تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816594815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/طرح ساماندهي متكديان اهواز در بايگاني دستگاه هاي متولي خاك مي خورد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/طرح ساماندهي متكديان اهواز در بايگاني دستگاه هاي متولي خاك مي خورد
اهواز - خبرگزاري مهر: ماه هاست كه شهر اهواز به عنوان يكي از مهم ترين كلانشهرهاي كشور پذيراي عده زيادي از متكديان خارجي و داخلي شده است، به طوري كه حضور متكديان در اين شهر به بحران هاي مديريت شهري بيش از پيش دامن مي زند.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، در حال حاضر شهر اهواز با جمعيت يك و نيم ميليوني و مشكلات متعدد در زمينه هاي بافت فرسوده، ترافيك، زيباسازي شهري، حمل ونقل، فضاي سبز، زباله و ديگر عرصه هاي خدمات شهري، توان و ظرفيت آن را ندارد تا بار سنگين مركزيت تجمع تكدي‌گران را نيز تحمل كند اما اين متكديان هستند كه روز به روز جرات بيشتري پيدا مي كنند و به خود اين اجازه را مي دهند كه در طي روز در تمام سطح شهر پراكنده شوند و اقدام به تكدي‌گري كنند.

پديده اجتماعي تكدي گري يكي از معضلات اساسي براي هر كشوري به حساب مي آيد به نحوي كه يكي از معيارهاي توسعه يافتگي كشورها عدم وجود متكدي در سطح شهر است. ايران نيز به دليل وجود آثار باستاني و گردشگري هميشه مورد توجه توريستها قرار داشته اما وجود متكديان موجب زشتي چهره شهر شده است به طوريكه مقابله با اين پديده اجتماعي از چند سال پيش در كشور مطرح شد.

جالب اينجاست كه علاوه بر متكديان داخلي بسياري از اتباع غير ايراني كه به صورت مجاز يا غيرمجاز در سطح كشور پراكنده هستند از حس نوع دوستي ايراني ها سو استفاده كرده و اقدام به تكديگري در سطح شهرها مي كنند.

تكدي گري در برخي نقاط كشور به حدي است كه امكانات موجود در شهرها پاسخگوي رفع اين مشكل نيست و البته كم كاري و بي توجهي برخي مسئولان نيز به اين امر دامن مي زند.

دراين خصوص علي فردوسي، معلم يكي از دبيرستان هاي سطح شهر اهواز مي گويد: از دو سال گذشته كه بحث جمع آوري متكديان در رسانه هاي استان مطرح شد هر چند وقت يكبار آماري از متكديان جمع آوري شده در سطح شهر اهواز ارائه مي شد ولي پس از مدتي اين اخبار رو به افول گذاشت تا اينكه چند وقت پيش شهرداري و ستاد ساماندهي متكديان با نصب بنر و پارچه نوشته از شهروندان خواستند تا به وسيله پيام كوتاه و تلفن متوليان امر را از مكان تجمع متكديان باخبر كنند.

وي با طرح اين سوال كه آيا به صرف تلفن يك شهروند مي توان با اين پديده مبارزه كرد، گفت: شهرداري براي شناسايي و جمع آوري متكديان اعتبار و بودجه دارد و جا دارد كه شهرداري و ستاد ساماندهي متكديان به جاي اين اطلاعيه ها و صرف هزينه هاي اضافي براي چاپ اينگونه بنرها به وظيفه خود يعني زيباسازي شهر و جمع آوري متكديان در سطح شهر اقدام كنند.

اين معلم با تجربه معتقد است كه اگر قرار باشد طرح هايي همچون اين طرح در گنجينه هاي استانداري خوزستان، فرمانداري و شهرداري اهواز خاك بخورد بهتر است كه دولت پول بيت المال را بابت مطالعات و اضافه كاري كارمندان در اين بخش هزينه نكند.

به منظور اجراي طرح ساماندهي متكديان شهر اهواز از دو سال گذشته يك مركز ويژه نگهداري متكديان در منطقه عين دو اهواز تهيه شد اما طي اين مدت كش و قوس‌هايي ميان فرمانداري، شهرداري و بهزيستي مبني بر اينكه كدام دستگاه بايد تامين كننده اعتبار آن باشد، كدام دستگاه بايد كار جمع آوري را انجام بدهد و حتي اينكه كدام يكي از اين دستگاه ها بايد مركز ساماندهي را اداره كند، پيش آمده است و سرانجام چندي پيش اعلام شد مديريت اين مركز به شهرداري واگذار شده است.

اما در كش و قوس ساماندهي متكديان كه بيش از دو سال از عمر آن مي گذرد نبايد نقش شوراي شهر را ناديده گرفت. شوراي شهر با عزل و نصب ها از شهردار اهواز تا شهرداران مناطق و نيز مديران شهري عاملي شد تا شهرداري به وظيفه اصلي خود عمل نكند و بخشي از وظايف معطل بماند.

بنا به قانون مجازات اسلامي، تكدي‌گري جرم محسوب مي شود و متاسفانه تعداد زيادي از متكديان اهواز جرمشان، تنها تكدي‌گري نيست بلكه بعضي به كار حمل و توزيع مواد مخدر، نزاع، خريد و فروش و يا كرايه كردن كودكان بي‌سرپرست و دزدي هم مشغولند كه اين امر نارضايتي شهروندان اهوازي را تشديد كرده است.

و اما مسئله اي كه بايد بيشتر در آن تامل كرد تدبير و سياستگذاري است كه متكديان براي تكدي گري اعمال مي كنند و آن هم حضور در پاي صندوق هاي صدقات سطح شهر، ورودي مساجد، چراغ قرمزها و پمپ بنزين هاست. بايد توجه داشت اگر روزي براي متكديان تنها ترمينال ها و بعضي اماكن مركز شهر به عنوان دايره امن محسوب مي شد، امروز اين دايره به دليل غفلت‌ها گسترده شده و مناطقي چون كيانپارس، كورش و زيتون كارمندي اهواز را هم تحت پوشش خود قرار داده است.

در اين راستا چندي پيش سازمان خدمات شهري اهواز اعلام كرد بسياري از متكديان خارجي كه اكثر آنان پاكستاني هستند را از مرز ميرجاوه به كشور پاكستان فرستاده است و حتي براي مدتي در شهر اهواز به ميزان قابل ملاحظه اي اين افراد ديده نشدند ولي در چند روز اخير دوباره به عده آنها افزوده شده است.

متاسفانه اين متكديان پاكستاني كه بيشتر آنان زن هستند با پوشش هايي خلاف عرف و شرف در اماكن عمومي ظاهر مي شوند و موجب بر هم زدن نظم اجتماعي مي شوند علاوه بر آن بيشتر اين متكديان به انواع و اقسام بيماري ها نيز آلوده هستند و خود مي تواند دردسرها و معضلات بعدي را براي جامعه به وجود آورد.

به هرحال امر تكدي گري معضل امروز و ديروز و يك نفر و دو نفر نيست بلكه در اكثر موارد پشتوانه اي قوي در پس پرده تكدي گري وجود دارد و مديران و مسئولان اهواز بايد براي مبارزه با اينگونه معضلات اجتماعي جديت بيشتري از خود نشان دهند و شهر اهواز را به جايگاه واقعي خود برسانند.
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن