تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816899633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - نامزدي كروبي پروژه مخالفان اصلاحات را محقق نكرد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: سياست - نامزدي كروبي پروژه مخالفان اصلاحات را محقق نكرد


سياست - نامزدي كروبي پروژه مخالفان اصلاحات را محقق نكرد

با اعلام نامزدي مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتمادملي، زنگ انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوري به صدا درآمد. پس از آنكه كروبي روز يك‌شنبه در كنفرانس خبري نامزدي خود را اعلام كرد، جريان‌هاي مختلف جناح اصولگرا تلاش داشتند با متمسك شدن به كانديداتوري كروبي، دو قطبي موهوم و اختلاف‌افكنانه «خاتمي- كروبي» را دامن بزنند و چنين بنمايند كه كروبي براي مقابله با نامزدي آقاي خاتمي و سبقت گرفتن از وي در ورود به ميدان انتخابات رياست‌جمهوري، دست به اعلام كانديداتوري زده است. اصولگرايان با رسانه‌هاي متعدد و قدرتمند خود البته انتظار آن را مي‌كشيدند تا كنفرانس خبري كروبي به فرصتي براي اختلاف‌افكني و بهره بردن تبليغاتي عليه ديگر طيف‌هاي جريان اصلاحات تبديل كنند و با يافتن دكمه‌اي از ميان جملات كروبي و كنفرانس خبري دوساعته‌اش، كت‌هاي رنگ به رنگي را عليه مجموعه جبهه اصلاحات بدوزند و پركنند، اما اين آرزو و حركت فرصت‌طلبانه با سخنان دقيق و صريح كروبي ناكام ماند. كروبي در كنفرانس خبري روز يك‌شنبه خود، به‌رغم خواست رسانه‌هاي وابسته به جناح حاكم چنان به دقت سخن گفت كه نه‌تنها اين رسانه‌ها نتوانستند از سخنان وي عليه آقاي خاتمي سوءاستفاده كنند كه دبيركل حزب اعتمادملي نكته‌اي در نقد و رد مواضع احزاب حامي خاتمي هم به ميان نياورد. چنين بود كه ديروز روزنامه‌هاي جناح اصولگرا و نيز صداوسيما، جمله و بهانه‌اي براي سوءاستفاده تبليغاتي عليه اصلاح‌طلبان از كنفرانس خبري كروبي نيافتند و نتوانستند تيترهايي درشت براي صفحه اول خود درآورند. با اين حال، احزاب و گروه‌هاي اصولگرا از ديروز تلاش‌هايي را براي اختلاف‌افكني ميان اصلاح‌طلبان آغاز كرده‌اند. اين گروه‌ها با اتخاذ سياست ظاهرا «حمايت‌آميز» از كروبي كوشيده‌اند او را به عنوان «اصلاح‌طلب اصولگرا» و «مورد تاييد نظام» معرفي و در مقابل خاتمي و حاميان وي قرار دهند. اين تلاش تاكنون البته موفقيتي نداشته، اما اصولگرايان به طرح چنين تحليل‌هايي ادامه مي‌دهند. چنانكه ديروز يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به اعلام نامزدي كروبي در انتخابات رياست‌جمهوري آن را مبين بروز تشتت در بين اصلاح‌طلبان دانست. فاطمه آليا كه با مهر گفت‌وگو مي‌كرد، مدعي شد: اعلام رسمي كانديداتوري آقاي كروبي در انتخابات رياست‌جمهوري نشانگر عدم‌انسجام در بين نيروهاي اصلاح‌طلب است چون آنان در ماه‌هاي اخير بحث حضور خاتمي در انتخابات را دنبال مي‌كردند. وي كه چهره‌هاي نزديك به احمدي‌نژاد محسوب مي‌شود، افزود: در ماه‌هاي اخير طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلبان تلاش داشتند كه بر سر يك نامزد واحد توافق كنند و در هفته‌هاي اخير اين تلاش به سمت آقاي خاتمي متوجه شد و خود خاتمي نيز سيگنال‌هايي براي حضور در انتخابات فرستاد و بر همين اساس بسياري از حاميان خاتمي تلاش‌هايي را براي متقاعد كردن كروبي براي عدم‌ورود به عرصه انتخابات آغاز كرده بودند. البته از اول هم معلوم بود كه كروبي عزم خود را براي شركت در انتخابات جزم كرده و مصصم به كانديداتوري است در هرصورت اين اعلام نامزدي نشان داد كه جبهه اصلاحات براي انتخابات رياست‌جمهوري گرفتار تشتت است. همچنين، شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين از كانديداتوري كروبي استقبال كرد. اين تشكل، كروبي را «شخصيتي دلسوز و داراي جايگاهي بالا در نظام» دانست و از آمدن وي استقبال و اظهار اميدواري كرد كه وجود رقباي قدرتمندي چون دبيركل حزب اعتمادملي در انتخابات رياست‌جمهوري دهم بر وزن رقابت‌هاي سياسي در اين عرصه هرچه بيشتر بيفزايد.

مجيد انصاري: نامزدي كروبي مثبت است
اما در مقابل اين تلاش‌ها و فضاسازي‌ها، چهره‌هاي اصلاح‌طلب ضمن استقبال از نامزدي كروبي بروز اختلاف در ميان اصلاح‌طلبان در پي نامزدي دبيركل حزب اعتمادملي را رد كرده‌اند. در اين زمينه، مجيد انصاري، دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز گفت: معتقد بودم آقاي كروبي حتما كانديدا خواهند شد، چون نشانه كانديداتوري ايشان را در بيانات‌شان مي‌ديدم و طبعا حضور در عرصه‌ سياسي به معناي يك وظيفه‌ ملي امري مثبت است. وي در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داد: ‌در روزهاي آينده به احتمال زياد افرادي ديگري در جبهه‌ اصلاحات اعلام آمادگي خواهند كرد و آنچه مهم است تصميم قاطع بزرگان جبهه‌ اصلاحات از جمله جناب آقاي خاتمي و كروبي است، براي آنكه در نهايت با سازوكارهايي كه درحال بررسي و رايزني است به كانديداي واحدي دست پيدا كنيم.

وي افزود: من مطمئنم با سازوكارهاي دموكراتيك و قابل قبول، جريان اصلاحات نهايتا يك نفر را به عنوان كانديداي واحد خود معرفي خواهد كرد و كانديدا شدن افراد مختلف در جبهه اصلاحات قطعا به معناي منتفي شدن ائتلاف و وحدت اصلاح‌طلبان نيست، بلكه آغاز يك حركت سياسي است و كميته خاصي هم كه در مجمع روحانيون مبارز به رياست آيت‌الله موسوي‌خوئيني‌ها آغاز به كار كرده همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و براي دستيابي به راهكارهاي مورد اتفاق همه اصلاح‌طلبان به بحث و بررسي مي‌پردازد. انصاري همچنين گفت: كميته‌ رايزني اصلاح‌طلبان كه از ماه‌ها پيش در مجمع روحانيون مبارز تشكيل شده است و احزاب عمده‌ عضو جبهه اصلاحات در اين كميته حضور داشته و دارند كارگروهي را تعيين كرده كه بحث‌هاي خود را پي مي‌گيرد و پيشنهاد خود را به كميته خواهد داد و اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد و نفس تشكيل آن اين بوده كه در جبهه‌ِ اصلاحات براي انتخابات رياست‌جمهوري دهم به راهكاري دست پيدا كنيم كه منجر به وحدت و ائتلاف اصلاح‌طلبان شود و كسي به عنوان كانديدا معرفي شود كه مورد توافق همه اصلاح‌طلبان باشد. دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز درباره موضوع احتمال اعلام كانديداتوري خاتمي هم گفت: من از تصميم آقاي خاتمي اطلاع ندارم اما دوستان ما اميدواري زيادي دارند كه ايشان هم وارد عرصه انتخابات شوند و نهايتا با راهكاري كه پيشنهاد خواهد شد به يك كانديدا دست پيدا كنيم.

مرعشي: نامزد نهايي دموكراتيك تعيين مي‌شود
سيدحسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي، هم با اشاره به اعلام آمادگي مهدي كروبي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري دهم، گفت: باتوجه به مذاكراتي كه در گذشته با دبيركل حزب اعتماد ملي صورت گرفته بود، اين موضوع قابل پيش‌بيني بود. وي در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: قرار است كه تمامي گروه‌هاي اصلاح‌طلب كانديداي خود را براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري دهم معرفي كنند و در نهايت طي يك روند دموكراتيك، كانديداي نهايي اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو به‌طور رسمي معرفي شود. وي افزود: در كارگروه اصلاح‌طلبان توافق شده كه از بين كانديداهاي معرفي شده در نهايت تنها يكي از اين افراد به عنوان كانديداي مشترك اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري دهم معرفي شود كه اين موضوع تصميمي قطعي و مورد قبول تمامي گروه‌هاي اصلاح‌طلب است. اين عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي درباره ميزان شانس مهدي كروبي براي معرفي وي به عنوان كانديداي مورد اجماع تمامي گروه‌هاي اصلاح‌طلب در انتخابات آينده، تصريح كرد: به‌طور قطع هركدام از چهره‌هاي اصلاح‌طلب كه آمادگي خود را جهت كانديداتوري در اين انتخابات اعلام كند، شانس انتخاب به عنوان كانديداي واحد اين طيف را دارد.

مرعشي ادامه داد: انتخاب كانديداي مورد اجماع گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري دهم بسته به شرايط سياسي و اجتماعي ايام انتخابات است بنابراين ممكن است كروبي هم به عنوان كانديداي اصلاح‌طلبان انتخاب شود. وي با تاكيد بر اينكه زمان معرفي كانديداي واحد اصلاح‌طلبان براساس توافق انجام شده خواهد بود، گفت: مصوب شده كه زمان معرفي كانديداي واحد گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري محرمانه باشد. اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران موضع اين حزب در انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوري را همان موضع و تصميم ائتلاف اصلاح‌طلبان دانست و خاطرنشان كرد: هر تصميمي كه در ائتلاف گرفته شود تصميم ما است؛ اما درخصوص معرفي كانديداي حزبي، احتمال دارد كارگزاران هم كانديداي خود را به ائتلاف جهت تصميم‌گيري براي انتخاب كانديداي واحد اصلاح‌طلبان معرفي كند.

رضا خاتمي: آمدن خاتمي منافاتي با آمدن كروبي ندارد
سيدمحمدرضا خاتمي، دبيركل جبهه مشاركت، نيز درخصوص ارزيابي خود از كانديداتوري كروبي در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: در اين زمينه نمايندگان حزب پاسخ خواهند گفت، اما در كل اين امر را مثبت تلقي مي‌كنيم. وي در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال كه «آيا با اعلام رسمي حضور كروبي ر انتخابات احتمال حضور محمد خاتمي كاهش يافته است؟»، گفت: اين موضوع را خود آقاي كروبي به صراحت و روشني اعلام كرده است، به هرحال جريان‌هاي مختلف اصلاح‌طلب كانديداهاي متفاوت دارند، اما همه آنها اين عزم را دارند كه در يك پروسه دمكراتيك و در طول زمان ان‌شاءالله به يك كانديد واحد برسند و اين روندي مثبت و خوب است. دبيركل سابق حزب مشاركت در ادامه اظهار داشت: آمدن يا نيامدن خاتمي منافاتي با اعلام آمادگي كروبي ندارد به‌ هرحال همه جريان‌هاي اصلاحات بايد به اين نتيجه برسند كه كانديداي برتر كيست و اگر خود آقاي خاتمي تشخيص دهند كه مي‌تواند مفيد واقع شود و جريان اصلاحات همه اجماع كنند كه علي‌الاصول اينگونه است، نافي حضور خاتمي نيست.

نايب‌رئيس مجلس ششم در برابر اين سوال كه «آيا با كروبي گفت‌وگو و تعامل خواهيد داشت؟»، نيز گفت: با دوستان حزب اعتمادملي ارتباط مستمر داشته و داريم و صحبت نيز خواهيم كرد. خاتمي در پاسخ به اين پرسش كه «آيا در صورت عدم‌حضور محمد خاتمي در رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري اين احتمال وجود دارد كه حزب مشاركت از كروبي حمايت كند؟»، گفت: از قبل هم بناي‌مان را بر اين گذاشتيم كه بايد با كانديداي واحد در انتخابات شركت كنيم، بنابر اين تعامل‌ ما با همه گروه‌ها بر اين است كه مقبول‌ترين كانديدا انتخاب شوند و همه حول او جمع شوند.

موسوي‌تبريزي: خاتمي و كروبي با هم تعارف ندارند
دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم هم دراين‌باره گفت: اعلام كانديداتوري كروبي به نفع كشور و اصلاح‌‏طلبان است. سيدحسين موسوي‌تبريزي در گفت‌‏وگو با ايلنا با اشاره به كانديداتوري كروبي گفت: كانديداتوري يك فرد نمي‌‏تواند موجب انشقاق در جبهه اصلاحات شود. كروبي بارها اعلام كرده كه براساس اصول مورد توافق اصلاح‌‏طلبان در انتخابات آينده حضور پيدا مي‌‏كند به همين دليل لزومي ندارد كه وي در انتخابات حضور پيدا نكند. دبير‌‏كل خانه احزاب با بيان اينكه اعلام كانديداتوري كروبي در مقطع فعلي به نفع كشور و اصلاح‌‏طلبان است، اظهار داشت: تشكيل شوراي حكميت كه مورد نظر كروبي است، مي‌‏تواند راهكار مناسبي براي تعيين كانديداي واحد باشد و در جبهه اصلاحات هر حزبي ايده خود را دارد ولي در نهايت به تصميم واحد درخصوص انتخابات مي‌‏رسند. وي تاكيد كرد: كروبي و خاتمي با يكديگر تعارف ندارند و هر زمان احساس كنند كه در انتخابات حضور داشته باشند، شركت مي‌‏كنند و زماني‌‏كه بايد به نفع هم كنار روند، مطمئن باشيد چنين اتفاقي خواهد افتاد. موسوي‌تبريزي با بيان اينكه اعتماد ملي به تصميم كارگروه مجمع روحانيون بايد تمكين كند، درباره موضع مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم درخصوص انتخابات آينده نيز گفت: موضع مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم درخصوص انتخابات آينده هنوز مشخص نشده است.

مزروعي: بحث انشقاق موضوعيت ندارد
«علي مزروعي» عضو دفتر سياسي حزب مشاركت هم دراين‌باره گفت: به دليل اينكه تاكنون در جبهه اصلاحات فردي غير از كروبي اعلام آمادگي نكرده است، بحث انشقاق در اين جناح موضوعيت ندارد. وي در عين حال گفت: اقدام دبيركل حزب اعتماد ملي براي اعلام آمادگي براي حضور در انتخابات رياست‌‏جمهوري دهم كار خوبي بود. وي اعلام آمادگي كروبي را موجب انشقاق در ميان اصلاح‌‏طلبان ندانست و گفت: در جبهه اصلاحات تاكنون فردي به غير از كروبي براي حضور در انتخابات اعلام آمادگي نكرده است، به همين دليل بحث انشقاق در ميان اصلاح‌طلبان موضوعيت ندارد. مزروعي افزود: كروبي بارها اعلام كرده است براي اينكه اصلاح‌‏طلبان اجماع كنند تلاش خواهد كرد. عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ايران اسلامي با اشاره به تشكيل شوراي حكميت در جريان اصلاحات، اظهار داشت: پيشنهاد شوراي حكميت در واقع يك ايده و طرح است كه تحقق خارجي نيافته است و كروبي نيز به عنوان طراح آن اعلام كرده است كه به تصميمات اين شورا پايبند خواهد بود.

راه‌چمني: كروبي آراي خاموش را جذب مي‌كند
در اين حال، محمدرضا راه‌چمني رئيس شوراي عالي حزب همبستگي و از حاميان نامزدي كروبي نيز گفت: كروبي با حمايت سلايق مختلف مي‌تواند بخشي از آراي خاموش را جذب كرده و با تكيه بر شعار تغيير با بهره‌گيري از خرد جمعي مورد توجه بسياري از نخبگان و تحول‌طلبان جامعه قرار گيرد؛ چراكه كروبي با طرح چنين شعاري قوه مجريه را نيازمند تغييرات وسيع مي‌داند و براي رفع مشكلات فعلي مردم در مباحثي همچون اشتغال، تورم، گراني، سياست خارجي و ارتقاي جايگاه نظام در سطح بين‌المللي بر بهره‌گيري از تمامي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در كشور تاكيد مي‌كند. راه‌چمني تصريح كرد: به‌طور حتم ورود آقاي كروبي به عرصه انتخابات موجب فراهم شدن اين فضا خواهد شد و با توجه به ويژگي‌هاي مردمي وي در حمايت از جمع‌هاي مردمي و افراد متدين، مي‌توان حتي در صورت دلسردي اين قشر از حضور در انتخابات، حضور پررنگ آنها در اين عرصه را مشاهده كرد.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن