واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: تجليل از «بها» الدين خرمشاهي» در روز حافظ; حافظ، شاعري براي فال گرفتن نيست
نخستين بخش از جشنواره «جوان ايراني و پرسش هاي امروزي» با عنوان «مستور مست» و در راستاي بررسي ابعاد عرفاني و ادبي شخصيت «حافظ»، شاعر كلاسيك ايراني، با حضور تعدادي از اساتيد دانشگاهي و حوزوي، برخي از شاعران و منتقدين، «مجيد سرسنگي»، قائم مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و تعدادي ديگر از مسئولان فرهنگي شهرداري تهران و بسياري از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران در سالن همايش هاي اين دانشگاه برگزار شد. در اين مراسم، «سهيل محمودي» كه اجراي مراسم را به عهده داشت، در سخناني از حافظ بعنوان نياز امروز و فرداي ما ياد كرد و گفت: «حافظ بعنوان يك انسان فرهيخته كه در صراط مستقيم بوده، مي تواند نيازهاي ما را پاسخ دهد.» او با انتقاد از افراطي گري هايي كه امروزه در حوزه اخلاق، سياست و اجتماع رخ مي دهد، تاكيد كرد: «ما به تعادل نياز داريم و حافظ الگوي خوبي براي رسيدن به اين تعادل است. ما اكنون مانند زمان حافظ شاهديم كه در خيابان ها يكي به فسق مباهات مي كند و ديگري زهد مي فروشد; در حاليكه ما نياز داريم انسان ها به روز جزا باورمند باشند و حافظ چنين نگاهي را تبيين مي كند.» او در ادامه عنوان كرد: «ممكن است برخي از آرا» مذهبي بنده با مولانا يكي نباشد; اما نفي مولانا، جفا در حق فرهنگي است كه مولانا از دل آن برخاسته است و اگر قرار باشد امروز جوانان ما آثار بزرگان ادبيات فارسي را نخوانند، مي روند پي چيزهاي ديگري كه نگران كننده است. دوستان گمان نكنند كه با نخواندن حافظ، سعدي، مولانا، عطار و ديگر متفكران جهان اسلام، فرزندان آن ها به سراغ «بحارالانوار» مي روند. اين ها نمايندگان فكري فرهنگ ما هستند و اگر جايي هم اكنون با اين بزرگان فكري همخواني نداشته باشيم، نبايد آن ها را طرد كنيم.» همچنين در اين مراسم، حجت الاسلام نقويان نيز با تاكيد بر اين كه حرف هاي حافظ حرف هاي بامعني اي است، با آوردن مثال هايي از فعاليت هاي روزمره، به شرح و بسط بامعني بودن انسان پرداخت و با انتقاد از برخي مواجهه هاي سطحي با حافظ و آموزه هاي اين شاعر، يادآور شد: «حافظ يك شاعر براي فال گرفتن در سر چهارراه ها نيست. به اعتقاد من، حافظ به هركسي نگاه نمي كند و اين قدر بايد شب ها مانند خودش سحرخيز باشيم و سر به سجده بگذاريم، تا بعد از چله گرفتن ها، سحري بتوانيم ذره اي از سر او را بفهميم.» در ادامه و پس از اجراي موسيقي توسط گروه موسيقي دانشگاه علوم پزشكي ايران، «بهاالدين خرمشاهي»، حافظ پژوه، با اشاره به سابقه حافظ دوستي در ميان ايرانيان، گفت: «ما يا حافظ شناسيم، يا حافظ پژوه يا حافظ دوست و حافظ دوستي بافت و پيوند اصلي همه ايرانيان و همه اقوام ايراني حتي ايرانياني است كه در خارج از ايراني زندگي مي كنند.» وي با تقدير از تلاش چند سال پيش «كوروش كمالي سروستاني» در نامگذاري 20مهرماه به نام حافظ و ثبت آن در تقويم كشور، افزود: «ما هم به پاس يك عمري كه حافظ به ما بخشيده، بايد روزي را به نام وي مي ناميديم و در آن روز او را بزرگ بداريم. اميدوارم هر ساله تعداد كشورهايي كه يادروز حافظ را گرامي مي دارند، بيشتر شود.» اين حافظ شناس كشورمان در ادامه با اشاره به عرفان نزد حافظ، اظهار داشت: «اين جمله شايد تكان دهنده باشد اما حافظ از عرفاي بزرگ ما نيست و در قياس مي شود اين را فهميد; حافظ در عرفان هرگز به گرد پاي سنايي و همتراز و شايد فراتر از او عطار و شايد فراتر از اين هر دو مولانا، نمي رسد. ما عرفاي بزرگي داشته ايم كه حافظ به حد آنها نمي رسد. او به شدت منتقد است; منتقد صوفيه و تصوف و از هر فرصتي براي اينكه خرقه را آتش بزند، استفاده مي كند.» خرمشاهي با انتقاد از اين گفته كه; حافظ از اصطاحات عرفان مانند مهره هاي شطرنج استفاده مي كرد، ادامه داد: «حافظ منتقد عرفان و تصوف رسمي است اما با اهالي عرفان نظري همراه بوده، ضمن اينكه احوال و مقامات عرفاني هم داشته است. اين گفته كه حافظ از اصطلاحات عرفان مانند مهره هاي شطرنج و با هدفي خاص استفاده مي كرد، صحيح نيست. او هيچگاه با ديد ابزاري به عرفان نگاه نمي كند. او برخلاف چند بزرگ ديگري كه نام بردم، ابتدا به ساكن شاعر عارف نيست بلكه شاعر بالذات و سپس عارف است.» در پايان اين مراسم «مجيد سرسنگي»، قائم مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سخنان كوتاهي با تقدير از تلاش هاي «بهاالدين خرمشاهي» در شناساندن حافظ به جامعه ايراني، به نيابت از «محمدباقر قاليباف»، شهردار تهران، لوح سپاسي را كه توسط وي امضا» شده بود، به خرمشاهي اهدا» كرد.
يکشنبه 21 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]