تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816618152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فايننشال تايمز و وال استريت ژورنال از تحركات و راهبردها براي برون رفت آمريكا از ناكامي كنوني در مقابله با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گزارش فايننشال تايمز و وال استريت ژورنال از تحركات و راهبردها براي برون رفت آمريكا از ناكامي كنوني در مقابله با ايران
بيهقي- در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه ٢٠ روز ديگر برگزار مي شود، روزنامه هاي وال استريت ژورنال و فايننشال تايمز با انتشار گزارش هايي خبري- تحليلي كه نيم نگاهي نيز به سياست خارجي رئيس جمهور آينده آمريكا دارد، به ارزيابي وضعيت كنوني سياست خارجي اين كشور در قبال ايران پرداختند. فصل مشترك گزارش هاي اين ٢ روزنامه معروف آمريكايي و انگليسي تاكيد بر ٢ نكته است: «ناكامي سياست خارجي آمريكا در مقابله با ايران و راهبرد هاي برون رفت از اين وضعيت» به نوشته فايننشال تايمز، كشورهاي غربي پس از قطعنامه بسيار تهي اخير شوراي امنيت به اين نتيجه رسيدند كه تصويب قطعنامه اي ديگر با مخالفت هاي چين و روسيه به زمان طولاني نياز دارد و محتواي بسيار اندكي خواهد داشت. اين روزنامه مي افزايد: آمريكا و متحدانش از بيم اين مسئله به دنبال يك «ائتلاف اراده» هستند تا بدون حمايت شوراي امنيت سازمان ملل تحريم هايي را عليه بخش هاي انرژي و مالي ايران اعمال كنند. همچنين به نوشته وال استريت ژورنال، آمريكا نمي تواند در برابر نيم كره نفوذ ايران كه از درياي سياه تا كوه هاي آرال امتداد دارد مقاومت كند مگر اين كه از كارت ايران به نفع خود استفاده كند. اين روزنامه مي افزايد: تنها با ايجاد تعامل با ايران است كه آمريكا مي تواند بين مسكو و تهران فاصله اندازد و از قدرت روسيه بكاهد.

تلاش آمريكا و برخي متحدانش براي اعمال تحريم هاي خارج از شوراي امنيت عليه ايران
ايسنا گزارش داد: به نوشته روزنامه فايننشال تايمز، آمريكا و متحدانش از بيم آن كه نتوانند قطعنامه هاي ديگر و تحريم هاي جديدتري را عليه تهران اعمال كنند با مطرح كردن احتمال اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران و تسريع فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران به دنبال يك «ائتلاف اراده» هستند تا بدون حمايت سازمان ملل تحريم هايي را عليه بخش هاي انرژي و مالي ايران اعمال كنند. فايننشال تايمز در اين باره نوشت: يك مشاور سياست خارجي باراك اوباما، كانديداي دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا اخيرا به نوشتن گزارشي كمك كرد كه مدعي شد: اروپايي ها در صورت تقويت نكردن تحريم ها عليه ايران احتمال وقوع جنگ را بيشتر مي كنند. اين گزارش كه در ماه سپتامبر ارائه شد توسط مركز سياسي ٢حزبي در واشنگتن و با همكاري دنيس راس، كه با نفوذترين مشاور اوباما در امورخاورميانه است تهيه شد. اين گزارش گام هاي نظامي فوري را براي پرداختن به ايران درحالي خواستار شد كه از تلاش ديپلماتيك فشرده در اين باره حمايت مي كند. يك ديپلمات اروپايي با اشاره به مذاكراتي كه درباره حمله احتمالي اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران انجام مي شود گفت: درحالي كه به سال ٢٠٠٩ نزديك مي شويم در اين باره بيشتر و بيشتر خواهيد شنيد. اين ديپلمات گفت: برمبناي اين نگراني ها كشورهاي اروپايي و آمريكا قصد دارند تحريم هايي را بر بخش انرژي ايران به عنوان «كشورهاي هم عقيده» خارج از سازمان ملل، اعمال كنند و درباره هدف قرار دادن صادرات محصولات مهندسي ساز براي صنايع پالايشگاهي ايران و نيز نفت تصفيه شده مذاكره مي كنند.وي گفت: كشورهاي غربي پس از قطعنامه بسيار تهي اخير سازمان ملل (عليه ايران) به اين نتيجه رسيدند كه تصويب قطعنامه اي ديگر به زمان بسياري نياز دارد و محتواي بسيار اندكي خواهد داشت.يك ديپلمات غربي ديگر گفت: باتوجه به مشكلاتي كه ما براي تصويب قطعنامه اي ديگر با روسيه و چين خواهيم داشت، ايده مطرح، در كنار هم قرار گرفتن در يك «ائتلاف اراده» است.وي ادامه داد: ايران ظرفيت پالايشگاهي محدودي دارد و به واردات بنزين تكيه دارد. بنابراين ما روي سرمايه گذاري در صنعت پالايشگاهي ايران كار مي كنيم.اين ديپلمات افزود: درباره اين اقدامات كه احتمالا بخش مالي را نيز هدف مي گيرد، احتمالا اوايل نوامبر توافق خواهد شد.وي افزود: تلاش مي شود سرمايه گذاري در پروژه هاي جديد در داخل ايران متوقف شود تا از استخراج و نقل و انتقال جلوگيري شود.

وال استريت ژورنال: گفت وگو با ايران بايد يكي از بخش هاي مهم برنامه هاي آمريكا براي محدود كردن روسيه باشد
روزنامه وال استريت ژورنال نيز در گزارشي تحليلي با عنوان «باراك اوباما درباره گفت و گو با ايران درست مي گويد» به بررسي روابط ايران با آمريكا و روسيه پرداخت و با تاكيد بر لزوم اهميت گفت و گوي آمريكا با ايران نوشت: پرداختن جدي به ديپلماسي مي تواند بسياري از چالش هاي جهان را رفع كند.به گزارش ايسنا، روزنامه وال استريت ژورنال در اين گزارش تحليلي نوشت: اين روزها در واشنگتن و در مبارزات انتخاباتي (كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا) شاهد اين هستيم كه ايران و روسيه براي به دست آوردن لقب بزرگ ترين چالش سياست خارجي آمريكا رقابت مي كنند؛ بسياري تصور مي كنند كه روسيه مي تواند در حل برنامه هسته اي ايران كمك كند اما تعداد كمي اين حقيقت را در نظر مي گيرند كه عكس آن نيز صحت دارد؛ ايران براي طرح بازي روسيه و اين كه مسكو چگونه گزينه هاي خود را براي اتخاذ اقدامات بعدي سبك سنگين مي كند اهميت دارد؛ به همين دليل گفت و گو با ايران يكي از بخش هاي مهم برنامه هاي آمريكا براي محدود كردن روسيه است.در ادامه اين گزارش تحليلي آمده است: براي روسيه يك ايران منزوي كه با غرب اختلاف و كشمكش داشته باشد يك نكته مثبت محسوب مي شود زيرا تا زماني كه منابع غني گازي ايران خارج از دسترس باشد روسيه مي تواند اروپا را در چنگال خود داشته باشد و در ناتو شكاف ايجاد كند و در همان حال يك خط ارتباطي بين حمايتش از اعمال فشار بين المللي عليه ايران و واكنش غرب به درگيري هاي قفقاز برقرار كند.

واشنگتن نمي تواند در برابر نيم كره نفوذ ايران مقاومت كند
واشنگتن نمي تواند در برابر نيم كره نفوذ ايران كه از درياي سياه تا كوه هاي آرال امتداد دارد مقاومت كند. مگر اين كه از كارت ايران به نفع خود استفاده كند؛ اين به اين مفهوم است كه آمريكا بايد مخالفت با ورود گاز ايران به اروپا را قطع و درباره امنيت و ثبات قفقاز با ايران گفت وگو كند.اين روزنامه در ادامه نوشت: ريچارد (ديك) چني، معاون رئيس جمهور آمريكا اخيرا در سفري به گرجستان از ساخت لوله براي انتقال گاز طبيعي به اروپا سخن گفت اما تا زماني كه نتوان از منابع گازي ايران يا روسيه استفاده كرد گاز كافي در منطقه براي اين لوله ها وجود نخواهد داشت؛ تا پيش از آن كه روسيه با گرجستان درگير شود تنها كاري كه واشنگتن به فكر آن بود مستثنا كردن ايران از قراردادهاي لوله گاز بود اما اكنون كه واشنگتن به طور جدي به فكر مقابله با روسيه افتاده است بايد رها كردن اروپا از چنگال روسيه را به تنبيه ايران به خاطر برنامه هسته اي اش اولويت دهد؛ آمريكا بايد ساخت لوله هاي جديد را برمبناي گاز ايران قرار دهد؛ اين تغيير دهنده مسير بازي خواهد بود و روسيه نيز آن را مي داند. هنگامي كه ولاديمير پوتين، نخست وزير فعلي روسيه سال گذشته به ايران رفت، كشورهاي غربي انتظار داشتند پيامي سرسختانه را به ميزبان هاي خود در زمينه انرژي اتمي منتقل كند اما پوتين براي كار ديگري به تهران رفته بود.

ادعاي وال استريت ژورنال از پيشنهاد پوتين به ايران در سفر به تهران
وي در ازاي عقب كشيدن ايران از ٢ پروژه خط لوله غربي، حمايت خود را از تهران در مقابله با فشارهاي غرب پيشنهاد داد. مدت زيادي از سفر پوتين به تهران نمي گذشت كه شركت انرژي روسي گاز پروم قول اهداي ٢٠٠ ميليون دلار را براي ساخت يك خط لوله جديد بين ايران و ارمنستان داد و رسانه هاي ايران به طور تلويحي گفتند كه تهران ممكن است با قرار دادن پايگاه هاي روسي در خاك ايران زير چتر امنيتي روسيه پناه بگيرد. وال استريت ژورنال مي افزايد: از وقتي كه روسيه اوضاع را در گرجستان به هم ريخت، محاسبات ايران تغيير كرده است و اين فرصت مناسبي را در اختيار آمريكا قرار مي دهد. واشنگتن اهميت ايران را براي تحقق اهداف آمريكا در افغانستان و عراق را درك كرده است اين كشور در سال ٢٠٠١ درباره آينده افغانستان و در سال ٢٠٠٧ درباره امنيت عراق با ايران گفت و گو كرد؛ بازي حساسي كه در قفقاز جريان دارد نيز گفت وگو با ايران را توجيه مي كند. آمريكا مي تواند به عنوان بخشي از مذاكرات منطقه اي درباره منافع امنيتي مشترك و قول صادرات انرژي با تهران گفت و گو كند. تنها با ايجاد تعامل با ايران است كه آمريكا مي تواند بين مسكو و تهران فاصله اندازد و از قدرت روسيه بكاهد.در پايان اين گزارش تحليلي آمده است: گفت وگو با ايران يك سياست خوب در قبال روسيه است؛ باراك اوباما (كانديداي دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا) تمام مدت درست مي گفت. سياست خارجي آمريكا در صورتي كه ديپلماسي را جدي بگيرد مي تواند گره پيچيده چالش هاي جهان را باز كند و حل چالش هاي مشترك ايران و روسيه مي تواند بيش از هر چالش ديگري بيشترين و گسترده ترين تاثير ديپلماسي را به نمايش بگذارد.

قشقاوي: غرب به نامه جليلي پاسخ دهد
از سوي ديگر، حسن قشقاوي ، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان روز گذشته در نشست خبري هفتگي خود، پاسخ غرب را به نامه جليلي سياست دوسويه توصيف كرد و گفت: راه بايد راه گفت و گو باشد و بايد مسئوليت پذيرانه پاسخ مثبتي به نامه جليلي بدهند. غرب چاره اي جز اعتمادسازي ندارد و بايد راه گفت وگو را تا رسيدن به اين اعتمادسازي ادامه دهيم.

رئيس هيئت پارلماني فرانسه: ايراني ها بر موضع پيشين خود تاكيد كردند
اما در همين زمينه ايلنا به نقل از خبرگزاري آلمان گزارش داد: هيئت پارلماني فرانسه اعلام كرد كه ايران بر ثبات و تغييرناپذيري مواضع هسته اي خود همچنان تاكيد مي كند.

ژان لويي بيانكو، نماينده سوسياليست پارلمان فرانسه كه در راس هيئت پارلماني براي گفت وگو با مقامات ايراني در چارچوب سفري ٢ روزه به ايران آمده بود در اين باره گفت: ايرانيان بار ديگر بر مواضع پيشين خود تاكيد كردند.هيئت فرانسوي همچنين تاكيد كرد كه به مخاطره افتادن امنيت اسرائيل براي پاريس قابل تحمل نيست.بيانكو در ادامه مدعي شد كه طرح ايران براي حل و فصل مناقشه فلسطين مبني بر برگزاري همه پرسي از تمام مردم اين كشور، قابل قبول نيست زيرا در اين طرح به تشكيل ٢ دولت اشاره اي نشده است.

سبحاني نيا: فضاي مذاكرات با هيئت فرانسوي دوستانه بود
اين در حالي است كه حسين سبحاني نيا، نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با خراسان با تاكيد بر فضاي دوستانه مذاكرات هيئت هاي ايراني و فرانسوي ٢ مسئله منفي مورد اشاره خبرگزاري آلمان را رد و اظهار كرد: هيئت فرانسوي از هيئت ايراني براي سفر به فرانسه دعوت كرد. سبحاني نيا در پاسخ به اين سوال كه آيا گله گذاري هاي متقابلي در مذاكرات مطرح شده است يا نه، گفت: طبيعي است كه در اين گونه مذاكرات موانع پيش روي توسعه روابط نيز مطرح مي شود. نايب رئيس كميسيون امنيت ملي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا در مذاكرات موضعي از سوي هيئت فرانسوي درباره نامه اخير دكتر جليلي به ١+٥ ابراز شد، اظهار كرد: در اين مورد بحثي نشد اما درباره تداوم گفت وگوهاي ايران و ١+٥ كلياتي مطرح شد.هيئت پارلماني بلند پايه فرانسه كه روز شنبه وارد تهران شد با علي لاريجاني رئيس مجلس، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس، احمد توكلي رئيس مركز پژوهش ها و حسن كامران رئيس گروه پارلماني دولتي ايران و فرانسه ديدار و گفت و گو كرده است.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن