرفه جويي در هزينهها و توليد درآمد بيشتر براي بانكها را به همراه خواهد داشت. پياده سازي بانكداري الكترونيك در كشورهايي مانند كشور ما مستلزم وجود كليه زمينههاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي، تكنولوژيكي و حتي آموزشي به عنوان پيش نياز مي باشد. درحالي كه ضرورتا كليه خدمات نيز بايد متناسب با ساختار سنتي و مدرن جامعه قانوني شوند تا سرمايه گذاري بر روي ايجاد اين امكانات توجيه و امكان موفقيت افزايش يابد.
منافع تحقق هر چه سريعتر بانكداري الكترونيك مدرن بر كسي پوشيده نيست. تكريم ارباب رجوع، كاهش هزينه نگهداري و استفاده از پول نقد و افزايش اعتبارات در چرخه نظام اقتصادي كشور و كاهش تورم و نقدينگي در پي آن از جمله منافع پياده سازي شبكه نوين بانكي بر پايه فناوري اطلاعات است. استفاده از بانكداري الكترونيك در كشور باعث كاهش هزينه هاي بانكداري مي شود و بر همين اساس كارمزد بانك ها نيز كاهش خواهد يافت و دولت مي تواند راحت تر به هدف خود يعني تك رقمي كردن نرخ سود بانكي دست يابد. از سوي ديگر ترديدي نيست كه يكي از ضروريات ورود به بازارهاي جهاني و عضويت در سازمانهايي نظير سازمان تجارت جهاني، داشتن نظام بانكي كارآمدي است كه بتواند با دقت، سرعت و با تكنولوژي هم سطح با بانكهاي پيشرفته دنيا به اين بازارها وارد شود و زمينه تجارت كارآمد را براي توليدكنندگان و مصرف كنندگان داخلي فراهم سازد.
سالها از حساب و كتاب كردن با چرتكه و قرن ها از عصر چوب خط و مبادلات كالا به كالا مي گذرد. هر كدام از اين تغييرات و جابه جايي ها از عصري به عصر ديگر; قرنها، سالها و روزها طول كشيد تا به وقوع پيوست. حال آنكه امروزه در عصر ارتباطات و الكترونيك، جهان تغييراتش را روزانه تجربه مي كند. بانكداري الكترونيك به عنوان يكي از مظاهر عصر حاضر قدمتش به بعد از جنگ جهاني دوم مي رسد. پديد آمدن دو مفهوم جديد با عنوان پول الكترونيك MONEY-E و انتقال الكترونيك منابع EFT يا transfer funbs Electronic اساس شكل گيري بانكداري الكترونيك شد.
بانكداري الكترونيكي عبارت است از فراهم آوردن امكاناتي براي كاركنان در جهت افزايش سرعت و كارايي آنها در ارائه خدمات بانكي در محل شعبه و همچنين فرآيندهاي بين شعبه اي و بين بانكي در سراسر دنيا و ارائه امكانات سخت افزاري و نرم افزاري به مشتريان كه با استفاده از آنها بتوانند بدون نياز به حضور فيزيكي در بانك، در هر ساعت از شبانه روز (شعب 724) از طريق كانالهاي ارتباطي ايمن و با اطمينان عمليات بانكي دلخواه خود را انجام دهند.
بانكداري الكترونيك شامل سيستمهايي است كه مشتريان موسسات مالي را قادر مي سازد تا در سه سطح اطلاع رساني، ارتباط و تراكنش از خدمات و سرويسهاي بانكي استفاده كنند: 1- اطلاع رساني: اين سطح ابتدايي ترين سطح بانكداري اينترنتي است. بانك اطلاعات مربوط به خدمات و عمليات بانكي خود را از طريق شبكههاي عمومي يا خصوصي معرفي مي كند. 2- ارتباطات: اين سطح از بانكداري اينترنتي امكان انجام مبادلات بين سيستم بانكي و مشتري را فراهم مي آورد. ريسك اين سطح در بانكداري الكترونيك بيشتر از شيوه سنتي است، بنابراين براي جلوگيري و آگاه ساختن مديريت بانك از هرگونه تلاش غيرمجاز براي دسترسي به شبكه اينترنتي بانك و سيستمهاي رايانه اي به كنترلهاي مناسبي نياز است. 3 - تراكنش: اين سيستم متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود، از بالاترين سطح ريسك برخوردار است و بايد سيستم امنيتي قوي بر آن حاكم باشد. در اين سطح مشتري در يك ارتباط متقابل قادر است تا عملياتي چون پرداخت صورتحساب، صدور چك، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد.
براي ارائه خدمات بانكداري الكترونيك كانالهاي متعددي وجود دارد كه برخي از آنان عبارتند از: رايانههاي شخصي، كمك پردازندههاي شخصي، كيوسك، شبكههاي مديريت يافته، تلفن ثابت و همراه و ماشينهاي خودپرداز. در روش شبكههاي مديريت يافته، بانكها براي ارتباط با مشتريان خود از شبكههايي كه قبلا ايجاد شده، استفاده مي كنند. در روش اينترنت با رايانههاي شخصي، بانك از طريق ايجاد يك پايگاه اينترنتي و معرفي آن به مشتريان، با آنها ارتباط متقابل برقرار كرده و ارائه خدمت مي كند. در روش بانكداري تلفني، تلفن (اعم از تلفن ثابت و همراه) وسيله ارتباطي بانك با مشتريان خود بوده و از اين طريق خدمات بانكي عرضه مي شود. با استفاده از ماشينهاي خودپرداز نيز بانكها مي توانند خدمات متنوعي از قبيل برداشت نقدي، سپرده گذاري، انتقال وجوه، پرداخت صورتحساب وغيره را به مشتريان خود ارائه دهند.
با گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات تمامي ابعاد زندگي بشر امروز به ويژه بعد اقتصادي آن دچار تحولي عميق و بنيادين گرديده و اين روند همچنان ادامه دارد. به جرات مي توان گفت كه عدم توجه به اين روند و تاخير در هماهنگي با آن موجب اختلال در روابط اقتصادي، اجتماعي و سياسي مي گردد.. حضور در بازارهاي جهاني با استفاده از شيوههاي موفق و كارآمد از جمله ضرورت هاي تطبيق با نظام بين المللي كنوني است و بدون ترديد بهره گيري از فناوري اطلاعات در زمينه هاي مختلف تجاري و مالي يكي از ابزارهاي لازم براي افزايش كارايي تجاري در اقتصاد ملي است. ظهور پديده هايي چون كسب و كار الكترونيك، تجارت الكترونيك و بانكداري الكترونيك از نتايج عمده نفوذ و گسترش فناوري اطلاعات در بعد اقتصادي است.
قانون تجارت الكترونيك ايران در دي ماه سال 1382 تصويب شد. در زمينه بانكداري الكترونيك تاكنون فعاليت هاي گسترده اي صورت گرفته، ليكن نبود برخي زيرساخت ها در ابعاد مختلف موجب كندي اين فعاليت ها شده است. بنابراين كشور ما در عرصه حضور و به كارگيري تجارت و بانكداري الكترونيك، كشوري جوان است و تا رسيدن به وضعيت مطلوب را ه درازي در پيش رو دارد.
بانكداري الكترونيك به عنوان محوري ترين بستر در توسعه كسب و كارهاي الكترونيك شناخته مي شود و از اين رو شكل گيري واقعي تمامي فرآيندهاي اقتصادي مبتني بر وب يا شبكههاي فيزيكي نيازمند دستيابي به زيرساختهاي مناسب بانكداري الكترونيكي است. با توجه به تنوع مدلهاي بانكداري الكترونيكي در دنيا كه روز به روز نيز بهينه تر مي شوند، اگر نتوانيم از فرصتها و بسترهاي موجود به نحو مطلوبي استفاده كنيم، قطعا در آينده اي نزديك با چالشهاي بسياري براي توسعه اقتصاد ديجيتالي كه پايه و اساس آن را بانكداري الكترونيكي تشكيل مي دهد، مواجه خواهيم شد. بنابراين براي توسعه و گسترش مناسب بانكداري الكترونيك و تجارت الكترونيك در كشور بايد نسبت به ايجاد زيرساخت هاي مناسب مخابراتي، امنيت در تبادل اطلاعات، تدوين قوانين و مقررات حقوقي مناسب، بسترسازي فرهنگي و آشنا نمودن مردم و بنگاه هاي اقتصادي با مزاياي تجارت الكترونيكي و پرداخت الكترونيك، تسريع در شكلگيري دولت الكترونيك و ارتباط با سيستم (BOLERO2)، به طور جدي اهتمام ورزيد.
يكي از اهداف اصلي بانكداري الكترونيك در دنيا صرفه جويي در وقت و هزينه است. بانكداري الكترونيك به واسطه افزايش تعاملات اقتصادي كشورها، هر روز بر اهميت آن افزوده مي شود و براساس تكنولوژي روز دنيا در راستاي كاهش بروكراسي نظام بانكي، راهكارهاي راحت تري در برقراري ارتباط مالي و اقتصادي پيشرو قرار داده است. مزاياي بانكداري الكترونيك نه تنها به كاهش هزينه ها منجر مي شود بلكه با فرهنگ سازي مي توان به آثار اجتماعي، اقتصادي آن رسيد. كاهش هزينه چاپ اسكناس، بهداشت و كنترل ترافيك آثار مشهود اين فرهنگ سازي خواهد بود. اما عملكرد ضعيف بانك ها در زمينه بانكداري الكترونيك بر بي اعتقادي مردم نسبت به اين تكنولوژي جديد دامن مي زند.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن