تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804378161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثير تغذيه در يادگيرى دانش‌آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: تاثير تغذيه در يادگيرى دانش‌آموزان
قسمت پايانى - آلرژى‌هاى غذايي

علائم آلرژى فقط خارش، عطسه و ديگر علائم مشهود نيست. دكتر آلان گابى از دانشگاه باستير معتقد است كه آلرژى‌هاى غذايى مخفى مى‌توانند موجب دامنه وسيعى از مشكلات فيزيكى و روحى شوند. داروهاى محيطى نيز مانند آفت‌كش‌ها، حشره كش‌ها و ديگر آلاينده‌هاى محيطي، مصرف بيش از حد آنتى‌بيوتيك و رژيم غذايى نامناسب همگى در به وجود آمدن آلرژى‌ نقش موثرى دارند.تحقيقات ديگرى نيز نشان داده كاكائو، ذرت، تخم‌مرغ، شير، پرتقال و گندم از غذاهاى شايعى هستند كه با اختلال بيش فعالى و آلرژى در كودكان مرتبط هستند. طى يك پاسخ آلرژيكي،‌هيستامين در مغز آزاد مى‌شود. همچنان كه در اعضاى ديگر بدن نيز اين گونه مى‌شود. يكى از تاثيرات هيستامين، افزايش فرار خونابه در اطراف بافت‌هاى مغز است. مغز از آب اشباع شده و در نتيجه ميزان توجه و عملكرد حافظه كاهش مى‌يابد.

توصيه

غذاهاى خانگى (و نه غذاهاى آماده) براى هر سنى خوب هستند، اما براى بچه‌هاى در حال رشد بسيار مهم هستند. سعى كنيد فريزرتان را در پاييز با غذاهاى طبيعى و حيوانى پر كنيد. اگر غذاى فرزندتان را چه در خانه و چه براى مدرسه با رژيم غذايى مناسب و متوازن درست كنيد، موجب مى‌شود ميزان يادگيرى دروس در او افزايش يابد.

چه چيزهايى باعث تقويت يا تضعيف حافظه مى‌شود؟

بى‌خوابي، بد خوابي، نگرانى و اضطراب، سوء هضم، يبوست مزاج، پرخوري، تداخل در غذا، (به جاى نظم در غذا، خوردن مواد مختلف به فاصله‌هاى كم)، زياد خوردن ماست ترش و دوغ، خوردن زياد مقدار پنير، سيب ترش، مقدار زيادى گشنيز هر كدام به طريقى فعاليت‌هاى فكرى را دشوار يا حافظه و سرعت انتقال را موقتا كند مى‌كند. برعكس خواب مناسب، استراحت، اطمينان خاطر، تغذيه مناسب و منظم، مزاج مرتب، مطالعه در زمان مناسب، (نه بلافاصله بعد از صرف غذا) خوردن مقدار مناسبى از خرما يا كشمش، عسل و گردو به همراه پنير، آجيل به مقدار كم، تنفس عميق در هواى سالم و ورزش صبحگاهي، استفاده از شير يا شيركاكائو در صورت امكان، استراحت نيم ساعته در نزديكى ظهر، بيدار ماندن بعد از نماز صبح يا بعد از طلوع آفتاب، خوددارى از خواب نزديك غروب آفتاب موجب نشاط و فعاليت مغز و افزايش حافظه و آمادگى براى كارهاى فكرى مى‌شود.

خوردن صبحانه در ساعات اوليه بامداد (صبح نسبتا زود) به اين مقصود كمك مى‌كند. استفاده از مقدار كمى زنجبيل در غذاها(به جاى ادويه ديگر يا همراه آنها) نيز مفيد است. تلاوت آيات قرآن كريم و روزه ماه مبارك رمضان نيز به دلايلى كه نياز به بحث جداگانه دارد، در افزايش حافظه موثر است.

درس خواندن در جاى آرام بدون صداى راديو، تلويزيون و صداى متفرقه نيز در تمركز حواس، يادگيرى و به خاطر سپردن اثر جدى دارد.

والدين گرامى مى‌توانيد توصيه‌هاى عمومى زير را به تدريج به فرزندانتان آموزش دهيد تا بتوانند به خوبى آنها را به كار گيرند:

1- در ايام امتحان بيش‌تر مواظب سلامتى خود باشيد تا در معرض سرماخوردگي، گرمازدگي، مسموميت‌هاى غذايى و اختلالات هضم قرار نگيريد و از خوردن غذا در بيرون خانه جدا خوددارى كنيد. غذاى خوب را خوب بجويد و آرام ميل كنيد.

2- هميشه بخصوص در ايام امتحانات مزاج خود را مرتب نگاه داريد: اگر دچار يبوست هستيد، شب‌ها قبل از خواب حدود 10 عدد انجير خيسانده و 10 عدد آلوى خيسانده ميل كنيد.

3- در طول روز (اما نه همراه غذا) آب كافى بياشاميد (بيش از نيم ساعت قبل از غذا و يكى دو ساعت بعد از غذا اشكالى ندارد) آشاميدن آب و نوشيدنى‌ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ايجاد نفخ مى‌شود.

4- از خوردن قهوه و چاى خيلى پررنگ خوددارى كنيد. چاى كم‌رنگ مفيد است.

5- اگر احساس خستگى مى‌كنيد كمى استراحت كنيد. انسان در موقع خستگى احتياج به استراحت دارد نه محرك، لذا مصرف قهوه را به منظور بيدار ماندن توصيه نمى‌كنيم.

6- ماست و دوغ ترش خواب‌آور است. ماست شيرين اشكالى ندارد.

7- نرمش و ورزش سبك را در برنامه روزهاى هفته، بخصوص ايام امتحانات قرار بدهيد.

8- اگر در صبحانه پنير مى‌خوريد آن را همراه گردو ميل كنيد، اما پنير در شب باعث خواب آرام مى‌شود.

9- مصرف سبزى‌هاى تازه (البته بعد از ضدعفونى كردن) و ميوه‌هاى تازه توصيه مى‌شود.

10- شب امتحان حتما به قدر كافى بخوابيد.

11- سعى كنيد شب‌ها زودتر بخوابيد و صبح زودتر از خواب برخيزيد و هرگز نزديك غروب آفتاب نخوابيد.

12- خواب نيم‌ساعتى نزديك ظهر نيروبخش و نشاط‌آور است، خواب بعد از طلوع آفتاب و هنگام غروب كسالت‌آور مى‌باشد. (درباره اين مطلب توضيحات علمى كافى با توجه به تغيير سطح هورمون‌ها در خون وجود دارد.)

13- بعد از صرف ناهار، اگر مى‌توانيد به پشت دراز بكشيد در حالى كه پاى راست را روى پاى چپ قرار داده‌ايد، مدت 15 تا 20 دقيقه استراحت كنيد. (خوابيدن را توصيه نمى‌كنيم.)

14- در موقع مطالعه از خوردن تنقلات و چيزهاى ديگر خوددارى كنيد.

15- توصيه به خواب در اوايل شب به معناى زياد خوابيدن نيست. توصيه ما اين است كه خواب را در زمان مناسب داشته باشيد تا حداكثر استفاده از آن را ببريد براى مثال 5/4 ساعت خوابى كه از اوايل شب شروع شود، بيش از خوابى كه از شب شروع شود، به شما رضايت و نشاط مى‌بخشد.

16- آرامش روحى خود را با ياد خدا و انجام بموقع نمازها كامل‌تر كنيد.

17- برخى تحقيقات علمى (از جمله تحقيقات دكتر پوليت ارائه شده در كنگره تغذيه ژنو) نشان مى‌دهد تغذيه متعادل و متنوع شامل غلات، سبزيجات، لبنيات، گوشت و ميوه‌ها باعث كاهش استرس امتحان مى‌شود.

مريم حيدرى (دبستان ادب)
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن