تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816953992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همسريابي اينترنتي در بوته نقد/ 11يك دكتراي جامعه‌شناسي:دانشگاه حوزه مناسبي براي فرهنگ‌سازي همسريابي اينترنتي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: همسريابي اينترنتي در بوته نقد/ 11يك دكتراي جامعه‌شناسي:دانشگاه حوزه مناسبي براي فرهنگ‌سازي همسريابي اينترنتي است
گروه اجتماعي: صلاحيت دانشگاه در روند ازدواج دانشجويي براي مردم محرز شده است لذا اگر مشاوران خانواده نيز در اين امر دخالت كنند دانشگاه حوزه مناسبي براي راه‌اندازي و فرهنگ‌سازي همسريابي اينترنتي است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد «محمد ثقفي» مدرس جامعه‌شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران‌مركز، با اشاره به رواج همسريابي اينترنتي در كشورهاي غربي گفت: برخي از كاربران در اين نوع تعامل به قصد سرگرمي با طرف مقابل به گفت‌وگو مي‌پردازند كه در برخي از موارد به مفسده نيز منجر مي‌شود و به دليل جلب اعتماد طرفين، اين رابطه با پيشنهاد ازدواج تداوم مي‌يابد.

وي افزود: البته نمي‌توان همه كانون‌هاي همسريابي را به ترويج فساد و ناهنجاري‌هاي اخلاقي محكوم كرد زيرا چه‌بسيار سايت‌‌هايي كه با اين انگيزه راه‌اندازي شده‌اند و تاكنون اقدامات شايسته‌اي را در زمينه ساماندهي ازدواج جوانان انجام داده‌اند.

ثقفي در ادامه واگذاري اين مسئله به نهادهاي فرهنگي همچون دانشگاه را در كاهش آسيب‌هاي ناشي از همسريابي اينترنتي بسيار مؤثر دانست و تصريح كرد: تعامل كانون‌هاي فعال در حوزه همسريابي اينترنتي با نهادهاي ديني و سازمان‌هاي فرهنگي علاوه بر افزايش آمار ازدواج مي‌تواند ديدگاه مناسبي را به اين كانون‌ها ارائه دهد.

در اين بخش از گفت‌و‌گو خبرنگار ايكنا با استناد به بخشي از سخنان اين استاد دانشگاه كه همسريابي اينترنتي در برخي مواقع محملي براي اشاعه فساد است، از وي پرسيد: «آيا مي‌توان ادعا كرد كه همسريابي اينترنتي با مباني اسلامي ازدواج در تناقض است؟» اظهار كرد: فكر نمي‌كنم مشكلي داشته باشد زيرا طبق سيره اسلامي كه بخشي از آن در كتاب «فروغ ابديت» آمده است هر زن و مردي كه آمادگي ازدواج را در خود احساس مي‌كنند مي‌توانند به تشكيل خانواده مبادرت كنند.

به گفته اين دكتراي جامعه‌شناسي از آنجايي كه برخي فقها بر اين عقيده‌اند كه «دختر عاقله رشيده مي‌تواند بدون اذن ولي و پدر خويش ازدواج كند» لذا نمي‌توان بهره‌مندي از اين شيوه را براي همسريابي رد كرد.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به اينكه در برابر هر كار خلافي بايد كار متين را جايگزين آن كنيم، افزود: از همين‌رو نهادهايي همچون سازمان تبليغات اسلامي و دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها بايد عهده‌دار اين مهم باشند زيرا اين نهادها توان اين را دارند كه امكانات خود را هم‌جهت ذائقه جوانان قرار دهند.

حجت‌الاسلام ثقفي با اعلام موافقت نسبت به ديدگاه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «حاج‌علي‌اكبري» رئيس سازمان ملي جوانان مبني بر اينكه ساماندهي همسريابي اينترنتي منوط به عهده‌داري اين مسئله توسط نهادهاي دولتي است، تصريح كرد: البته توفيق در اين مقوله به اين مسئله ربط دارد كه كدام نهاد عهده‌دار اين امر مي‌شود؟ آيا اين نهاد مي‌تواند اعتماد عموم مردم را درباره همسريابي اينترنتي جلب كند؟

اين دكتراي جامعه‌شناسي نهادهايي همچون دانشگاه را حوزه مناسبي براي راه‌اندازي و فرهنگ‌سازي اين شيوه همسريابي عنوان و اظهار كرد: صلاحيت اين دستگاه در روند ازدواج دانشجويي براي مردم محرز شده است به‌ويژه اگر مشاوران خانواده نيز در اين امر دخالت كنند و پيش‌شرط‌هايي را براي متقاضيان اين نوع همسريابي تصور كنند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا نگرش عموم مردم به مقوله همسريابي اينترنتي مذموم و مشكوك است، گفت: مدت زيادي از ظهور اين پديده در جامعه ما نگذشته است لذا نمي‌توان انتظار داشت مردمي كه به شيوه سنتي ازدواج ـ كه از انتخاب همسر توسط پسران و اعلام آمادگي آنان آغاز مي‌شد و با جلب رضايت خانواده‌ها و نظر آنان تداوم مي‌يافت ـ به اين امر مبادرت مي‌كردند، به يك‌باره اين الگو را بپذيرند.

ثقفي تأكيد كرد: طبق آيات سوره مباركه «ابراهيم» كه به شرح ازدواج حضرت موسي(ع) مي‌پردازد، انتخاب همسر منحصر به يك شيوه نيست لذا ما نيز بايد با اتخاذ تمهيداتي به پالايش اين شيوه در ميان عموم مردم بپردازيم و شرايط ازدواج را با ابزار مقبول جوانان هماهنگ كنيم تا علاوه بر پايبندي به ارزش‌هاي ملي و ديني از شيوه‌هاي نوين نيز بهره‌مند شويم.

در بخش پاياني گفت‌و‌گو خبرنگار ايكنا از استاد دانشگاه آزاد اسلامي پرسيد با فرض اينكه مشكلات اين امر با فرهنگ‌سازي رفع شود، آيا شيوه همسريابي اينترنتي با اقبال خانواده‌هاي ايراني مواجه مي‌شود؟ كه وي در پاسخ اظهار كرد: مسلم است كه خانواده‌ها در ابتدا با اين شيوه مقابله مي‌كنند لذا همكاري نهادهاي فرهنگي در اين امر راهگشاست.
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن