تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805603589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم «آواز گنجشك‌ها»نقاشي قشنگ‌هانيه روي گچ پاي كريم آقا


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: نگاهي به فيلم «آواز گنجشك‌ها»نقاشي قشنگ‌هانيه روي گچ پاي كريم آقا


براي كسي كه تا به حال نتوانسته با فيلمهاي ‌مجيد مجيدي به عنوان يكي از كارگردانهاي محترم و معتبر ‌سينماي ايران ارتباط برقرار كند، مي‌تواند يك شروع خوب باشد. ‌مشكل اصلي فيلمهاي مجيدي، همان ساده نگاه كردن به زندگي و ‌درنظر نگرفتن پيچيدگيهاي گوناگون آن، در هم ‌به چشم مي‌خورد ولي تفاوتي كه آخرين فيلم مجيدي با مثلا‌ ‌‌ و كه فيلمهاي بدي نبودند و ‌كه فيلم بدي بود، ساكت و سربه زير بودن آن است. اينكه بدون ‌ادعا و با تواضع حرفش را مي‌زند و به زور حركات اغراق ‌آميزبازيگر و موسيقي و رنگ و زواياي دوربين و ديالوگهاي ‌اشك آور خودش را بر سر بيننده هوار نمي‌كند. اينجا هم مي‌شود ‌با دنياي ساده و كودكانه مجيدي موافق و همراه نبود ولي ديگر ‌نمي‌شود حرف او را نشنيد و به صداقتش شك كرد.‌
باز هم تاكيد مي‌كنم كه حساب كار از دستمان در نرود. مولفه ‌اصلي سينماي مجيدي دودوتا چهارتا ديدن زندگي و ساده و خطي ‌نشان دادن سياه و سفيد و تقدير و سرنوشت است. اين نگاهي ‌كودكانه به زندگي است و اين صفت كودكانه اصلا‌ متضمن توهين ‌و تضعيف صاحب چنين نگاهي نيست كه به اعتقاد من حتي مي‌‌تواند شان او را بالا‌ هم ببرد. ولي بايد قبول كرد اگر كودكان در ‌صداقت و نگاه خطي به زندگي زبانزد هستند در بي ادعايي و ‌پرهيز از ادا و اطوارهاي خاص و سعي در حقنه كردن ‌مخاطبينشان هم چنين هستند. به همين دليل است كه از نظر من بهترين ‌فيلم مجيدي تا پيش از همان ‌اش بود. اتفاقا دليل به دل ننشستن سه فيلم آخر كارگردان ما هم در ‌همان خروج از دنياي بي ادعاي كودكان در عين اصرار بر نگاه ‌ساده انگار كودكانه بود، به خصوص در كه مثلا‌ ‌سعي در فيلم كردن آن رباعي منسوب به باباطاهر را داشت كه بي ‌شك يكي از مزخرف ترين گزاره‌ها و تعاليم ادبيات ايراني است.‌
اما در از شلوغ بازي خبري نيست. يك كارگر ‌ساده مزرعه پرورش شترمرغ(يا هر شغل ديگري) در جايي ‌نزديك تهران(يا هرجاي ديگري) كارش را از دست مي‌دهد و ‌براي جوركردن پول سمعك بچه اش و درآوردن خرجي زندگي ‌دنبال كار مي‌گردد. اين يك داستان معمولي است كه در پرداخت ‌با همان مولفه‌هاي آشناي مجيدي نيز عجين شده است. اينكه اگر ‌پول حرام دربياوري همان شب(و نه مثلا‌ فردا صبحش) چوب‌اش ‌را مي‌خوري و از اين حرفها. ولي اين فيلم چيزهايي دارد و ‌چيزهايي ندارد كه باعث مي‌شود دوستش داشته باشيم.‌
مهمترين خاصيت تاكيدش بر طبيعت و نقش ‌مادرانه آن در زندگي است. فكر نمي‌كنم مجيدي در هيچ فيلمي‌‌اينقدر لا‌نگ شات و هلي شات گرفته باشد و اين همه آسمان و ‌دشت و تك درخت و تپه نشان داده باشد. اينها يعني كنار كشيدن ‌كارگردان از فيلم و واگذار كردن تماشاگر به خودش، كه بنشين و ‌ببين و از فيلمبرداري تورج منصوري و موسيقي حسين عليزاده ‌لذت ببر و تا دلت مي‌خواهد دشت و دمن و آسمان ببين و اگر دلت ‌خواست و اصلا‌ بالكل بي خيال داستان و پيام فيلم هم شدي مهم ‌نيست. اينطوري مي‌شود كه آدم احساس سبكي و راحتي مي‌كند و ‌به سادگي با سكانسهاي هنوز ساده انگارانه اي چون صحنه نماز ‌خواندن كريم آقا جلوي در خانه آن خانواده پول دار نازنازي يا ‌تعجب عجيب(اين هم ازآن تركيبهاست)! كريم از دروغ گفتن ‌مسافر موبايل به دستي كه در تهران است ولي به طرفش مي‌گويد ‌الا‌ن جلوي حرم امام رضا هستم، كنار مي‌آيد. چون خيالش راحت ‌است كه اينها را مي‌شود صحنه‌هاي پاساژحساب كرد و اصلا‌ ‌جديشان نگرفت، اصلا‌ مي‌شود كل داستان را جدي نگرفت. واقعا ‌چه فرقي مي‌كند كه شترمرغ فراري پيدا شود و كريم آقا دوباره ‌به مزرعه برگردد يا برود پيك موتوري آن فروشگاه بزرگ سه ‌راه امين حضور بشود؟
‌ درباره سادگي زندگي است و وقتي چنين فيلمي‌‌اينقدر ساده است بيننده باورش مي‌كند. فيلمي‌است درباره دل و ‌قلوه دادن و گرفتن يك دخترك ناشنوا و يك پسر گل فروش در ‌جاده بهشت زهرا. فيلمي‌درباره اينكه يك شترمرغ چطوري از ‌دست چندتا آدم گردن كلفت فرار مي‌كند و همه شان را سركار ‌مي‌گذارد. فيلمي‌درباره اينكه نگاه كردن آدمي‌كه دلش نيامده در ‌آبي رنگ خانه اش را به كبري خانم بدهد و آن را پشتش گذاشته و ‌دارد تند تند در يك دشت وسيع مي‌دود از آسمان چقدر بامزه ‌است.‌
و حالا‌ اگر دلمان خواست و حالش را داشتيم مي‌توانيم به اينكه ‌زندگي مجموعه همين چيزهاي كوچك و قشنگ و بامزه است و ‌مي‌شود به همين راحتي از آن لذت برد و در آن غرق شد هم فكر ‌كنيم.‌
آخرهاي فيلم صحنه اي هست كه به نظرم آخر ي ‌مجيد مجيدي هم هست. آن جايي كه بچه‌ها دارند سر نقاشي ‌كشيدن روي گچ پاي پدرشان دعوا مي‌كنند و كريم آقا جايي از گچ ‌پايش را به دختر ناشنوايش‌هانيه اختصاص مي‌دهد و بعد نقاشي ‌قشنگ‌هانيه روي گچ پا را مي‌بينيم كه عكسي مشابه از طبيعت ‌در يك قاب تماشايي در آن ديزالو مي‌شود. اين صحنه در فيلمهاي ‌مجيدي سريع مي‌تواند به معادلهايي چون سر برآوردن راحتي و ‌زيبايي(نقاشي‌هانيه) از دل سختي و رنج(گچ پا كه نماد شكستگي ‌و درد است) تعبير شود ولي اينجا خبري از معادل سازي و ‌نمادپردازي نيست. اين جا فقط نقاشي‌هانيه با مداد شمعي روي گچ ‌پا قشنگ است و بايد از آن لذت برد، هيچ خبر ديگري هم نيست.‌
‌ گلچين مجيد مجيدي از تعدادي عكس و نما و ‌قاب و موسيقي و آسمان و دشت و آدم ساده است كه خوب انتخاب ‌شده اند و فيلم خوبي را به وجود آورده اند. اگر به همين راحتي ‌مي‌شود يك فيلم خوب ساخت پس حتما به همين راحتي هم مي‌‌شود زندگي كرد.
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن