تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815540176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همسريابي اينترنتي در بوته نقد/ 12دكتراي جامعه‌شناسي: كاربران چت‌روم‌هاي ويژه همسريابي بيشتر به ازدواج موقت مي‌انديشند تا موفق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: همسريابي اينترنتي در بوته نقد/ 12دكتراي جامعه‌شناسي: كاربران چت‌روم‌هاي ويژه همسريابي بيشتر به ازدواج موقت مي‌انديشند تا موفق
گروه اجتماعي: بسياري از كاربران به جاي ازدواج موفق با هدف ازدواج موقت وارد اين فضا مي‌شوند لذا من توصيه مي‌كنم همه ما تلاش كنيم شرايطي فراهم شود كه افراد صادقانه وارد مقوله تشكيل خانواده شوند و به معرفي آنچه هستند بپردازند نه آنچه دوست دارند و يا مي‌خواهند باشند.
«حسين باهر» جامعه‌شناس و استاد رفتارشناسي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايراني(ايكنا)، با اشاره به مؤلفه‌هاي مهم ازدواج گفت: يك ازدواج موفق دو مرحله دارد؛ يكي دوست داشتن دل و ديگري پسند عقل كه با هر شيوه‌اي مي‌توان به اين دو مؤلفه دست يافت به شرطي كه جوانان با نگاه واقع‌بينانه به مقوله ازدواج نگاه كنند.

وي افزود: به همين‌دليل مي‌توان گفت كه در حال حاضر اين مكانيسم ازدواج است كه تغيير كرده نه شرايط ازدواج موفق؛ به اين معني ‌كه مقوله ازدواج در گذشته به‌صورت سنتي انجام مي‌شد و والدين در دو مرحله‌اي كه ذكر شد حضور مستقيم داشتند اما در شرايط كنوني پيشرفت‌هاي صورت‌گرفته در حوزه‌هاي مختلف، ازدواج را نيز دستخوش تغيير كرده است.

باهر رواج همسريابي اينترنتي را يكي از ملزومات مدرنيسم دانست و تصريح كرد: به هرحال بايد قبول كنيم كه توسعه جوامع مناسبات فرهنگي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد و نمي‌توان آن را انكار كرد لذا لازم است كه مسئولان اعم از نهاد خانواده محيط‌هاي تحصيلي و دانشگاهي و نهادهاي فرهنگي خانواده‌ها و جوانان را با آسيب‌هاي اين پديده آشنا كنند.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي با تأكيد بر اينكه نمي‌توان منافع اين نوع همسريابي را انكار كرد، گفت: تفكرات سنتي حاكم بر جامعه ما ملاحظاتي دارد كه بر طبق آنها دختران نمي‌توانند آمادگي خود را براي ازدواج اعلام كنند از همين‌رو ممكن است بخشي از توانايي آنها كه در يك زندگي مشترك شكوفا مي‌شود، هدر رود.

وي در ادامه همسريابي اينترنتي را فرصت مناسبي براي بازاريابي ازدواج عنوان و اظهار كرد: البته زماني مي‌توانيم از بركات اين مسئله بهره‌مند شويم كه نگرش كاربران به اين مقوله سرگرم‌كننده نبوده و هدف اصلي به‌كارگيري همه امكانات براي يك ازدواج موفق باشد.

اين دكتراي جامعه‌شناسي با اظهار تأسف از اينكه بسياري از پسران تنها به دليل وقت‌گذاراني وانمود به همسريابي مي‌كنند و بدين‌ترتيب با مراجعه به سايت‌هاي مختلف به تعامل با دختران مي‌پردازند، كلاه‌برداري، فريبكاري و سوء‌استفاده عاطفي را از عوارض نامطلوب اين جريان ذكر كرد.

باهر فقدان توانايي مالي براي ازدواج، وجود برخي از محدوديت‌ها براي برقراري رابطه با غيرهمجنس و پايبندنبودن برخي از افراد به اخلاقيات را از جمله دلايل شيوع اين نوع از همسريابي دانست و افزود: گويي بسياري از كاربران به جاي ازدواج موفق با هدف ازدواج موقت وارد اين فضا مي‌شوند لذا من توصيه مي‌كنم همه ما تلاش كنيم شرايطي فراهم شود كه افراد صادقانه وارد مقوله تشكيل خانواده شوند و به معرفي آنچه هستند بپردازند نه آنچه دوست دارند و يا مي‌خواهند باشند.

مؤلف كتاب «تدبر موضوعي در قرآن» ناآگاهي والدين نسبت به اين شيوه همسريابي را يكي ديگر از مشكلات جوانان در اين زمينه عنوان و اظهار كرد: در جامعه ايراني نظر والدين براي وصلت دختر و پسر بسيار مهم است تا حدي‌كه حتي والدين امروزي نيز حاضر نيستند تمام مسئوليت تشكيل خانواده را به فرزندانشان واگذار كنند.

وي درباره ساماندهي امر همسريابي در چت‌روم‌ها به خبرنگار ايكنا گفت: معيارهاي ازدواج موفق بايد به جوانان آموزش داده شود و به‌صورت آزمايشي در اختيار كاربران قرار گيرد تا افراد با ورود آگاهانه به اين عرصه دچار درگيري عاطفي نشوند البته گفت‌و‌گو با يك مشاور نيز قبل از تصميم به ازدواج مي‌تواند راهگشا باشد.

نظارت نهادهاي دولتي بر امر همسريابي اينترنتي، بررسي علل نگرش منفي عموم جامعه به اين شيوه همسريابي، نحوه برخورد والدين ايراني با مقوله همسريابي اينترنتي و ... از ديگر موضوعات طرح‌شده در اين گفت‌و‌گو بود كه در بخش بعدي ارائه مي‌شود.

ادامه دارد...
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن