تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815607309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛ شهردار: مردم تنها يك درصد هزينه هاي شهروندي را مي پردازند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛ شهردار: مردم تنها يك درصد هزينه هاي شهروندي را مي پردازند
؛نمي توانم قسم بخورم كه پرت هزينه نداريم ولي آن قدر نيست كه مردم نگران باشند
؛اشاره:در بخش نخست گزارش «بررسي وضعيت سرانه خدمات شهري در مشهد» اظهارات برخي شهروندان را درباره عملكرد شهرداري و ادعاي هزينه سرانه ١٥٠ هزار توماني خدمات شهري را منعكس كرديم. در اين بخش اظهارات شهردار مشهد از نظر شما مي گذرد.پيشنهاد ها،انتقاد ها و سوال هاي خوانندگان را كه در گزارش قبل مطرح شده بود با شهردار مشهد در ميان گذاشتيم و آنچه مي خوانيد پاسخ هاي شهردار است.

؛وظايف شهرداري چيست؟
؛شهردار مشهد قبل از شروع بحث مي گويد: اول بايد يك اصل را بين خودمان و شهروندان روشن كنيم و آن اين كه شهرداري يك اداره يا يك نهاد اجتماعي است كه منحصرا براي خدمات رساني به مردم تاسيس شده است و محل تامين هزينه هاي آن هم خود مردم هستند.مهندس «سيدمحمد پژمان» در پاسخ به اين سوال كه «در گذشته شهرداري چه وظايفي داشته و الان توقع شهروندان از شهرداري چيست؟» مي گويد: ارائه مجموعه خدماتي كه مردم نياز دارند و مي تواند زمينه ساز زندگي مرفه شهروندان باشد وظيفه شهرداري هاست و با توجه به اين اصل كه شهرداري به عنوان يك نهاد اجتماعي مسئول خدمات رساني به شهروندان است بايد براي ساكنان، گردشگران و مسافران هزينه كند.

در گذشته هاي دور، دولت ها خود را متعهد مي دانستند و به شهرداري ها كمك مي كردند ولي از سال ١٣٦٢ كه ارائه كمك هاي دولتي به شهرداري ها قطع شد، شهرداري ها به صورت خودكفا اداره مي شوند، گرچه كه قرار بوده خارج از رديف عوارض مختلف، دولت لايحه اي را به مجلس ببرد و راهكار خودكفايي شهرداري ها را به تصويب برساند كه تا امروز اين كار انجام نشده است.وي مي افزايد: اگر به فعاليت هاي شهرداري كه دائما در حال تغيير و ازدياد است نگاه كنيم مي بينيم كه بالغ بر ١٥٠ نوع فعاليت را در شبانه روز انجام مي دهيم كه براي مردم به علت ارائه اين خدمات، رفاه و آسايش فراهم مي شود. ارائه اين خدمات و فعاليت ها، هزينه هايي دربر دارد كه مردم بايد آن را بپردازند و حفظ وضعيت جاري شهر هم منوط به انجام كار و فعاليت هاي عمراني شهرداري است.

شهردار مشهد مي گويد: نظافت شهر و جمع آوري زباله تا نگهداري فضاي سبز در حاشيه معابر و بوستان ها و خدماتي از اين قبيل و اداره گورستان ها و مجموعه هايي چون آتش نشاني، اتوبوس راني، نگهداري و آسفالت معابر و پياده روها، به تشكيلات، امكانات و نيروهايي نياز دارد كه بايد آن ها را تامين و مجموعه ها را براي ارائه خدمات آماده كرد.به گفته وي شهرها به فعاليت هاي توسعه اي و عمراني زيادي نياز دارند و احداث بوستان هاي جديد، معابر، تقاطع هاي غيرهم سطح، فرهنگ سرا، فضاي ورزشي و... نمونه كارهاي عمراني است كه شهرداري ها متولي آن هستند.

؛آيا شهرداري مشهد طرح بلندمدت براي فعاليت هاي شهري دارد؟
؛شهردار مشهد درباره برنامه ٥ ساله شهرداري و هزينه هاي آن مي گويد: براي آن كه برنامه ٤ يا ٥ ساله اي را براي شهرداري به صورت عملياتي تدوين كنيم مجبوريم خدماتي كه شهر لازم دارد و شهرداري بايد آن ها را ارائه كند محاسبه و برآورد هزينه كنيم. در شهر حداقل توقع اين است كه معابر خاكي نباشد اما ما هنوز كمبود داريم و بسياري از معابر خاكي است و معابر خاكي، بهداشت شهر را به مخاطره مي اندازد.

از اين نوع گرفتاري ها در شهر زياد است و نقاطي نياز به آسفالت مرمتي دارد، فاضلاب در جوي ها جاري است و كانال ها بايد بهسازي شود و انجام اين ها مستلزم صرف هزينه است و اين هزينه ها بايد به صورتي تامين شود.ما آماري را به دست آورده ايم و براي اداره شهر طي ٤ سال، بالغ بر ١٠ هزار ميليارد تومان پول لازم داريم كه سهم عمده آن مربوط به تملك اراضي و املاك شهروندان واقع در مسير طرح ها و فضاهاي خدماتي است و يك سري فعاليت هاي عمراني جديد هم بايد انجام دهيم كه كاركرد شهر مطلوب و فضاي شهري قابل قبول باشد. اين پول را، مردم بايد تامين كنند و در حال حاضر منهاي هزينه اي كه دولت مي پردازد كه بخش عمده آن مربوط به قطارشهري و بخشي جزئي هم به اتوبوس راني تعلق دارد، در ساير بخش هاي فعاليت شهرداري ها يا دولت كمك نمي كند و يا رقم اين كمك ها اندك و جزئي است.

؛بودجه شهرداري چقدر است؟ چقدر هزينه داريد؟
؛مهندس «پژمان» در اين باره مي گويد: بودجه شهرداري مشهد در سال جاري رقمي حدود ٤٨٠ ميليارد تومان است، رقمي كه به اعتقاد ما شهرداري را روي مرز حداقلي نگه مي دارد كه وضع جاري شهر را حفظ كنيم و نگذاريم كه كيفيت خدمات و سيماي شهر بدتر شود. مجموع هزينه هاي جاري حوزه خدمات شهري شهرداري مشهد، ١٥٠ ميليارد تومان است كه در سرفصل نظافت و جمع آوري زباله، امسال ٤٧ ميليارد تومان هزينه داريم.

؛چرا مردم راغب به پرداخت عوارض نيستند؟
؛شهردار مشهد مي گويد: براي اكثر اين ذهنيت وجود ندارد كه پرداخت اين هزينه ها مستقيما متوجه خودشان است و به هر حال هر كس كه در شهر زندگي و از يك سري امكانات و خدمات شهري استفاده مي كند،بايد به تناسب برخورداري اش در شهر، هزينه هاي آن را بپردازد و شهروندان به تناسب كار و كسب، داشتن وسيله نقليه و خودرو و ميزان خدماتي كه از شهرداري دريافت مي كنند بايد عوارض بپردازند. اين موضوع كه همه بايد از هزينه هاي شهرداري سهم ببرند منطقي است و شهروندان هم بايد لزوم پرداخت اين هزينه ها را بپذيرند.شايد تصور شهروندان اين است كه شهرداري مثل دستگاه هاي دولتي پول مي گيرد و دولت تكليف دارد به شهرداري پول بدهد.

اما به هر حال شهروندان بايد هزينه هاي شهروندي (خدمات شهرداري) را جزو هزينه هاي سبد خانوار خود ببينند و همان طور كه در يك مجتمع مسكوني براي پرداخت قبوض و شارژ ماهانه برنامه اي وجود دارد، در مورد شهر هم كه يك مجتمع بزرگ تر است، همين گونه است و مردم نبايد فكر كنند همه چيز رايگان است.

؛انتفاع شهروندان از پرداخت عوارض چيست؟
؛شهردار كلان شهر مشهد در پاسخ به اين سوال كه «به نظر شما آيا شهروندان از نپرداختن عوارض و هزينه خدمات شهري منتفع مي شوند؟» مي گويد: واقعيت چيز ديگري است. آثار منفي كمبود مشاركت مردم به صورت مستقيم به خودشان برمي گردد. وقتي منابع مالي ما كافي نباشد، در اداره وضع شهر ضعف و كاستي به وجود مي آيد و توقعات مردم برآورده نمي شود و وقتي تقاطع ها حادثه ساز و پرترافيك باشد روي اعصاب و روان مردم تاثير مي گذارد و همين مردم بايد كمك كنند و اگر پول در اختيار شهرداري باشد، تقاطع احداث مي كنيم و مردم را از سرگرداني نجات مي دهيم.

اگر امروز به تعداد كافي اتوبوس نداريم و اتوبوس ها شلوغ است و آن طور كه بايد با عزت و كرامت با مردم برخورد نمي شود، دليلش اين كمبودهاست، هزينه هر بليت اتوبوس (هزينه هر سفر) ١٥٦ تومان اما پول دريافتي ما از مردم، ٥٠ تومان است و ما اين مابه التفاوت را بايد از كجا تامين كنيم؟ در قلك شهرداري، حجم پول مشخص است و ما يك ريال پول مردم را سپرده گذاري و ذخيره نكرده ايم و همه آن ها مستقيما براي خودشان هزينه مي شود.

؛هزينه زوار و خدمات ارائه شده به آن ها را شهروندان مشهدي مي پردازند، آيا اين حرف را قبول داريد؟
؛شهردار مشهد مي گويد: اين كه قسمتي از پول مردم مشهد براي خدمات به زائران هزينه مي شود، درست است ولي اقتصاد شهر مشهد هم با حضور سالانه ٢٠ ميليون زائر و مسافر در اين شهر فعال و حيات اقتصادي مشهد متاثر از حضور اين جمعيت است و بخش هاي زيادي از اين حضور زائران انتفاع و سود مي برند، اگرچه عده اي به صورت مستقيم با اين مسئله پيوند ندارند. اما به هر حال كساني كه در صف اول و دوم مواجهه با زائران هستند و درآمدهاي زيادي از ناحيه زائران و مسافران دارند بايد در تامين هزينه هاي شهرداري سهم بيشتري داشته باشند و به اعتقاد ما مراكز اقامتي، فروشگاه ها و مراكز خدمات رساني بايد سهم بيشتري را به شهرداري بپردازند.

طبق آمار سال قبل ما از ١٢٠ هزار واحد صنفي شهر مشهد براي شهرداري، ٣/١ ميليارد تومان عوارض اخذ كرده ايم كه متاسفانه اين اصناف در كمال بي انصافي از امكانات تدارك شده از سوي شهرداري نهايت استفاده را مي برند ولي به نسبت كمترين همكاري را با شهرداري دارند.وي مي افزايد: اگر اين ١٢٠ هزار واحد صنفي كه از ديد ما بيشتر از اين هستند در سال به طور متوسط ١٠ هزار تومان عوارض بدهند در ماه ٩٠٠ تومان و در روز ٣٠ تومان مي شود كه صدقه دادن آن ها در روز چندين برابر اين مبلغ ناچيز عوارض است.

وي با تصريح اين كه شهرداري مشهد باوجود هزينه هاي سنگيني كه بابت زائران متحمل مي شود اما هيچ درآمدي را به طور مستقيم در اين زمينه كسب نمي كند، مي افزايد: سهم كسبه شهر براي تامين هزينه هاي شهرداري افزون بر ٤٥ ميليارد تومان در سال برآورد مي شود ولي در حال حاضر اصناف مشهد سالانه فقط ٥/١ ميليارد تومان از اين هزينه را تامين مي كنند و اين سهم عوارض پرداختي اصناف كمتر از يك درصد كل منابع درآمدي شهرداري مشهد است و اين در حالي است كه در گذشته سهم عوارض صنفي به طور ميانگين، ٢٥ درصد كل منابع درآمدي شهرداري بوده است.

؛براي افزايش مشاركت اصناف براي پرداخت عوارض صنفي چه كرده ايد؟
؛شهردار مشهد مي گويد: در يك سال اخير ٧ تا ٨ نشست با مجامع امور صنفي داشته و گفت وگو كرده ايم كه تامين هزينه هاي هر شهر، مربوط به شاغلان آن شهر است و هر يك بايد نسبتي را براي خود در نظر بگيرند زيرا اگر شهر خوب اداره شود و مردم راحت تر باشند مراوده بيشتري خواهند داشت و اگر در شهرها كميت ارائه خدمات توسعه يابد بستر بهره برداري بهتري براي خود مردم فراهم مي شود و ماندگاري خدمات شهري مستقيما در كار و كسب مردم نمود دارد ولي تا به امروز هنوز به نتيجه نرسيده ايم و اصناف كه قطب مهم اقتصاد شهر هستند و بايد در تامين يك سوم هزينه هاي خدمات شهري مشاركت كنند همراهي و مشاركت لازم را ندارند.

؛مشاركت مردم را چگونه مي بينيد؟
؛مهندس «سيدمحمد پژمان» مي گويد: حضور شهروندان در تامين هزينه هاي خدمات شهري كه به ازاي هر شهروند در سال ١٥٠ هزار تومان اعلام شده خيلي اندك است و متاسفانه همين عوارض اندك را هم برخي شهروندان پرداخت نمي كنند، گرچه مكانيزم هايي مثل قطع برق افراد در قانون پيش بيني شده است ولي كرامت انساني شهروندان مشهدي بالاتر از اين است كه ما براي وصول عوارض به استفاده ازاهرم هاي قانوني متوسل شويم، همشهريان خودشان بايد به فكر بيفتند. طي يك سال گذشته مجموع پولي كه از افزون بر ٥٠٠ هزار واحد مسكوني (خانوار) شهر مشهد در قالب عوارض گرفته ايم، ٥ ميليارد و ٢٠٠ ميليون تومان بوده است كه به اضافه ٢/١ ميليارد تومان عوارض كسبه، رقمي حدود ٤/٦ ميليارد تومان بوده كه حتي يك و نيم درصد اعتبارات شهرداري هم نمي شود.وي با گلايه از برخي شهروندان كه حتي يك ريال هم عوارض خود را به شهرداري نمي پردازند مي گويد: برخي از اقشار كم درآمد با مصوبه شوراي شهر از پرداخت عوارض شهرداري معاف شده اند ولي با وجود مكانيزم هاي تشويقي برخي شهرنشينان هم تمايلي براي پرداخت حقوق شهروندي ندارند و شهرداري هم به دليل هزينه هاي جاري بعضا مجبور به كاهش ارائه خدمات مي شود.

؛باتوجه به رقم كلان هزينه هاي شهرداري و عوارض اندك مردم، بقيه درآمدهاي شهرداري از كجاست؟
؛مهندس «سيدمحمد پژمان» مي گويد: همان طور كه بارها گفته ايم ٧٥ تا ٨٠ درصد درآمدهاي شهرداري از پروانه هاي صادره و اخذ جريمه تخلفات ساختماني است كه به اعتقاد ما بايد مورد اعتراض همشهريان باشد.

چه كسي اجازه داده كه شهرداري در مقابل خلاف ها چشم پوشي كند و يا با فروش ضابطه بر روي زندگي مردم تاثيرگذار باشد؟ ما هم راضي نيستيم و مردم حق دارند بگويند از سرمايه امروز و فرداي نسل آينده خرج نكنيد ولي با همراهي و مشاركت نكردن امروز مردم،ما پاسخ قانع كننده اي نداريم. شهروندان در شهري زندگي مي كنند كه فقط يك درصد هزينه هاي شهر را مي پردازند اما انتظار آسفالت،خط كشي، نصب تابلو و... را هم دارند! پارسال در زمستان با بارش برف و يخ بندان اگر شن پاشي و نمك پاشي توسط كارگران شهرداري انجام نمي شد زندگي روزمره مردم شهر مختل بود. امروز ٢٧ - ٢٨ ايستگاه آتش نشاني به صورت شبانه روزي آماده است كه اگر خداي نكرده اتفاقي براي شهروندان رخ دهد از جان و مال آن ها حفاظت كنند. آيا شهروندان ارائه اين همه خدمات شهري را در زندگي روزانه خود احساس نمي كنند؟

به اعتقاد ما اين خدمات از اولويت هاي زندگي شهري است و فكر مي كنيم همه بايد در تامين اين هزينه ها سهيم باشيم.وي مي افزايد: شهرداري مشهد قرار است طي ٤ سال، ١٢ هزار ميليارد تومان هزينه كند و امسال با منابع و كمك هاي دولتي قطار شهري و ... حدود ٦٧٠ ميليارد تومان اعتبار داريم. با اين رقم ها ما در ٤ سال آينده به سرمايه گذاري ٣ هزار ميليارد توماني در شهر مشهد هم نمي رسيم لذا براي رسيدن به نقطه مطلوب بايد فكري اساسي برداريم.

؛چرا شهرداري از دولت كمك نمي گيرد؟ مگر مشهد شهر ملي نيست؟
؛در حال گفت وگو با دولت هستيم. دولت بيرون از محدوده شهرها فعاليت هاي بيشتري دارد، راه، بزرگراه و تقاطع مي سازد و پول هايي را هزينه مي كند ولي به محدوده شهرها كه مي رسد تكليفي براي خود نمي بيند. در حالي كه ٧٠ درصد جمعيت كشور، در شهرها ساكن هستند و اين موضوع بايد مورد بررسي قرار گيرد. ما معتقديم كه توقع مردم براي تامين هزينه هاي نظافت و خدمات شهري توسط دولت به جا نيست ولي در بخش عمراني، دولت بايد باتوجه به شرايط اقتصادي دست شهرداران شهرها را بگيرد و اگر قادر به تامين همه هزينه هاي عمران شهري نيست لااقل به ميزان ٥٠ درصد كمك كند.

؛مردم نگران نظارت بر روند جاري هستند، شهرداري هزينه مي كند ولي گويا نظارتي در كار نيست؟
؛شهردار مشهد مي گويد: ما نمي توانيم قسم بخوريم كه ايراد و اشكال نداريم و پرت هزينه نداريم ولي باور داريم درصد اين موارد آن قدر نيست كه مردم نگران باشند، ريال به ريال پولي كه مردم به ما مي دهند صرف ارائه خدمات شهري مي شود و اگر پيمانكاراني ضعيف عمل كنند، همكاران ما در حوزه نظارتي جدي هستند و برخوردهاي لازم با آن ها انجام مي شود. براي امانت و پول مردم نهايت احساس مسئوليت را داريم و آن را به بهترين وجه خرج مي كنيم و رضايت مردم براي ما مايه خوشحالي است.

مي خواهيم ثابت كنيم كه كاملا در خدمت مردم هستيم و نوع برخورد و نگاه و اولويت ها به سمتي رفته كه مردم حس كنند و به فعاليت هاي شهرداري اطمينان پيدا كنند.

امروز كنار گذر شمالي مشهد، شهر را تحت تاثير قرار داده و خيلي از مشكلات حل شده است در حالي كه مي شد اين ١٠ ميليارد تومان هزينه را صرف آسفالت معابر كرد، مردم جلوي در خانه شان را مي بينند و مبناي قضاوت بيشتر آن ها همان مسيري است كه مي بينند ولي ممكن است بسياري از آن ها سالي يك بار هم از جاده كمربندي مشهد تردد نكنند.شهردار مشهد مي گويد: امسال تعهدات ناتمام زيادي داشتيم كه مربوط به گذشته بود و مجبور شديم پروژه هاي ناتمام را به پايان برسانيم، احداث ميدان فهميده زندگي مختل شده در غرب مشهد را نجات داد و احداث پل جمهوري اسلامي هم با هزينه ١٢ ميليارد توماني شروع شده كه اثرات بزرگي براي شهر دارد.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن