تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816936566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كره‌اي درگفت‌وگوباايسناخبرداد: رقابت معدني باآمريكادرافغانستان اجرايي شدن ثبت محدوده‌هاي معدني تاپايان سال نهايي شدن دستورالعمل شوراي اكتشاف طي هفته آينده


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كره‌اي درگفت‌وگوباايسناخبرداد: رقابت معدني باآمريكادرافغانستان اجرايي شدن ثبت محدوده‌هاي معدني تاپايان سال نهايي شدن دستورالعمل شوراي اكتشاف طي هفته آينده


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

هفته آينده در جلسه شوراي معاونان وزارت صنايع و معادن دستورالعمل تشكيل شوراي عالي اكتشاف معادن تصويب نهايي مي‌شود.

محمدتقي كره‌اي ـ رييس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: بعد از تصويب اين دستورالعمل‌ ظرف 27 روز اولين جلسه شوراي عالي اكتشاف برگزار مي‌شود.

وي افزود: با مجموعه‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با امور معدن و اكتشاف مانند ايميدرو، سازمان زمين‌شناسي، بخش خصوصي، دانشگاه‌ها و خانه معدن در زمينه تهيه دستورالعمل‌ شوراي عالي اكتشاف رايزني شده و وظايف و حيطه اختيارات شورا نيز تعيين شده است.

دوباره‌كاري‌هاي اكتشافي حذف مي‌شوند

اين مقام مسوول در ادامه درباره انتقاد وزير صنايع و معادن از پايين بودن ميزان اكتشافات معدني در كشور توضيح داد: نظر وزير صنايع و معادن اين است كه با توجه به پتانسيلي كه در ايران از نظر ذخاير معدني وجود دارد، توجه مناسبي به امر اكتشاف، زمين‌شناسي و سرمايه‌گذاري در اين زمينه در كشورمان نشده است. يكي از دلايل تشكيل شوراي عالي اكتشاف نيز همين است. با تشكيل اين شورا قرار است به موضوع اكتشاف و زمين‌شناسي علمي و هماهنگ نگاه شده و از تداخل و دوباره‌كاري‌ها جلوگيري شود.

او درباره فعاليت‌هاي اكتشافي سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور نيز توضيح داد: دولت انتظار دارد كه با توجه به پتانسيل كشور، در زمينه علوم زمين و اكتشاف با حركت جهشي مواجه شويم. در گذشته در برخي موارد تا 92 درصد از مطالعات اكتشافي و زمين‌شناسي كشور توسط شركت‌هاي خارجي انجام مي‌شد كه طي سال‌هاي اخير توانسته‌ايم اين عدد را به صفر برسانيم.

كره‌اي اضافه كرد: همچنين طي سه سال اخير توانسته‌ايم در 21 كشور جهان، فعاليت‌هاي در زمينه علوم زمين و اكتشاف انجام دهيم.

رقابت با آمريكا و انگليس در افغانستان

معاون وزير صنايع و معادن همچنين در واكنش به اين سوال كه چرا علي‌رغم اشتراكات فراوان ميان ايران و افغانستان، كشورمان نتوانسته در فعاليت‌هاي معدني همسايه شرقي خود حضور چندان پررنگي داشته باشد؟ يادآور شد: بايد بدانيم كه حدود40 كشور دنيا هريك به نوعي در حمله به افغانستان همكاري داشتند، اما براي انجام مطالعات زمين‌شناسي و اكتشاف فقط دو كشور آمريكا و انگليس اجازه پيدا كردند.

وي افزود: اين دو كشور نيز با دولت افغانستان توافق‌نامه‌اي امضا شده و هزينه‌هاي مالي‌ مطالعات زمين‌شناسي و اكتشاف نيز از سازمان‌هاي بين‌المللي مانند بانك جهاني تامين شد. جالب اينجاست كه آمريكايي‌ها طي دو سال علي‌رغم مشكلات امنيتي موجود در افغانستان مطالعات ژئوفيزيك هوايي و ديگر مطالعات مربوط به فعاليت‌هاي زمين‌شناسي و اكتشاف را به طور كامل انجام دادند.

او اضافه كرد: ما نيز براي ورود به افغانستان، تلاش زيادي كرديم، اما به قول خود افغان‌ها، وقتي به مراحلي مي‌رسيديم، به ما مي‌گفتند كه اين‌جا خط قرمز ماست و بايد اجازه بگيريم!

كره‌اي در عين حال خاطرنشان كرد: البته طي چند سال اخير رويكرد مقامات و كارشناسان افغان تا حدود زيادي تغيير كرده؛ به طوري كه ايران در زمينه آموزش كارشناسان افغاني فعاليت‌هاي زيادي انجام داده است و آن‌ها حتي چندين منطقه كشورشان را نيز براي انجام مطالعات زمين‌شناسي و اكتشاف به ما پيشنهاد داده‌اند.

وي عنوان كرد: طي دو روز آينده حدود 40 نفر از كارشناسان زبده زمين‌شناسي و اكتشاف افغانستان براي گذراندن دوره دو ماهه و آموزش به ايران مي‌آيند.

رييس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور تصريح كرد: در حال حاضر علي‌رغم وجود رقباي سرسخت حضور قوي در افغانستان داريم و به كارشناسان افغان آموزش مي‌دهيم كه چگونه از ديتاهايي كه آمريكايي‌ها در اختيار آن‌ها قرار داده‌اند، استفاده كنند.

او همچنين اعلام كرد: همچنين قرار است در كار بازسازي سازمان زمين‌شناسي افغانستان نيز با اين كشور همكاري كنيم.

كره‌اي در ادامه توضيح داد: ايران علي‌رغم وجود كشورهاي مدعي مانند تركيه و پاكستان متولي ايجاد پايگاه داده‌هاي علوم زمين كشورهاي عضو اكو بوده كه در آينده نتايج اين مطالعات علاوه بر كشورهاي منطقه براي ايران نيز مفيد خواهد بود.

سوء استفاده آمريكايي‌ها از اطلاعات زمين‌شناسي كشورها

اين مقام مسوول در ادامه توضيح داد: در 9 كشور آمريكاي لاتين مانند كلمبيا، اكوادور و اخيرا در برزيل نيز كه حتي روابط سياسي ايران با برخي از آن‌ها نزديك و دوستانه نيست، فعاليت‌هايي را آغاز كرده‌ايم.

وي اظهار كرد: تجربه‌اي كه در منطقه آمريكاي لاتين بدست آورده‌ايم، اين است كه كشورهايي مانند آمريكا وقتي در كشورهاي ديگر اقدام به مطالعات زمين‌شناسي و اكتشاف مي‌كنند، دانش فني را به كشورهاي ديگر منتقل نمي‌كنند. حتي اصل داده‌هاي مفيد را نيز در اختيار كشورها نمي‌گذارند.

معاون وزير صنايع و معادن يادآور شد: به عنوان مثال قبل از انقلاب آمريكايي‌ها در ايران مطالعات فيزيك هوايي انجام دادند كه بعدها آمريكايي‌ها اطلاعات اين مطالعات مانند اطلاعات حوزه‌هاي نفتي مشترك را در اختيار برخي از كشورهاي همسايه در ازاي پرداخت مبالغي قرار دادند و حتي اعلام نكردند كه اين اطلاعات را با همكاري ايران بدست آورده‌اند.

او تصريح كرد: ايران هم‌اكنون از نظر توانمندي‌هاي علوم زمين در خاورميانه اول و در آسيا نيز رتبه بالايي دارد. در آسيا در برخي از زمينه‌ها مانند بلاياي طبيعي و زلزله ژاپن و كره‌جنوبي قوي عمل كرده‌اند. مهم اين است كه ايران در همه زمينه‌ها كار كرده و حتي در زمينه پايگاه داده‌هاي علوم زمين نيز از كشورهاي اروپايي جلوتريم.

ثبت محدوده‌هاي معدني تا پايان سال اجرايي مي‌شود

رييس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور در ادامه درباره ثبت محدوده‌هاي معدني نيز عنوان كرد: اين كار فقط در چند كشور توسعه يافته معدني دنيا مانند كانادا و استراليا انجام شده است. در برخي از كشورها مانند مغولستان نيز كشورهاي مطرح براي دسترسي به منابع غني معدني آن‌ها، اقدام به اجراي ثبت محدوده‌هاي معدني كرده‌اند كه باعث شده، به عنوان مثال ميزان سرمايه‌گذاري در اين كشورها ظرف يك سال چندين برابر شود.

وي تصريح كرد: با توجه به دستور وزير صنايع و معادن تا پايان امسال بايد ثبت محدوده‌هاي معدني كشور كه كاري زمان‌بر است، اجرايي شود.

وي ادامه داد: به همين منظور در سه استان سمنان، زنجان و قزوين كشور نيز ثبت محدوده‌هاي معدني صورت آزمايشي انجام شده و نقاط ضعف نيز مشخص شده است.

ذخيره قطعي و احتمالي بحثي علمي است

وي همچنين با اشاره به اين‌كه در زمينه بحث ذخيره احتمالي و قطعي مشكل خاصي وجود ندارد، عنوان كرد: ذخيره قطعي، احتمالي و زمين‌شناسي هر كدام تعريف و استاندارد خاص خود را داشته و براساس اطلاعات دقيقي كه از حفاري‌هاي معدني بدست مي‌آيد، اعلام مي‌شود.

رييس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور افزود: در مورد ريوتينتو نيز اين شركت براي ذخيره معدن طلاي ساري‌گوني حدود 90 تن را پيشنهاد داده بود، اما براساس استانداردهاي بين‌المللي ميزان ذخيره حدود 14 تن تعيين شد كه شركت‌ خارجي نيز اين عدد را پذيرفت؛ بنابراين ذخيره قطعي و احتمالي بحث علمي و واضح بوده و به سياست‌هاي هر كشور مربوط مي‌شود.

خبري از تغيير و تحولات ندارم

معاون وزير صنايع و معادن همچنين درباره احتمال تغيير و تحولات در سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه در مورد تغيير و تحولات در سازمان‌ خبر ندارم و اين موضوع را از وزير صنايع و معادن بپرسيد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن