تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820871773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از وضعيت مسكن مهر در آذربايجان شرقي طرح مسكن مهر به مهرورزي نظام بانكي نياز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از وضعيت مسكن مهر در آذربايجان شرقي طرح مسكن مهر به مهرورزي نظام بانكي نياز دارد
خبرگزاري فارس: در حالي كه پشتيباني مالي مي‌تواند سهم بسزايي در تسريع و اجرايي شدن پروژه مسكن مهر داشته باشد، اين طرح همچنان مورد بي‌مهري نظام بانكي است.


به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، براساس طرح مسكن مهر، زمين به اجاره 99 ساله به افراد واگذار مي‌شود و سالانه در قالب اين طرح وزارت مسكن و شهرسازي به استعداد ساخت يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني اراضي لازم را در سطح كشور در اختيار تعاوني‌هاي مذكور قرار مي‌دهد.
طرح مسكن مهر در حالي وارد دومين سال اجراي مي‌شود كه در واقع حدود يك سال تا پايان فعاليت دولت نهم باقي مانده است و وزارتخانه‌هاي مسكن و شهرسازي و تعاون به عنوان متوليان اين برنامه درصدد هستند تا اين طرح را در اين مدت به نتيجه برسانند.
حجم گسترده فعاليت در قالب طرح مسكن مهر كاري چندان ساده‌اي به نظر نمي‌رسد و اين در حالي است كه براساس گزارش‌هاي غيررسمي طي 25 سال گذشته براي ساخت 2 ميليون واحد مسكوني به مردم زمين واگذار شده است.
بديهي است عزم ملي براي تحقق طرح مسكن مهر بايد صورت گيرد و همكاري دستگاه‌هاي اجرايي، خدماتي و به ويژه شبكه بانكي نقش بسزايي در اين زمينه دارد.
كارشناسان بخش مسكن اغلب بر اين عقيده هستند كه با توجه به ثبت آمار سالانه ازدواج كه رقمي بالغ بر 750 تا 850 هزار مورد است، همچنين نيازهاي اشباع نشده گذشته و ساير موارد حداقل سالانه در سطح كشور يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني بايد ساخته شود.
علاوه براين سال گذشته 830 هزار پروانه ساختمان از سوي شهرداري‌هاي سطح كشور صادر شد كه اين رقم بيشترين ميزان صدور پروانه را ظرف سه دهه گذشته از پيروزي انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد.
با توجه به ميزان پروانه‌هاي صادره در سال‌هاي گذشته، در مجموع انتظار مي‌رود سالانه 850 تا 900 هزار واحد مسكوني به صورت عادي توسط مردم ساخته شود كه اين ميزان حدود دو برابر رقم درنظر گرفته شده در برنامه‌هاي پنج ساله دوم و سوم توسعه كشور محسوب مي‌شود.
در عين حال مطابق توانمندي‌هاي موجود در بخش مسكن پيش‌بيني شده است سالانه 400 هزار واحد مسكوني در چارچوب طرح مهر تكميل شود كه اين امر سبب خواهد شد تا چرخه ساخت سالانه يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني كامل گردد.
نكته بسيار مهم در ارتباط با مسأله ساخت و ساز كشور تامين اعتبارات اين بخش است كه پس از اعلام سه قفله شدن اعطاي تسهيلات از سوي رئيس كل بانك مركزي، نگراني‌هايي براي تحقق بخشيدن به طرح مسكن مهر به عنوان يك طرح بزرگ ملي به وجود آمد.
وزارت مسكن و شهرسازي بر اين باور است كه پشتيباني نظام بانكي براي تامين مالي ـ پولي طرح مسكن مهر مي‌تواند سهم بسزايي در اجرايي شدن و سرعت بخشيدن به اين طرح داشته باشد.
دست‌اندركاران بخش مسكن معتقدند ارزش افزوده طرح مهر بسيار بيشتر از سقف تسهيلات اعطايي پيش‌بيني شده براي اين طرح است.
به نظر مي‌رسد براي سرعت بخشيدن به طرح مسكن مهر، پشتيباني مالي از آن نقش مهم و جدي دارد تا با نگاه مهر ورزانه نظام بانكي جمعيت 2 تا 2/2ميليون نفري واجدان شرايط در مرحله فعلي بتوانند مسكن مورد نياز خود را در اين برنامه تامين كنند.

*مشكلات مسكن مهر در آذربايجان شرقي
پروژه مسكن مهر، ‌سال گذشته با ثبت‌نام از تعاوني‌ها آغاز شد و قرار بود زمين دولتي به صورت اجاره بلندمدت 99 ساله به اعضا واگذار شود تا آنان خود،‌ ساخت مسكن را شروع كنند، اما اعضاي شركت‌هاي تعاوني مسكن مهر همچنبن در انتظار دريافت زمين هستند.
اين در حالي است كه اغلب كارشناسان مسكن معتقدند اگر اين پروژه به بار بنشيند بيش از نيمي از التهابات بازار مسكن فروكش خواهد كرد.
هم‌اكنون 560 شركت تعاوني در حوزه مسكن مهر در استان آذربايجان شرقي فعالند كه اغلب آنها با مشكلاتي مواجهند كه شايد مهم‌ترين آنها عدم همكاري بانك‌ها در ارائه تسهيلات است.
در حالي كه پشتيباني مالي مي‌تواند سهم بسزايي در تسريع و اجرايي شدن پروژه مسكن مهر داشته باشد، اين طرح همچنان مورد بي‌مهري نظام بانكي است.
با وجود اينكه در روزهاي اخير و با تغيير رئيس كل بانك مركزي حرف و حديث‌هاي زيادي در خصوص افزايش همكاري بانك‌ها با پروژه مسكن مهر در آينده شنيده مي‌شود، اما آنچه اسباب نگراني است اينكه دولت براي آماده‌سازي در اين طرح يك ميليون تومان و جهت ساخت هر واحد 14 ميليون تومان تسهيلات پيش‌بيني كرده حال آنكه چنانچه رخ داده حكايت از حركت در راستاي عكس و يا در حالت خوشبينانه در جا زدن است.

* عدم همكاري بانك‌ها عوامل كندي مسكن مهر
عضو هيئت مديره اتحاديه مسكن فرهنگيان آذربايجان شرقي در اين خصوص معتقد است: يكي از عوامل كندي تحقق اهداف تعريف شده در پروژه مسكن مهر عدم همكاري بانك‌ها در ارائه تسهيلات است.
ميرجعفر حسيني افزود: متاسفانه تاكنون هيچ يكي از اعضاي زيرپوشش اين اتحاديه حتي نتوانسته‌اند وام يك ميليون توماني آماده‌سازي را اخذ كنند.
وي گفت: در برخي شركت‌هاي تعاني مسكن مهر از اعضا خواسته شده است براي پيشبرد امور‌،تمام هزينه‌هاي آماده‌سازي پروژه را خود تقبل كنند.
مدير عامل شركت تعاوني مسكن فرهنگيان مراغه نيز گفت: تا زمان حاضر هيچ يك از 555 عضو اين شركت كه در پروژه مسكن مهر نام‌نويسي كرده‌اند موفق به اخذ تسهيلات يك ميليون توماني آماده‌سازي نشده‌اند.
حسن ملكي گفت: عدم همكاري بانك‌ها باعث شده است هر روز تعدادي از اعضا از ادامه حضور در پروژه مسكن مهر انصراف دهند.
وي اظهار داشت: 187 عضو شركت تعاوني مسكن فرهنگيان مراغه كه يك ميليون تومان سهم خود را براي آماده‌سازي پروژه پرداخته‌اند و در انتظار همكاري بانك‌ها هستند.

*بانك مسكن مكلف به پرداخت تسهيلات مسكن مهر
يك مقام مسئول در اداره كل تعاون آذربايجان شرقي در اين زمينه گفت: خوشبختانه دستورالعمل پرداخت تسهيلات مربوط به مسكن مهر از سوي بانك مركزي به تمام بانك‌ها از جمله بانك‌هاي استان ابلاغ شده است و اميدواريم از اين پس شاهد تسريع در روند پرداخت وام‌ها و عمليات اجرايي پروژه باشيم.
علي قصابي اظهار داشت: هيئت دولت بانك مسكن را مكلف كرده است تا اعتبارات مربوط به مسكن مهر در سال جاري را به طور صددرصدي اختصاص دهد.

* عدم توانايي پرداخت حتي يك ميليون تومان
نگراني ديگر كه به سرانجام رسيدن اين پروژه ملي را تحت تاثير قرار داده آن است كه حتي برخي از اعضاي شركت‌هاي تعاوني مسكن مهر توان پرداخت حتي يك ميليون تومان پول نقد اوليه را ندارند.
اين موضوع را مدير عامل شركت تعاوني مسكن فرهنگيان مراغه اعلام مي‌كند و مي‌گويد: هر روز تعدادي از اعضا با مراجعه به شركت‌‌ها انصراف خود را از ادامه حضور در طرح مسكن مهر اعلام مي‌كنند.

*گراني مصالح ساختماني
از سوي ديگر شركت‌هاي تعاوني از گراني مصالح ساختماني اظهار نگراني مي‌كنند.
مدير عامل يك تعاوني مسكن در مرند معتقد است: با توجه به افزايش قيمت بسياري از مصالح ساختماني، ‌دستمزد كارگران و تورم موجود، ‌هزينه آماده‌سازي زمين‌هاي 99 ساله به بيش از يك ميليون تومان و به رقمي در حدود 2 تا 3 ميليون تومان نياز دارد.
او مي‌گويد: با يك ميليون تومان آورده اعضا و يك ميليون تومان تسهيلات بانكي كار آماده‌سازي مسكن مهر غيرممكن است.
وي به در اختيار قرار دادن شهرك‌هاي «وليعصر» و «ميلاد» مرند به مسكن مهر اشاره كرد و گفت: با اين 2 ميليون تومان،حتي زمين اين شهرك‌ها براي ساخت مسكن مهر هموار نمي‌شود.
مديرعامل اين شركت تعاوني مسكن با اظهار‌نگراني از ناكافي بودن 14 ميليون تومان تسهيلات بانكي كه قرار است دولت در اختيار متقاضيان قرار دهد، تصريح كرد:‌ با توجه به شرايط موجود كه قيمت ساخت و ساز را تا حدودي تغيير داده است اميدواريم مسئولان امر از انبوه‌سازان دعوت كنند تا قيمت ساخت و سازها بيشتر از آنچه كه اعلام شده بالا نرود.
مدير عامل يك شركت تعاوني مسكن مهر تبريز نيز گفت: در حالي كه بيم آن مي‌رود 2 ميليون تومان اوليه براي آماده‌سازي زمين‌هاي مسكن مهر ناكافي باشد چگونه 14 ميليون تومان اعطايي از سوي بانك‌ها كفاف ساخت و ساز را خواهد داد.
مديركل تعاون آذربايجان شرقي اما اظهار نگراني شركت‌هاي تعاوني در خصوص گراني مصالح ساختماني را رد مي‌كند و با اشاره به كاهش چشمگير قيمت سيمان مي‌گويد: قيمت يك تن سيمان از 160 هزار تومان در ماه‌هاي گذشته به 50 تا 60 هزار تومان رسيده است.
علي هاتفي كاهش قيمت ميلگرد و فولاد را هم يادآور مي‌شود و مي‌افزايد: با ادامه اين روند نگراني شركت‌هاي تعاوني حداقل براي كارهاي آماده‌سازي زمين مسكن مهر بي جا به نظر مي‌رسد.
از سوي ديگر در حالي كه عمليات واگذاري زمين دولتي در برخي شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي آغاز شده و حتي به گفته مسئولان امر اجراي پروژه در تعداد معدودي از آنها عملياتي شده است، اما در تبريز به دليل حجم كار و كثرت تعاوني‌ها عمليات با تاخير به كندي پيش مي‌رود.
در كلانشهر تبريز دغدغه تعاوني مسكن مهر فراتر از اين است، ثبت‌نام كنندگان دريافت زمين دولتي در تبريز تمايلي به سكونت در خارج از تبريز ندارند، اما مجبورند براي صاحبخانه شدن در شهر جديد سهند زمين دولتي دريافت كنند.
بنابر مصوبه دولت و مجلس، ‌در تبريز و ساير كلانشهرهاي شكور زمين 99 ساله فقط در شهرهاي جديد اطراف واگذار خواهد شد.
با همه مديركل تعاون آذربايجان شرقي روند پيشرفت پروژه مسكن مهر استان را موفقيت‌آميز و قابل قبول خواند.
علي هاتفي اظهار دشت: آذربايجان شرقي در زمينه ثبت‌نام، ‌سازماندهي، ‌طراحي و تهيه زمين‌هاي مسكن مهر موفق‌تر از استان‌هاي ديگر عمل كرده است.
وي اضافه كرد: در بسياري از شهرهاي استان، پروژه مسكن مهر در مرحله آماده‌سازي بوده و با مشاوران براي تهيه نقشه‌هاي توپوگرافي، ‌قرارداد منعقد شده است.
مدير كل تعاون آذربايجان شرقي گفت: حتي در برخي شهرها، ‌بولدوزرها به كار افتاده و ساخت و سازها شروع شده به طوري كه در شهرستان بناب طبقه اول هم زده شده است.
وي در مورد پروژه مسكن مهر در تبريز گفت: بخشي از شهر جديد سهند توسط اتحاديه تعاوني مسكن كارگران آماده‌سازي شده و كار مطالعات و تهيه نقشه‌هاي لازم به زودي با انعقاد قراردادي با مشاوران آغاز خواهد شد.
هاتفي تصريح كرد: در صورت احساس مسئوليت بيشتر تعاوني‌ها و عملكرد فعال آنها پروژه مسكن مهر در تبريز و ساير شهرها به سرعت پيش خواهد رفت.
حسين خليلي مرد رئيس سازمان مسكن و شهرسازي آذربايجان شرقي نيز با امتناع از گفتگو با خبرنگار فارس ‌ارائه اطلاعات مربوط به مسكن مهر را منوط به برگزاري يك جلسه مطبوعاتي مشترك با مديركل تعاون استان موكول كرد.
انتهاي پيام/ش
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن