تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819509069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در ديدار عون:روابط ايران و لبنان مبتني بر منافع و نگرانيهاي مشترك است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: متكي در ديدار عون:روابط ايران و لبنان مبتني بر منافع و نگرانيهاي مشترك است
وزير امور خارجه كشورمان روابط ايران و لبنان را مبني بر مواضع و نگرانيهاي مشترك خواند و بر عدم تاثير پذيري اين روابط از فشار بيگانگان تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ميشل عون رهبر جريان مسيحي آزاد لبنان پيش از ظهر امروز منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در تهران ديدار و گفتگو كرد .

متكي در پي اين ديدار در كنفرانس خبري با تشكر از عون به خاطر پذيرش دعوت سفر به ايران گفت: مشيل عون از رهبران با سابقه و موثر جريانهاي لبناني است كه نقش مهمي در جريان مقاومت لبنان براي حفظ استقلال، تماميت ارضي و وحدت ملي ملت لبنان داشته است.

وي افزود: عون نقش تعيين كننده اي در جريان مقاومت 33 روزه لبنان در برابر تهاجم رژيم صهيونيستي داشت و همچنين در خروج لبنان از بحران 20 ماهه لبنان در انتخاب رئيس جمهور نقش مهمي را ايفا كرد.

متكي با اشاره به نقش سازنده ميشل عون در نشست دوحه اظهار داشت: وي با برخورد متواضعانه اي كه در نشست دوحه براي نيل به توافق دو جانبه داشتند گام مهمي را براي لبنان برداشتند و مسلما مردم لبنان، سياسيون منطقه و جمهوري اسلامي ايران اين نقش ارزشمند را تقدير مي كنند.

وزير خارجه كشورمان سپس به مباني روابط ايران و لبنان اشاره كرد و گفت: روابط ايران و لبنان مبني بر مواضع و نگرانيهاي مشترك وهمچنين اشتراكات اعتقادي، اقتصادي، جغرافيايي، سياسي و تاريخي است.

متكي با بيان اينكه آنهايي كه دهها هزار كيلومتر دورتر از منطقه هستند حق ندارند در منطقه به دنبال تحميل نظرات خود باشند، گفت: امروز نقشه هاي اين بيگانگان نقش بر آب شده است و بهترين گزينه براي آنان خروج از منطقه است و آنها حق ندارند كشورهاي منطقه را كه در مسير دوستي گام بر مي دارند، مورد نكوهش قرار دهند.

ايران همواره براي تقويت وحدت ملي به لبنان كمك كرده است

در ادامه اين نشست خبري ميشل عون رئيس جريان آزاد لبنان با اظهار خرسندي از سفر به كشورمان گفت: اين سفر به خاطر منافع و نگراني هاي مشترك است ما امروز به گروهي واحد تبديل شده ايم.

وي افزود : ايران و لبنان دو كشور مهم منطقه هستند كه سابقه روابط آنها به هزاران سال قبل بر مي گردد ايران هميشه حامي لبنان بوده است .

عون گفت: ايران همواره براي تقويت وحدت ملي به لبنان كمك كرده است و ايران هرگز با هيچ كدام از دشمنان لبنان همراهي نكرده است و براي جنگ لبناني - لبناني هم اقدامي انجام نداده است.

وي تصريح كرد: در مذاكرات ما با مقامات ايراني در مورد مسائل منطقه، تحولات امنيتي سياسي و تحولات اقتصادي جهان بحث كرديم و اميدواريم اينگونه مذاكرات را ادامه دهيم.

در ادامه اين نشست خبري خبرنگاري از ميشل عون در مورد انتقاد برخي گروههاي لبناني از سفر وي به ايران سئوال كرد كه وي گفت: علامت تعجب و استفهام بايد زماني مطرح مي شد كه من به ايران سفر نمي كردم. ما به همه دنيا سفر مي كنيم تا به لبنان كمك كنيم و دوستيهاي جديد را شكل دهيم چرا به ايران نياييم كه قدرتمندترين كشور منطقه است و نزديكترين كشور به ماست.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سئوالي آيا از روساي ساير گروههاي لبناني هم براي سفر به ايران دعوت شده است گفت: ايران از وحدت ملي و انسجام و ارتباط صميمانه جريانهاي لبناني حمايت مي كند من دو بار طي دو سال قبل به لبنان سفر كرده ام كه يكي در هنگام جنگ 33 روزه بود و ديگري در مراسم انتخاب رئيس جمهور و با همه مسئولان لبناني و رهبران همه جريانهاي لبناني ديدار داشتم.

وي تصريح كرد : تعامل جمهوري اسلامي ايران با همه طرفهاي لبناني است و همانطور كه ديديد ايران براي حل بحران داخل لبنان حامي گفتگوهاي لبناني و اجماع لبناني بود كه خوشبختانه همين رويكرد هم حلال مشكلات بود.

متكي ادامه داد: ما از همه دوستان لبناني دعوت كرديم كه به تهران سفر كنند و در ديدار رؤساي جمهور ايران و لبنان در نيويورك آقاي ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان به ايران دعوت شدند.

خبرنگار شبكه الجزيره از ميشل عون سئوال كرد آيا اين سفر مي تواند يخهاي موجود بين مسيحيان و جمهوري اسلامي ايران را آب كند گفت: هيچ يخي بين ايران و مسيحيان وجود ندارد بلكه دوستي و صميميت بين ما برقرار است.

متكي : توطئه قدرتهاي سلطه طلب در منطقه شكست خواهدخورد

خبرنگاري از رسانه هاي خارجي از توطئه هاي مشترك برخي كشورهاي منطقه عليه ايران و لبنان از متكي سئوال كرد كه وي پاسخ داد: وقتي نقشه هاي قدرتهاي سلطه طلب و سياستهاي مبتني هژموني آنان با شكست مواجه مي شود ، تدابير نادرست منطقه اي آنها هم به ثمر نمي رسد.

وي افزود: يكي از سياستهاي غيرواقع بينانه آمريكا ايجاد اختلاف و نزاع در كشورهاي مختلف است و سرمايه گذاري فراواني هم در اين مورد كرده است. اين در حالي است كه بعد از سخنراني هاي داغ مسئولان اين كشورها در كشورهاي منطقه ، مسئولان كشورهاي منطقه بلافاصله به ايران سفر مي كنند و بر تداوم روابط با ايران تاكيد مي كنند ومي گويند اينكه ديگران چه درخواستي دارند به خودشان مربوط است.

وي گفت: وقتي طراحيهاي كلان اين كشورها با شكست مواجه شود اين طراحي هاي كوچك، محلي از اعراب ندارد.

متكي در پاسخ به اين سئوال كه رئيس جمهور لبنان اخيرا از ارسال پولهاي سياسي به لبنان انتقاد كرده است و آيا ايران از اين نوع كمكها به لبنان مي كند يا خير، اظهار داشت: به دنبال خرابيهاي گسترده در جنگ 33 روزه كشورهاي منطقه از جمله ايران وظيفه انساني خود دانستند كه به بازسازي لبنان كمك كنند از جمله برخي كشورهاي منطقه كه مشاركتهاي گسترده اي در بازسازي لبنان داشتند جمهوري اسلامي هم به سهم خود همكاري و بازسازي در لبنان را انجام داد و با مديريت خوب شركتهاي لبناني توانست گامهاي بلندي را براي بازسازي اين كشور بردارد.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سئوالي در مورد رويكرد تركيه براي ايجاد منطقه امنيتي در شمال عراق گفت: در اين مورد دو نكته مهم وجود دارد اول آنكه واقعيتي وجود دارد و آن اينكه اقدامات تروريستي از سوي گروههاي تروريستي در شمال عراق عليه همسايگان در جريان است و اين اقدامات بايد ريشه كن شود اما نكته دوم اين است كه اين برخورد با تروريسم به هماهنگي با دولت مركزي عراق نياز دارد.

ميشل عون نيز در پاسخ به سئوالي در مورد پارادوكس برخي كشورهاي منطقه در حمايت از جريان مقاومت گفت: جنگ 33 روزه پارادوكسهايي ايجاد كرد به اين معنا كه برخي كشورهاي عربي ابتدا مقاومت رامحكوم كردند اما بعدا از آن حمايت كردند در لبنان هم برخي گروهها همين كار را كردند پيروزي مقاومت همچنان بزرگ خواهد بود حتي اگر ديگران بخواهند آن را كوچك بشمارند.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن