تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814804601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«گزارش وضعيت موجود دولت الكترونيكي در ايران» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «گزارش وضعيت موجود دولت الكترونيكي در ايران» منتشر شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

در راستاي طرح تدوين برنامه جامع فن‌آوري اطلاعات ايران، «گزارش وضعيت موجود دولت الكترونيكي در ايران» در قالب كتابي توسط دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني منتشر شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كتاب در حقيقت جلد اول از مجموعه گزارش‌هاي مربوط به گام اول طرح تدوين برنامه جامع فن‌آوري اطلاعات ايران محسوب مي‌شود، كه نسخه نهايي آن در حال آماده‌سازي است و با به‌روز شدن اطلاعات به زودي منتشر مي‌شود.

ساختار اين گزارش شامل سه قسمت كلي مقدمه، توصيف بخش و جمع‌بندي است. در قسمت مقدمه، تعريف و مدلي از دولت الكترونيك ارائه شده و روش‌شناسي مورد استفاده براي مطالعه آن بيان شده است.

در قسمت دوم گزارش، بازيگران دولت الكترونيك در سه گروه تقاضا، عرضه و نهادهاي پشتيباني تقسيم و بررسي شده است. تقاضاي دولت الكترونيك شامل وضعيت فعاليت‌هاي مرتبط با دولت الكترونيك ايران در سال‌هاي اخير و وضعيت ايران از منظر دولت الكترونيك در مطالعات جهاني است.

در ابتدا، تقاضاي دولت الكترونيك در سطح جهان و منطقه از جنبه آمادگي براي دولت الكترونيك بررسي شده است. در نگاه ديگر، وضعيت پروژه‌هاي تعريف‌شده در طرح توسعه كاربري فن‌آوري اطلاعات (تكفا) بررسي شده و در انتها، سياست‌ها و پروژه‌هاي دولت الكترونيك در «سند ملي توسعه فرابخشي بهينه‌سازي اندازه دولت و ايجاد دولت الكترونيك» مورد بررسي قرار است.

در قسمت عرضه، شركت‌هاي عرضه‌كننده كالا، محصولات و خدمات فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات براي دولت الكترونيك در ايران و نوع خدمات ارائه‌شده توسط آن‌ها بررسي شده است.

در قسمت پشتيباني نيز به نهادها و سازمان‌هاي پشتيبان و تاثيرگذار اين بخش و همچنين چشم‌انداز و سياست‌هاي دولت و قوانين حمايتي موجود در اين بخش پرداخته شده‌ است.

بر اساس جمع‌بندي و تحليل نتايج اين گزارش، بيش‌تر خدمات دولت الكترونيك در ايران، خدمات دولت به شهروندان (G2C) است و توجه كمي به روابط بين‌ سازماني (G2G) به صورت الكترونيك شده است.

طبق گزارش سازمان ملل، پايين‌ترين امتياز دولت الكترونيكي ايران مربوط به حوزه زيرساخت است. با توجه به محروم بودن بخش عمده‌اي از جمعيت ايران از كالاها و خدمات ICT و ضريب نفوذ پايين آن‌ها، بخش زيرساخت مهم‌ترين پاشنه آشيل دولت الكترونيكي در ايران است.

بر اساس گزارش سازمان ملل و شاخص‌هايي كه در گزارش بررسي شد، دولت الكترونيكي ايران به لحاظ خدمات دوجانبه يعني براي مثال پرداخت قبوض به شيوه الكترونيكي، چندان وضعيت اسفباري ندارد؛ ولي به لحاظ خدمات اصلي خود دولت (به عنوان مثال: صدور مدارك) بسيار ضعيف عمل كرده است.

نكته مشخص ديگر در اين گزارش و گزارش سازمان ملل، كاهش چشم‌گير پيشرفت ايران در زمينه آمادگي دولت الكترونيك از سال 2005 تا 2008 است و طي اين سال‌ها از شتاب ايران در اين زمينه كاسته شده است. شايد مهم‌ترين دليل اين مسأله، نبود توجه كافي دولت به اين حوزه بوده است.

اهداف تعريف‌شده براي محور دولت الكترونيك در برنامه پنج‌ساله پنجم تا پايان سال 86 تحقق نيافته است.

نكته قابل تأمل ديگر در ارتباط با وضعيت فعلي، شكاف ديجيتالي است كه در درون‌كشوري (اختلاف معنادار تهران و ديگر نقاط كشور) وجود دارد.

با توجه به سند توسعه ملي فرابخشي در وضعيت فعلي بايد به اين نكته توجه داشت كه مي‌توان از اين فن‌آوري براي مهندسي مجدد معماري دولت و بهينه‌سازي اندازه آن در برابر مقاومت و لختي دولت در برابر تغييرات به عنوان فرصتي استفاده كرد.

علاقه‌مندان براي دسترسي به متن اين كتاب مي‌توانند به بخش تازه‌هاي نشر در سايت www.scict.ir مراجعه كنند.

انتهاي پيام
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن