تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816503085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از وضعيت حقوقي كودكان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از وضعيت حقوقي كودكان
خبرگزاري فارس: صداي خنده كودك كه در خانه مي‌پيچد، مادربزرگ خدا را شكر مي‌كند و به ياد روزهايي مي‌افتد كه همه آرزوي اهل خانه شنيدن همين صدا بود. دست‌هايش را به آسمان بلند مي‌كند و زير لب مي‌گويد: خدايا اين خوشبختي را از هيچ‌كس نگير.


به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، كودكان نيازمند شادي، تفريح و آموزش هستند. انسان‌ها همچون ساير موجودات زنده مراحل رشدي را طي مي‌كنند كه هر كدام نيازمند فراهم بودن شرايطي است. به‌دليل ناتوان بودن كودكان اين شرايط را بزرگترها ايجاد مي‌كنند اما گاهي نيز همين بزرگترها خواسته و ناخواسته مانع خوشبختي كودكان شده و سرنوشت تلخي را براي آن‌ها رقم مي‌زنند.
مينا رضايي كه مادر 2كودك 5 و 3 ساله است مي‌گويد: پدران و مادران هميشه بهترين‌ها را براي كودكانشان مي‌خواهند و اگر سخت‌گيري‌هايي در تربيت آنها مي‌كنند نيز به همين منظور است، اما ما گاهي فراموش مي‌كنيم خودمان هم روزي بچه بوديم و چه آرزوهايي داشتيم. اگر به ياد شيطنت‌هاي خودمان بيفتيم شايد در برخي موارد حق را به آنها بدهيم و يا حتي با آنها همراه شويم.
او ادامه مي‌دهد: سعي مي‌كنم بچه‌هايم را تنبيه بدني نكنم و با روش‌هاي ديگري كه در برنامه‌هاي آموزشي صدا و سيما آموزش داده مي‌شود، با آنها برخورد كنم اما گاهي هم از كوره در مي‌روم كه طبيعتا بعد پشيمان مي‌شوم.
امير غفاري نيز كه به تازگي صاحب فرزند شده است، مي‌گويد: اميدوارم بتوانم بهترين پدر دنيا براي فرزندم باشم، تربيت فرزندان امروزه يكي از سخت‌ترين كارهاي دنيا شده و والدين در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي خيلي بايد مراقب فرزندانشان باشند.
وي كه به قول خودش در كودكي به دليل شيطنت‌هايش زياد تنبيه مي‌شده، ادامه مي‌دهد: آن‌وقت‌ها خانواده‌ها با اصول تربيتي نوين آشنايي نداشتند و آن شرايط را براي تربيت ما مناسب تشخيص مي‌دادند. به‌هر حال آنها هم خوشبختي ما را مي‌خواستند، آن‌روزها ما تابستان‌ها سر كار مي‌رفتيم تا هم پول توجيبي‌مان را دربياوريم و هم براي آينده‌مان شغلي داشته باشيم اما بچه‌هاي امروز نيازمند تفريح بيشتر هستند و بايد كمك كرد تا آنها با آموزش‌هاي جديد آشنا شوند و در تحصيل درس موفق باشند.

*حقوق كودك*
با گسترش امكانات و تلاش همه كشورهاي دنيا براي توسعه، توجه بيشتري نيز از سوي نهادهاي حمايتي به كودكان مي‌شود از 193كشور دنيا 191كشور به پيمان حقوق كودك پيوسته‌اند، كودكان سرمايه‌هاي انساني آينده يك كشور محسوب مي‌شوند، همان‌طور كه امام خميني(ره) زماني خطاب به شاه پهلوي، كودكان درون گهواره را سربازان فرداي خود و ملت ايران خوانده بود و به‌راستي هنگامي كه اين كودكان بزرگ شدند نيز حق مطلب را به‌خوبي ادا كردند. دولتمردان امروز به‌دنبال اين هستند تا با آموزش و پرورش مردم جامعه خود از كودكي، قوانين را در وجود آنها نهادينه كرده تا در آينده نيز آسيب‌هاي اجتماعي كمتري داشته باشند. ايجاد مهد‌كودك‌ها و آموزش از سنين خردسالي نيز يكي از اقامات در همين راستاست.
رئيس سازمان بهزيستي استان خوزستان، سلامت جامعه را در گرو قانون‌آموزي از سنين كودكي مي‌داند و مي‌گويد: براي ايجاد يك جامعه مناسب و سالم بايد از مهد‌كودك‌ها شروع كرد، اگرچه همين زمان هم به اعتقاد بسياري از جامعه‌شناسان دير است. درواقع اگر با انجام آزمايش‌هاي پزشكي از تولد نوزادان معلول جلوگيري شود و يا با تشخيص به‌موقع پس از تولد اين نوزادان، آنها را براي زندگي جمعي آماده كنيم، جلوي بسياري از مشكلات كودكان را در جامعه گرفته‌ايم.
عسكر ظاهري مهد‌كودك‌ها را سرمايه‌هاي اصلي در پرورش كودكان عنوان كرده و ادامه‌مي‌دهد: تلاش در اين مراكز در راستاي آموزش و پرورش بهتر كودكان است و در اين جهت همكاري خوبي ميان مهد‌كودك‌ها، آموزش و پرورش و كانون‌هاي قرآني وجود دارد.

*كودكان آسيب‌ديده*
وي درباره حمايت از كودكان آسيب‌ديده اجتماع نيز مي‌گويد: كودكان خياباني و كساني كه به‌نوعي مورد آسيب قرار دارند، پس از جمع‌آوري توسط سازمان بهزيستي، در مراكز نگهداري كودكان نگه داشته مي‌شوند تا وضعيت آن‌ها مشخص شود.
ظاهري مي‌افزايد: تعداد اين مراكز در استان خوزستان 13 مركز است و كودكان در اين مراكز تا سپردن به خانواده‌هاي خود و يا خانواده‌هاي واجد‌ شرايط به‌عنوان فرزندخوانده نگهداري مي‌شوند.
وي درباره كودكاني كه از سوي خانواده‌ها مورد آزار قرار مي‌گيرند، مي‌گويد: هرجا موردي از كودك‌آزاري و يا همسر آزاري رخ دهد درصورت ارتباط با تلفن كودك توسط نيروهاي اين سازمان پيگيري و بررسي مي‌شود. هم‌اكنون اين خط با شماره 123 از ساعات اوليه صبح تا بعدازظهر، دراهواز فعال است و پس از هر تماس درصورت نياز خودروي مناسب‌سازي شده به همراه مددكار به محل اعزام مي‌شود.
ظاهري ادامه مي‌دهد: البته در نظر داريم تا به‌زودي اين خط را به‌صورت شبانه‌روزي براي تمام شهرهاي استان راه‌اندازي كنيم اما خط 148 نيز به‌منظور ارائه مشاوره به خانواده‌ها و حتي كودكان به‌صورت 24 ساعته در تمام استان فعال است.
وي مي‌گويد: وظيفه اورژانس اجتماعي مداخله و ساماندهي كودكان آسيب‌ديده در مراكز نگهداري است و بيشتر تماس‌هايي كه با اين سازمان مي‌شود در حد درخواست مشاوره است اما هرجا كه نياز به مداخله باشد، با گرفتن حكم از مقامات قضايي نيروهاي اين سازمان وارد خانه‌ كودك نيز مي‌شوند.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي خوزستان نيز درباره ساماندهي كودكان خياباني اين استان مي گويد: در شش ماهه اول سال‌ جاري 72 و سال گذشته نيز 121 كودك خياباني در خانه تربيتي كودكان و نوجوانان خوزستان ساماندهي شده‌اند. در حال‌حاضر يك خانه تربيتي كودكان و نوجوانان در اهواز فعال است كه كودكان خياباني كه توسط نيروي انتظامي شناسايي شده‌اند به مدت 20 روز در اين مركز نگهداري مي‌شوند و پس از شناسايي و نگهداري موقت، به خانواده‌هاي خود سپرده مي‌شوند و در صورت بي‌سرپرست يا بد سرپرست بودن و همچنين داشتن شرايط پذيرش، در مراكز شبانه‌روزي نگهداري مي‌شوند.
نهاوندي ادامه مي‌دهد: در حال‌حاضر 350 كودك، نوجوان و جوان در مراكز شبانه‌روزي استان خوزستان نگهداري مي‌شوند كه پس از فراگيري آموزش‌هاي لازم فني و حرفه‌اي در اين مراكز، با ايجاد گروه‌هاي هميار مشغول به‌كار مي‌شوند.

*دادگاه اطفال*
آزار جسمي، تنبيه، آزار جنسي، اجبار به كار و ... از جمله آسيب‌هايي است كه كودكان چه در محيط خانه و چه محيط بيرون در معرض آنها قرار دارند. اگرچه معمولاً آمار صحيحي از كودكان استثمار شده توسط خانواده‌ها و كودكان كار كه در خيابان‌ها و كارگاه‌ها مشغول به‌كار هستند منتشر نمي‌شود اما نمي‌توان از اين مسئله نيز چشم‌پوشي كرد و آنچه در جلوي ديد همگان است و يا اخباري كه در نشريات منتشر مي‌شود را ناديده گرفت. برخي از اين جرائم با مداخله پليس، مددكاران اجتماعي و ساير فعالان در عرصه حقوق كودك پيگيري مي‌شود، اما در بسياري از موارد نيز اين جرائم ناگفته باقي مانده و يا دنبال نمي‌شوند.
به گفته رئيس دادگستري استان خوزستان، قانون آزادي كودكان در سال 81 در ايران تصويب شد و در‌حال‌حاضر همين‌قدر كه اين مطلب پذيرفته شده است، تحول بزرگي در زمينه حقوق كودك در ايران رخ داده است، اما اين قانون كامل نيست و اميدواريم به‌زودي اين مسئله نيز محقق شود.
عباس جعفري دولت‌‌آبادي از افتتاح دادگاه ويژه اطفال در اين استان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين دادگاه كارش را از چند ماه قبل با راه‌اندازي يك شعبه در اهواز شروع كرده و ساختمان آن نيز به زودي افتتاح مي‌شود كه با جدا شدن آن از ساير دادگاه‌ها كودكان، نوجوانان و جوانان زير 18سال كه در شامل حقوق كودك مي‌شوند آزادانه‌تر و در فضايي امن‌تر مي‌توانند حقوق خود را كسب كنند.
وي با اشاره به آسيب‌هايي كه اين قشر از جامعه را تهديد مي‌كند، مي‌افزايد: در مواردي كه جرم عليه كودك جنبه عمومي داشته باشد دادستان مي‌تواند به‌طور مستقيم وارد عمل شود، اما در ساير موارد شكايت ذي‌نفع لازم است كه مي‌تواند خود كودك و يا اطرافيان وي باشد.
جعفري دولت‌آبادي با تائيد اين مطلب كه اينگونه جرائم در خانه معمولاً حل و فصل شده و كمتر به مراجع قضايي ارجاع داده مي‌شود، مي‌گويد: خوشبختانه حجم پرونده‌هاي اين دادگاه تا امروز نشان مي‌دهد كه كودكان در خوزستان وضعيت نگران‌كننده‌اي ندارند و بيشتر پرونده‌ها در حوزه قتل و درگيري‌هاست تا آزار آنان.

*آينده كودكان بزهكار
دراستان خوزستان يك كانون اصلاح و تربيت با ۱۰۰‬بزهكار كودك و نوجوان پسر و يك بند نسوان وجود دارد كه پس از آزادي در‌صورت حمايت نشدن، ممكن است آينده روشني در انتظار آنها نباشد.
مسئول دفترحمايت از حقوق زنان و كودكان دادگستري خوزستان نداشتن بانك اطلاعاتي جامع از كودكان بزهكار يا بي‌سرپرست خوزستان را از ديگر مشكلات موجود برنامه‌‌ريزي براي اين كودكان مي‌داند.
سيد بهرام رشته‌احمدي مي‌گويد: دستگاه‌هاي مرتبط با امور كودكان داراي بانك اختصاصي خود هستند ولي نياز به وجود اطلاعات جامع، مدون و يكپارچه احساس مي‌شود. ايجاد بانك اطلاعاتي واحد مي‌تواند اطلاعات موجود را يكپارچه و از انجام فعاليت‌هاي موازي جلوگيري كند و در همين راستا و به‌منظور يكپارچه‌سازي فعاليت‌ها و جلوگيري از اقدامات موازي، بانك جامع اطلاعات زنان و كودكان خوزستان در دست تهيه و تدوين است.
وي استفاده ابزاري از كودكان براي ارتكاب جرايم مختلف وجرايم عليه ‌اطفال، وجود كودكان خياباني و نبود دسترسي زنان و كودكان نيازمند كمك به مراكز حمايتي را از جمله مهم‌ترين مشكلات كودكان مي‌داند: با‌توجه به تشكيل واحد مراقبت‌هاي بعد از خروج زنان و اطفال از زندان‌ها و كانون اصلاح و تربيت استان، مقرر شده تا اين واحد براي تك‌تك اين زندانيان شناسنامه وضعيت اجتماعي صادر شود.
رشته احمدي ‌مي‌گويد: ايجاد كارگروه تخصصي براي اتخاذ اقدامات مراقبتي بعد ازخروج بزهكاران زن و كودك و برآورد مالي و برنامه‌‌ريزي براي اشتغال و ساماندهي و ساير اقدامات لازم براي جامعه‌پذيري آنان در نشست اخيري كه براي بررسي مشكلات كودكان در دادگستري استان تشكيل شد، مصوب شد.
وي تصويب راهكار تعامل دستگاه قضايي و انتظامي با بهزيستي استان براي رسيدگي به گزارش‌‌هاي تلفني خط اورژانس اجتماعي ‪(123)‬درموارد كودك آزاري و ضرب و جرح زنان از طريق تامين نيروي انتظامي مورد نياز و اقدام فوري، ايجاد صندوق الكترونيكي در دفتر حمايت و صندوق‌هاي ويژه بهزيستي براي دريافت شكايات و گزارش‌هاي مكتوب از اينگونه موارد را ازديگر موارد تصويب شده در اين نشست عنوان كرده و ادامه‌مي‌دهد: اسلام پيش از تولد براي انسان حرمت قائل است و براي تربيت و رشد اطفال حقوق متنوعي تعيين كرده است كه بايد به‌آنها توجه شود و اين دستورات مورد استفاده قرار گيرند.

*كلام آخر*
طبق آمار اعلام شده از سوي اداره‌كل ثبت احوال استان خوزستان از سال‌81 تا پايان شهريور امسال، 540 هزار تولد در اين استان اتفاق افتاده است كه با آمار 800 مهد‌كودك فعال در اين استان هماهنگي مناسبي ندارد و اين مسئله نشان مي‌دهد كه براي رسيدن به فضاي استاندارد آموزشي براي اين طيف از كودكان نياز به كار بيشتر است. ايران از سال 1373 به كشورهاي عضو پيمان حقوق كودك پيوست. در اين پيمان افراد زير 18 سال شامل حقوق كودك مي‌شوند و اين در‌حالي‌است كه هنوز در بسياري از شهرهاي ايران، دختراني زير اين سن ازدواج مي‌كنند و پسران نوجوان بار يك خانواده را به دوش مي‌كشند.
گزارش از مريم باقري، خبرنگار فارس در اهواز
انتهاي پيام/ب
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن