تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819661795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

من خيلي زود مسائل را فراموش مي‌كنم


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: من خيلي زود مسائل را فراموش مي‌كنم
يكي از ويژگي هاي گيل آبادي اين است كه به برنامه ساز، گوينده و... خود اعتماد مي كند و اجازه رشد مي دهد.
شهرام گيل آبادي مدير سابق راديو جوان سال گذشته يكي از جنجالي ترين چهره هاي سال هاي اخير در حوزه راديو بود. گيل آبادي كه به رغم دفاع عزت الله ضرغامي از عملكردش به دليل حجم انتقادهاي گسترده از دولت نهم، از مديريت يكي از پرمخاطب ترين راديوهاي ايران كنار رفت، بلافاصله پس از منصوب شدن به سمت مديريت مركز هنرهاي نمايشي، به سمت آماده كردن مقدمات راديو نمايش پيش رفت و مدعي شد اين راديو به پرمخاطب ترين راديوهاي ايران تبديل خواهد شد. شهرام گيل آبادي از اوايل خرداد با حكم حسن خجسته به عنوان مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو منصوب شد. اگرچه زمان كمي از منصوب شدن او به اين سمت گذشته، اما او در اين مدت بيكار ننشسته و دو جشنواره مونولوگ و كلمه الله را برگزار كرده است. با همين انگيزه گفت وگويي با او انجام داده ايم. براي اولين سوال سراغ ترديدهايي رفتيم كه او قبل از پذيرفتن اين سمت داشت، اما او در پاسخ به ما گفت دلايلش كاملاً شخصي بوده، ولي در رسانه ها به اشتباه مطرح شد. او در اين گفت وگو از زمان افتتاح راديو نمايش و برنامه هاي متنوعي كه خواهد داشت صحبت كرد و اينكه با راه اندازي آن يك راديوي پرمخاطب و مردمي خواهيم داشت، اگرچه ادعاي او خيلي بزرگ است، اما با سابقه يي كه او در راديو تهران و راديو جوان دارد و از راديوي منفعلي همچون جوان توانست راديويي جنجالي با نقدهاي كوبنده بسازد و اين شبكه را به عنوان پرشنونده ترين شبكه راديويي در ميان دل مردم جا كرد، اين ادعاي او قابل تامل است. يكي از ويژگي هاي گيل آبادي اين است كه به برنامه ساز، گوينده و... خود اعتماد مي كند و اجازه رشد مي دهد. مي توان گفت بسياري از گويندگان موفق راديو جوان، موفقيت خود را مرهون گيل آبادي هستند.گفت وگوي ما را با او مي خوانيد. -براي شروع گفت وگو مي خواهم از ترديدي بفرماييد كه قبل از آمدن به مركز هنرهاي نمايشي راديو داشتيد. چه شد به اين ترديدها پايان داديد و اين سمت را پذيرفتيد؟ من خيلي زود مسائل را فراموش مي كنم و نمي دانم شما از چه ترديدي صحبت مي كنيد ولي پشت هر تغيير و تحولي، مسلماً انگيزه هايي وجود دارد و حتماً مسوولان سازمان صدا و سيما هم ايده ها و انگيزه هاي خود را داشتند. رئيس سازمان و معاون صدا هم در جلسات مختلف انگيزه هاي خود را بيان كرده اند كه البته من عين جملات را به خاطر ندارم. اما چرا بارها گفته ام هيچ وقت قصد ورود به مديريت هنري را نداشته ام؟ بنا به دلايل شخصي بود، چراكه مطالبات هنرمندان به دو دليل زياد است. هنرمندان قشر حساس و نكته بيني هستند و ملاك هاي ارزيابي يك هنرمند با آدم هاي ديگر فرق دارد و ديگر آنكه رسيدگي به موضوعات هنري نيازمند وقت، انرژي و منابع كافي است. از سوي ديگر در بحث هنر در نگاه و سياستگذاري فرهنگي مشكلات اساسي داريم، به همين خاطر مطالبات اساسي روي هم انباشته شده و مديريت فرهنگي هنري را سخت كرده است.دليل دوم من علاقه مندي ام به دو حوزه رسانه و درس و دانشگاه است. در حوزه رسانه من يك برنامه ساز هستم و به طور طبيعي تعامل من در حوزه برنامه سازي است. اين حوزه جدي است و دوست دارم به صورت علمي طرفش بروم. حوزه دانشگاه را هم به جد دنبال مي كنم و در طول سال هاي كاري ام فعاليتم در دانشگاه قطع نشده است.به همين دلايل دوست نداشتم به وادي هنر به خصوص هنر نمايش و دراماتيك وارد شوم، چرا كه مطالبات آن اين همه انباشت دارد. البته چه در حوزه رسانه و هنر و چه در حوزه خارج از رسانه و هنر همه مطالبات به شكلي زنجيره يي دست به دست هم مي دهند. متاسفانه نگاه بي ميلي به سمت هنر، نگاهي بلاتكليفي، غيرفرهنگي و سياستگذاري نشده به وجود مي آورد. اگر ترديدي هم براي وارد شدن به اين حوزه داشتم شخصي بود، اما در رسانه ها به اشتباه مطرح شد و دلايل ديگري نداشت. -با وجود گذشت چند ماه از مديريت شما در اين مركز، الان چه نظري داريد؟ مجموعه پتانسيل فوق العاده بالايي دارد. اگر مشكلات و مطالبات انباشت شده حل شود؛ مي تواند به مجموعه يي كارا و اساسي تبديل شود و ما سعي مي كنيم مشكلات را حل كنيم. -فكر مي كنيد مشكلات اين مجموعه تا چه زمان حل شود؟ مشكلات سه دسته هستند. دسته اول مشكلات داخلي است كه بازتعريف برخي آيين نامه ها و تعاريف مي تواند اين مشكلات را حل كند. مشكل دوم در نگاه سازماني است كه نسبت به اين بخش وجود دارد. مسوولان سازمان بايد در مورد اين نگاه فكر كنند و راه حل هاي جدي براي آن مشخص شود. مثلاً زحمات جدي كه همكاران من مي كشند، خيلي جدي گرفته نمي شود. يك بازيگر براي رسيدن نقش در سينما، تلويزيون، تئاتر و راديو تلاش زيادي مي كند. در اين تلاش تفاوتي نيست و فقط مديوم هاي آن فرق مي كند، حتي از بازيگر در راديو امكانات متعدد بدني و حسي گرفته مي شود. بنابراين كارش خيلي سخت تر مي شود، اما مسائل مالي و نوع نگاه ما به اين فضا متفاوت از سينما، تئاتر و تلويزيون است. اين نگاه ها بايد اصلاح شود. هنرمندان زيادي با عشق در اين مجموعه كار مي كنند، اما به آنها بي مهري و جفا مي شود. البته در صحبت رئيس سازمان اهميت به نمايش هاي راديويي سريالي و تك قسمتي و ضرورت آن مطرح شده است. معاون صدا هم در مراسم اختتاميه جشنواره مونولوگ ها درباره رشد و توسعه راديو و نياز به يك فضاي بنيادي به عنوان هنر نمايش صحبت كرد. بنابراين رفتن به سمت راديو نمايش؛ يعني اهميت جدي دادن به اين فضا. به نظرم نگاه مالي نسبت به اين فضا بايد تغيير كند. البته تمام معاونت هاي سازمان به ما كمك مي كنند تا اين فضا اصلاح شود، اما اين فضا نياز به نگاه اساسي دارد تا مشكلات حل شود.سومين حلقه خارج از سازمان است و اين حلقه بسيار عمده و اساسي است و بايد در مورد آن فكر كنيم. بايد تعامل خود را با حوزه هاي حرفه يي ديگر برقرار كنيم. بچه هاي ما مجموعه توانمندي تشكيل دادند كه شايد تاكنون از 20درصد استفاده شده است. ما افرادي مثل ژاله علو، احمد آقالو، ثريا قاسمي، مهين نصري، صدرالدين شجره، ميكائيل شهرستاني، محمد و علي عمراني و... با توانمندي هاي بالا داريم، اما كمترين بهره را از توان آنها برده ايم. سعي مي كنيم با تحقق اهداف خود از توان اين دوستان بيشتر استفاده كنيم. -شما اشاره به تعامل مراكز خارج از سازمان كرديد. تاكنون با كدام يك از مراكز تعامل كرده ايد؟ رسانه براي فضاي حرفه يي كشور مي تواند نقش محوري و اساسي داشته باشد و ما با افتتاح راديو نمايش مي توانيم با مراكز حرفه يي نمايش فضاي حرفه يي ايجاد كنيم و از توانمندي ها در يك سياستگذاري درست بهره ببريم. ما اولين جلسه شوراي سياستگذاري راديو نمايش را با حضور مسوولان مركز هنرهاي نمايشي برگزار كرديم. روساي مراكزي چون هنرهاي نمايش ارشاد، حوزه هنري سازمان تبليغات، تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان فرهنگي هنري شهرداري را دور يك ميز جمع كرديم تا با يك تعامل مثبت سياستگذاري كنيم تا رسانه نقش محوري خود را بازي كند و از اين قدرت براي همسو كردن فضاي نمايشي، سياست هاي سينمايي و نمايشي كشور بهره ببريم. -چندي پيش از سوي معاون صدا اعلام شد راديو نمايش در دهه فجر افتتاح مي شود. شما چه اقداماتي در اين باره انجام داده ايد و آيا در اين زمان اين شبكه افتتاح مي شود، چرا كه امسال قول راه اندازي چند شبكه ديگر هم داده شده، اما هنوز اتفاق نيفتاده است؟ ما وظيفه يي را كه برعهده مان گذاشته اند، انجام داده ايم. چشم اندازها و ضرورت راديوهاي نمايش را نوشتيم. برنامه ساختارهاي جديد را براي اين شبكه ارائه داديم، حتي جدول پخش برنامه هاي پيشنهادي برنامه هاي راديو نمايش را تدوين و ارسال كرده ايم. كارهاي سازماني انجام شده است. به لحاظ داخلي هم در حال ساماندهي هستيم. طرح هايي نو براي راديو نمايش ارائه شده و برخي برنامه ها مراحل پيش توليد خود را سپري مي كنند. ما خود را براي يك راديوي پرمخاطب و مردمي آماده مي كنيم و منتظر يك حركت جدي هستيم. از ظرفيت بالاي خود در گويندگي، كارشناس مجري و... كه در اين مجموعه داريم، استفاده مي كنيم. قصد داريم در راديو نمايش يك فضاي نقد را ايجاد كرده تا ظرفيت نقدپذيري را بالا ببريم و آن را به مردم منتقل كنيم. البته اين نقد فقط تخصصي و ساختاري نيست، بلكه به زمينه هاي ديني، روانشناسي، جامعه شناسي و... توجه مي شود. همچنين مي خواهيم موسيقي ما خاص و جدي باشد. نگاه ما به گويندگي پخش و حتي آرم استيشن ها هم نمايشي خواهد شد. به هر حال ما به دنبال شبكه يي پرمخاطب و مردمي هستيم؛ شبكه يي كه به لحاظ جذابيت نمايش حرف خود را به مردم منتقل مي كند.هدف ما تربيت كارگردانان، بازيگران و منتقدان متبحر است. شك نكنيد اين پتانسيل به مناسبت سي امين سالگرد انقلاب افتتاح مي شود. چند تاريخ را مشخص كرده ايم و به مسوولان گفته ايم، اما دوست دارم قبل از بهمن ماه افتتاح شود، چرا كه مي توانيم از پتانسيل بهمن در جهت نشر سياست هاي واحدي كه براي اين شبكه تعريف مي شود، استفاده كنيم. - اشاره به موسيقي خاص براي راديو نمايش كرديد، در اين باره بيشتر توضيح بدهيد؟ موسيقي ما به طور طبيعي مختص خودمان مي شود. از موسيقي هاي كلاسيك، اركستر فاخر، سنتي هاي قوي و پاپ شناسنامه دار استفاده مي كنيم. قصد داريم فضاي موسيقي خاص خود را براي برنامه سازان تشريح كنيم تا مورد استفاده جدي قرار بگيرد. - شما اشاره كرديد راديو نمايش پرمخاطب و مردمي مي شود، با توجه به تعدد شبكه هاي تلويزيوني و راديويي، آيا مي توانيد اين ادعا را ثابت كنيد؟ به نظرم اين ادعا نيست. اگر به مولفه هاي جدي و اساسي يك راديو و ويژگي هاي آن برگرديم، مي توانيم اين كار را انجام دهيم. در حال حاضر راديوهايي كه داريم خيلي خودشان را روي سياق برنامه سازي تكرار كرده اند، اما با توجه به ويژگي، پتانسيل بالا و برنامه هاي متفاوتي كه راديو نمايش دارد، مي توان انتظار داشت اين شبكه پرمخاطب و مردمي شود، چرا كه دستمايه نمايش را در كار خود دخيل مي كند. به همين دليل شاهد راديويي متفاوت با ساختاري ديگر خواهيم بود.علاوه بر آن نقد صحنه هم داريم و برنامه هاي جذابي همچون «ساعت صفر» كه به گفت وگوهاي جذابي حول محورهاي تخيل در سينما، روح گرايي در سينما و تئاتر و... اختصاص دارد، خواهيم داشت. به نظرم اگر از جذابيت هايي كه در اختيار داريم، درست استفاده كنيم؛ مسلماً مي توانيم راديويي پرمخاطب داشته باشيم.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن