تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816759325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتمال رشد توفاني قيمت نفت در سال 2010 آيا سونامي انرژي به پايان رسيده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: احتمال رشد توفاني قيمت نفت در سال 2010 آيا سونامي انرژي به پايان رسيده است؟
مترجم: زهرا سليميبورس‌هاي جهان در وضعيت وخيمي قرار دارند و قيمت‌ها نيز ديگر به ارزش واقعي كالاها و سهام بستگي ندارند. حال اين سوال مطرح است كه اگر قيمت‌ها 500واحد ديگر سقوط كند، آيا خريداري در بورس پيدا مي‌شود؟
جواب اين است كه با وجود بحران‌هاي مالي كنوني در جهان خريداران از معامله در بازار سرباز مي‌زنند و تنها راهي كه مي‌تواند آنان را به بازار بازگرداند كاهش بسيار شديد قيمت‌ها است.
در واقع بحران در بازار مالي و اعتباري دنيا به هرج‌و‌مرج در بورس دامن زد و به نظر مي‌رسد اين شرايط تا مدت‌ها به همين صورت باقي بماند. همان طور كه همه روزه در رسانه‌ها و مقالات مختلف مي‌بينيم بانك‌ها هيچ تمايلي براي واگذاري اعتبارات و وام‌ها ندارند؛ زيرا نمي‌توانند بازگشت سرمايه خود را كه تعيين‌كننده اعتبار اين بانك‌ها است تضمين كنند.
در ايالات‌متحده ترديد در بازار مالي و تاخير در بازپرداخت وام‌هاي اعطاشده به دليل سياست‌هاي غلط اقتصادي اين كشور (در اينكه بسياري از دريافت‌كنندگان وام‌ها بيكار شده‌اند) و كاهش شديد قيمت واحدهاي مسكوني است. ركود شديد اقتصادي در اين كشور بحران مالي و اقتصادي را در جهان بيشتر كرده است.
از ديگر عوامل ايجاد بحران اعتباري دردنيا، انعقاد سياست‌هاي اعتباري بيمه‌اي توسط شركت‌ها و موسسات است كه منجر به بدهكاري‌هاي قابل ملاحظه بالقوه‌اي مي‌شود كه اكنون از نظرها پنهان مانده است. در كشورهايي كه اقتصاد ضعيفي دارند هر يك از اين عوامل مي‌تواند آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به آن كشور وارد كند. در نتيجه عدم‌آگاهي نسبت به خطرهاي موجود در اين كشورها مانند راه رفتن بر لبه تيغ است.
صنعت نفت و انرژي
حال بايد ديد در بازار سرمايه‌گذاري انرژي چه خبر است. آيا سونامي انرژي به پايان رسيده است؟ خير، كارشناسان پيش‌بيني كرده بودند ذخاير نفت طي دو سال آينده نسبت به تقاضا افزايش چشمگيري خواهد داشت. اين گزارش پيش‌بيني كرده بود كه با ادامه ركود اقتصادي در جهان قيمت نفت بين 80 تا 100دلار خواهد بود. البته اكنون ارزش اين ماده به كمتر از 78‌دلار رسيده است.
افت شديد قيمت نفت مي‌تواند موجب توقف بخشي از توليد اين ماده به دليل هزينه‌هاي بالا و غيراقتصادي بودن توليد شود. سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك نيز ممكن است سقف توليد خود را براي بالا بردن قيمت‌ها كاهش دهد؛ اگرچه اين اقدام مي‌تواند صدمات بيشتري به اقتصاد جهاني وارد آورد. با اين همه به نظر نمي‌رسد قيمت نفت در مدت كوتاهي به 70 يا 60دلار برسد؛ بلكه ارزش اين ماده ممكن است براي مدتي در قيمت كنوني يا حتي 80دلار ثابت بماند. برخي تحليل‌گران معتقدند كه ارزش نفت از قيمت كنوني پايين‌تر خواهد رفت و به 50دلار خواهد رسيد. گزارش سايت خبري بلومبرگ حاكي از آن است كه در پي ادامه ركود اقتصادي جهان بهاي نفت در سال آينده به 50دلار در هر بشكه خواهد رسيد، بنابراين گزارش،رشد ناخالص داخلي كشورهاي جهان در سال 2009 ميلادي 5/1درصد كاهش خواهد يافت و در نتيجه بازار تقاضا براي نفت دچار ركود مي‌شود.
استراتژي سرمايه‌گذاري نفتي
حال در شرايط كنوني تكليف سرمايه‌گذاران چيست؟ به نظر كارشناسان سرمايه‌گذاران بايد پول نقد خود را نگه دارند، زيرا با ادامه روند نزولي بازار سهام و قيمت نفت سرمايه‌گذاري در اين زمينه هيچ سودي براي آنان نخواهد داشت.سرمايه‌گذاران نفتي بايد حداقل به مدت سه سال صبر كنند تا دوره ركود اقتصادي به سر آيد و بازار نفت و سهام دوباره رونق گيرد.
همچنين احتمال مي‌رود در سه سال آينده ذخاير نفت كاهش و ارزش آن مجددا افزايش يابد. به پيش‌بيني كارشناسان در آن زمان بازار نفت به دومين يا سومين دوران طلايي خود مي‌رسد كه بهترين زمان براي سرمايه‌گذاري در اين زمينه خواهد بود.
قيمت نفت در طولاني مدت
به هر ترتيب بحران كنوني مالي و اقتصادي در جهان، بازار نفت و قيمت اين فرآورده را در 3 تا 7 سال آينده تحت تاثير قرار مي‌دهد. ذخاير نفت از سال 1010 كاهش خواهد يافت و تاثير فراواني بر آينده اين صنعت خواهد گذاشت.
بعضي از تاثيرات بحران مالي و افزايش قيمت نفت در آينده به شرح ذيل مي‌باشد:
1 - قيمت پايين نفت و بنزين موجب كاهش تمايل شركت‌هاي خودروسازي به توليد ماشين‌هاي دوگانه‌سوز (سوخت و الكتريسيته) مي‌شود. مردم هر دو يا سه سال براي تفريح و تنوع به خريد و فروش خودرو روي مي‌آورند؛ ولي با وجود ركود اقتصادي اين انگيزه براي خريد و فروش خودرو كم خواهد شد. پس طي دو تا سه سال آينده بازار خودرو كساد خواهد بود.
پيش‌بيني مي‌شود با ادامه افت قيمت نفت در يك يا دو سال آينده معاملات خودرو نيز كاهش يابد و در نتيجه خودروسازان توليد خود را (به خصوص در زمينه خودروهاي دوگانه‌سوز و الكتريكي) كاهش دهند.
كاهش توليد خودرو مي‌تواند بر بازار فلزات تاثير به سزايي داشته باشد و بازار تقاضا براي فلزات پايه را به ركود بكشاند.
2 - با وجود بحران‌هاي اخير اقتصادي و كاهش درآمدهاي مالياتي و كسري بودجه، كنگره جديد آمريكا (كه با احتمال زياد دموكرات خواهد بود) ممكن است سرمايه‌گذاري در زمينه صنايع مختلف كه بهره‌وري در مصرف سوخت را بهتر مي‌كنند، كاهش دهد.
3 - ادامه روند كنوني سرمايه‌گذاري در جهت گسترش ميدان‌ها و تاسيسات نفتي را كاهش خواهد داد. به طور مثال قيمت نفت ممكن است به 80 يا 90دلار برسد كه اگر از اين حد پايين‌تر رود استخراج از ميادين كشور برزيل و توليد از منابع درياي خزر به صرفه نخواهد بود. پس بعضي از طرح‌هاي توليدي و در نتيجه گسترش ميدان‌هايي كه بايد تا سال 15-2013 به بهره‌برداري مي‌رسيدند، به تعويق خواهد افتاد و نفت كمتري وارد بازار خواهد شد.
4 - بهبود شرايط اقتصادي ممكن است در سال آينده انجام گيرد و با رونق دوباره اقتصاد جهان، تقاضا براي نفت نيز افزايش مي‌‌يابد. ميزان عرضه نفت نيز به پيش‌بيني كارشناسان به دليل كاهش برداشت از ميادين جديد نفتي در سال‌هاي 2010 تا 2014 به شدت كم مي‌شود و قيمت نفت دوباره صعود خواهد كرد.
تاثيرات احتمالي بحران مالي و افزايش قيمت نفت در آينده نشان مي‌دهد كه بازار طلاي سياه در فاصله زماني 2015-2010 با توفان سهمگيني مواجه خواهد شد.
به هر حال با رونق مجدد اقتصاد جهان، دوران كمبود نفت در دنيا آغاز خواهد شد. با اين تصور كه ميزان ذخاير نفت بالا مي‌باشد، تقاضا براي نفت افزايش خواهد يافت؛ در حالي كه در آن زمان ذخاير اين ماده در حال كاهش و تعداد وسايل و خودروهايي كه براي بهره‌وري مصرف سوخت ساخته مي‌شود، اندك است.
نمودار بالا ميزان مصرف نفت در مناطق مختلف دنيا را با كل مصرف جهاني اين ماده مقايسه مي‌كند و نشان دهنده نوسانات مصرف نفت در سال‌هاي 1990 تا 2020 مي‌باشد. بر‌طبق اين نمودار ميزان مصرف نفت در جهان به طور چشمگيري افزايش خواهد يافت.
با توجه به مباحث بالا، كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه قيمت نفت تا سال 2011 به 200دلار در هر بشكه برسد. با اينكه نفت 200دلاري موجب كند شدن رشد اقتصادي خواهد شد، بعيد به نظر مي‌رسد كه نفت با اين قيمت موجب بازگشت جهان به دوران ركود شديد اقتصادي شود.
مردم فكر مي‌كنند زماني كه قيمت نفت در بهار سال جاري به 140دلار در هر بشكه رسيد، باعث فرو رفتن جهان در باتلاق بحران اقتصادي شد؛ ولي به نظر تحليلگران نفت عامل ناچيزي در اين امر به حساب مي‌آيد. از دلايل عمده اين امر مي‌توان به هرج‌و‌مرج در بازار مالي و بحران‌هاي اعتباري و همچنين بحران مسكن در ايالات‌متحده اشاره كرد.
به هر حال با وجود شرايط كنوني، پيش‌بيني آينده بسيار دشوار است و بايد منتظر پيشامدهاي جديد بود تا بتوان آتيه بازار را تعيين كرد.
منبع: Seekingalpha.com
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن