تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815756495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاريخچه نفت و گاز


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تاريخچه نفت و گاز



مقدمه


در ميان انرژيهاي غير فسيلي (تجديد پذير) و انرژي هاي فسيلي اعم از سوخت هاي جامد- مايع و گاز، حياتي ترين توليد کننده انرژي « نفت خام » مي باشد. اين مايع سياه ياقهوه اي تيره پس از آب فراوان ترين مايع در بخش هاي بالايي پوسته زمين است .
بخش بزرگي از نيازهاي ما به انرژي با سوزاندن و سوختن نفت تأمين مي شود نفت يك منبع غني از مواد شيميايي است موادي كه ميتوان از آنها رنگ ، دارو ، انواع پلاستيك ، پارچه، پروتئين هاي ساختگي (مصنوعي) و مواد گوناگون ديگر ساخت و كليد حمل و نقل در دست نفت مي باشد . از نفت هم براي سوختن و هم براي ساختن استفاده مي شود. براساس مطالعات آماري از هر بشكه نفت خام حدود 87% آن براي سوختن و سوزاندن و توليد انرژي و13% آن براي ساخت محصولات مورد استفاده واقع مي شود.
مندليف دانشمند معروف روسي دهها سال پيش هشدار داد كه : "سوزاندن نفت براي توليد انرژي مانند آن است كه اجاق آشپزخانه را با سوزاندن اسكناس با پشتوانه، روشن نگه داريم."

فراواني ظاهري سهولت انبار داري و حمل ونقل ، كاربرد آسان و بهاي ارزان نفت و هزار و يك پارامتر ديگر ـ كه فرصت پرداختن به آن نيست ـ موجب شده است كه به توصيه مندليف توجه نكنيم كه علاوه بر اين، مشكل مضاعف ديگري هم كه از سوختن نفت زاييده شده ، مشكلات زيست محيطي است كه با سوختن نفت به انحاء مختلف انواع مواد سمي و غير سمي و خفه كننده را در هواي رها مي كنيم تا آنجا كه حجم زياد گاز CO2 ناشي از سوزاندن نفت و مشتقات آن موجب شده دماي زمين به تدريج افزايش يابد و لايه ازون آسيب بيند و اشعه هاي خطرناك فراكيهاني بشريت و طبيغت را تهديد و تحديد نمايد .



نفت در دوران باستان


قدما نفت را مي شناخته و بعضي از موارد استعمال آن را مي دانستند . در كشورهاي خاورميانه كه جنگل هاي انبوه كم بود و تراوش نفت روي زمين از كشورهاي مناطق ديگر بيشتر نمودار مي گشت مردم آن نواحي زودتر از ديگران به كشف نفت و فوايد آن پي بردند.
بر عكس در يونان و روم و كشورهاي اروپايي كه مردم در سرزميني پر جنگل و مستور از بوته و چمن مي زيستند سوخت خود را با هيزم وزغال چوب تأمين مي كردند و صمغ هاي درختي به جاي نفت و قير حوائج آنها را مرتفع مي ساخت از اين رو در كتابهاي تاريخي آسيا و شمال آفريقا نام نفت و موارد استعمال آن بسيار ديده مي شود ولي از رواج و شيوع نفت در اروپاي آنروز خبري نيست.
كاوشهاي باستان شناسان در كشور عراق نشان داده كه از چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح ، ملات قير در عمارات وابنيه به كار مي رفته است ."هرودوت" معروف به پدر تاريخ قرن پنجم پيش از ميلاد مي نوسيد:
"سنگ فرش كف باغهاي معلق بخت النصر با « قير معدني » بند كشي شده بود و مردم بابل استخرها و راههاي آب و سدهاي خود را با قير بند كشي مي كردند . هم چنين بنا به گفته مورخين در بابل جاده ها را آجر فرش مي كردند و با قير بند كشتي مي نمودند تا تحمل ارابه هاي سنگين را داشته باشد."
مصريان از آسفالت و قير ايران و فلسطين براي موميائي كردن اجساد استفاده مي نموده اند و بعضي از ملل خاورميانه فراورده هاي نفتي را (به خصوص قير معدني) در سحر و جادو به كار مي برده اند و گاهي هم بتهاي كوچك و بزرگ از آن مي ساختند.



بحر الميت در فلسطين يكي از نقاطي بود كه از آن قير به دست مي آمد و از قرار معلوم از كف درياچه مزبور تكه هاي بزرگ قير روي آب مي آمد و مردم آن را جمع نموده و از آن استفاده مي نمودند .
يونانيها فقط در قرن هفتم ميلادي نفت را در ميدانهاي جنگ به كار مي بردند و اسلحه اي داشتند كه آن را « آتش مديها » مي خواندند . اين اسلــــحه در زمان هراكليوس امپراتور بيزانس اختراع شد به قسمي كه نفت پس از تماس با رطوبت مشتعل مي گشت .
اعراب دوبار قسطنطنيه را محاصره كردند و هر دو مرتبه حمله آنان بوسيله آتش اندازهاي نفتي دفع شد در سال 941 ميلادي هنگاميكه ناوگان روسي مركب از هزار كشتي به محاصره قسطنطنيه آمد روميها نفت روي آب دريا ريختند و آتش زدند و كشتيهاي روسي را سوزانده و بدينوسيله آنان را مغلوب ساختند.كاوشهاي باستان شناسي ، محقق داشته كه از زمان سومريان (پنج الي شش هزار سال پيش) در شوش قير مورد استفاده بوده ، به اين صورت كه قير را به جاي ملات بين سنگها و آجرهايي كه در عمارات كار مي كردند به كار مي گرفتند و هم چنين ات را به وسيله تكه هاي قير نصب مي كرند و دسته هاي چاقو را ( و بسياري از ابزارهاي جنگي ) با قير مستحكم مي ساختند و كشتي ها و ظروف سفالي را قير اندودمي نمودند تا آب به آنها سرايت نكند .
جداي از مسئله وجود نفت در باستان و ازمنه قديم كه شرح آن رفت توسعه صنعت در نيمه قرن نوزدهم، نتيجه افزايش تقاضا براي به كار بردن به صورت يك منبع روشنائي بود. اولين چاه نفت دنيا در ناحيه اتازوني و در شهر پنسيلوانيا بنام تيستوسوپل امريکا توسط شخصي به نام ادوين دريک در سال 1859 ميلادي حفر شد.اين چاه روزانه حدود 4 متر مكعب نفت تحويل مي داد. امروزه بزرگترين منابع نفتي جهان در خاورميانه ؛ايالات متحده امريکا؛آفريقاي شمالي و روسيه است. عميقترين چاه در دنيا چاهي در لويزيناي امريکاست که 6500 متر عمق دارد.










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن