تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816380817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويروسي به نام هپاتيت


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ويروسي به نام هپاتيت


آلودگي به ويروس هپاتيت مي‌تواند به بروز اختلالات برگشت ناپذير كبدي و در مواردي نيز به سرطان كبد منتهي شود. دراين شرايط با غير فعال شدن بافت كبد، امكان جايگزيني آن فقط از طريق پيوند كبد ميسر است. عوامل ويروسي متعددي در آلودگي كبد نقش دارند كه از ميان آنها ويروس‌هاي هپاتيت موسوم به آ (A)‌، بي (B)‌ و سي (C) شايع‌تر هستند. هپاتيت نوع (آ) نسبتاً شايع‌تر ولي كم خطر است، در حاليكه انواع ويروس‌هاي هپاتيت (بي) و (سي) شيوع كمتري دارند ولي خطرات و عوارض آنها بيشتر است. بنابراين آلودگي به اين نوع ويروس‌ها مي‌تواند منجربه تورم كبد و از بين رفتن بافت آن يعني هپاتيت شود.

نحوه سرايت

ويروس هپاتيت نوع (آ) از ويروس‌هاي دستگاه گوارش است كه از طريق مدفوع شخص بيمار به بيرون راه پيدا كرده و در اثر آلودگي آب، موادغذايي و سبزيجات به انسان منتقل مي‌شود.

كودكان و نوجوانان به آلودگي با اين ويروس مستعدترند. ويروس هپاتيت (بي) از طريق تزريق خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده يا در اثر تماس جنسي ويا در دوران بارداري از طريق مادر به جنين منتقل مي‌شود، ولي ويروس هپاتيت (سي) فقط از طريق خون آلوده قابل انتقال است.

* علائم

ابتلا به هپاتيت نوع (آ) در كودكان و جوانان عارضه مهمي ندارد، ولي در بعضي افراد مي‌تواند به زردي يا يرقان منجر شده و عوارض سخت‌تري را به همراه داشته باشد. در اين نوع بيماري، صدمات برگشت‌ناپذيري كبدي چندان زياد نيست. در هپاتيت نوع (بي) بيشتر مبتلايان خود به خود بهبود يافته و حدود 5 تا 10 درصد آنها به صورت ناقل مزمن ويروس درخواهند آمد. 90درصد نوزادان كه از مادران آلوده به دنيا مي‌آيند، براي مدت طولاني ويروس را در بدن خود حفظ مي‌كنند. درافرادي كه ناقل مزمن ويروس هستند احتمال دارد بافت كبد كاملا از بين رفته و غير فعال شود كه اين حالت بيماري (سيروز) كبدي است. در گروهي از اين بيماران نيز احتمال سرطاني شدن آن وجود دارد.

* يرقان يا زردي چيست؟

عامل زردي يا يرقان، نوعي ماده به نام بيلي روبين است كه از تجزيه هموگلوبين خون حاصل مي‌شود. اين ماده معمولا زرد رنگ است، در كبد تحت تاثير آنزيم‌هاي مختلف به مواد ديگري تبديل شده و همراه صفرا وارد روده و دفع مي‌شود. در بيماران مبتلا به ورم كبد، عمل تبديل بيلي روبين به مواد دفعي به خوبي انجام نمي‌شود و در خون باقي مي‌ماند. به همين دليل پوست و سفيدي چشم اين افراد زرد رنگ به نظر مي‌رسد.

* راه تشخيص

براي تشخيص هپاتيت (آ) و تاييد عفونت حاد، انجام آزمايش IgM , HAV قطعي و تاييد كننده است و معمولا نياز به پيگيري و آزمايش‌هاي ديگر نيست. براي تاييد هپاتيت (بي) آزمايش‌هاي متعددي انجام مي‌شود كه برحسب مرحله بيماري، سن بيمار و انتظاري كه از نتيجه آزمايش وجود دارد، متفاوت است. براي تاييد عفونت فعال يا تشخيص آلودگي مزمن، معمولا آزمايش موسوم به HBsAg انجام مي‌شود. در چند سال اخير، روش‌هاي تشخيصي مولكولي كه قادر است تعداد بسيار كمي از ويروس را در بدن مشخص كند معرفي شده است، اين آزمايش‌ها به روش PCR معروفند و خوشبختانه در ايران هم انجام مي‌گيرد. چنانچه آزمايش HCV كه براي تشخيص هپاتيت انجام مي‌گيرد مثبت باشد، ممكن است براي تاييد از آزمايش PCR استفاده شود. در افرادي كه در دوران حاد بيماري هستند، علاوه بر آزمايش‌هاي فوق آنزيم‌هاي كبدي و بيلي روبين خون نيز ممكن است افزايش يابد.

* درمان

در نوع هپاتيت (آ) معمولاً داروي مهمي تجويز نمي‌شود اين نوع بيماري با پرهيز غذايي خود به خود بهبود مي‌يابد.

ولي افرادي كه به صورت مزمن به هپاتيت نوع (بي) يا (سي) مبتلا هستند، با نظر پزشك معالج تحت درمان با نوعي دارو به نام انترفرون قرار مي‌گيرند.

اثر درماني داروي تجويز شده، فقط از طريق انجام آزمايش PCR امكان پذير است. كساني كه آزمايش PCR آنها زودتر از 6 ماه از درمان منفي شود، جزو افرادي خواهند بود كه به دارو پاسخ مثبت داده و بهبودي نسبي يافته‌اند.

* پيشگيري

براي جلوگيري از آلودگي به هپاتيت (آ) رعايت بهداشت و دوري جستن از تماس با بيماران كافي است. آلودگي هپاتيت نوع (بي) از طريق تجويز واكسن جلوگيري مي‌شود. تجويز اين واكسن براي افرادي كه به صورت مكرر با خون آلوده در تماس هستند، ضرورت بيشتري دارد، مثلاً كاركنان موسسات پزشكي، افرادي كه تصميم به جراحي و يا كار دندانپزشكي طولاني دارند و يا كساني كه به دليل كم خوني مجبورند به صورت مكرر خون دريافت دارند بايد واكسينه شوند. اين برنامه امروزه در مورد تمام افراد جامعه به منظور پيشگيري از بيماري توصيه مي‌شود. در اين صورت معمولا قبل از انجام واكسيناسيون آزمايش HBsAB به عمل مي‌آيد وتنها افرادي كه جواب منفي دارند به انجام واكسيناسيون ترغيب مي‌شوند.

اين آزمايش يكبار ديگر نيزبعد از واكسيناسيون انجام مي‌گيرد و زماني اثر واكسيناسيون مفيد بوده است كه نتيجه آزمايش HBsAB بالاتر از ده واحد آنتي كررا نشان دهد.

شبكه خبري ورلدنيوز




 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن