تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816299339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سريال دنباله دار تعطيلي جلسات شوراي پول و اعتبار


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: فارس: جلسات شوراي پول و اعتبار كه با بهانه تشكيل منظم و قانونمند، از كميسيون اقتصادي هيأت دولت به بانك مركزي منتقل شده بود، تا كنون چندين بار به بهانههاي مختلف لغو شده و تصميمات ضروري اين شورا براي سيستم بانكي را به تعويق انداخته است.
جلسات شوراي پول و اعتبار كه زماني به عنوان مهمترين و اصلي ترين نهاد تصميمگيري پولي و مالي در كشور بود، حدود 2 سال گذشته با يك دستور غير قابل پيشبيني از سوي رئيس جمهور به يكباره منحل و جلسات آن با اعضاي سابق به كميسيون اقتصادي هيات دولت منتقل شد.
غلامحسين الهام سخنگوي دولت در تاريخ بيست و دوم مرداد سال 86 اولين مقامي بود كه طي اظهاراتي خبر لغو برخي از شوراهاي اقتصادي از جمله شوراي پول و اعتبار را به طور رسمي اعلام كرد.
لغو جلسات شوراي پول و اعتبار در آن زمان باعث انتقادات زيادي از سوي كارشناسان و برخي مسئولان پولي و بانكي به دولت و بانك مركزي شده بود تا اينكه پس از گذشت مدتي اخباري از سوي نهادهاي مذكور مبني بر تشكيل جلسات اين شورا در كميسيون اقتصادي دولت و براي آرام كردن فضاي اقتصادي جامعه منتشر شد.
با وجود اينكه جلسات شوراي پول و اعتبار در كميسيون اقتصادي دولت تشكيل ميشد، بسياري از كارشناسان، شوراي پول و اعتبار را فاقد استقلال لازم دانسته و بر اين باور بودند كه جلسات شوراي مذكور بايد در ساختمان بانك مركزي تشكيل شود تا هم با اين اقدام بانك مركزي نوعي استقلال عمل داشته باشد و هم تصميمات شوراي پول و اعتبار مستقل به حساب آيد.
ماههاي قبل از انتخابات رياست جمهوري در واقع نقطه اوجي بود تا كارشناسان اقتصادي و نامزدهاي اين دوره انتقادات تند و صريح خود را به دولت براي عدم تشكيل شوراي پول و اعتبار در بانك مركزي از طريق رسانههاي مكتوب و تصويري، وارد كنند.
به هرحال محمود احمدي نژاد چند هفته پس از انتخاب مجدد به عنوان رئيس قوه مجريه دستور به تشكيل جلسات شوراي پول و اعتبار در بانك مركزي را صادر كرد و بدين ترتيب از برخي انتقادات تند كه به دولت وارد ميشد، جلوگيري كرد.
* وعده بهمني براي تشكيل اولين نشست شورا
محمود بهمني چند روز پس از ابلاع اين دستور توسط رئيس جمهور در خصوص تشكيل شوراي پول و اعتبار در بانك مركزي، گفته بود: اولين جلسه شوراي پول و اعتبار بعد از مدت زماني در 16 تير ماه 1388 و رأس ساعت 15 در بانك مركزي تشكيل خواهد شد.
وي با بيان اينكه موارد متعددي در جلسه مذكور مطرح خواهد شد، اولين و مهمترين موضوع مورد بررسي در اين جلسه را بررسي تحولات پولي و اعتباري كشور در سال 1387 عنوان كرد.
علاوه بر اين روابط عمومي بانك مركزي نيز روز هشتم تيرماه طي اطلاعيهاي رسمي كه بر روي سايت اين بانك قرار گرفته بود اعلام كرد: بر اساس هماهنگيهاي به عمل آمده با رياست جمهوري اسلامي ايران، جلسه شوراي پول و اعتبار با تركيب گذشته، روز سه شنبه مورخ 16/4/88 در بانك مركزي تشكيل ميشود.
در اين اطلاعيه نيز اهم موضوعات مطرح شده در اين جلسه، تحولات سياستهاي پولي و اعتباري سال 1387 عنوان شده بود.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه در خصوص اعضاي شوراي پول و اعتبار، گفته بود: اين شورا متشكل از حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي، برقعي معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، محرابيان وزير صنايع، حجتالاسلام محسني اژهاي وزير اطلاعات، سيد مسعود مير كاظمي وزير بازرگاني، دري نجف آبادي دادستان كل كشور، كاظم دلخوش و هادي قوامي نمايندگان مجلس،محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني و رحماني نيا رئيس اتاق تعاون مركزي است.
در حال حاضر بسياري از اين افراد در سمتهاي ديگري مشغول به فعاليت هستند ولي به هرترتيب شخصيتهاي حقوقي نامبرده كماكان به عنوان اعضاي شوراي پول و اعتبار تلقي ميشوند.
* اولين تعطيليها با آلودگي هوا كليد خورد
در حاليكه قرار بود نخستين جلسه شوراي پول و اعتبار روز شانزدهم تير ماه برگزار شود و هماهنگيهاي لازم براي برگزاري اين جلسه نيز بعمل آمده بود، اخباري بر روي خروجي خبرگزاريها قرار گرفت كه حاكي از تعطيلي روزهاي سهشنبه و چهارشنبه، 16 و 17 تير ماه بود.
همين مسئله باعث شد كه اولين جلسه شوراي پول و اعتبار كه پس از دو سال تعطيلي و با هياهوي بسيار در حال تشكيل شدن بود، لغو شود.
بدين ترتيب سريال تعطيليهاي مكرر جلسات شوراي پول و اعتبار با بهانه آلودگي هوا كليد خورد.
* تاسيس بانك مجازي اولين مصوبه شوراي پول و اعتبار
اولين جلسه شوراي پول و اعتبار با يك هفته تأخير نسبت به موعد مقرر، در روز 23 تيرماه تشكيل شد و مصوباتي از جمله تاسيس بانك مجازي با سرمايه اوليه 700 ميليارد ريال و كاهش اختيارات استانداريها براي پرداخت تسهيلات حاصل اين جلسه بود.
در اولين روزهايي كه خبر احياي مجدد شوراي پول و اعتبار منتشر شده بود از گفتههاي رئيس كل بانك مركزي چنين برداشت ميشد كه جلسات اين شورا سهشنبه هر هفته در ساختمان آبي رنگ بانك مركزي برگزار شود، البته ذكر اين نكته ضروري است كه تامدتي اين امر محقق شد ولي جلسات بعدي بانابهساماني همراه بود.
* برگزاري دومين جلسه شورا با يك هفته تأخير
اين گزارش حاكيست دومين جلسه شوراي پول و اعتبار نيز در موعد مقرر يعني سهشنبه سيام تيرماه برگزار نشد و به يك هفته بعد يعني ششم مرداد ماه موكول شد.
رئيس اتاق تعاون در خصوص مصوبات دومين جلسه شوراي پول و اعتبار گفت: براساس مصوبه امروز شوراي پول و اعتبار تبليغ و فعاليت بانكهايي كه اساسنامه آنها تصويب نشده است، ممنوع بوده و در صورت بروز تخلف پيگرد قانوني دارد.
وي در مورد تنها مصوبه شوراي پول و اعتبار در دومين جلسه خود اظهار داشت: مصوب شد بانكهاي خصوصي كه قرار است تشكيل شوند تا مادامي كه اساسنامه آنها توسط شوراي پول و اعتبار تصويب نشده باشد، مجوز شروع فعاليت ندارند.
وي ادامه داد: هرگونه فعاليت و تبليغ بانكهايي كه در مراحل پذيرهنويسي هستند ممنوع است و در صورت بروز تخلف از سوي مراجع قضايي تحت پيگرد قانوني قرار خواهند گرفت.
* فقط بهمني بايد اخبار و مصوبات شورا را منتشر كند
سومين جلسه شوراي پول و اعتبار در تاريخ 13 مردادماه و بدون تأخير برگزار شد. بر اساس تنها مصوبه اين جلسه محمود بهمني به عنوان سخنگوي اين شورا معرفي شده و قرار شد كه بعنوان اولين و تنها عضو شوراي پول و اعتبار، اخبار و مصوبات جلسات مذكور را منتشر نمايد.
در همين باره عضو ناظر شوراي پول و اعتبار به خبرنگار فارس گفت: در راستاي اجراي مصوبه اين شورا، از اين پس رئيس كل بانك مركزي سخنگوي شوراي پول و اعتبار تنها فردي است كه ميتواند اخبار و مصوبات شوراي پول و اعتبار را منعكس كند.
اين مصوبه در هفتههاي آينده سبب اعتراض خبرنگاران شد زيرا دسترسي به بهمني چه به عنوان رئيس كل بانك مركزي و چه به عنوان سخنگوي شوراي پول و اعتبار بسيار دشوار بود و در همين راستا بانك مركزي تصميم گرفت تا از خبرنگاران نيز براي پوشش اخبار جلسات هفتگي شورا دعوت كند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن