تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816892791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فصل جديدي در روابط ايران و لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فصل جديدي در روابط ايران و لبنان
وي اكنون بر اساس توازن سياسي در بين مسيحيان و تعداد نمايندگان مسيحي در پارلمان به عنوان « پرقدرترين نيروي سياسي مسيحي » در لبنان به شمار مي رود .
« لبنان ميكروسكوبي بحجمه و عالمي بسياسته » اين يكي از جملات مشهور « فيليپ حتّي » مورخ مسيحي لبناني است . بر اين اساس ، لبنان از نظر جغرافيايي يك موجود ميكروسكوبي در جهان است اما از نظر تاثيرات سياسي در منطقه ، يك موجود جهاني است.

در حقيقت در طول چهار دهه اخير ، لبنان هميشه در رأس تحولات منطقه خاورميانه قرار داشته است و با پيروزي انقلاب اسلامي و شكل گيري جمهوري اسلامي ايران ، نقش لبنان در رابطه با ايران از هر زمان ديگري پر رنگ تر شد .

با حمله اسرائيل به لبنان در سال 1982 و اشغال اين كشور و محاصره بيروت و خروج سازمان آزديبخش فلسطين از لبنان و انتقال آن به تونس ، و سپس شكل گيري جنبش مقاومت اسلامي لبنان و « حزب الله » ، روابط ايران با مردم لبنان عمق بيشتري مي يابد .

ايران در قالب اقدامات بشر دوستانه و نيز حمايت مدني ار مردم لبنان ، در طرح هاي بازسازي لبنان شركت مي كند و از روند استقرار صلح و امنيت در اين كشور و نيز سياست جلوگيري از نفوذ اسرائيل بر اين كشور حمايت مي كند .

در جريان حمله ارتش اسرائيل به لبنان در جنگ معروف به جنگ « سي و سه روزه » كه در تابستان 1385 رخ داد ، صف بندي هاي سياسي لبنان بيش از پيش روشن و مشخص گرديد . مقاومت اسلامي لبنان در سايه حمايت هاي ايران ، سوريه ، نيروهاي ملي لبنان و افكار عمومي كشورهاي اسلامي و عربي موفق مي شود تجاوز ارتش اسرائيل به لبنان را شكست دهد و از همين زاويه نيز ديدگاه هاي سياسي خود در لبنان را تحكيم بخشد . يكي از مؤلفه هايي كه در حمايت لجستيك سياسي در طول جنگ سي و سه روزه و پس از آن در لبنان هرگز نبايد فراموش شود « حمايت بي دريغ ائتلاف سياسي همراه حزب الله » لبنان است كه بي استثناء همه اقشار مسيحي و مسلمان لبنان را شامل مي شد .

اين ائتلاف سياسي كه در قاموس سياسي اين كشور به ائتلاف 8 مارس شهرت دارد در طول جنگ و تحولات پس از آن بدون هيچگونه عقب نشيني ، از حزب الله و مقاومت اسلامي لبنان حمايت نمودند ، موضعي كه عملا موجب تقويت روابط سياسي اعضاي اين ائتلاف با كشورهاي ايران و سوريه گرديد .

عمر كرامي و سليم الحص دو نخست وزير پيشن لبنان از نيروهاي سياسي اهل سنت ، طلال ارسلان رهبر حزب دمكراتيك لبنان از نيروهاي دروزي ، فتحي يكن از چهره هاي برجسته علمي – ديني اهل سنت و ميشل عون فرمانده سابق ارتش و رهبر مسيحي سياسي « جريان آزاد ملي لبنان » از بارزترين شخصيت هاي سياسي لبنان بودند كه با ايجاد ائتلاف سياسي با حزب الله ، نقشي انكار ناپذير در شكست توطئه هاي ايجاد جنگ طايفي و مذهبي و نيز حمايت از مقاومت ايفاء نمودند . در ميان اين نيروها جايگاه ميشل عون از نماد بيشتري در ميان مسيحيان برخوردار است .

ميشل عون در قالب ائتلاف سياسي مستحكم با حزب الله ، نقشي سازنده در پيمان دوحه نيز ايفاء نمود كه بر اساس آن ، بحران سياسي دو ساله لبنان خاتمه يافته و دولت وحدت ملي در اين كشور برقرار مي شود . وي اكنون بر اساس توازن سياسي در بين مسيحيان و تعداد نمايندگان مسيحي در پارلمان به عنوان « پرقدرترين نيروي سياسي مسيحي » در لبنان به شمار مي رود . پيروزي كانديداي « جريان آزاد ملي لبنان » يعني « كميل خوري » در انتخابات مياندوره ايي پارلمان لبنان بر « امين جميل » رئيس جمهور پيشين و رئيس حزب كتائب لبنان در مردادماه 1386 نشان داد كه ميشل عون از نظر افكار عمومي مسيحيان از مقبوليت بيشتري از خاندان امين جميل برخوردار است اين در حالي بود كه از نظر تاريخي ، قدرت سياسي در بين مسيحيان هميشه در بين خاندان جميل در لبنان مي چرخيده است .

سفر ميشل عون به تهران نقطه عطفي در روابط ايران و لبنان از يك سو و از سويي ديگر نقطه تحولي در روابط ايران با جامعه مسيحي لبنان به شمار مي رود . با آنكه ميشل عون يكي از نمايندگان بسيار مهم جامعه مسيحي لبنان محسوب مي شود اما مي تواند نقشي مهم در توسعه روابط ايران نه تنها با مسيحيان لبنان كه به شكل عام با مسيحيان شرق ( كه به مسيحيان منطقه خاورميانه اطلاق مي شود ) ايفاء كند .

مشروح اين مطلب را در ستون سمت راست بخوانيد.
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن