تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816618489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون اداره مشترك المنافع وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ايسنا: ايران نسبت به بحران اخير در منطقه قفقاز، نگاه فرصت طلبانه نداشته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون اداره مشترك المنافع وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ايسنا: ايران نسبت به بحران اخير در منطقه قفقاز، نگاه فرصت طلبانه نداشته است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

معاون اداره مشترك المنافع وزارت امور خارجه تصريح كرد: بحران در قفقاز، تا حدودي فضاي تنفسي براي موضوع هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران پديد آورده است.

علي نجفي، معاون اداره مشترك المنافع و همسايگان شمال غرب وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)، با اشاره به بحران اخير به وجود آمده در منطقه قفقاز و اين كه اين فضا چه فرصتي براي ايران جهت استفاده در راستاي منافع ملي‌اش و جلب حمايت بيش از پيش روسيه در بحث هسته‌يي به وجود آورد گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره تاكيد كرده است كه مسائل مشكلات منطقه بايستي در دورن منطقه با استفاده از ابزارها و مكانيزم‌هاي منطقه‌اي حل و فصل شود. برخي از تحليل‌گران معتقدند كه بحران در قفقاز، تا حدودي فضاي تنفسي براي موضوع هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران پديد آورده است.

وي تاكيد كرد: مواضع ايران چه در ارتباط با تحولات منطقه و چه در رابطه با موضوع هسته‌يي، مواضعي اصولي و منطقي است. ايران نسبت به بحران اخير در منطقه، نگاه فرصت طلبانه نداشته است. البته جايگاه و موقعيت ژئوپلتيك ايران در همجواري با منطقه قفقاز و همچنين سوابق موضع متعادل ايران پيرامون تحولات منطقه و مساعدت‌ها و كمك‌هاي ايران به كاهش ابعاد بحران‌ها و يا كمك به حل آنها، ايجاد مي كند كه ظرفيت‌ها، امكانات و توانمندي‌هاي خود را در راستاي تحكيم و تقويت امنيت و ثبات در مناطق پيراموني‌اش به كار گيرند.

به گفته نجفي، در همين راستا از همان روزهاي آغازين درگيري نظامي، جمهوري اسلامي ايران ضمن ابراز نگراني از درگيري نظامي و آسيب وارده به غيرنظاميان، براي كمك به حل بحران اعلام آمادگي كرده است و از سوي ديگر در چارچوب رويكردحل و فصل مسالمت آميز بحران‌ها و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در اين خصوص، رايزني و ديپلماسي قفقازي وزارت امور خارجه طراحي و به اجرا درآمده است كه سفر وزير امور خارجه به روسيه، جمهوري آذربايجان، آلمان و گرجستان و همچنين مذاكرات وزير امور خارجه ارمنستان در تهران، در همين چارچوب صورت گرفته است و براساس آن‌، پيرامون چارچوبي براي توسعه همفكري و نيل به امنيت پايدار در منطقه، گفت وگوهايي با كشورهاي مذكور صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: بديهي است با استمرار مذاكرات و رايزني‌هاي فيمابين، كه ما را در منطقه‌ مي‌توانند به فرمول يا ساز و كار مشخصي در ارتباط با ترتيبات همكاري و امنيت در منطقه نايل آيند.

معاون اداره مشترك المنافع وزارت امور خارجه در ادامه در مورد موضع‌گيري روسيه در شوراي امنيت عليه آمريكا و به نفع پرونده هسته‌يي ايران، اظهار داشت: اصولا انتظار موضع گيري و رفتار مثبت روسيه در قبال موضوع هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران، بايستي تابعي از ماهيت صلح آميز فعاليت‌هاي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران و حقانيت مواضع و ديدگاه‌ها و فعاليت‌هاي كشورمان باشد و نه استفاده ابزاري روسيه از موضوع هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران در تنظيم روابط و يا چانه زني روسيه با غرب.

وي تصريح كرد: براين اساس، ماهيت صلح آميز فعاليت‌هاي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران، مواضع تاييد مقامات روسيه در مقاطع مختلف در اين خصوص و مشي مستقل روسيه در مناسبات بين المللي ايجاب مي‌كند كه روسيه در مقابل استانداردهاي دوگانه و يك جانبه گرايي برخي قدرت‌ها ايستادگي كرده و روشي را برگزيند كه خود مصداق رفتارهاي دوگانه نباشد.

اين كارشناس روابط بين‌الملل سپس در تشريح نقش قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي در ايجاد بحران در منطقه قفقاز خاطرنشان كرد: اصولا حضور جريانات فرامنطقه‌اي در تحولات منطقه به پيچيدگي اوضاع افزوده و كمك موثري به حل و فصل مسائل و مشكلات منطقه‌اي نمي‌كند. در بحران اخير در منطقه قفقاز نيز آثاري از نفوذ و تاثيرگذاري منفي قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي رژيم صهيونيستي مشاهده مي‌شود.

وي افزود: كمترين وجه اين نقش را مي‌توان در تحريك مقامات گرجستان و القاء عدم توجه به واقعيت‌ها و شرايط موجود در منطقه برشمرد.

وي يادآور شد: البته متعاقب اين بحران، قرارداد استقرار سپر دفاع موشكي ميان آمريكا و لهستان به امضا رسيد كه برخي آن را به نوعي شدت مواضع آمريكا و برخي به عنوان حاصل درگيري نظامي روسيه با گرجستان عنوان مي‌كنند.

معاون اداره مشترك المنافع و همسايگان شمال غرب وزارت امور خارجه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا اروپا، تونايي صرلف نظر كردن از منابع روسيه به خصوص در زمينه انرژي را دارد و در آينده نزديك، اروپا چه تصميمي اتخاذ مي‌كند؟ با اشاره به ميانجي‌گري فرانسه در اين خصوص تاكيد كرد: تلاش اروپا و مشخصا شخص نيكلا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه براي ميانجي‌گري روسيه و گرجستان و تدوين طرح صلح شش ماده‌اي و توقف درگيري نظامي و متعاقب آن خروج روسيه به مواضع قبل از درگيري نظامي و همچنين استقرار ناظرين اتحاديه اروپا در گرجستان و از سوي ديگر تصميمات نه چندان محكم و نرم سران اتحاديه اروپا در جريان آخرين نشست‌شان در بروكسل، قبل از اينكه اقدامي پرستيژي و يا خيرخواهانه از سوي اروپا تلقي شود، به نوعي واكنش و نگراني طبيعي از گسترش ابعاد بحران و تاثيرات آن بر موضوع امنيت انرژي اروپا، محسوب مي‌شود.

وي اضافه كرد: بر اين اساس يكي از مهمترين ملاحظات مرتبط با اين بحران، نمايش و يا بازتاب وابستگي انرژيتيك اروپا به روسيه بوده كه حداقل در شرايط كنوني جايگزين جدي‌ براي آن موجود نيست. البته بررسي مواضع اعضاي اتحاديه اروپا، حاكي از نوعي انشقاق ميان به اصطلاح اروپاي قديم و اروپاي جديد يا اعضاء جديد EU كه عمدتا از كشورهاي اروپاي شرقي هستند،‌مي‌باشد.

به گفته نجفي، در واقع اروپاي جديد، شدت مواضع عليه روس‌ها را خواستار بود در حالي كه كشورهايي همچون آلمان، فرانسه و ايتاليا، طرفدار مواضع متعادل‌تر در مقابل روسيه هستند كه عملا همين نگاه در رابطه با برخورد اروپا نسبت به روسيه به اجرا در آمده است.

وي تصريح كرد: البته در كلان قضيه روابط غرب و روسيه تا حدود قابل توجهي تحت تاثير اين بحران قرار گرفته است و مواردي همچون تعليق همكاري ناتو با روسيه، اصرار برخي كشورهاي غربي، براي توسعه همكاري ناتو و گرجستان و تشكيل كميسيون دو جانبه ميان ناتو و گرجستان، تهديد به جلوگيري از روند عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني (WTO) و موارد ديگر در همين راستا قابل ارزيابي است.

نجفي در بخش پاياني اين گفت‌وگو با اشاره به اقدام ايران براي عضويت در سازمان همكاري ‌هاي شانگهاي و اينكه اين عضويت تا چه اندازه‌اي مي‌تواند منافع ملي كشورمان را تضمين كند، يادآور شد: سازمان همكاري شانگهاي به عنوان يكي از ترتيبات منطقه‌اي و با حضور كشورهاي قدرتمندي همچون چين و روسيه، ظرفيت قابل توجهي براي همكاري‌هاي درون منطقه‌اي به وجود آورد كه به ويژه با توجه به نقش و جايگاه مهم ايران در منطقه، حضور و عضويت كشورمان در اين سازمان مي‌تواند منافع متقابلي را در پي داشته و مكمل مناسبي براي هم پيوندي منطقه‌اي به شمار آيد.

وي ادامه داد: ايران در حال حاضر، عضويت ناظر اين سازمان را دارد و در جريان اجلاس اخير، سران شانگهاي در شهر دوشنبه توافق كردند تا مقررات و ساز و كار ارتقا اعضاي ناظر و پذيرش اعضاي جديد مورد بررسي قرار گرفته و كارگروهي در اين خصوص تعيين شده است؛ طبعا حمايت روسيه و چين از عضويت ايران در اين سازمان هم تعيين كننده و هم مويد درك و اهتمام آنها نسبت به اهميت جايگاه ايران در اين سازمان خواهد بود. ضمن اينكه فرصت‌ها ، الزامات و تهديدات مشتركي وجود دارد كه عضويت ايران در اين سازمان مي‌تواند به بهره‌گيري موثر از آن فرصت‌ها و دفع مشترك اين تهديدات كمك نمايد.

به گفته وي، طبعا سفر و رايزني محمود احمدي نژاد، رييس جمهور با مقامات و سران كشورهاي عضو شانگهاي در روند عضويت ايران و همچنين تعاملات منطقه‌اي كشورمان حائز اهميت و موثر بوده است.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: هاتف پوررشيدي

انتهاي پيام
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن